@ Joe Hn
Even verduidelijken waar het over gaat
Al Baqarah 2/222 Het zich onthouden van seksuele betrekkingen is op Joodse leest geschoeid.
Ik zie het probleem niet. Het is een keuze. Het is iets schadelijk vind ik een minder geslaagde formulering.
Ik heb drie Nederlandse vertalingen en ik vind daar : Dit is een ongemak (Leemhuis) Dit is een letsel (Kramers) en Dit is een onreinheid (Siregar). Jouw vertaling is die van de Ahmadiayya Moslim Gemeenschap en ik vind er niets schadelijks aan maar een ongemak is het misschien wel, niet?
2/228 (het gaat hier over lichtzinnig uitgesproken eden, die door God niet worden aangerekend maar wel wat in de harten is) Een man die zweert zich te onthouden van zijn vrouw gedurende 4 maanden met de bedoeling van haar te scheiden kan daar op terug komen na het verstrijken van die termijn of terug keren naar zijn echtgenote waarbij hij haar schadevergoeding dient te betalen. Maar als de echtscheiding effectief plaatsvindt dan dient de vrouw nog drie maanden te wachten voor ze kan hertrouwen. En ze mag haar eventuele zwangerschap voor de nieuwe kandidaat-echtgenoot niet verbergen. Een man is de bepalende partij in geval van echtscheiding omdat hij alleen er toe kan besluiten. Dit is door de meeste hedendaagse wetgevingen achterhaald ook in Moslimlanden. Toen (in de zevende eeuw) moet het een enorme stap voorwaarts geweest zijn waar voordien vrouwen deel uitmaakten van de huisraad en mee verkocht werden met het eigendom. Het huwelijk hield verplichtingen in en was niet meer vrijblijvend.
An Nisa 4/3 Dit vers heeft de bedoeling om wezen te beschermen die onder jouw hoede staan. Je mag hun geld of andere bezittingen niet verkwanselen en het goede waarover zij beschikken niet door iets minder goed van jezelf vervangen. Hun geld ook niet gebruiken om eten voor jezelf van te kopen. Vooral wezen van het vrouwelijke geslacht kunnen slachtoffer worden van een profiterende (uitbuitende) hoeder. Hij zou hun het huwelijk kunnen weigeren met andere kandidaten om zo langer van hun vermogen te kunnen genieten.
Een vrouwelijke wees zou ook zelf kunnen gehuwd worden omwille van haar rijkdom door haar hoeder. Om dit te vermijden zegt God dat het nog beter is met andere vrouwen te huwen dan met die wezen wegens de mogelijke belangenvermenging. 1,2,3, of desnoods 4 waarbij je voor al je vrouwen even rechtvaardig moet zijn. En zegt God in 4/129 Jullie zullen nooit in staat om even rechtvaardig te zijn voor de vrouwen, hoezeer jullie ook willen. M.a.w. blijf bij één vrouw. Maar ja in de moslimwereld is de eigendunk soms groot.
4/15 is een Vers dat geabrogeerd (opgeheven) wordt door het Vers uit An Nur 24/2 waarbij zowel mannen als vrouwen die ontucht plegen tot 100 zweepslagen kunnen veroordeeld worden als het kan bewezen worden. ( of in ontucht in gehuwde staat kan tot steniging leiden) zie mijn bijdrage over de steniging op:
http://allahweethetbeter.wordpress.com/
4/34 Mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen omdat God de één boven de ander bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendom uitgeven.
Hier wordt bedoeld dat mannen de kost moeten verdienen voor hun vrouw en kinderen wat ze beter kunnen omdat ze sterker zijn en niet voor de kinderen en het huishouden verantwoordelijk zijn. De man moet voor voeding zorgen, dak, kledij en gezondheidszorg van zijn vrouw. Als zij iets kan bijverdienen mag zij dit voor zichzelf houden. Ook bij ons is het zo dat als een vrouw uit werken gaat haar inkomsten haar eigendom blijven. Er is ook absolute scheiding van goederen bij een huwelijk en de man mag alleen van zijn eigendom uitgeven voor zijn gezin. Het eigendom van de vrouw blijft haar bezit en kan niet aangewend worden voor "huishoudelijk gebruik"
Vrouwen moeten de eer van de man verdedigen door dik en dun. In de eerste plaats door hun eigen eer veilig te stellen voor andere mannen. Als ze toch naar andere mannen zouden knipogen dan mag je een straf bedenken tot aan slaan toe. Wederom bedenk dat we in de 7de eeuw vertoeven. Hoe ging het er toen hier aan toe ?
4/127
God wordt om een uitspraak gevraagd inzake de vrouwen maar Hij zegt dat iedereen moet krijgen waar hij/zij recht op heeft, de vrouwen zowel als de wezen, kortom een bruidschat voor de vrouwen en alle mogelijke rechten voor de wezen en de zwakkeren onder jouw hoede.
An An'am 6/139
Ik denk dat je dit volledig verkeerd interpreteert. En ik kan begrijpen waarom. Want wederom geeft jouw vertaling een onaangepast woord. Belonen=vergelden=straffen in dit geval.
God neemt het de mannen kwalijk dat ze van alles uitvinden om zich rechten toe te eigenen op melk en vlees en de vrouwen in de kou laten staan. God zegt Ik heb hier niets over gezegd dus moet het eerlijk verdeeld worden. Al wat God niet verboden heeft is toegelaten Al wat God toegelaten heeft mag niet verboden worden. De profeet is hier herhaaldelijk door God voor terecht gewezen. De "geleerden" zijn géén profeten en vaardigen maar wetten en verplichtingen uit naar eigen goeddunken.
Zolang God zwijgt kan je Hem doen zeggen wat je wil. (J.P.Sartre) Maar misschien zijn er anderen die hun mond wel opendoen?
An Nur 24/4
En zij die eerzame vrouwen beschuldigen en geen vier getuigen....
Een aanklager die een onterechte beschuldiging heeft geuit jegens een vrouw en dit niet met vier getuigen kan bewijzen , krijgt 80 zweepslagen, zijn getuigenis zal nooit meer aanvaard worden in de toekomst, en hij wordt als een pervers persoon bestempeld. Dit vers geldt ook voor het beschuldigen van mannen.
24/6 Als een echtgenoot zijn vrouw van overspel beschuldigt en zij ontkent dat op haar beurt dan wordt het oordeel aan God overgelaten die weet wat er echt is gebeurd en kan de vrouw dit vier keer voor zichzelf getuigen en de man ook en als ze beiden een vijfde keer respectievelijk beschuldigen en ontkennen wordt de echtscheiding uitgesproken en de straf naar het hiernamaals verwezen.
24/7 en 24/8 werden hierboven toegelicht.