De natuur heeft geen stopknop. We takelen na ons ~30e gewoon steeds verder af. Met een stopmechanisme zouden we misschien niet zo oud worden. Zo rond haar 50e raakt een vrouw uit de kleine kinderen. Dus dat moet sowieso gehaald kunnen worden. Dan is er nog een flinke marge (de natuur is nl. niet zo exact). Na je 60e ben je al de zwakste van de kudde die de grootste kans loopt ten prooi te vallen aan roofdieren (en dan ga ik er vanuit dat je ondertussen niets bijzonders bent gaan mankeren).Blackadder schreef:In deze discussie ging het er volgens mij om waarom homo sapiens 80+ kan worden, maw waarom gaan we niet allemaal dood als we 45 zijn
Mijn problemen met evolutie
Moderator: Moderators
Re: Mijn problemen met evolutie
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
-
siger
Ik ben het er mee eens dat evolutie niet doelgericht werkt. Dat neemt niet weg dat er richting is. Vogels zijn niet geevolueerd om te kunnen vliegen, maar vogels zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer terug naar archosauria evolueren.doctorwho schreef:Ikwil best voor rekening nemen dat er geen koers in evolutie is. Koers verondersteld namelijk een doel van de reis en dan komen we op het probleem dat er een koersuitzetter dan wel doelbepaler is.
Eén richting bij biologische evolutie is de optimale aanpassing aan het milieu, een andere is de toename van dit vermogen tot aanpassing. Sommige genen worden immers niet enkel geselecteerd door één bepaald milieu, maar door een oplopende reeks achtereenvolgende milieus. Een derde richting is een over de tijd verminderende afhankelijkheid van de omgeving, anders gezegd het ontstaan en toenemen van cultuur.
Laatst gewijzigd door siger op 21 sep 2009 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het aanpassen aan de omstandigheden zou ik eerder een gevolg van evolutie noemen dan een richting. Want die zich niet aanpassen sterven, ook dat is evolutie. Dus zou je net zo goed kunnen stellen dat het sterven van niet aangepasten een richting in de evolutie is. De conclusie is dan dat evolutie dus ook geen richting heeft.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
siger
De hele evolutie zelf is niets anders dan selectie van genen die aan de omstandigheden zijn aangepast. Ik zou niet weten wat anders?Kitty schreef:Het aanpassen aan de omstandigheden zou ik eerder een gevolg van evolutie noemen dan een richting. Want die zich niet aanpassen sterven, ook dat is evolutie. Dus zou je net zo goed kunnen stellen dat het sterven van niet aangepasten een richting in de evolutie is. De conclusie is dan dat evolutie dus ook geen richting heeft.
Dan horen die omstandigheden toch automatisch bij de evolutie?
Mijn inziens kun je het ene niet los zien van het andere.
Wat is een wezen, zonder omgeving ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Maar de evolutie selecteert niets. Het is louter een semantische omschrijving dat evolutie het overleven van de meest aangepaste genen is. Het enige dat we in de natuur zien, is dat organismes overleven, doordat ze aangepast zijn aan hun omgeving en dat organismes die dat niet zijn sterven. Thats all. En dat gehele proces noemen we evolutie. Maar mijns inziens is er niets dat zich bewust aanpast, alleen zij die toevallig zich aanpassen, door toevallige mutaties of andersoortige aanpassing, overleven. Is er, alweer toevallig, geen aangepaste overlever binnen een soort, dan sterft de soort uit en dat gebeurt ook regelmatig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
siger
Daar ben ik het helemaal mee eens. Klopt ook met wat ik schreef.Kitty schreef:Maar de evolutie selecteert niets. Het is louter een semantische omschrijving dat evolutie het overleven van de meest aangepaste genen is. Het enige dat we in de natuur zien, is dat organismes overleven, doordat ze aangepast zijn aan hun omgeving en dat organismes die dat niet zijn sterven. Thats all. En dat gehele proces noemen we evolutie. Maar mijns inziens is er niets dat zich bewust aanpast, alleen zij die toevallig zich aanpassen, door toevallige mutaties of andersoortige aanpassing, overleven. Is er, alweer toevallig, geen aangepaste overlever binnen een soort, dan sterft de soort uit en dat gebeurt ook regelmatig.
-
siger
Volledig eens.Joe Hn schreef:Dan horen die omstandigheden toch automatisch bij de evolutie?
edit: Lijkt me trouwens het thema van The Extended Phenotype van Richard Dawkins
Laatst gewijzigd door siger op 20 sep 2009 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
siger
Ter vergelijking uit het CIA world fact book de gegevens over Angola:
gemiddelde ouderdom 18 jaar.
ouder dan 65: 2,7%
gemiddelde levensverwachting: 38 jaar.
gestorven vóór 1e verjaardag 180/1000.
gemiddelde ouderdom 18 jaar.
ouder dan 65: 2,7%
gemiddelde levensverwachting: 38 jaar.
gestorven vóór 1e verjaardag 180/1000.
Zo, het is vandaag mijn vrije dag, dus ben ik maar weer eens op het filosofieforum gaan kijken, om te zien hoe het daar gesteld is met de geestelijke ontwikkeling, en hoe het staat met de puberpuistjes, waar maar geen eind aan lijkt te komen.
Want wat dat betreft is het forum een prima graadmeter, dus kijk ik er wel vaker op, maar altijd zonder me ergens in te mengen, omdat anders de boel in de war zou raken, en dat moet natuurlijk niet.
Niemand weet dus dat ik meelees, en velen denken zelfs dat ik niet eens besta, wat ik trouwens graag zo wil houden, want het voorkomt spam.
Dat ze wat mijn bestaan betreft volledig in het duister tasten is natuurlijk wel logisch, want ik ben immers onzichtbaar, zelfs bij vol daglicht. En ook dat wil ik liever zo houden, want nu voelt iedereen zich vrij om rond voor zijn mening uit te komen, en dat maakt de graadmeter wel zo betrouwbaar.
Nu wil ik niet beweren dat het forum mijn lievelingslectuur is, want zo komisch als bij de EO zijn ze beslist niet, maar ik beleef toch best wel plezier aan het eigenwijze gedoe en kant noch wal rakende gekrakeel daar.
Alleen schiet de ongenuanceerde kritiek me wel eens in het verkeerde keelgat, want ik ervaar dat toch als een miskenning van al het werk dat ik moet doen om de boel draaiende te houden. Ik voel me soms net een Chinees met een rij borden op stokjes, die rent zich ook te barsten. Een beetje meer respect zou mijns inziens dan ook wel op zijn plaats zijn. Maar goed, ze weten ook niet dat ik besta, denk ik dan maar.
Tot dusver dan, want vandaag las ik iets dat ik echt niet kan verkroppen: de stelling dat het verloop van mijn - zorgvuldig voorbereide en onder strikte controle gehouden - evolutie afhankelijk zou zijn van een paar eigenwijze kleine betwetertjers.
Kijk, dat ze overal kritiek op hebben zonder zelf ooit met een bruikbaar alternatief op de proppen te komen, is tot daaraan toe, maar dat ze zo megalomanisch zijn geworden dat ze denken met een paar pilletjes mijn noeste arbeid te kunnen beïnvloeden, nee, dat gaat me te ver.
Dus denk ik dat ik mezelf maar eens ga opheffen en het beheer aan hen ga overlaten. Gewoon om eens kijken hoe ze dan zullen piepen. Heel anders dan nu, denk ik.
Jullie zijn dus gewaarschuwd. Geen onvertogen woorden meer, of ik ben weg.
God (de enige echte).
Want wat dat betreft is het forum een prima graadmeter, dus kijk ik er wel vaker op, maar altijd zonder me ergens in te mengen, omdat anders de boel in de war zou raken, en dat moet natuurlijk niet.
Niemand weet dus dat ik meelees, en velen denken zelfs dat ik niet eens besta, wat ik trouwens graag zo wil houden, want het voorkomt spam.
Dat ze wat mijn bestaan betreft volledig in het duister tasten is natuurlijk wel logisch, want ik ben immers onzichtbaar, zelfs bij vol daglicht. En ook dat wil ik liever zo houden, want nu voelt iedereen zich vrij om rond voor zijn mening uit te komen, en dat maakt de graadmeter wel zo betrouwbaar.
Nu wil ik niet beweren dat het forum mijn lievelingslectuur is, want zo komisch als bij de EO zijn ze beslist niet, maar ik beleef toch best wel plezier aan het eigenwijze gedoe en kant noch wal rakende gekrakeel daar.
Alleen schiet de ongenuanceerde kritiek me wel eens in het verkeerde keelgat, want ik ervaar dat toch als een miskenning van al het werk dat ik moet doen om de boel draaiende te houden. Ik voel me soms net een Chinees met een rij borden op stokjes, die rent zich ook te barsten. Een beetje meer respect zou mijns inziens dan ook wel op zijn plaats zijn. Maar goed, ze weten ook niet dat ik besta, denk ik dan maar.
Tot dusver dan, want vandaag las ik iets dat ik echt niet kan verkroppen: de stelling dat het verloop van mijn - zorgvuldig voorbereide en onder strikte controle gehouden - evolutie afhankelijk zou zijn van een paar eigenwijze kleine betwetertjers.
Kijk, dat ze overal kritiek op hebben zonder zelf ooit met een bruikbaar alternatief op de proppen te komen, is tot daaraan toe, maar dat ze zo megalomanisch zijn geworden dat ze denken met een paar pilletjes mijn noeste arbeid te kunnen beïnvloeden, nee, dat gaat me te ver.
Dus denk ik dat ik mezelf maar eens ga opheffen en het beheer aan hen ga overlaten. Gewoon om eens kijken hoe ze dan zullen piepen. Heel anders dan nu, denk ik.
Jullie zijn dus gewaarschuwd. Geen onvertogen woorden meer, of ik ben weg.
God (de enige echte).
Sofia, ik verzoek je vriendelijk on topic te blijven. Het gaat hier over evolutie of problemen met evolutie. Leuk schrijfsel verder maar ik zie het nut niet zo in het kader van de discussie die hier wordt gevoerd.
On topic dus!
On topic dus!
Sommige deden anders aardig hun bestsiger schreef:[Ik ben het er mee eens dat evolutie niet doelgericht werkt. Dat neemt niet weg dat er richting is. Vogels zijn niet geevolueerd om te kunnen niet vliegen, maar vogels zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer terug naar archosauria evolueren.
.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
En om het daar eens over te hebben...waar is badeend? Dit is degene die dit topic gestart is.Kitty schreef:Sofia, ik verzoek je vriendelijk on topic te blijven. Het gaat hier over evolutie of problemen met evolutie. Leuk schrijfsel verder maar ik zie het nut niet zo in het kader van de discussie die hier wordt gevoerd.
On topic dus!
En waarom ging hij/zij niet in op de antwoorden die aangaven dat er geen problemen waren en zijn met de evolutie?
Het oorspronkelijke topic is naar mijn mening al een poosje zoek. Het gaat allang niet meer over de oorspronkelijke vraagstelling c.q. argument. Persoonlijk ben ik dan ook al pagina's geleden afgehaakt.
Maar dit is natuurlijk slecht mijn persoonlijk besluit.
MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Keep smiling, mensen! Per slot zijn we hier allemaal vrijdenkers, toch? En waarom dan niet ook een beetje vrijdoeners?

We doen zeker vrij, maar proberen de boel proportioneel in balans te houden. Dus reacties moeten bij het onderwerp passen. Dus wat Kitty al duidelijk maakte, zoek de juiste plek voor een reactie en kijk of het past bij het geheel. Het is een simpele regel die het gemakkelijk maakt om ook de personen die een zekere mate van betrokkenheid hebben bij de discussie binnenboord te houden.sofia schreef:Keep smiling, mensen! Per slot zijn we hier allemaal vrijdenkers, toch? En waarom dan niet ook een beetje vrijdoeners?![]()
![]()
![]()
![]()
Mvg,
Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!