ACHT EXTREEM ULTRA ORTHODOXE FUNDAMENTALITIESCHE PUNTEN

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Simcha

ACHT EXTREEM ULTRA ORTHODOXE FUNDAMENTALITIESCHE PUNTEN

Bericht door Simcha »

Hallo!

Mijn Rabbi in Israel is een Fundamentalist, hij woont in de meest Fundamentalistische-Ultra-Orthodoxe Joodse wijk in de hele wereld (Mea Shariem). In die wijk woon ik zins kort ook. Mijn Rabbi en andere Ultra-Orthodoxe joodse Fundamentalisten pompen daar dagelijks de Ultra-Orthodoxe-Fundamentalistische leer in mijn hoofd.

Recentelijk leerde ik maar liefst acht extreem Ultra-Orthodoxe-Fundamentalistische uitgang punten hoe ik als Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalist me moest opstellen naar de buiten wereld en naar mijzelf, ik zal ze hier onder geven:

ACHT EXTREEM ULTRA ORTHODOXE FUNDAMENTALITIESCHE PUNTEN:

1. Glimlach. Veel mensen maken zich de hele dag druk over allerlei soorten problemen. Maar als je hen begroet met een glimlach kun je hen letterlijk het leven geven.

2. Maak het tot een gewoonte om alltijd een vrolijk lied te zingen. Dit brengt vreugde in je ziel.

3. Oordeel anderen positief. Je ziet misschien veel dat verkeerd aan hen is. Toch moet je de goede punten blijven zoeken.

4. oordeel jezelf positief. Vind de vreugde in al je goede punten.

5. Wanhoop niet, Als je geloofd dat je dingen kunt beschadigen, geloof dat je dingen kunt repareren.

6. Vraag G-d om je inzichten te geven waarom je deze wereld bent gekomen en hoe je je doel kunt vervullen.

7. Geef liefdadigheid (goede doelen). Daden van liefdadigheid brengen vrede.

8. Vertel de waarheid. De waarheid brengt vrede.

Ik hoop dat ik deze acht extreem ultra orthodoxe fundamentalistische punten kan na leven. Opdat ik kan leven zoals een Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood behoort te leven. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar mischien, met G-ds hulp, ben ik ooit een Fundamentalistische-Ultra-Orthodoxe jood.

Met vriendelijke groet,

Simcha
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik schoot al in een defensieve houding bij het zien van de topictitel maar het viel erg mee, Sim. ;-)

Ik dacht nou gaan d'r een hoop regeltjes en verboden komen die ik dagelijks met voeten treed, maar nee, het is nog vrij universeel ook als je het mij vraagt.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: ACHT EXTREEM ULTRA ORTHODOXE FUNDAMENTALITIESCHE PUNTEN

Bericht door Devious »

Simcha schreef: Ik hoop dat ik deze acht extreem ultra orthodoxe fundamentalistische punten kan na leven. Opdat ik kan leven zoals een Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood behoort te leven. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar mischien, met G-ds hulp, ben ik ooit een Fundamentalistische-Ultra-Orthodoxe jood.
Als jij je aan de acht regels houdt, dan ben je geen bedreiging voor mijn vrijheid en wens ik je veel geluk met deze dogmatische fundamentalistische levenswijze. Of het waar is of een vorm van zelfbedrog is weer een andere vraag.
Met de meeste van jouw regels ben ik het van harte eens behalve punt 6
6. Vraag G-d om je inzichten te geven waarom je deze wereld bent gekomen en hoe je je doel kunt vervullen.
Ik heb geen God nodig om erachter te komen hoe ik mijn doel kan vervullen. Ik bedoel, het zou wel handig zijn soms. Het probleem is echter dat ik twijfel aan het bestaan van God, vooral de Goden zoals die vaak beschreven worden in bepaalde oude geschriften. In ieder geval heb ik deze goden niet nodig om een fatsoenlijk mens te zijn. Ik denk dat als er een Godin/God/Entiteit zou bestaan, dat deze er helemaal geen belang in stelt dat mensen Haar/Hem/Het steeds om het hoofd zeuren. Het lijkt erop dat we hier door toeval (Evolutie) of heel misschien door een entiteit (ik geloof hier niet zo erg in, maar wil het niet voor de 100% uitsluiten)zijn neergezet. Deze Entiteit lijkt zich totaal niet te bekommeren om het gebeuren op de wereld. Misschien was het de bedoeling wel van de Entiteit dat we Haar/Hem/Het vergeten, en dat we ons eigen hersentjes gaan gebruiken in plaats van steeds op Haar/Hem/Het terug te vallen. Miljarden mensen bidden iedere dag naar hun Goden, en deze doen niets. Duizenden grote kathedralen, moskeeen, tempelcomplexen worden gebouwd voor de Goden. Bergen kapitaal en arbeidskracht worden er aan besteedt; en waarvoor????
Al de tijd en geld dat mensen besteden aan bidden en het bouwen van dure bouwwerken zouden mensen beter kunnen besteden aan bestrijden van honger en ziekte. Duizenden mensen vragen iedere dag aan hun God of Hij een einde wil maken aan oorlog, honger en andere ellende in de wereld. Aan de andere kant is er zelden iemand die aan God vraagt: 'Heer, wilt u alstublieft de lekke band van mijn fiets repareren.'
Mensen vragen dit vrijwel nooit, omdat iedereen weet dat het toch niet zal gebeuren. Dit is heel vreemd, want het repareren van een fietsband is toch een veel simpelere klus dan het brengen van vrede in de wereld. Conclusie is dat wij mensen het heft in eigen hand moeten nemen en zelf moeten werken aan de bestrijding van ellende in de wereld. Bidden helpt niet, en we hebben geen goden nodig om goede mensen te worden. Miljoenen ongelovigen met een (bijna) smetteloze staat van dienst zijn hiervan het bewijs.

Vriendelijke groet. Devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ik vind het prachtige regels Simcha maar is het niet zo dat er nog wel wat meer bij komt kijken om een zoals jij zegt; "Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood" te zijn?

Waarom kies je voor deze weg in je leven?
Is het niet leuker en prettiger om bijvoorbeeld een Liberale Jood te zijn? Is het überhaupt wel goed om streng gelovig op deze wijze te zijn?
Wat geeft het je?
Waar brengt het je?
Wat vraagt cq kost het je?

Ajajajaj een klein verhaal over wat je geloofd en meteen komen er zoveel vragen op bij mij, nog veel meer dan ik nu neerzet maar ik ben heel benieuwd naar je reactie dus ik hoop dat je er uitgebreid op in wilt gaan.

groet vrede en alle goeds, Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Simcha

Bericht door Simcha »

Devious en Enigma

Als eerste wil ik de sarcastische laag van mijn mail benadrukken. Daarna ga ik in op de vragen van Enigma, in de posting hieronder. Devious jou mail beantwoord ik later.

Mijn mail is bedoel als sarcasme. Mensen zijn altijd bezig om andere mensen in een hokje te stoppen. Ik zeg niet of dat goed of slecht is, want het kan beide kanten op. Alleen valt mij de laatste tijd op dat mensen graag namen op Moslims, joden, Christenen, hindoes, atheïsten etc etc plakken die een bepaalde lading aan geven. Ik geef mijzelf een belachtlijke naam, extreem-dogmatische-behouden-ultra-orthodoxe-fundamentalist niet omdat ik me zo voel, maar omdat mensen mij zo graag willen afbeelden. De sarcasme is dat ondanks het naampje wat ik krijg, die een vervelende bijsmaak geeft bij veel mensen (hoewel ze het naampje zelf verzonnen hebben) mijn acht punten eigenlijk (zoals Fenomeen al zegt) heel universeel zijn. Ik schrijf geen schokkende dingen hier.

Voorbeeld uit de Israëlische media. Ik stemde in Nederland altijd trouw PVDA, dit maakt me voor Nederlanders ‘gematigd links’. Het feit dat ik een zwarte keppel draag, een baard heb en pijpen krullen maakt mij in Israel een Extreem-Rechts-Ultra-Orthodox. Dus wat in Nederland een ‘gematigd links’ persoon is, is voor Israeli’s ‘Extreem-Rechts-Ultra-Orthodox’. MAAR iemand die PVDA stemt in Nederland en GEEN zwarte keppel draagt word ook in Israel gezien als ‘Gematigd links’. Niemand kan mij vertellen dat het hier boven genoemde niet een beetje vreemd is.

Met vriendelijke groet,

Simcha
Laatst gewijzigd door Simcha op 15 aug 2004 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Simcha

Bericht door Simcha »

Hallo Enigma

Enigma schreef:Ik vind het prachtige regels Simcha maar is het niet zo dat er nog wel wat meer bij komt kijken om een zoals jij zegt; "Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood" te zijn?
Er komt van alles bij kijken. Ik geef enkel acht punten die ik van mijn leraar kreeg. De naam "Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood"’is, zoals ik hier boven heb geschreven, een vorm van het belachelijk maken van de naampjes-politiek die momenteel (en misschien wel altijd heeft gedaan) overheerst in Nederland en andere landen.
Enigma schreef:Waarom kies je voor deze weg in je leven?
Als jood ga je er vanuit dat je gebonden bent aan een verbond die je aan G-d hebt gegeven als zijnde ‘volk’. Je stelt de vraag aan mij als individu en ik geef een andwoord van een volk als collectief. Het Jodendom gaat niet zozeer over alleen ik maar veel meer over ‘wij’. ‘Wij’ het joodse volk hebben een verplichting en ‘wij’ als mensheid hebben een verplichting.

Als individu zeg ik, op basis van rationele beredeneringen, achter dit verbond met G-d sta.
Enigma schreef:Is het niet leuker en prettiger om bijvoorbeeld een Liberale Jood te zijn?
‘Leuker’ en ‘prettiger’? Wat betekenen deze woorden?
Er zijn kleine kinderen (en misschien ook wat grotere kinderen) die het ‘leuk’ vinden om in de zon met een vergrootglas mieren te verbranden. Ander mensen die dit zien zullen het misschien niet ‘leuk’ of ‘prettig’ vinden om deze kinderen er op aan te spreken dat wat ze doen verkeert is, maar ondanks deze tegenzin voelen ze zich toch geroepen om deze kinderen aan te spreken zodat ze stoppen en zodat ze dit in de toekomst niet meer zullen doen.

Het Orthodoxe Jodendom is er heel erg voor dat mensen zich prettig voelen, maar je prettig voelen is niet het uiteindelijke doel. Het doel van het Jodendom is het dienen van G-d.
Zowel Liberale Joden als Orthodoxe joden gaan er vanuit dat het Jodendom begint bij de Torah (Boeken van Mozes en de traditie). Als het Jodendom begint bij de Torah en eindigt bij het dienen van G-d, kan men op basis van de Torah zelf de conclutie trekken welke vorm van Jodendom de juiste is.
Enigma schreef:Is het überhaupt wel goed om streng gelovig op deze wijze te zijn?
Wat versta je onder ‘deze wijze’?
Is de vraag een algemeen filosofische vraag of is het een vraag aan mij persoonlijk? Als de vraag voor mij persoonlijk is dan weet je mijn antwoord waarschijnlijk al, als de vraag algemeen filosofisch is dan heb je waarschijnlijk zelf al een antwoordt hierop. Misschien kun jij, als je wilt, jou eigen visie en antwoordt op deze vraag geven en posten op het forum?
Enigma schreef:Wat geeft het je?
De Talmoed, dat is een religieus boek, leert:
‘Weest niet als knechten die de baas dienen alleen om loon te ontvangen, maar wees als de knecht die de baas dienen niet alleen maar om loon te ontvagen.’

Enigma schreef:Waar brengt het je?
Het brengt je tot G-d. De mensheid is altijd bezig met het ontdekken en begrijpen van dingen, zowel van zichzelf als van de wereld. Het Jodendom ziet de Torah als hoogste vorm van studie, wie de Torah bestudeert, bestudeert de werkelijkheid. Dit brengt ons dus tot inzichten, verlichting, vreugde en het verwezenlijken van ons doel op aarde.
Enigma schreef:Wat vraagt cq kost het je?
Alles wat je hebt.

Met vriendelijke groet,

Simcha
Simcha

Bericht door Simcha »

Devious schreef: Of het waar is of een vorm van zelfbedrog is weer een andere vraag.
Iedereen van welke filosofie, geloof of mening zal zich deze vraag moeten stellen over zijn eigen visies en gedachten.
Devious schreef: Ik heb geen God nodig om erachter te komen hoe ik mijn doel kan vervullen.
Hoe rijm je de bovengenoemde tekst met deze:
Devious schreef: Het probleem is echter dat ik twijfel aan het bestaan van God…

Twijfel is dat je iets nog niet weet?
Hoe kun je weten dat je G-d niet nodig hebt als je twijfelt of Hij bestaat? Als je niet weet of Hij wel of niet bestaat weet je ook niet of je Hem wel of niet nodig hebt in het ontdekken van je levensdoel.

Zou je niet beter kunnen zeggen: ‘Ik vind het waarschijnlijker dat ik G-d, als Hij bestaat, niet nodig heb.’?!
Devious schreef: Miljarden mensen bidden iedere dag naar hun Goden, en deze doen niets.
Hoe weet je dat?
Devious schreef: Duizenden grote kathedralen, moskeeen, tempelcomplexen worden gebouwd voor de Goden. Bergen kapitaal en arbeidskracht worden er aan besteedt; en waarvoor????
Dat zul je aan die mensen moeten vragen.
Devious schreef: Al de tijd en geld dat mensen besteden aan bidden en het bouwen van dure bouwwerken zouden mensen beter kunnen besteden aan bestrijden van honger en ziekte.
Volgens een intern Amerikaans onderzoek van de overheid in 1998(?) gaven Orthodoxe Joden het meeste geld uit aan liefdadigheid daarna Protestandse Christenen. Wat doe jij voor de hongerige en zieken?
Devious schreef: Duizenden mensen vragen iedere dag aan hun God of Hij een einde wil maken aan oorlog, honger en andere ellende in de wereld. Aan de andere kant is er zelden iemand die aan God vraagt: 'Heer, wilt u alstublieft de lekke band van mijn fiets repareren. Mensen vragen dit vrijwel nooit, omdat iedereen weet dat het toch niet zal gebeuren. '
Ik kan alleen voor mijn eigen traditie spreken,
De Torah draagt de jood op om alles wat hij doet voor G-d moet doen. Dus ook het plakken van een fietsband. Als ik mijn band succesvol plak zeg ik ‘Baroeg Hashem’ (dank G-d).

Devious schreef: Dit is heel vreemd, want het repareren van een fietsband is toch een veel simpelere klus dan het brengen van vrede in de wereld. Conclusie is dat wij mensen het heft in eigen hand moeten nemen en zelf moeten werken aan de bestrijding van ellende in de wereld.

Zowel het succes van het plakken van de band, is in de handen van de Hemel. Als de uiteindelijke wereld vrede. De Torah geeft duidelijk aan dat G-d niets geeft zonder dat je er zelf wat voor moet doen. G-d helpt hen die zichzelf helpen.
Devious schreef: Bidden helpt niet,

Waarop baseer je dat?
Weet je wel wat bidden is? Waarschijnlijk weet je niet wat bidden in de context van het oude testament is want ‘dingen vragen’ is niet het hoofd thema in het gebed.
Devious schreef: en we hebben geen goden nodig om goede mensen te worden. Miljoenen ongelovigen met een (bijna) smetteloze staat van dienst zijn hiervan het bewijs.
Wie bepaald wat ‘Smetteloos’ is? In het geval van ongelovigen bepalen ze zelf wat ‘smetteloos’ is. Natuurlijk zijn ze dan smetteloos.

Met vriendelijke groet,
Simcha
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Simcha schreef:
Devious schreef: Ik heb geen God nodig om erachter te komen hoe ik mijn doel kan vervullen.
Hoe rijm je de bovengenoemde tekst met deze:
Devious schreef: Het probleem is echter dat ik twijfel aan het bestaan van God…
Ik twijfel aan het bestaan van God en juist daaróm creëer ik mijn eigen doelen in mijn leven, en als mijn doelen realistisch zijn ben ik prima in staat om ze te verwezenlijken, ik heb daar geen God voor nodig (al zou het wel handig zijn soms :wink: )
Devious schreef: Miljarden mensen bidden iedere dag naar hun Goden, en deze doen niets.
Hoe weet je dat?
Mensen vragen om vrede en er gebeurd niets. Uiteraard kan er dan sprake zijn van innerlijke vrede, maar ook daar merk ik vaak bar weinig van. Uiteraard kan ik niet bewijzen dat er niet heel soms toch een fietsband wordt geplakt door God. moet ik eerlijk toegeven. :wink:
Volgens een intern Amerikaans onderzoek van de overheid in 1998(?) gaven Orthodoxe Joden het meeste geld uit aan liefdadigheid daarna Protestandse Christenen. Wat doe jij voor de hongerige en zieken?
Ik pas mijn eigen leven aan. Bijvoorbeeld door geen vlees te eten. De slachtdieren in de westerse wereld worden voor een aanzienlijk deel gevoedt met graan, soja en pinda's die afkomstig zijn uit derdewereldlanden. Een slachtdier eet vele keren zijn eigen lichaamsgewicht aan plantaardig voedsel. En daarnaast levert een stuk land waar soja, groente of graan wordt verbouwd veel meer calorieën op dan een stuk land waar vee graast. Om alle mensen op aarde te voeden moet de westerse vleesconsumptie drastisch dalen.

Ik heb niet zo veel geld, daarom probeer ik op deze wijze een bijdrage te doen. Ik koop wel eens fairtrade produkten, ook een goed initiatief. Ik streef ernaar ooit steenrijk te worden, zodat ik ook eens met grote geldbedragen kan gooien. :wink:
Zowel het succes van het plakken van de band, is in de handen van de Hemel. Als de uiteindelijke wereld vrede. De Torah geeft duidelijk aan dat G-d niets geeft zonder dat je er zelf wat voor moet doen. G-d helpt hen die zichzelf helpen.
Als ze zichzelf al hebben geholpen, waar hebben ze God dan nog voor nodig?
Devious schreef: Bidden helpt niet,
Waarop baseer je dat?
Weet je wel wat bidden is? Waarschijnlijk weet je niet wat bidden in de context van het oude testament is want ‘dingen vragen’ is niet het hoofd thema in het gebed.
Voor vele mensen wel. Je zegt zelf trouwens in punt 6: 'Vraag God om je inzichten te geven waarom je op deze wereld bent gekomen en hoe je je doel kunt vervullen.' Dit 'vragen' is het enige in jouw 8 punten wat in mijn onwetende ogen op bidden lijkt.

ciao.. Devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Er komt van alles bij kijken. Ik geef enkel acht punten die ik van mijn leraar kreeg. De naam "Extreem-Dogmatische-Ultra-Behoudende-Orthodoxe-Fundamentalistiesche-jood"’is, zoals ik hier boven heb geschreven, een vorm van het belachelijk maken van de naampjes-politiek die momenteel (en misschien wel altijd heeft gedaan) overheerst in Nederland en andere landen.
Mensen onderverdelen in vakjes en benoemen is volgens mij zo oud als de wereld, tevens hielden en houden die vakjes en namen een waardeoordeel in en dat maakt het leven volgens velen een stuk overzichtelijker. Als ik in de bijbel lees dat mensen het maar niets vonden dat Jezus aanzat en mee at met hoeren en tollenaars dan is duidelijk dat het in ieder geval 2000 jaar geleden ook al zo ging en aangezien de mens vanaf het begin der tijden is zoals hij is, veranderd er dus niets. Persoonlijk vond ik je termen wel grappig gekozen maar je geeft wel aan dat je uit je eigen vrije wil, als Jood in de orthodoxe kant van het spectrum zit.
Als jood ga je er vanuit dat je gebonden bent aan een verbond die je aan G-d hebt gegeven als zijnde ‘volk’. Je stelt de vraag aan mij als individu en ik geef een andwoord van een volk als collectief. Het Jodendom gaat niet zozeer over alleen ik maar veel meer over ‘wij’. ‘Wij’ het joodse volk hebben een verplichting en ‘wij’ als mensheid hebben een verplichting.
Als individu zeg ik, op basis van rationele beredeneringen, achter dit verbond met G-d sta.
Ik ben vertrouwd met de gedachtes over het verbond dat God heeft met zijn volk maar ik vind de groep, het volk als gesprekspartner niet interessant, daar kan ik niets mee, wel boeit mij de individu en zijn/haar keuzes en standpunten, wie het joodse volk is weet ik, wie Simcha is dat weet ik niet. Dat Jodendom gaat over "wij" is maar gezien vanuit de positie die je inneemt volgens datzelfde Jodendom, het "wij Joden" is net zo aan discussie onderhevig en met name subjectief bepaald door geloosfovertuigingen als het "wij" Christenen. Zo ben ik volgens de orthodoxie geen Jood maar voor de rest van de wereld en onze geschiedenis ben ik het wel, genoeg om voor gedood te worden had ik in 40/45 geleefd. Genoeg om antisemitische uitingen te mogen ervaren in deze tijd. Maar voor een groot deel van de Joden dus niet, niks "wij", niks erbij horen, niks geen erkenning voor mijn afstamming, voo rhen nben ik geen jood. Gelukkig heb ik geen benamingen van anderen nodig om te weten wie en wat ik ben. Jij houd niet van naampjespolitiek dus hoe vul jij dat als orthodoxe Jood dan in, welk naampje heb ik bij jou, ben ik een jidske of een goy?
Leuker’ en ‘prettiger’? Wat betekenen deze woorden?
Dat mag je zien als van dezelfde betekenis als jouw extreem dogmatisch enzovoort woorden. Maar er zit een kern van waarheid in want hoe prettig cq aangenaam is het om een orthodoxe Jood te zijn? Je kunt tenslotte ook kiezen om een ander "soort" Jood te zijn. Soms vinden mensen het prettig om te behoren bij een groep of zich te kunnen identificeren met de "underdog" de orthodoxie binnnen het Jodendom is niet de makkelijkste weg in het leven daar kunnen bepaalde masochistische gevoelens een rol in spelen, niet alles is mooi en nobel als het om geloofskeuzes gaat. Voorbeelden genoeg van keuzes die voortkwamen/komen uit eerder genoemde maar ook uit rebbellie of afzetten tegen de ouders zoals die kennis van mij die van Jehova Getuige, Hare Krishjna werd en geloof me dat ligt in wezen dichter bij elkaar en is een logischer keuze dan je zo denken zou.
Het Orthodoxe Jodendom is er heel erg voor dat mensen zich prettig voelen, maar je prettig voelen is niet het uiteindelijke doel. Het doel van het Jodendom is het dienen van G-d.
Dat beweren en geloven alle orthodoxe of fundamentalistische gelovigen van alle monotheistsche religies. Daarin verschilt de orthodoxe Jood niet van de Moslim of de Christen.
Zowel Liberale Joden als Orthodoxe joden gaan er vanuit dat het Jodendom begint bij de Torah (Boeken van Mozes en de traditie). Als het Jodendom begint bij de Torah en eindigt bij het dienen van G-d, kan men op basis van de Torah zelf de conclusie trekken welke vorm van Jodendom de juiste is.
Dat laatste is niet een universele waarheid maar een subjectieve geloofswaarheid, het presenteren alsof het een feit is maakt duidelijk waar je staat in je geloof maar het stellen dat er juiste en onjuiste vormen van Jodendom zijn is mi een beperkte visie die voortkomt uit een gebrek aan kennis wie en wat de mens en dus wie en wat hij/zij zelf werkelijk is. Het interpreteren van de Torah geeft hetzelfde probleem als met de Bijbel en de Koran, de mens kan niet meer begrijpen dan waar hij toe in staat is en dat is zeer weing want de mens heeft een kleine geest zeker om te iets te kunnen vatten van de grootsheid van de Eeuwige. Die mens die meent dat hij/zij "het" beter weet en begrijpt dan zijn naaste zou wel eens aan hoogmoed van het ergste soort kunnen lijden en blind van trots en eigenwaan dit niet kùnnen zien.
Enigma schreef:Is het überhaupt wel goed om streng gelovig op deze wijze te zijn?
Wat versta je onder ‘deze wijze’?
Is de vraag een algemeen filosofische vraag of is het een vraag aan mij persoonlijk? Als de vraag voor mij persoonlijk is dan weet je mijn antwoord waarschijnlijk al, als de vraag algemeen filosofisch is dan heb je waarschijnlijk zelf al een antwoordt hierop. Misschien kun jij, als je wilt, jou eigen visie en antwoordt op deze vraag geven en posten op het forum?
Ik geloof niet dat de orthodoxie van welke geloof dan ook een goede weg is voor de mens omdat binnen fundamentalistische stromingen mensen altijd meer gericht zijn op het bezweren van de eigen levensangst die zij diep in zich verbergen door middel van zoveel mogelijk regels en wetten die moeten leiden naar een alsmaar beter dienen van God maar die in feite de mens beroven van zijn vrije wil. Een vrije wil die volgens mij en in mijn geloofsbeleving de essentie is van het menszijn dat de Schepper in ons gelegd heeft. Hij heeft ons vrije geesten gegeven en de mens is zo bang voor zijn vrijheid dat hij zich vrijwillig bind aan duizend regels. De gerustelling van "het" goed te doen is voor velen niet een behoefte maar een noodzaak om zich in dit leven staande te houden.
Enigma schreef:Wat geeft het je?
De Talmoed, dat is een religieus boek, leert:
‘Weest niet als knechten die de baas dienen alleen om loon te ontvangen, maar wees als de knecht die de baas dienen niet alleen maar om loon te ontvagen.

De Talmoed is een mooi boek waar je veel levenslessen in kunt vinden maar de mens doet wat hij/zij doet om dàt wat het hem/haar geeft, dat is de aard van de mens en het is mooi om te streven naar een dienen om het dienen maar ben jij echt al zo ver geestelijk ontwikkeld dat dat het enige is wat het je geeft? Begrijp je de contradictie in het laatste deel van de zin? Dus wat geeft het je? Mijn vrije geloofsvorm geeft mij dat ik moeilijk in te delen ben en bied me de vrijheid alles te onderzoeken en het goede te behouden daarnaast ben ik in een directe relatie met mijn Schepper in staat zelf te bepalen wat ik in mijn leven het goede vind en wat niet, dat word niet voor mij bepaald vanuit een doctrine. Zo geeft het mij de ruimte mij heel direct te laten leiden in mijn leven door wat ik versta als de Wil,de Stem van de Eeuwige.
Enigma schreef:Waar brengt het je?
Het brengt je tot G-d. De mensheid is altijd bezig met het ontdekken en begrijpen van dingen, zowel van zichzelf als van de wereld. Het Jodendom ziet de Torah als hoogste vorm van studie, wie de Torah bestudeert, bestudeert de werkelijkheid. Dit brengt ons dus tot inzichten, verlichting, vreugde en het verwezenlijken van ons doel op aarde.
Het brengt jou tot God zeg je want daar ben je nog niet? Is het leven zelf niet wat je tot Hem brengt, het leven zoals jij het leeft voor Hem, door Hem? Is het je geloof niet wat je tot Hem brengt? komt Hij ook naar jou of............kun je me vertellen wat jouw Godsbeeld is en hoe dat gestalte heeft in jouw dagelijks leven?
Jij ziet dus de Torah als hoogste vorm van studie, nog steeds alleen weggelegd voor mannen om zich daar de hele dag mee bezig te houden??? De hoogste vorm, dus.............alle andere religies zijn lagere vormen???
Enigma schreef:Wat vraagt cq kost het je?
Alles wat je hebt.
En geef je het ook??? Ik geloof er echt niets van hoor als je zeg dat het je alles kost wat je hebt, echt niet, dat klinkt wel vroom maar in de praktijk werkt dat toch meestal anders is mijn ervaring, zo kost het de vrouw vaak heel veel en de man veel minder want die zit heerlijk het hoogste te studeren terwijl zij voor het werk opdraait. Voorbeelden graag.

Voor mij geld als je vraagt wat het mij kost te geloven zoals ik doe, te leven zoals ik leef, alles wat ik ben het is een nuance verschil. Maar in mijn optiek is leven naar Gods wil, worden wie je ten diepste bent, de MENSCH zijn zoals Hij wil dat ik mens kan zijn.

Vrede en alle goeds, Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Simcha

Bericht door Simcha »

Beste Devious
Devious schreef: Mensen vragen om vrede en er gebeurd niets.
Dat komt omdat G-d heeft gezegd dat vrede komt in “Zijn eigen tijd doet laten komen” (Jesaja 60:22). G-d heeft beloofd dat er wereldvrede zal komen op de tijd die Hij besloten heeft, de Talmoed leert dat deze “wereldvrede” eerder kan komen als het volk Israel waardig genoeg is, wat ze tot vandaag de dag klaarblijkelijk nog niet zijn geweest.

Dus als je bid om vrede, en het komt niet, dan weet je dat het nog geen tijd voor vrede is en dat de joden zich niet goed genoeg gedragen. ;-)

Devious schreef: Als ze zichzelf al hebben geholpen, waar hebben ze God dan nog voor nodig?
Verhaaltje,
Mijn huis moet geverfd worden. Omdat ik zelf een behoorlijke kluns bel ik mijn vader om mij te helpen. Samen verven we mijn huis, ik bedank mijn vader voor zijn hulp. Mijn vader zou mij niet hebben geholpen als ik hem gebeld had om mijn huis te verven terwijl ik er zelf helemaal niets aan/voor doe.

Het Jodendom gaat er vanuit dat G-d de mens bijstaat maar niet alles overneemt omdat de opdracht is samen te werken met G-d.
Devious schreef: Voor vele mensen wel. Je zegt zelf trouwens in punt 6: 'Vraag God om je inzichten te geven waarom je op deze wereld bent gekomen en hoe je je doel kunt vervullen.' Dit 'vragen' is het enige in jouw 8 punten wat in mijn onwetende ogen op bidden lijkt.
Punt 6 heet in het Jodnedom “Hisbodedus” dat is een vorm van meditatie. Maar voor de duidelijkheid, dingen vragen kan inderdaad ook in gebed zitten.

444 jaar v.Chr stelde Ezra ha-Sofeer (een Bijbels figuur uit het boek Ezra) samen met het Hoger Gerechtshof het Shimone Ezreh gebed samen. Sinds die tijd is dit gebed een standaard gebed in het Jodendom. Men zegt het drie keer per dag.

Het gebed bestaat uit de volgende delen:
-Het prijzen van de grootheid van G-d
-Het erkennen van Zijn heilige Torah
-Het erkennen van de beloftes die G-d heeft gemaakt (waar ook vrede onder valt) en het vragen naar de vervulling van deze beloftes.

Met vriendelijke groet,
Simcha
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Simcha schreef:Beste Devious
Devious schreef: Mensen vragen om vrede en er gebeurd niets.
Dat komt omdat G-d heeft gezegd dat vrede komt in “Zijn eigen tijd doet laten komen” (Jesaja 60:22). G-d heeft beloofd dat er wereldvrede zal komen op de tijd die Hij besloten heeft, de Talmoed leert dat deze “wereldvrede” eerder kan komen als het volk Israel waardig genoeg is, wat ze tot vandaag de dag klaarblijkelijk nog niet zijn geweest.
Dus als je bid om vrede, en het komt niet, dan weet je dat het nog geen tijd voor vrede is en dat de joden zich niet goed genoeg gedragen. ;-)
Hmmm, ik zie een knipoogsmiley. Meen je dat echt serieus? Dus de vrede in de wereld hangt af van hoe de joden zich gedragen? Als ik je goed begrijp zou dat betekenen dat ik als niet-jood niets kan doen om de wereldvrede te bevorderen? Een erg fatalistische gedachte. Ik hoop voor je dat je jezelf ooit van deze last zal bevrijden, omdat ze niet is gebaseerd op een logische gedachte. Joden zijn in geen enkele zin 'specialer' of bijzonderder dan andere mensen. Ze zijn van hetzelfde spul gemaakt. Ze zijn niet slechter dan de anderen, zoals de fascisten beweren, en ook niet verhevener, zoals sommige evangelische christenen en sommige orthodoxe joden denken (vetgedrukt en onderstreept omdat jouw standpunt omtrent dit mij niet duidelijk is, als het niet op jou van toepassing is voel je dan aub niet aangesproken, als het wel zo is ben ik benieuwd waarom).
Mijn huis moet geverfd worden. Omdat ik zelf een behoorlijke kluns bel ik mijn vader om mij te helpen. Samen verven we mijn huis, ik bedank mijn vader voor zijn hulp. Mijn vader zou mij niet hebben geholpen als ik hem gebeld had om mijn huis te verven terwijl ik er zelf helemaal niets aan/voor doe.
Het Jodendom gaat er vanuit dat G-d de mens bijstaat maar niet alles overneemt omdat de opdracht is samen te werken met G-d.

Ik hoor heel vaak dat mensen credits geven aan God, voor iets wat ze helemaal zelf hebben gedaan.
Als mijn vader mij helpt met het verven van mijn huis en iemand ondervraagt mij erover, dan kan ik precies vertellen met welke kwast hij heeft geverfd, welke kozijnen hij heeft behandeld, op welke steiger hij heeft gestaan.
Als gelovigen vertellen dat hun God hun geholpen heeft krijg je nooit te horen welke kwast God heeft gebruikt. Je krijgt geen feiten en bewijs, alleen mystiek. Niemand kan de hand van God tonen in hetgeen waarbij ze door Haar/Hem/Het geholpen zijn.
Een christen probeerde mij ooit per email te overtuigen dat de Israels overwinningen op arabische legers voorbeelden zijn van Gods hulp.
Maar wie alleen kijkt naar de feiten, zal geen bovennatuurlijke wonderen constateren.
Tijdens de zesdaagse oorlog hebben de Israëli bijvoorbeeld direct straaljagers en bommenwerpers naar alle egyptische vliegvelden gestuurd. De strategie was zoveel mogelijk schade toebrengen aan de startbanen. Tijdens de volgende aanvalsgolven werden alle bommenwerpers en straaljagers vernietigd inclusief de beruchte TU 16 middelzware bommenwerpers. Hierna kon de Israëlische luchtmacht met gemak de enorme overmacht aan Egyptische tanks en manschappen in de pan hakken. Niets hand van God; gewoon mensenwerk.
-Het erkennen van de beloftes die G-d heeft gemaakt (waar ook vrede onder valt) en het vragen naar de vervulling van deze beloftes.
Naar mijn mening is vrede iets waar je als aardbewoner gewoon hard moet werken. Erkennen van beloften en vragen is vaak een teken van afschuifgedrag (even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dit perse op jou slaat). Niet langer vragen maar doen (een ieder naar haar/zijn mogelijkheden).

ciao.. Devious.... 8)
Simcha

Bericht door Simcha »

Devious
Devious schreef: Meen je dat echt serieus? Dus de vrede in de wereld hangt af van hoe de joden zich gedragen? Als ik je goed begrijp zou dat betekenen dat ik als niet-jood niets kan doen om de wereldvrede te bevorderen?
Er zijn twee verbonden gesloten:
(1) Met Noach en zijn na geslacht (dat wil zeggen: alle mensen)
(2) Met Abraham via zijn zoon Izaak en zijn kleinzoon Jacob (dat wil zeggen: alle joden)

Het verbond van Noach bestaat uit 7 wetten en het verbond van Abraham bestaat uit 613 wetten. Niet-Joden moeten de zeven geboden houden en Joden moeten de 613 geboden houden.

Door het na leven van de wetten van G-d en het doen van goede daden brengt de wereld vrede (brengt de Messias en de Messiaanse tijd). Dus het hangt niet alleen af van de joden maar van iedereen. Als de mensheid waardig is komt de Messias eerder, als de mensheid niet waardig is komt de Messias op de tijd die G-d heeft voorbestemd.
Devious schreef: Ik hoop voor je dat je jezelf ooit van deze last zal bevrijden, omdat ze niet is gebaseerd op een logische gedachte.
Ieder mens moet op basis van eigen ratio vast stellen wat ‘Logisch’ is en wat niet. Tot nu toe is het jodendom de meest logische systeem dat ik ooit ben tegen gekomen, dus zal ik het niet opzij zetten voor onlogische of minder logische theorieën.

Wil ik hiermee beweren dat jij en alle mensen die anders denken niet gelijk hebben? Ja dat wil ik beweren net als die mensen van mening zijn dat ik niet gelijk heb.
Devious schreef: Joden zijn in geen enkele zin 'specialer' of bijzonderder dan andere mensen.
Het verschil is in de opdracht van G-d. Dit heeft niets met biologische genetische rassen theorieën te maken. Immers kunnen mensen zich ook bekeren tot het jodendom wat ze 100% joods maakt, en wat ze dus verplicht stelt om de 613 geboden van het Abraham verbond te houden.
Devious schreef: Ik hoor heel vaak dat mensen credits geven aan God, voor iets wat ze helemaal zelf hebben gedaan.
In het Jodendom gaan we er vanuit dat geen gras sprietje groeit zonder G-d. Natuurlijk kunnen wij het groeien van gras natuurkundig verklaren, maar ook dit is de wil van G-d.

Interessant is dat de Torah opdraagt om een basis kennis te hebben van natuurkunde. Traditie voorspelden dat in de tijd voor de Messias komt de kennis van Natuurkunde zo hoog zal zijn dat mensen “de kleine bouwstenen kunnen tellen en berekenen”. Het is misschien interessant om te weten dat er binnen het Orthodoxe Jodendom veel mensen zijn die Natuurkunde hebben gestudeerd om die rede.
Devious schreef: Je krijgt geen feiten en bewijs, alleen mystiek. Niemand kan de hand van God tonen in hetgeen waarbij ze door Haar/Hem/Het geholpen zijn.
Heel goed punt! Het verschil is alleen dat mensen op basis van hun overtuiging geloven dat G-d overal aanwezig is en verbonden is met de kleinste dingen. Op basis van dat geloof en die kennis men concludeert dat het Zijn wil was dat iets gelukt is.
Devious schreef: Een christen probeerde mij ooit per email te overtuigen dat de Israels overwinningen op arabische legers voorbeelden zijn van Gods hulp.
Het is interessant dat de Lubavietsche Rebbe, Rabbi Menachem Mendel Schneerson, al een jaar voor de zes daagse oorlog voorspeld had, op basis van Torah studie, dat op die datum een oorlog zou komen die zes dagen zou duren en dat Israel zou winnen. Hij kreeg gelijk.

Dit is wonderlijk. Maar het feit is dat als de Arabieren hadden gewonnen het OOK in overeen stemming met G-ds wil zou zijn geweest. Er zijn een aantal wonderlijke dingen gebeurd tijdens de zes daagse oorlog, b.v.b een Egyptiesche groep soldaten, zon twee honderd man, die op de vlucht sloegen voor twee Israëlische soldaten die zich wilde overgeven.

He tis overigens allemaal gis werk en niet belangrijk. Immers moet men zijn religie niet baseren op het zien van wonderen maar moet juist zijn geloof in wonderen baseren op zijn religie.

Nogmaals als de Arabieren hadden gewonnen had men (lees Orthodoxe Joden) daar ook de hand van G-d in gezien. Daarbij komt dat de Staat Israel niet als een heilige Staat wordt gezien in het Orthodoxe Jodendom. De eerste Zionisten waren ook niet religieus maar voornamelijk Socialistisch en Atheïstisch.
Devious schreef:.
Naar mijn mening is vrede iets waar je als aardbewoner gewoon hard moet werken.
Daar ben ik mee eens. De Torah daargt op dat we moeten werken aan vrede. Jij en ik zullen er all twee overeens zijn dat we naar vrede moeten werken op basis van het beste met iedereen voor hebben. Het verschil is dat ik geloof dat ik, als jood, naar de 613 geboden van G-d leef ik op die manier vrede kan brengen. (veel wetten zijn ook sociale wetten die we terug kunnen vinden in de westerse maatschappij)
Devious schreef: Niet langer vragen maar doen (een ieder naar haar/zijn mogelijkheden).
Eerst doen dan vragen. Zou ik zeggen ;-). We zijn het er in iedergeval over eens dat men moet “Doen”.

Vriendelijke groet,
Simcha
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Simcha schreef: Ieder mens moet op basis van eigen ratio vast stellen wat ‘Logisch’ is en wat niet. Tot nu toe is het jodendom de meest logische systeem dat ik ooit ben tegen gekomen, dus zal ik het niet opzij zetten voor onlogische of minder logische theorieën.
Van alle religieuze/spirituele systemen vind ik persoonlijk het Boeddhisme het meest logisch, omdat het pure Boeddhisme (zonder alle mumbojumbo bijgeloof wat later door mensen er bij is bedacht) zich alleen maar richt op feiten.
Er is lijden.
lijden wordt veroorzaakt door gehechtheid.
Als je jezelf hebt onthecht van alles dat bestaat, kan niets je nog deren.

Albert Einstein was agnost, maar was van mening dat het Boeddhisme de enige religie is die de toekomst kan overleven.

Anders is het met religies die met vaagheden komen die men onmogelijk kan bewijzen zoals het idee van een schepper, extreem vage toekomstvoorspellingen waar men alle kanten mee uit kan, enorme lijsten met leefregeltjes die in sommige gevallen geen aantoonbaar nut hebben voor het dagelijkse leven, demonen, elfen, sterrenwichelarij, vliegende schotels etc... Dit is gespeend van logica, in ieder geval kan men deze logica niet logisch verklaren :wink: .
Het verschil is in de opdracht van G-d. Dit heeft niets met biologische genetische rassen theorieën te maken. Immers kunnen mensen zich ook bekeren tot het jodendom wat ze 100% joods maakt, en wat ze dus verplicht stelt om de 613 geboden van het Abraham verbond te houden.

Kun je dit ook logisch verklaren zonder naar een regeltje in een oud boek te verwijzen? Als het gebaseerd is op logica, moet je het ook zonder heilige openbaring kunnen uitleggen.
Interessant is dat de Torah opdraagt om een basis kennis te hebben van natuurkunde. Traditie voorspelden dat in de tijd voor de Messias komt de kennis van Natuurkunde zo hoog zal zijn dat mensen “de kleine bouwstenen kunnen tellen en berekenen
Waar in de Torah? Welke traditie?
Heel goed punt! Het verschil is alleen dat mensen op basis van hun overtuiging geloven dat G-d overal aanwezig is en verbonden is met de kleinste dingen. Op basis van dat geloof en die kennis men concludeert dat het Zijn wil was dat iets gelukt is.
En zo kan iedereen in elk willekeurig geloof de handen van de Goden, elfen, Ufonauten ergens in gaan zien. En zo kan fantasie de overhand krijgen boven hetgeen werkelijk gebeurd is. Het soort denken dat hier gebruikt wordt verschilt niet van koffiedik kijken. Het is niet gebaseerd op logica, want als men iets op een logische manier begrijpt, kan men het uitleggen.
Het is interessant dat de Lubavietsche Rebbe, Rabbi Menachem Mendel Schneerson, al een jaar voor de zes daagse oorlog voorspeld had, op basis van Torah studie, dat op die datum een oorlog zou komen die zes dagen zou duren en dat Israel zou winnen. Hij kreeg gelijk.
Is er ergens een website waar dit haarfijn wordt uitgelegd. Deze informatie is voor mij niet genoeg om een mening te vormen.
Maar ook al zou de Rabbi de datum exact hebben voorspeld, dan nog kan er sprake zijn van toeval. Toegegeven, het is een lot uit de loterij (als het waar is en geen hoax), maar er zijn duizenden mensen die ieder jaar een grote prijs winnen, dus onmogelijk is het niet.
Dit is wonderlijk. Maar het feit is dat als de Arabieren hadden gewonnen het OOK in overeen stemming met G-ds wil zou zijn geweest.

Ha, prachtig, zulke wetenschap. Wat de uitkomst ook is, het klopt altijd :wink:
Er zijn een aantal wonderlijke dingen gebeurd tijdens de zes daagse oorlog, b.v.b een Egyptiesche groep soldaten, zon twee honderd man, die op de vlucht sloegen voor twee Israëlische soldaten die zich wilde overgeven.
In eerste instantie zijn dit verhalen, die even moeilijk na te controleren zijn als UFO meldingen, geestverschijningen etc..
Een overtuigend wonder zou het zijn als legioenen van Engelen op gevleugelde paarden en met lichtgevende zwaarden, een leger van tienduizenden Egyptenaren af zouden slachten, en ik het gewoon op CNN zou kunnen volgen. Maar zelfs dan zouden er nog andere verklaringen mogelijk zijn.
He tis overigens allemaal gis werk en niet belangrijk. Immers moet men zijn religie niet baseren op het zien van wonderen maar moet juist zijn geloof in wonderen baseren op zijn religie.
Naar mijn mening moet men het geloof in wonderen niet baseren op een religie, maar op feiten. En als de feiten niet te achterhalen zijn, gewoon de schouders ophalen en zeggen; 'ik weet het niet.' Dat is logica.
Daar ben ik mee eens. De Torah daargt op dat we moeten werken aan vrede. Jij en ik zullen er all twee overeens zijn dat we naar vrede moeten werken op basis van het beste met iedereen voor hebben. Het verschil is dat ik geloof dat ik, als jood, naar de 613 geboden van G-d leef ik op die manier vrede kan brengen. (veel wetten zijn ook sociale wetten die we terug kunnen vinden in de westerse maatschappij)
Waar staan die 613 geboden? Zijn dat al die regels in exodus, Leviticus, etc...?

Ik probeer tolerant te zijn naar iedereen, ongeacht welke religie, zolang men maar niet probeerd om op een georganiseerde manier de democratie om zeep te helpen. Ik ben namelijk erg gehecht aan mijn recht op het bezoeken van wilde heidense feesten :D waar wilde heidense muziek word gedraaid :twisted: , waar mensen halfnaakt mogen rondlopen, waar ik lekker bier kan drinken tot het ochtendgloren. En ik wil het recht om openlijk mijn mening te verkondigen dat ik twijfel aan het bestaan van alle bekende Goden.
Zolang men mij mijn lolletje gunt, heeft men van mij geen last (behalve misschien af en toe wat geluidsoverlast :wink: ).
Eerst doen dan vragen. Zou ik zeggen ;-). We zijn het er in iedergeval over eens dat men moet “Doen”.
In mijn ogen zijn we over het belangrijkste dan eens. Dat is mooi :)

ciao.. Devious.... 8)
Laatst gewijzigd door Devious op 19 aug 2004 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Immers kunnen mensen zich ook bekeren tot het jodendom wat ze 100% joods maakt,
Op dit punt ben je volgens mij toch echt een uitzondering. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat niet-joden zich kunnen bekeren tot het jodendom. Kun je dit ook hard maken met voorbeelden uit het OT?

ciao... Devious.... 8)
Simcha

Bericht door Simcha »

Beste Devious,
Devious schreef: Kun je dit ook logisch verklaren zonder naar een regeltje in een oud boek te verwijzen? Als het gebaseerd is op logica, moet je het ook zonder heilige openbaring kunnen uitleggen.
Dat is een misconceptie, in mijn ogen, van het begrip Logica. Als men op rationele basis vast stelt dat een heilig geschrift waar is, dan zijn alle ‘vage’ teksten in dat geschrift dus ook waar. In dit geval gaat het om de waarheid van Torah en traditie, men moet dus eerst vast stellen OF er goede argumenten zijn voor de claim die de Torah zelf maakt.
Als men vast stelt dat de algemene claim, die de Torah maakt, de meest logische is dan kun je op basis van die erkenning de onduidelijke en vreemde details plaatsen.

Ik wil best een topic openen met als onderwerp: ‘rationele basis voor de betrouwbaarheid van de Torah’.
Devious schreef: Ha, prachtig, zulke wetenschap. Wat de uitkomst ook is, het klopt
altijd :wink:
Hier kun je de spot mee drijven. Maar zoals ik al eerder zei, baseert men (in mijn geval) zich op een openbaring van G-d, namelijk “Dat alles in Zijn handen is”. Men moet op rationele basis vast stellen dat de bron van die openbaring de meest logische is, en daarop kan men andere dingen baseren. (zo gaat het in alle vormen van wetenschap, men bouwt voort op oudere ontdekkingen totdat die ontdekkingen ontkracht worden. Zolang er voor iemand (voor mij dus) meer argumenten zijn voor de claim die de Torah maakt dan tegen, is alles wat ik op basis van die Torah interpreteer dus voortbouwen op al bestaande kennis.)
Devious schreef:
Interessant is dat de Torah opdraagt om een basis kennis te hebben van natuurkunde. Traditie voorspelden dat in de tijd voor de Messias komt de kennis van Natuurkunde zo hoog zal zijn dat mensen “de kleine bouwstenen kunnen tellen en berekenen
Waar in de Torah? Welke traditie?
Even voor de duidelijkheid, als men zegt in het Jodendom: ‘De Torah’ bedoeld men niet alleen de letterlijke woorden van de vijfboeken die geschreven zijn door Mozes, men bedoeld dan alles wat geopenbaard is op de berg Sinai waaronder ook de verklaring op de vijf boeken valt.

Goed, natuurkunde.
“De hemel verkondigt G-ds glorie, de fundamenten vertellen van Zijn handwerken” (Psalm 19:2) Het bestuderen van de natuur is een belangrijk onderdeel van de joodse-traditie (Kuzari 5:21)
Het is een opdracht in de Torah om rechters (Rabbijnen) aan te stellen (zie, Deutro 16:18 ) Het is de opdracht voor deze rechters om genoeg verstand te hebben van ‘Wiskunde en Wetenschap’ (Yad, Sanhedrin 2:1) om de Wetten van de Torah zo optiemaal mogelijk te kunnen toepassen. In veel oude joodse geschriften vind men vaak verwijzingen naar natuurkundige ondervindingen. Soms natuurkundige teksten uit de traditie zelf, en soms natuurkundige ondervindingen van de wetenschap van die generatie.

Het is bekend dat voor sommige gevallen de Rabbijnen in de Talmoed naar Griekse natuurkundigen gingen om daar informatie te vragen “Omdat zij er meer verstand van hebben”. Vandaag de dag is men nog altijd in contact met de wetenschappers van deze generatie. (bvb medische wetenschap etc)

De Sefer ha-Zohar een belangrijk geschrift uit de tweede eeuw n.Chr voorspelt dat rond het jaar 1840 er een tijd van start gaat waarin veel technologische en natuurkundige ontdekkingen worden gedaan. (Zohar 1:12b) Er zullen wapens ontwikkeld worden met enorme kracht om te doden en men zal genoeg kracht hebben om zichzelf te kunnen vernietigen (Midrash, Shir ha Shariem 2:13) iets wat met de huidige wapens een mogelijkheid is.
Devious schreef: Waar staan die 613 geboden? Zijn dat al die regels in exodus, Leviticus, etc...?
Ja, je kunt ze na tellen als je wilt ;-).
Devious schreef: Ik probeer tolerant te zijn naar iedereen, ongeacht welke religie, zolang men maar niet probeerd om op een georganiseerde manier de democratie om zeep te helpen.
Als de meerderheid van de bevolking stemt voor een Islamitische partij, die de Islamitische wet wil in voeren, is dit dan anti-democratie in jou ogen?
Devious schreef:
Immers kunnen mensen zich ook bekeren tot het jodendom wat ze 100% joods maakt,
Op dit punt ben je volgens mij toch echt een uitzondering. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat niet-joden zich kunnen bekeren tot het jodendom. Kun je dit ook hard maken met voorbeelden uit het OT?
Niet-Joden kunnen al duizenden jaren joods worden. Omdat joden niet bezig zijn om bekeerlingen te maken denkt men, die weinig verstand hebben van het jodendom, dat mensen alleen joods worden geboren en niet joods kunnen worden. Joods worden is een lange weg, en men hoeft niet joods te worden om ‘in de hemel te komen’ maar er zijn mensen die dit willen. Deze mensen worden gezien als iemand met een joodse ziel, als zij eenmaal het ritueel hebben gehad waardoor ze joods worden zijn deze mensen 100% joods.

Ik zal een paar voorbeelden geven:
Eerste voorbeeld is de schoon vader van Mozes (de Profeet). Zijn schoon vader Jitro bekeerde zich tot het Jodendom. Ook de vrouw van Mozes, Tzipora, bekeerd zich tot het Jodendom. De Bijbelse vrouw Ruth, waar later Koning David van afstamden, was eerst Moabied maar bekeerde zich tot het Jodendom.

Verder is het een overlevering dat de Profeet Ovadiah (uit de bijbel) een bekeerling was uit het volk der edomieten (Talmoed, Sanhedrin 39b)

De Talmoed zegt:
“Een bekeerling word precies het zelfde beschouwd als iedere andere jood” (Talmoed, nedariem 2:5)

Door de eeuwen heen zijn er veel prominente rabbijnen geweest die of zelf bekeerd waren tot het jodendom of afstamden van bekeerlingen. Het is waar dat je joods bent als je moeder joods is (via de vaderlijn telt het niet) maar er zijn genoeg joden in de wereld wiens moeder niet joods is, maar zij zelf wel joods zijn (geworden).

Maar nogmaals, omdat het Jodendom niet leert dat je joods moet zijn om een goed mens te zijn, zijn er in de geschiedenis relatief weinig mensen geweest die zich ook daad werkelijk bekeerde tot het jodendom.

Met vriendelijke groet,
Simcha
Plaats reactie