Ik vermoed inderdaad dat we ons leven van begin tot eind hebben vormgegeven.LordDragon schreef:Samante, normaal als ik heb ze aanvaard als stadiums van mijn bestaan dan ben ik volledig mee. Maar hoe zie jij dat architect zijn, is het in de zin van ik heb de concepten zoals leven en dood zelf ontworpen?Zaken als leven en dood zie ik als volstrekt normaal en ik heb zelf sterk het gevoel daarvan de architect te zijn.
Zoiets als de dood kun je denk ik makkelijker accepteren als je vermoedt dat de dood slechts een veranderen van vorm is in je gehele bestaan.
Ik vermoed dat ik na mijn dood zal ervaren dat ik overal en in alle tijd besta. En dat mijn vorm als Samante slechts een van de velen is. En dat ik Samante zal kunnen zien door de ogen van al die anderen. En dat het ontstaan en eindigen van dit heelal in ieder aspect gekend zal zijn.
Dus ik zie de dood in feite als niets meer dan een groot avontuur.
Het individueel aspect dat je nu bent in de vorm van LordDragon verandert bij het sterven in een collectief zoals ik het zie. Je bent dan één met al het overige, er is dan in feite niets behalve jij. En dat Ene wezen zie ik als God. Op dit moment ervaar je de individuatie van LordDragon en vele anderen om je heen (denk alleen al aan het insectenrijk met haar individuaties). Na het sterven komt een einde aan de individuatie van LordDragon en ervaar je volgens mij dus dat je ook in al het andere bestaat/bestond. Ik bedoel niet dat de individuatie van LordDragon daarmee verdwenen is, deze bestaat nog steeds in het enige moment - het Nu - dat er is.LordDragon schreef: Hmz is dat zoiets al de dood is mijn bondgenoot? Ik ken enkele zieke ouder mensen, sommigen zeggen waarom komt de dood mij niet halen, waarom moet ik hier zo liggen afzien. Ik vond dat een rare uitspraak, het lijkt alsof de dood iets is wat tot een handeling in staat is. De dood komt ons halen. Is dat te zien als de dood kan een redding zijn voor iemand die erg lijd? Zouden dood en leven beiden slechts kanten zijn van éénzelfde medaille? Je zegt dat het een veranderen van vorm is hoe zie je dat?
De dood kun je inderdaad zien als een redding uit het lijden. Met het sterven komt een eind aan al het lijden. Dood en leven zijn eigenlijk hetzelfde ding. Zolang jij als dat Ene wezen in alle tijd bestaat, leef je onnoemelijk veel levens en sterf je vele doden.