Stof tot nadenken (de aarde als klein blauw stipje)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Voor diegenen die deze ontroerende passage van Carl Sagan nog nooit gelezen hebben, heb ik hem vertaald. Het is volgens mij een briljant voorbeeld van de wetenschap als inspiratiebron voor bezinning (een taak die doorgaans aan "heilige geschriften" wordt toebedeeld). En bewijs dat de wetenschap niet kil of afstandelijk hoeft te zijn, maar wel degelijk een warm hart met zich mee kan dragen.

Bijgaande foto is op 6 juni 1990 genomen door Voyager1 op grofweg zes biljoen. kilometer (3,7 biljoen mijl) van de aarde verwijderd .
Afbeelding
... Kijk nog eens naar die stip. Dat is hier. Dat is thuis. Dat zijn wij. Hierop heeft iedereen van wie je houdt, iedereen die je kent, iedereen waar je wel eens van gehoord hebt, elk menselijk wezen dat er ooit is geweest, een leven geleden. Het aggregaat van ons plezier en lijden, duizenden overtuigde religies, ideologiëen en economische doctrines, elke jager en verzamelaar, elke held en lafaard, elke maker en breker van de beschaving, elke koning en onderdaan, elk jong verliefd stel, elke vader en moeder, hoopvol kind, uitvinder en ontdekker, elke leraar van normen en waarden, elke corrupte politicus, elke "superster", elke "opperste leider", elke sint en zondaar in de geschiedenis van ons geslacht leefde daar- op een frummeltje stof gevangen in een zonnestraal.

De Aarde is een heel klein podium in een uitgestrekte cosmische arena. Denk maar eens aan de rivieren van bloed verspild door al die generaals en keizers, zodat, in glorie en triomf, ze eventjes meester konden zijn van een fractie van die stip. Denk aan de eindeloze wreedheden begaan door de bewoners van één uithoek van deze punt tegen de amper te onderscheiden bewoners van een andere uithoek, hoe vaak ze elkaar niet begrijpen, hoe gebrand ze er op zijn om elkaar te vermoorden, hoe fel hun haat was. Ons vertoon, de veronderstelling dat we zoveel belangrijker zijn, het waanbeeld dat ons bestaan in het Universum één of ander privelege is, worden op de proef gesteld door dit vage stipje van licht.

Onze planeet is een eenzaam spettertje in een groots allesomvattend cosmisch donker. In onze obscuriteit, in al deze uitgestrektheid, is er geen aanwijzing dat er ergens anders vandaan hulp zal komen om ons te redden van onszelf.

De Aarde is tot dusver de enige planeet waarvan we weten dat er leven op is. Er is nergens anders, in de nabije toekomst tenminste, waarheen ons geslacht zou kunnen migreren. Bezoeken, ja. Vestigen, nog niet. Of je het nu leuk vindt of niet, voorlopig is de Aarde waar we ons moeten laten gelden.

Men zegt dat astronomie een ervaring is die karakter bouwt en nederigheid afdwingt. Er is waarschijnlijk geen betere demonstratie van de zotheid van de menselijke zelfingenomenheid dan dit verwijderde beeld van ons pietepeuterige wereldje. Voor mij onderstreept het onze verantwoordelijkheid om aardiger voor elkaar te zijn, en dat we met liefde en behoedzaamheid om moeten gaan met die vage blauwe stip, het enige 'thuis' dat we ooit hebben gekend.

~Carl Sagan 1994~

(Uit: Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space, uitgegeven door Random House)

:idea:
Het enige dat ik hier nog aan toe zou willen voegen, is dat deze afbeelding mij ook herinnert aan al die mensen die denken dat onze beperkte levens (bijsluiter: zonder goddelijk plan) waardeloos zouden zijn. Als een afbeelding als deze mij ook maar één ding doet beseffen, dan is het dat de nietige en tijdige aard van ons bestaan onze levens juist waardevoller maakt. We hebben er relatief gezien maar een pietsie beetje van, en dat maakt wat er mee doen alleen maar belangrijker. Wat voor die vage bauwe stip geldt, geldt net zo goed voor elk van ons.
Laatst gewijzigd door Jutter op 30 okt 2005 15:33, 3 keer totaal gewijzigd.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Jutter,
Een mooie bijdrage. Het toont tevens de gigantische verspilling als dit alles met een doel door een god zou zijn geschapen zoals de religie ons wil doen geloven.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

gigantische verspilling
OK
maar t'is wel mooi ( enfin zolang het duurt ) : het is de verspilling waard denk ik toch
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

tsjok45 schreef:maar t'is wel mooi ( enfin zolang het duurt ) : het is de verspilling waard denk ik toch
De natuur is prachtig gelukkig zie ik het niet als verspilling. Ik ben benieuwd wat de teleologen (alles heeft een doel(telos)) als doel noemen voor al dit schoons. :lol:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bedankt Jutter voor dit prachtige verhaal. Heel inspirerend en positief. Carl Sagan heeft in deze paar regels een betere ethiek neergezet, dan de oude profeten in hun enorme boekwerken.

:) Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

En dit is er nog eentje gebaseerd op enkele gedachten van de fysicus
VICTOR Stenger :
http://www.colorado.edu/philosophy/vstenger/

De wetenschap bevat de enige kennis over de werkelijkheid die beantwoord aan de criteria van Witgenstein :
: de "schoonheid " en rest zijn slechts menselijke concepten die het gevolg zijn van de door de evolutie en natuurlijke selektie goedgekeurde bouw van onze
hersenen en de manier waarop ze door onze omgeving en onze opvoedng zijn geprogrammeerd ( soms dus ook verminkt ) en in gang gesteld .

Wat niet wil zeggen dat we sommige van die concepten daarom ook niet kunnen apprecieren en als fantastische verrijkingen van ons leven ervaren ...

--->Het feit dat je weet hoe de scheikunde van de liefde in elkaar zit , veranderd niets aan de impakt of intensiteit ervan .
Integendeel , wanneer er ooit haperingen zijn in desbetreffende scheikunde kan je er zelfs (misschien) effektief nog iets aan doen ....
---> Het feit dat ik een bepaalde roos erg mooi vind , word niet weggevaagd omdat ik exact weet hoe een kombinatie van geuren en kleuren die zeer intense
beleving bij mij oproept ...
.

Victor STENGER :
"Gelovigen en mystici allerhande , zullen dat nooit aanvaarden en vinden
altijd dat hun kijk op de werkelijkheid rijker en zinvoller is ..."
Maar het is duidelijk dat het interpreteren van de wereld vanuit een antropocentrisch, theocentrisch perspectief in vele gevallen ook een echtere en vollediger appreciatie van de wereld in de weg staat ;
--->Bloemen die even mooi zijn als de voormelde roos worden gedegradeerd tot onkruid
---> oogkleppen belemmeren ons zicht op de vele verrassingen van de fysische werkelijkheid

Niet-gelovige wetenschappers zoals Feynman en Sagan bekeken het materiële heelal met verwondering ---> dat leid tot streven naar begrip , nieuwsgierigheid , ontzag en
nederigheid en het erkennen dat men niet "uitverkoren " is , of meer waard is dan gelijk
welk andere kombinatie van stofdeeltjes ...

Maar gelovigen baseren zich op mythische verhalen en de subjectieve menselijke ervaringen die van een onbelangrijke punt in ruimte -tijd afkomstig zijn
die menselijke geschiedenis insluit.
De wetenschappers,integendeel , bekijken een waaier van ruimte-tijd vanaf het binnenste van atoomkernen tot en met de meest verre quasar,
en de waaier van de " geschiedenis " van de fysische werkelijkheid ; vanaf een uiterst kleine fractie van een seconde na de "bigbang" tot en met
het heden.
Zij zien een wonderbaarlijk en ontzagwekkend heelal enormer en met veel meer potentieel voor ontwikkeling , dan ooit in om het even welke heilige schrift
of mystieke trance is verondersteld , of beleefd .

En we leven in een tijd waar we dat kunnen meemaken en datgene zien dat velen nooit hebben kunnen zien of zelfs maar konden vermoeden ....

tenzij dit kleine voorbeeldje hieronder natuurlijk alweer een "enscenering" of misschien wel een virtueele "mythe" is , zoals sommigen ons willen wijsmaken ; oftewel
" wetenschap is toch ook maar een manipulerend geloof ? is het niet ? "

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 22 feb 2005 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Onlangs heeft in ons melkwegstelsel zich een explosie voorgedaan waarbij evenveel energie vrij kwam als onze zon in 150.000 jaar verbruikt. Dat wij hier op aarde absoluut niets vernomen hebben van die explosie en dat het alleen werd opgemerkt door een telescoop, geeft wel aan hoe groot alleen al onze melkwegstelsel is en hoe onmetelijk klein we eigenlijk zijn.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Gegevens uit een sterrenkundeboek:

* Diameter van Jupiter: ± 143.000 KM. Diameter van de aarde: ± 12.750 KM.
* Gemiddelde afstand Aarde-Maan: 384.400 KM.
* Gemiddelde afstand Aarde-Zon: 149.600.000 KM.
* Gemiddelde afstand Jupiter-Zon: 815.000.000. KM;
* Gemiddelde afstand Aarde-Jupiter: 790.000.000 KM.

Ik geef dit alles in goed vertrouwen. Had even geen tijd om het na te meten. :)

Maar...als Jupiter vanaf de aarde gezien zo klein is, zou de Aarde, vanaf Jupiter gezien, dan niet nog veel kleiner zijn?

Waar was trouwens die Voyager 1 op 6.000.000.000.000 KM van de aarde?
Onze planeet is een eenzaam spettertje in een groots allesomvattend kosmisch donker. In onze obscuriteit, in al deze uitgestrektheid, is er geen aanwijzing dat er ergens anders vandaan hulp zal komen om ons te redden van onszelf.
Zou het niet de zon moeten zijn die op die foto wordt gezien? Kan me niet voorstellen dat de Aarde op die afstand zoveel 'licht geeft'. Zeker niet als klein spettertje. :)

En dat er 'van elders' hulp moet komen om ons te redden is een 'praatje voor de vaak' van de heren theologen. Onszelf redden of onszelf met zijn allen naar de verdommenis helpen hebben we in eigen handen. Denk ik.
Het toont tevens de gigantische verspilling als dit alles met een doel door een god zou zijn geschapen zoals de religie ons wil doen geloven.
Als er een god is die de hele boel heeft geschapen dan is - volgens mij dan - hij (of zij of het) als een artiest, als een kunstenaar, die creëert omdat hij/zij/het het niet kan laten. Om het anders te zeggen: 'ex pura malitia' oftewel uit 'pure wellust'.

Maar… heel wijze les van Sagan: ons past inderdaad enige bescheidenheid. Wij zijn niet het heelal. :)

Groeten.

Fons.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Ik merkte dat de link naar de foto van voyager niet meer werkte. Nu is het plaatje weer zichtbaar als het goed is (andere link gevonden).
Samante

Bericht door Samante »

Mooie bijdrage inderdaad Jutter die je in februari gaf.
Jouw eigen toevoeging evenzeer erg mooi.

Carl Sagan gaf zijn medewerking (weet niet precies welke) aan een film die ik bijzonder heb gewaardeerd en nog steeds waardeer: Contact.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Samante schreef:Mooie bijdrage inderdaad Jutter die je in februari gaf.
Jouw eigen toevoeging evenzeer erg mooi.

Carl Sagan gaf zijn medewerking (weet niet precies welke) aan een film die ik bijzonder heb gewaardeerd en nog steeds waardeer: Contact.
Sagan was de auteur van het gelijknamige boek waar de film op is gebaseert.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

FonsV schreef: Waar was trouwens die Voyager 1 op 6.000.000.000.000 KM van de aarde?
Ter hoogte van de Heliopauze.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Deze

Hoezo stipje?

Bericht door Deze »

Als scepticus heb ik zo mijn twijfels over de echtheid van de foto...
There's no business like slow business...
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Het doet mij sterk denken aan een foute uitvergroting van The Powers of Ten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
HappeningBy

Bericht door HappeningBy »

FonsV schreef op Di Feb 22, 2005 4:38 pm:
Maar...als Jupiter vanaf de aarde gezien zo klein is, zou de Aarde, vanaf Jupiter gezien, dan niet nog veel kleiner zijn? ... Waar was trouwens die Voyager 1 op 6.000.000.000.000 KM van de aarde?
Sararje schreef op Di Dec 20, 2005 12:44 pm:
Het doet mij sterk denken aan een foute uitvergroting van The Powers of Ten.
In Amerika betekent "billion" het Nederlandse "miljard". De Voyager 1 was dus ongeveer 6.000.000.000 km van de aarde (9 nullen, niet 12 nullen). Dat is iets verder dan Pluto (gemiddeld) van de zon staat. De schijnbare omvang van de aarde op de foto wordt bepaald door de omvang van het ene pixel van de camera waar al het aardlicht op valt.
Plaats reactie