Deze uitgangspunten zijn m.i. naief.Pastor' schreef:Ik wil je aan herinneren dat je nog steeds mijn uitgangspunten nog steeds staan. Namelijk:
-Er was een leeg graf, why? (De meeste bijbelwetenschappers zijn het hier wel over eens)
-Er waren leerlingen die hem gezien hebben, why?
-De christelijke beweging kreeg na Pasen een gigantische boost, why?
Ten eerste: het eerste verslag van het evangelie is 40 jaar of later geschreven dan de gebeurtenissen waarvan het verhaalt. We hebben dus enkel een verhaal van een leeg graf. Maar wat mij betreft is het hele verhaal een verzinsel gebouwd op een bestaande mythe, anders gezegd, een gedetailleerde invulling van een algemene mythe. Het heeft niet zozeer met historie te maken, maar met kunst, kunstige religie, creatief religieus denken op de manier van de eerste eeuw.
En er liepen christenen rond met een verhaal van een Christusmythe. Dit was oorspronkelijk een volkomen mystieke godsdienst, alles draaide om innerlijke geesteservaringen. Sommigen beleefden het zo intens dat men 'ervaringen' had, een 'ontmoeting met Jezus'. Aangezien zoiets nog steeds overal voorkomt is dit niets vreemds.
Je punt twee: we hebben alweer alleen een verhaal dat er 40 jaar tevoren twee vrouwen en 11 discipelen waren die een opgestane Jezus ontmoetten. Wat mij betreft is het hele verhaal een verzinsel. Indien het een echt gebeuren was zouden deze mensen wel voor opgeschreven ooggetuigeverslagen gezorgd hebben.
Wat betreft de gigantische boost die het christendom gekregen zou hebben na pasen: we hebben er alleen het kunstmatig gefabriceerde verhaal van een eeuw later voor. Wat mij betreft geloof ik niet dat het in werkelijkheid zo gegaan is. De christusmythe werd buiten Palestina uitgevonden. We komen hem voor het eerst tegen in de brieven van Paulus. En die weet helemaal niets van een historische, aardse Jezus. In Palestina was er een Jezusbeweging. Pas via het evangelie van Marcus 40 jaar later kreeg het christendom het gezicht wat we kennen.
Denk dieper na: dat bijzondere gebeurde in het jaar 70! Daarom wordt het evangelie van Marcus ook pas na het jaar 70 geschreven! Op dat moment stort het hele jodendom in elkaar. Hun tempel is verwoest, het land verwoest, hun gehele godsdienst ligt in duigen. Dit is een geweldige crisis in het jodendom. Alles wat men verwachtte ging niet door. Alles was anders. De Romeinen waren sterker dan de joodse God en het juiste geloof. Dús wordt op dat moment heel logisch en heel hard aan een umdeutung van alles gesleuteld.Het is m.i. zo dat in de eerste eeuw men zocht naar een revolutionaire leider. Iemand die het volk kon verlossen van de Romeinse overheersing. Een sterke koning. Dat het volk Jezus en zijn leerlingen hem op zo’n manier bekeken wordt duidelijk uit de evangeliën. Als die leider sterft is het dan ondenkbaar dat deze persoon nog steeds als messias wordt gezien. Misschien is dat voor ons denkbaar, voor de 1ste eeuw zeker niet. Een dode leider heb je niks aan, alleen een levende leider. Dat dit plausibel is blijkt wel uit het feit dat het met andere Joodse bewegingen van die tijd totaal anders ging (bijv. de Makkabeeen). Wanneer de leider doodging was die persoon gewoonweg niet de leider die het volk kwam bevrijden. Die persoon was niet de redder, of: de zoon van God. Dat de mensen uit de 1ste eeuw dit wel gingen geloven ondanks dat Jezus dood was gegaan is voor mij ondenkbaar zonder dat er iets heel bijzonders gebeurd is.
Pastor schreef:De verschijningsverhalen en het lege graf passen hier daarom uitstekend in. Het is jammer dat je de verschijningsverhalen niet als historisch ziet, want er zijn m.i. uitstekende argumenten voor. Waaronder dat de verhalen er uit zien als onbewerkte en ruwe getuigenverslagen.
Lees nog eens het verhaal van de Emmaüsgangers dat Lucas erbij verzon. Hoe dik ligt de verbeelding en het geconstrueerde hier bovenop! "Hun blik werd vertroebeld, zodat ze Jezus niet herkenden...[een halve dag later]...Nu werden hun ogen geopend en herkenden ze hem. Maar hij werd onttrokken aan hun blik." (oftewel verdween voor hun ogen als in een tekenfilm). Moet zoiets een getuigenis voorstellen?
Wanneer je spreekt van 'onbewerkte en ruwe ooggetuigeverslagen' dan ben je absoluut oneerlijk bezig. Er is in de verste verten geen sprake van ooggetuigeverslagen en de evangelisten laten juist voortdurend van bewerking zien. Wees eerlijk!
Dit is nog steeds volstrekte onzin. Mensen in die tijd waren juist overal heel gemakkelijk over te halen tot het geloven van allerlei wonderpraat.Verder geloofde ook niemand in de tijd van Jezus in de opstanding. Dus het feit dat ze bijgelovig waren, maakte ze nog steeds niet gek. Ze geloofden gewoonweg niet dat mensen uit sheool konden terugkeren. De dood was onvermijdelijk, zelfs voor Homerus, die in zijn poëzie heel wat verzinselen weet uit te kramen. Daarom was het in die tijd net zo gek als dat je tegenwoordig zegt dat iemand uit de dood op weet te staan.
Het is volkomen ongerijmd om van een bijgelovige tijd een argument te gaan maken dat we juist te maken hebben met uiterst kritische mensen.
Zelfs in de tegenwoordige tijd barst de wereld nog uit zijn voegen van het bijgeloof en geloof aan de meest onwaarschijnlijke wonderen.
Je maakt hier een bijzonder vreemde denkkronkel. Er wordt dus geopperd dat het maar een kleine stap is van lichamelijk opstanding van iedereen op de laatste dag naar een opstanding van één als 'eersteling' (zoals Paulus het zegt). Daar kun je echt geen argument van maken dat het voor de historiciteit van het gebeuren zou pleiten. Het is exact andersom: het laat goed zien dat de verbeelding maar een kleine stap hoeft te maken om zoiets te kunnen gaan geloven.Pastor schreef:Ja, klopt. Dat maakt het juist zo historisch plausibel. Het is niet hetzelfde als de opstandings Jodendom zelf (dissimilarity), de joden geloofden namelijk in een massale opstanding op de laatste dag. Niet dat er eentje voor de tijd zou opstaan. Toch staat het wel in dezelfde gedachtenlijn, want het gaat om dezelfde soort opstanding van het lichaam (similarity). Daarom is het heel goed mogelijk, en zelfs waarschijnlijk dat dit geen verzinsel is.De menselijke geest is vindgrijk en ws is het geloof in een opstanding zoals in het Jodendom wordt geleerd, wat ruimer en anders geinterpreteerd.
Dat de menselijke geest vindingrijk is ben ik met je eens. Maar dat verklaart de gegevens op geen enkele manier.
Precies zo is het met de christusmythe die Paulus predikte. In Korinte waar vrijwel niemand enig idee heeft van het Oude Testament of een historische Jezus, vindt zijn evangelieprediking gehoor, en weten de Grieken er vanalles mee te doen wat Paulus helemaal niet leuk vindt. Voor hen is niets zo gemakkelijk als te gaan geloven in een vaag godmens die ergens tussen hemel en aarde zweeft, je met zijn geestelijke krachten te identificeren en erin opgaan. Daar heb je verder geen bewijzen voor nodig, ook geen biografie, ook geen heilige schrift. Dat ervaar je allemaal wanneer je je eraan overgeeft.
Maar op het moment dat Matteus een kerkhof heiligen laat opstaan en de aarde doet beven en de rotsen laat splijten, en twee dagen later op het moment van de opstanding wanneer hij een engel met fanfarebegeleiding (hij is dol op aardbevingen) uit de hemel laat dalen vind je het weer te gortig worden en ben je opeens bereid om te zeggen dat dat die 'details' wel niet waar geweest zullen zijn.Dat de natuurwetten geschonden worden ben ik met je eens, dat is niet normaal. Maar om daar nogmaals op terug te komen, dat heeft met je kijk op de werkelijkheid te maken, ik geloof dat God op sommige momenten op zijn eigen manier ingrijpt in de werkelijkheid. Jij gelooft dat niet, daarom lijkt het me niet zinvol om hierop verder te gaan, aangezien het dan een ja-nee spelletje gaat worden.
Hoe zit het? Geloof je nu echt in betrouwbare verslaggeving van de evangelisten?
Ik zeg frontaal nee tegen alle wonderen. Wonderverhalen zijn wat mij betreft allemaal gezwets en onwaar.
Maar dat jij af en toe een bijbelwonder ook niet serieus neemt laat juist zien hoezeer het bij jou een ja-nee spelletje is. Jij hebt zin in geloven in Jezus, en daarom geloof je in het absurde verhaal over zijn opstanding. Je hebt geen zin in jezelf als een nar zien rondlopen, dus slijp je de scherpste kantjes er overal van af waar het mogelijk is. Op een eerlijke avond wanneer je in bed ligt zul je het wellicht voor jezelf toegeven dat je niet helemaal intellectueel eerlijk bent.