Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door Marinus »

Wat onze verheven Plantenvreters voor het gemak maar even vergeten is de holocaust (anders dan LD kan ik prima denken in extremen) op dieren die onze landbouw mogelijk maakte en maakt. Terwijl je lekker geniet van je tofuburger moet je maar eens denken aan de ecocide die daar voor nodig was. Sojateelt is meen ik een van de grote magiers bij de verdwijntruc met het regenwoud.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als hypocrisie om dat recht te lullen moet je maar denken. Als je dieren niet lastig wilt vallen is de enige mogelijkheid een vrij volledige collectieve zelfmoord als soort. Ik meen dat 15.000.000 mensen net niet teveel is voor moeder aarde.
Laatst gewijzigd door Marinus op 07 sep 2009 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Verantwoording van onze huisdieren:

De 2 Jack-Russels komen uit een liefdevol nest bij vrienden weg.

Jet is een afgedankt proefdier
Jin en Leo zijn kinderen van Jet
Job is een zoon van een afgedankte kat door vriendlief opgevangen en ondergebracht bij vrienden
Jopie dochter van Jin
Annie is een afgedankte neurotische kat

Maar Bob komt bij een broodfokker weg, hadden we beter kunnen laten zitten daar idd
Kruizig me maar.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Wat onze verheven Plantenvreters voor het gemak maar even vergeten is de holocaust (anders dan LD kan ik prima denken in extremen) op dieren die onze landbouw mogelijk maakte en maakt. Terwijl je lekker geniet van je tofuburger moet je maar eens denken aan de ecocide die daar voor nodig was. Sojateelt is meen ik een van de grote magiers bij de verdwijntruc met het regenwoud.
Ha maar ik kan in extremen denken, alleen is het niet mijn gewoonte :D Voor de rest volledig eens, zie vorige posts van me. Het kan er bij mij ook niet in, "ik ben de grote dierenvriend maar dat door sojateelt het amazone woud, (nota bene de grootste habitat met meeste soorten op aarde), daardoor verdwijnt (= kwienie hoeveeldieren die uitsterven), dat deert mij als dierenvriend niet."

Amen
Annie is een afgedankte neurotische kat
Ze is blijkbaar toch nog niet zooo afgedant, das dien jager toch he?
Maar Bob komt bij een broodfokker weg, hadden we beter kunnen laten zitten daar idd
Kruizig me maar.
Ja voor eeuwig aan de schandpaal met jou, kruisiging is niet voldoende :wink:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Marinus schreef:Wat onze verheven Plantenvreters voor het gemak maar even vergeten is de holocaust (anders dan LD kan ik prima denken in extremen) op dieren die onze landbouw mogelijk maakte en maakt. Terwijl je lekker geniet van je tofuburger moet je maar eens denken aan de ecocide die daar voor nodig was. Sojateelt is meen ik een van de grote magiers bij de verdwijntruc met het regenwoud.
Marinus, LordDragon... jullie zijn abuis.

"In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder. Voor één kilo vlees (eiwit) is zo'n vijf kilo soja-eiwit nodig. Nederland is na China de grootste importeur van soja ter wereld. Vanuit Nederland wordt een groot deel van de Noordwest-Europese intensieve veehouderij (kippen, varkens, kalveren) van veevoer voorzien."

(citaat van http://nl.wikipedia.org/wiki/Sojaboon)

En wikipedia is niet de enige bron. Zoek maar eens op 'veevoer' en 'soja'.

Helaas, pindakaas. Vegetarisme is goed voor de regenwouden.
LordDragon
Bevlogen

een post of 20 geleden werden we door vegachick op het hart gedrukt om nooit geen koeimelk te drinken, soja was het alternatief. Doen alsof soja alleen voor veevoer bestemd is is een beke scheef neen?

In de westelijke wereld wordt het gewas hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van plantaardige olie en veevoeder.
zo is dat maar in zuid amerika is dat anders, daar komt een groot deel van de productie van sojamelk vandaan.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

LordDragon schreef:
een post of 20 geleden werden we door vegachick op het hart gedrukt om nooit geen koeimelk te drinken, soja was het alternatief. Doen alsof soja alleen voor veevoer bestemd is is een beke scheef neen?
Snap je niet dat de soja die in slachtdieren gestopt wordt verpilde energie is? Je kunt die soja ook direct zelf opeten of drinken. Het rendement is dan veel hoger en de schade aan de regenwouden kleiner.

(edit) een reageer nu alsjeblieft niet met: die soja die erin gaat is geen verspilde moeite, want anders is het dier niet groot genoeg om het op te eten, want dan zijn we uitgepraat!!
LordDragon
Bevlogen

Snap je niet dat de soja die in slachtdieren gestopt wordt verpilde energie is? Je kunt die soja ook direct zelf opeten of drinken. Het rendement is dan veel hoger en de schade aan de regenwouden kleiner.

balkon
(edit) een reageer nu alsjeblieft niet met: die soja die erin gaat is geen verspilde moeite, want anders is het dier niet groot genoeg om het op te eten, want dan zijn we uitgepraat!!
allez armagideon, waarom leg je me weer beperkingen op? Je bent even erg als een gosdienstfanaat :evil:
Het rendement is dan veel hoger en de schade aan de regenwouden kleiner.
Goe, je ontkent niet dat er schade is, even mijn argumenten, de schade wordt niet kleiner! De schade blijft juist hetzelfde, en mogelijk zelfs meer want als iedereen zijn kopje soja wil drinken en de melkoe laat sterven omdat haar uier uiteenspat en we er volgens vegan toch niet hoeven hene te zien....
Vreemd dat een dierenactivist zich niet bekommerd om talloze diersoorten in het amozene woud, maar zich bij de koe of het varken wel emotioneel betrokken voelt. Ik kan dit niet begrijpen balkon, ik vind dit gewoon laf, dan aanvaard ik liever het roofdier in mij dat als omnivoor onmisbaar is voor me. Zodat ik het besef heb dat de variatie die de evolutie mij bied niet zomaar een cadeua is.

MVG, LD.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

balkon schreef: Helaas, pindakaas. Vegetarisme is goed voor de regenwouden.
Het is minder slecht voor het regenwoud of welk ecosysteem dan ook. Maar ik zou minder slecht niet gelijk goed noemen.

Overigens spelen ecologische en andere overwegingen mee in mijn gemiddeld lage vleesconsumptie, alleen voel ik niet de neiging om mijn destructieve aanwezigheid op deze planeet te vergoeilijken met anderen ervan te beschuldigen dat ze "slechter" bezig zijn. Jouw eten betekent ook gewoon de dood van iets anders. En dan bedoel ik nog niet eens de plant in kwestie.

Als Moeder Aarde eindelijk aangifte gaat doen van mishandeling door de soort mens ben, jij degene "die haar alleen maar schopte terwijl anderen een honkbalknuppel gebruikten".

En ja, ik ga in extremen, maar dat is het idee van.... uhm zeg maar, mij. Ik ben vreselijk cynisch over de soort mens (waar jij overduidelijk ook met je fantastische principes en al bij hoort) en ik denk dat vernietigen van het ecosysteem (wat jij nu door te computeren en planten te eten ook gewoon bevordert) net als het eten van vlees in onze aard zit. En we krijgen uiteindelijk wat we verdienen, en ik denk dat dat uitsterven zal blijken te zijn.

We zouden misschien, nu het allang 00:00 is geweest, nog eea kunnen terugdraaien en uiteindelijk als soort in harmonie kunnen komen met de resten vh ecosysteem, maar reken niet teveel op wonderen.
Laatst gewijzigd door Marinus op 07 sep 2009 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

LordDragon schreef:Ha maar ik kan in extremen denken, alleen is het niet mijn gewoonte :D Voor de rest volledig eens, zie vorige posts van me. Het kan er bij mij ook niet in, "ik ben de grote dierenvriend maar dat door sojateelt het amazone woud, (nota bene de grootste habitat met meeste soorten op aarde), daardoor verdwijnt (= kwienie hoeveeldieren die uitsterven), dat deert mij als dierenvriend niet."

Amen
Vegatypes vergeten wel eens dat planten eten uiteindelijk ook dierenmoord is.
Ze is blijkbaar toch nog niet zooo afgedant, das dien jager toch he?
Ja, klopt, ze is niet zo zeer neurotisch denk ik als wel een beetje verwilderd. Normaal wild gedrag dus; erg lastig soms, maar die kan rustig uitgezet worden in het bos vermoed ik.
Ja voor eeuwig aan de schandpaal met jou, kruisiging is niet voldoende :wink:

MVG, LD
en 10 Wees-gegroetjes om het af te leren.
LordDragon
Bevlogen

Ja, klopt, ze is niet zo zeer neurotisch denk ik als wel een beetje verwilderd. Normaal wild gedrag dus; erg lastig soms, maar die kan rustig uitgezet worden in het bos vermoed ik.
ok even een zijspoortje; kan het zijn dat dat dier er gewoon voor kiest om bij jou inde buurt te blijven? (Kan voor het eten zijn of/en het gezelschap , mag je zelf bepalen :) )
en 10 Wees-gegroetjes om het af te leren.
ha neen he minstens honderd en duizend onze vaders erbij :angel12:

even serieus
Vegatypes vergeten wel eens dat planten eten uiteindelijk ook dierenmoord is.
Je neemt door planten te eten voedsel weg dat door planteneters ook had opgegeten kunnen worden bedoel je? Das juist denk ik , anderen zeiden ook al, je beïnvloed zowieso de omstandigheden van andere diersoorten, want je bent er zelf een?

MVG, LD.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

LordDragon schreef: ok even een zijspoortje; kan het zijn dat dat dier er gewoon voor kiest om bij jou inde buurt te blijven? (Kan voor het eten zijn of/en het gezelschap , mag je zelf bepalen :) )
Klikkerdeklik

het lijkt erop dat in ieder geval een deel van de huidige huisdieren de mens zelf op zocht. Vergeet ook niet dieren als muizen en ratten ed die ook dol zijn op mensen. Dieren doen nu eenmaal aan symbiose ed. In die zin kun je huisdieren in sommige gevallen mss zelfs als natuurlijke fenomenen zien.
Je neemt door planten te eten voedsel weg dat door planteneters ook had opgegeten kunnen worden bedoel je? Das juist denk ik , anderen zeiden ook al, je beïnvloed zowieso de omstandigheden van andere diersoorten, want je bent er zelf een?
Concurentie om voedsel en territorium dood idd ook gewoon dieren. Reken maar niet dat dieren uitgekocht worden als iemand ergens een graanveld wil hebben. Agree, vlees eten heeft een groter effect dan planten eten maar de een zijn brood is altijd de ander zijn dood. We kunnen ons wel eeuwig blijven beklagen over onze dierlijke aard, maar erg constructief is dat niet.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Nog even voor de duidelijkheid: Ik heb op zich niets tegen vegamensen. Ik vind hun standpunt meestal uitstekend beargumenteerd en de daar uit voortvloeiende levenswijze meestal zeer respectabel.

Ik ben wel wat minder weg van het vegangeliserende type vega. Die moeten gewoon terug naar de natuur of zo. Een beetje jagerloos verzamelen is het enige wat niet hypocriet is.

De mensen die het meest aan mijn bescheiden vegasensualiteit hebben toegevoegt zijn niet de prekers trouwens.
LordDragon
Bevlogen

We kunnen ons wel eeuwig blijven beklagen over onze dierlijke aard, maar erg constructief is dat niet.
Beter aanvaarden en bewust ervaren denk ik dan.

MVG, LD.
XveganxchickX
Forum fan

Bericht door XveganxchickX »

Kitty schreef:Er zijn ook zat mensen die goede huisdieren hebben. Broodfokkers is een doffe ellende voor het dier, daar is ook iedereen hier het wel over eens. Je hebt het over zaken die iedereen hier wel gruwelijk zal vinden. Dat is dus ook geen punt van discussie. Alle wantoestanden met dieren wereldwijd zijn wel bekend. Wat heeft het voor zin dat hier neer te zetten? Dacht je dat hier mensen waren die het wel prima vinden dat dieren levend ingevroren worden bij een chinees? Dat is toch geen discussie?
Nogmaals: men vraagt zich af waarom ik het niet erg zou vinden wanneer huisdieren zouden "uitsterven", en daarmee antwoord ik: het overgrote merendeel ervan heeft het rotslecht (broodfokker heeft bvb 200 dieren, jij en ik hebben slechts 2-3 honden... + tel dan nog de huisdieren van andere landen wereldwijd erbij en dan kom je aan dat overgrote deel dat het slecht heeft).

Dus waarom zou ik er dan voor zijn?
Als je een beslissing neemt (eender welke grote beslissing), dan weeg je toch ook de positieve dingen af tegen de negatieve? En wanneer de negatieve gevolgen groter zijn dan de positieve, dan kies je ervoor om dat niet te doen.

Hetzelfde hier dus: het overgrote deel van de huisdieren heeft het slecht en als ik dan moet kiezen tussen a) ik ben ervoor maar neem al die ellende erbij of b) geen enkel huisdier, geen gelukkige, maar zeker ook geen ongelukkige... dan is mijn keuze snel gemaakt hoor!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar denk je dan dat als ik besluit geen katje meer te nemen dat men in China geen dieren meer zal martelen? Wat heeft het een met het ander te maken?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie