Vertrouwen op 'de satan'

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Feriluc

Bericht door Feriluc »

ik ben een christen hoe kijk je tegen mij aan?
In principe respecteer ik iedereen als mens, maakt niet uit of iemand nou een christen is, of moslim, jood, atheïst, agnost, boedhist, hindoe, wicca, new age, etc., etc. Maar zoiets wil nog niet zeggen dat ik met iedereen vrienden wil zijn. Ik kies mijn eigen pad, en laat mij hierbij door niemand tegenhouden!
ik dacht dat er 2 stromingen waren,
1. oldscool; baby offers, sexuele rites en bloedoffers, en zwarte magie/vervloekingen.
2. en een soort levensbeschouwing die het bovenste niet in praktijk brengt, maar dat het meer filosofie is. dat iedereen hun eigen terrein heeft en dat er 1 dogma is;
1. Zoals ik al eerder zei, berusten dit soort verhalen meer op mythen dan op de werkelijkheid. Seksuele riten tussen een paar kunnen wel eventueel voorkomen, uiteraard. Maar wat is daar mis mee?
2. Doel je hiermee misschien op het moderne satanisme? Daar heb ik weing mee te maken. Vind het eigenlijk ook niet zo interresant.
doe wat je wil.(crowly).
Aleister Crowley beschouwde zichzelf niet als satanist of duivelsaanbidder. Crowley was de stichter een nieuw soort religie/filosofie, de Thelema.
Doctrine

Doet wat ge wilt zal het geheel van de Wet zijn" (AL I:40)
"Liefde is de wet, liefde onder wil" (AL I:57)
"Het woord van de Wet is THELEMA" (AL I:39)
"Er is geen wet naast Doet wat ge wilt" (AL III:60)
"Iedere man en iedere vrouw is een ster" (AL I:3)

De centrale doctrine van Thelema behelst dat het leren kennen van en vervolgens handelen naar de Ware Wil (Engels True Will) het ultieme doel en de ultieme plicht van ieder wezen is. Deze Ware Wil is een mystiek concept dat het éne pad van handelingen waarbij men geen enkele vorm van weerstand ontmoet aanduidt.
Er wordt verondersteld dat het handelen naar deze Ware Wil gelijk staat aan geassisteerd worden door de gehele kosmos en dat meerdere personen of wezens die allen naar hun Ware Wil handelen nooit in conflict kunnen treden. Hieruit volgt dat handelen naar de Ware Wil beïnhoudt dat men de Ware Wil van anderen moet respecteren, hetgeen tot uitdrukking komt in "Liefde is de wet".
Thelema legt naast op persoonlijke discipline en verantwoordelijkheid ook grote nadruk op persoonlijke vrijheid; elk mens is goddelijk en mag dus niet onderdrukt worden, hetgeen tot uitdrukking komt in "Iedere man en iedere vrouw is een ster"

Wikipedia.
Thelema is een opzichzelfstaande stroming, en geen vorm van satanisme. De Thelema had echter wel invloed op de leerstellingen van het latere, moderne satanisten

wat vind je van de bijbel?
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er een aantal zaken in staan waarin ik mij in kan vinden. (Gij zult niet doodslaan, en zo) Helaas zijn er ook teveel voorbeelden van door god gesanctioneerde volkerenmoord en genocide, waardoor ik de oudtestamentische Jehova (die naar mijn mening wel bestaat) tussen hetzelfde rijtje schaar als Stalin, Hitler, Bin Laden, Mao, Pol Pot, etc., etc.

Alles bij elkaar opgeteld, kom ik toch op een negatief eindoordeel. De bijbel verkondigt naar mijn bescheiden mening een slecht moraal. Lees gewoon al die deprimerende psalmen er maar op na, en je zult misschien begrijpen wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Feriluc op 28 okt 2005 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
I invoke Thee, Lucifer, Civillization's Muse
As the wine sparkles in Thine chalice
So shall shine Thine bright star
High above the Demiurge's throne

Feriluc, MMVI
Jutter
Ervaren pen

Re: Vertrouwen op 'de satan'

Bericht door Jutter »

chromis schreef:Mjaja,

Vandaag ging ik naar huis, trein van Eindhoven naar het dorp waar ik woon,

Zag ik een figuur lopen met een trui waarop een groot bokkeding met een duivelskruis naar beneden op stond gedrukt, met daarom heen engelse tekst in de trend van "ik vertrouw op de satan" en zoiets allemaal.

Je vraagt je letterlijk af wat dat soort mensen bezielt, en daar bedoel ik dan niet 'de satan' mee.

Ergens vind het hele 'satansverering' met "kleine knaagdieren offeren langs de weg", zoals dat in Amerika wel eens gebeurt, best wel achtelijk.

Nu zullen niet al die figuren zo zijn uiteraard, maar dan nog vind ik het een vreemde bezigheid.

Dat iemand in iets gelooft wat dan "positief" is, in de relatieve zin van het woord wel te verstaan, kan ik me indenken. Maar zoiets?

Op dit forum wordt vooral gediscusseerd met mensen die een Christelijke insteek hebben.

Maar wat zijn jullie ervaringen als atheist, agnost of skepticus zijnde met dergelijke mensen?

Wel eens een discussie met zoiemand gevoerd?
Het dragen van zo'n trui kan ook vanwege puur provocatieve motieven zijn. Die mensen die het wel letterijk nemen, zijn in essentie een soort van neo paganisten. Tikkie geflipt, maar vreedzaam.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Erik schreef:
sola scriptura schreef:@erik, dus je vind dit ``geloof`` net zo onlogisch?
Ja.
Waarom zou de ene bovennatuurlijke entiteit meer waarheidsgehalte hebben dan een andere?
Ja, Erik het kan er bij vele christenfundi's kennelijk niet in dat je als ongelovige niet automatisch gelovige in Satan, Duivel of Lucifer bent. Allemaal ontsproten uit diezelfde breinen die ook God hebben gefantaseert.
Dus Sola sciptura, een ongelovige is een ongelovige ook in andere bovennatuurlijk fantasieen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
sola scriptura
Forum fan

Bericht door sola scriptura »

Erik schreef:
Ja.

Waarom zou de ene bovennatuurlijke entiteit meer waarheidsgehalte hebben dan een andere?
ok je bent dan wel fair......
mensen eer is ijdelheid.
sola scriptura
Forum fan

@feriluc dank je voor je uitleg.

maar je gelooft in sataN, die dus je mensen van de ``slechte God komt redden``
`waarom denk je dat die gevallen engel(no offence) een kans maakt, en wat doet deze tekst met je?

* Ik zag dat het beest en de koningen op aarde zich met hun troepen hadden verzameld om oorlog te voeren met de ruiter op het paard en zijn legermacht. 20 Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid. 21 De rest werd gedood door het zwaard dat uit de mond van de ruiter op het paard kwam, en alle vogels aten zich vol aan hun vlees.

En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

(openbaring*

sprookjes?
of een verdraaide waarheid?
of de waarheid maar je gaat liever naar de hel dan die rancuneuze schepping God volgen?(zoals marcion het zei)

niet om het conflict te zoeken maar puur uit interesse. :)
mensen eer is ijdelheid.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

sola scriptura schreef:
Erik schreef:
Ja.

ok je bent dan wel fair......
Had je het idee van niet dan?

En fair zijn heeft er niets mee te maken, rationaliteit en logica wel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

bad_religion schreef:Ik denk veelal dat dit soort mensen in principe een diep gevoel van anti religieusiteit willen uitdrukken. Zelf ben ik al tientallen jaren metal fanaat en ga naar zogenaamde "satanische" muziek. De oorsprong van "satanische" muziek ligt echter bij de christen fundo's die vrijwel alles wat met metal te maken heeft betitelen als satanisch. Voor veel mensen is het gewoon een uitleving van een fantasie wereld. Zo loop ik als gothic over straat en altijd met kleding met bizarre taferelen, welnu, geen haar op m'n hoofd die denkt zichzelf te laten vergiftigen met zieke gedachtes, ik vind de kleding gewoon leuk, overigens heb ik nergens een satanische text op m'n klerding staan

Ik denk zelf dat het satanisme iets anders is, ik heb wel een paar mensen gekent die zich er echt serieus mee bezig hielden, daar heb ik wat minder gezonde gedachtes gezien. Maar ik denk dat het lang niet zo schadelijk is als jehova getuiges of evangelisten simpelweg omdat deze mensen er niet mee te koop lopen, en sowieso niet met de meest aantrekkelijke ideeën bezig zijn. Wat dat betreft zijn christelijke sektes veel gevaarlijker omdat deze het "wolf in schaapskleren" principe te goed kennen....
Je hebt gelijk Bad Religion, het zijn de gelovigen die iets bombarderen tot 'satanisch'. Ik zie ook wel eens dit soort uitingen, in eerste instantie schrik ik dan, maar dat ligt aan mijn christelijke achtergrond denk ik.

Echte satansreligie heb ik meegemaakt toen ik in een christelijke commune leefde, toen iemand van de satanskerk, met echt littekens op pols en verdere onderarm, een gebedsdienst wilde "beheksen". Als ik dit nu lees wat ik schrijf, schiet ik haast in de lach, maar toen was het zeer serieus.
Rikkert Zuiderveld, ja van dat duo, kreeg toen 'door' van 'de heer' dat er 'iemand' 'duivels' bezig was, en ja hoor, hij trok die vent er zo tussenuit. En die jongen "bekende" direkt.
Hij was lid an de satanskerk, en kwam altijd in de "eskimo bar" in de Damstraat in A'dam.

Nu ik als 'verse opa' dit opschrijf kan ik me haast niet indenken dat ik dit ooit echt serieus mee heb gemaakt toen ik voor "de jezuskinderen" in A'dam alcohol en drugsverslaafden hielp 'opvangen'. :?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Zo zie je maar hoe het kan gaan, Andries.

Zo ook met de mensen van het programma "profiel", waar je ergens anders ook over sprak.

Die mensen hebben hun leven totaal verwoest met die Christelijke flauwekul,

En ik ben blij dat dit niet bij jou gebeurd is :D
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
sola scriptura
Forum fan

@an3 denk je dat het show was? opgezet?

(zou kunnen, maar er is idd meer tussen hemel en aarde, efeze 6 laatse pericoop)

wat vinden jullie van een rasti rostelli of char?
charlataNS?
of suggestie en/of groepspyschologie? massa hysterie?
mensen eer is ijdelheid.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

wat vinden jullie van een rasti rostelli of char?
charlataNS?
of suggestie en/of groepspyschologie? massa hysterie?
Rostelli is slechts een goochelaar. Zie: http://www.skepsis.nl/rostelli.html
Wat Char doet valt onder Cold Reading. Zie: http://skepticusnederland.fol.nl/id34.htm

Je hebt ook entertainers als Jez Rose die een meester zijn in het manipuleren van mensen. Laatst was hij nog te zien in een uitzending van Xtraodinairy People op Discovery. Hij is een amateur-psycholoog die zijn kennis van de werking van de menselijke geest gebruikt om mensen te dwingen zijn opdrachten uit te voeren. Hij beïnvloedt de keuzes van zijn proefpersonen en krijgt het beoogde resultaat, hoewel de proefpersonen denken dat ze uit eigen vrije wil handelen. Jez beweert dat er niets paranormaals is aan de manier waarop hij te werk gaat, en dat het allemaal berust op suggestie van het onderbewuste. Zo kreeg hij vijf proefpersonen zo ver dat ze allemaal uit vijf kaarten dezelfde kaart kozen.

Zolang dit soort praktijken als entertainment wordt gezien is er niets aan de hand. Het wordt een ander verhaal als mensen het echt serieus gaan nemen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
sola scriptura
Forum fan

dank je lanier, ik heb het bekeken.
ik weet niet wat de neppers zijn en welke mensne echt die gave hebben.
maar wel dat satan bestaat. en zijn grootste truc is mensen laten geloven dat hij niet bestaat, volgend de bijbel.

Zach 10,2
Orakels zijn bedrog en waarzeggers vertellen leugens: wat zij dromen komt niet uit, hun troost bestaat uit holle woorden. De mensen dolen rond als schapen, ontredderd, want een herder is er niet.

1 Kor 8,4
Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is.

ik snap dat deze teksten weinig invloed hebben bij jullie, eerder ontkracht het mijn verhaal, maar ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde.
ja er zijn oplichters, maar er zijn ook krachten die extern van onze hersenen opereren.

de laatste;

*efeze 6)
Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.
mensen eer is ijdelheid.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

ik weet niet wat de neppers zijn en welke mensne echt die gave hebben.
Tot nu toe is van niemand bewezen dat hij/zij die gave heeft.
Wat die mensen als kwaliteit hebben is dat ze hele kleine signaaltjes oppikken in een gesprek en daardoor het gesprek kunnen sturen.
Bijv: Medium zegt:
Ik zie iemand in je directe omgeving en het heeft te maken met geld, gezondheid of liefde (meest voorkomende zaken waarover men zorgen maakt).
Daarnaast zie ik een naam waarin een a, e of o voorkomt (andere klinkers zijn i, u en ij maar komen minder vaak in een naam voor).
Dit is een heel simpel voorbeeld hoe zo iemand een ingang probeert te creeeren. Dat is ook de basis voor een medium; een anker leggen waarop ze in een gesprek altijd kunnen terugvallen en uiteraard goed luisteren en kijken naar de persoon om signalen op te pikken. Bijv.: Er is een naam genoemd en de persoon kijkt naar beneden. Een teken dat hij/zich schuldig voelt t.o.v. die persoon.
De persoon die eerst een gesprek voert over koetjes en kalfjes en vervolgens zegt: 'Je ome Bert heeft last van zijn linkervoet he?' moet nog geboren worden.

On Topic: Of het nu gaat om traditioneel of modern satanisme, beide zie ik als provocatie t.o.v. religie. Ik stoor me er echter niet aan. Of nu iemand rondloopt met daarop 'Satan is mijn broeder' of 'Jesus is my homeboy' moeten ze lekker zelf weten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

On Topic: Of het nu gaat om traditioneel of modern satanisme, beide zie ik als provocatie t.o.v. religie. Ik stoor me er echter niet aan. Of nu iemand rondloopt met daarop 'Satan is mijn broeder' of 'Jesus is my homeboy' moeten ze lekker zelf weten.
Het zit misschien in mijn achtergrond, maar satanisme geeft me toch altijd een iets meer 'creapy' gevoel.

Maar wat wij daar meemaakten was geen vooropgezet toneelstukje (geloof ik), die jongen had echt die "merktekens" van de toenmalige satanskerk. De drie getatoeëerde stippen op "het vleugeltje" tussen duim en wijsvinger en die sneden op zijn onderarm waarmee hij zei bloed te hebben gegeven voor rituelen.

Voor mij is het nog steeds een raadsel hoe die Rikkert Zuiderveld na 'gebed' wist dat het om die jongen ging.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Voor mij is het nog steeds een raadsel hoe die Rikkert Zuiderveld na 'gebed' wist dat het om die jongen ging.
Ik maak uit je verhaal niet op of Rikkert daar aanwezig was als gast op het 'podium', of dat hij in de 'zaal' zat. Dat is een wezenlijk verschil. Vergeet niet dat hij jarenlang heeft opgetreden op een podium (Elly en Rikkert) en dat een artiest allerlei signalen oppikt uit de zaal. Hoe was die jongen gekleed? Waar zat hij in de zaal en hoe reageerde hij? Die jongen kwam met een bepaald doel naar de bijeenkomst en omdat het nog een jongen was is afwijkend gedrag/houding makkelijker te signaleren dan bij een oudere; het is maar de vraag hoeveel 50+ satanisten er zijn die bewust zo'n bijeenkomst willen 'beheksen'. Een grote groep val eigenlijk sowieso al af omdat ze geen afwijkend gedrag vertonen. Was het vantevoren bekend dat er een satanist zou komen? Viel het op dat hij bij eerdere bijeenkomsten niet aanwezig was?
Observeren en afwijkend gedrag detecteren is makkelijker dan je denkt; denk maar aan bodyguards die erop getraint zijn. Ook een artiest herkent makkelijker dan de doorsnee mens afwijkend gedrag vanwege zijn/haar podiumervaring.
Feriluc

Bericht door Feriluc »

maar je gelooft in sataN, die dus je mensen van de ``slechte God komt redden``
`waarom denk je dat die gevallen engel(no offence) een kans maakt, en wat doet deze tekst met je?

* Ik zag dat het beest en de koningen op aarde zich met hun troepen hadden verzameld om oorlog te voeren met de ruiter op het paard en zijn legermacht. 20 Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid. 21 De rest werd gedood door het zwaard dat uit de mond van de ruiter op het paard kwam, en alle vogels aten zich vol aan hun vlees.

En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
Wat deze tekst met me doet? Weinig. Een beetje bangmakerij vind ik het. Wel mooi beschreven trouwens, heeft wel iets weg van een ouderwetse slasher-horror.

sprookjes?
of een verdraaide waarheid?
De bijbel schetst enkel een beeld van de menselijke geschiedenis, verteld vanuit de morele visie van de oudtestamentische Jahwe en zijn aanhang. Het verteld slechts een kant van het verhaal. Zelf ben ik meer geïnterreseerd in de andere zijde.
of de waarheid maar je gaat liever naar de hel dan die rancuneuze schepping God volgen?(zoals marcion het zei)
Ik zal nooit knielen voor een godheid die slavernij en genocide in sommige gevallen goedkeurt. Dus het antwoord is hierbij ja!
Nu zullen er vast veel gelovigen zijn die zeggen dat god liefde is, omdat de bijbel zegt dat god liefde is. Dus waar het feitelijk op neer komt is dat god liefde is omdat hij zegt dat hij liefde is, maar een wrede en jaloerse god kan ook hetzelfde beweren, natuurlijk.
I invoke Thee, Lucifer, Civillization's Muse
As the wine sparkles in Thine chalice
So shall shine Thine bright star
High above the Demiurge's throne

Feriluc, MMVI
Plaats reactie