Beste RT, het gaat hier niet om ruim denken. Ik beschuldigde je van wartaal, oftewel van ondeugdelijk denken, dat is geheel iets anders. Je zei dat het mogelijk is te geloven in een God die niet bestaat. Dit is echter in het geheel niet mogelijk, want van iets wat niet bestaat kunnen we ons helemaal geen enkele voorstelling maken en is het dus onmogelijk om geloof aan te schenken.Redelijke Twijfel schreef:Bedankt voor jouw compliment voor het eerste gedeelte. M.b.t. het tweede gedeelte voel ik de volkomen vrijheid om in zeer ruime mate over het fenomeen na te denken. Misschien is God wel helemaal het verkeerde woord. Een groot deel van de wereld houdt zich bezich met God, dus is het een fenomeen dat bestaat. Dit houdt niet in dat God bestaat. Volgens mij is dat geen wartaal maar een nuance in definitie.Rereformed schreef:De vraag is echt niet wat wij onder geloven verstaan. Je kunt namelijk echt niet geloven in een God die niet bestaat. Dat is eenvoudig wartaal. Wat zo iemand bedoelt ('een god die gebeurt') is dat hij/zij er bepaalde ethische idealen op nahoudt en wil ervaren in het leven en vanwege zijn/haar christelijke achtergrond die idealen niet zonder het woordje God onder woorden kan brengen. Het is dus een bepaalde beperking van het denken, een opgesloten zitten in een te benauwde woordenschat, lopen in ooit diep gegraveerde sporen waaruit je niet weg kan klimmen. Wartaal is de uiting van chronisch lijden aan een infektie door een bepaald denkvirus dat zich overal genesteld heeft, zodat je het telkens tegenkomt en je het denken niet zonder kan voorstellen.
Wat je volgens mij nodig hebt is niet zozeer erover nadenken hoe het nu zit met die God, want de zaak is zo simpel dat een kind het kan begrijpen, maar enkel een laatste dosis moed (misschien uitbanning van je laatste angst?) om God geheel te schrappen in je denken. Je wilt tenslotte redelijk zijn.God is een woord waarmee alles wat recht is krom wordt gemaakt, en alles wat krom moet zijn op ondeugdelijke wijze recht probeert te breien. God is de bezoedeling van rein denken.
Even later leg je het nog uit in andere bewoordingen: je laat ruimte over voor een niet-materiële entiteit. Maar dat is weer dezelfde wartaal, een entiteit is namelijk 'een ding dat bestaat', oftewel iets wat per definitie een materiële basis heeft.
from Latin Entitas = existing thing
1 a : being, existence; especially : independent, separate, or self-contained existence b : the existence of a thing as contrasted with its attributes
2 : The existence of a thing considered apart from its properties. (dus zoiets als 'liefde' noemt men geen entiteit)
[3 : an organization (as a business or governmental unit) that has an identity separate from those of its members]
Je merkt ook op "Misschien is God wel helemaal het verkeerde woord". Dat klopt, want God is een aardig goed omschreven entiteit waar een hoop over te zeggen valt en dus iets heel anders dan wat jij in je hoofd haalde. Waar jij het over wil hebben is echter iets wat volkomen buiten het materiële ligt en waarvoor onze taal dus per definitie geen woorden kent. Ook helpt het niet voor ons mensen om tot bovenmensen uit te groeien, want wat volkomen buiten het materiële ligt zal tot in eeuwigheid buiten onze taal en ons denken vallen.
Wil je per sé doorgaan dat gaatje buiten de materiële werkelijkheid open te laten, dan vraag ik je waarom je niet een Chlade en Flantier veronderstelt. En welaan, misschien zou een Anonda en een Hagloptis nog interessant zijn om te veronderstellen buiten onze werkelijkheid. Misschien ook zou een Evaal of een Jumala nog verondersteld moeten worden om ruimdenkend genoeg te zijn.
Ik heb ook geen negatieve gevoelens over de religie die ik achter me heb gelaten. Zelfs geen felheid. Het is enkel mijn stijl van schrijven, je went er wel aan. Ik ben een Fin.RT schreef:Ik heb ook helemaal geen negatieve gevoelens overgehouden aan mijn gelovige periode. Het heeft me gemaakt tot wat ik ben vandaag. Gezien jouw felle uitlating m.b.t. het laatste stuk zou ik juist denken dat er bij jou toch nog iets is blijven hangen. Ergenis, kwaadheid, verontwaardiging etc., zijn altijd vormen van ego's. Waar komt jouw felheid vandaan?