DoomNoMore schreef:siger schreef:
Of er mensen geld aan zullen verdienen is geen valabel argument. In het systeem dat we nu eenmaal hebben verdienen mensen goed geld aan rolstoelen, en worden topfuncties in de zorgverstrekking bedolven onder hallucinante bonussen. Toch ga je geen kankerdiagnose veranderen omdat de kankerchirurg er rijk van wordt.
Bij sommige medicijnen kun je beter wel de diagnose veranderen.. antidepressiva krijg je erg snel voorgeschreven. Dat is echt geldklopperij.
Zelfs als je dit hard kunt maken; wat is je punt? Bedoel je dat medicatie tegen de mexicaanse griep niet moet worden ontwikkeld omdat het de farmaceutische industrie (ongetwijfeld) zakken met geld oplevert?
De mexicaanse griep is op dit moment echt niet extreem dodelijk (absoluut niet, het sterftecijfer ligt hier in Nederland op 0,11% volgens wiki), maar het onderzoek is er vanwege de kans op mutatie van het virus naar een dodelijker variant. Wat de kans is op zo'n mutatie naar zo'n 'supervirus' kunnen we denk ik niet eens weten, maar voor we het afserveren als geldklopperij: als het virus muteert richting de oude Spaanse griep; dat rotding heeft minstens 20 miljoen (...) mensen dood gekregen. Dat is het onderzoek denk ik toch wel waard.
@ Devious: je schreef
Oh nee, hemeltjelief. Zeker niet. Het gaat mij om het idee dat als je écht de mogelijkheid wilt verkleinen van een supervirusmutatie, je er weinig aan hebt om slechts (op wereldschaal gezien) handjevol rijke westerlingen te vaccineren. Wil je geloofwaardig overkomen dan moet je wereldwijd willen vaccineren. Anders heeft het waarschijnlijk weinig zin, en is een hoop belastinggeld zinloos verkwist.
Het is zeker belangrijk om ook arme landen de medicatie te geven die wij in het westen hebben en ik denk dat dit punt voor wel meer zaken geldt. Om iets te noemen; bijvoorbeeld bij de medicatie tegen tuberculose waar jaarlijks 1,6 miljoen mensen aan dood gaan terwijl de effectieve behandeling
€60,-(eerste zoekresultaat) per persoon kost...
Maar bij het risico op een mutatie van het huidige griepvirus naar 'supervirus' kan een vaccin niks voorkomen. Het onstaan van een supervirus is namelijk pure evolutie; (erg snelle) mutatie en selectie; en dat weet zelf niet eens waar het heen gaat. Voor zover ik het weet is er dus ook geen wetenschapper die je kan vertellen hoe dit 'supervirus' er precies uit gaat zien. Vaccins kunnen pas ontwikkeld worden achteraf, als het supervirus er is. Pas dan kan gekeken worden wat tegen dat -nu dus (nog?) niet bestaande- supervirus gedaan kan worden in de vorm van vaccins.
Dit is omdat het vaccin een (onderdeel van een/verzwakt/dood) virus in oplossing is. Dit komt in het lichaam en roept een reactie oproept op van het specifieke deel van ons afweersysteem. Als dat werkt boort dat systeem het griepvirus later bij binnenkomst volledig de grond in, maar zoals gezegd; het is erg specifiek. Als het virus ook maar een klein beetje andere kenmerken heeft wat het vaccin aan het afweersysteem heeft laten zien werkt het dus niet en dan doet het gerichte afweersysteem zeker de eerste dagen (en dat is erg lang...) nog bijna niks tegen het virus.
Mocht het vaccin er eenmaal zijn dan ben ik het volledig met je eens en dan moet het voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor de mensen in arme gebieden. Mocht het virus blijven zoals het nu is dan hebben alleen risicogroepen een vaccin nodig (zie ook:
advies v.d. gezondheidsraad) omdat (vrijwel) iedereen met een goede gezondheid en goed werkende afweer zelf kan afrekenen met het virus.