Indiase medicijnman offert 5-jarig meisje

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

wahlers schreef: Even kijken...
  • .
al jouw hardware komt uit lageloonlanden, de Europese boeren overleven enkel dankzij de zware subsidies en met de overschotten worden de afrikaanse markten kapotgemaakt
het gros van jouw meubelen komt evenzeer uit lageloonlanden waar mensen doelbewust arm gehouden worden. Moesten afrikaanse landen eerlijke prijzen kunnen vragen voor grondstoffen dan krijg je die Ipod niet meer voor 500 Euro.
als de voedingsmarkt niet gesubsidieerd zou worden dan kost onze biefstuk direct een paar keer meer.

ook al is het indirect maar een groot stuk van jouw en mijn welvaart is op kap vd 3e wereld die in bittere armoede blijft steken.
siger

Bericht door siger »

Er zijn zeker nog steeds oneerlijke internationale relaties, maar er is geen vergelijking met een koelbloedige onthoofding van een kind, net zoals we niet vinden dan een lustmoordenaar in Breda zijn gang maar Moet gaan omdat die twintig of dertig slachtoffers in het niet vervallen vergeleken met kanker- of verkeersdoden.

In verband met de derde wereld breek ik nog eens een lans voor Hans Rosling:
http://www.ted.com/index.php/talks/hans ... _seen.html
en zijn
http://www.gapminder.org/ (nu ook op Google Earth)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: al jouw hardware komt uit lageloonlanden,
En welk besluit kunnen we daaruit trekken? Voor zover ik begrijp, verandert een laagloonland niet in een hoogloonland als we zouden besluiten onze hardware niet meer uit dat land te betrekken. In tegendeel dat zou voor de economie ginder eerder een serieuze klap zijn. Dat onze hardware uit lageloonlanden komt, is een steun voor de economie ginder, schept banen en vermindert dus het lijden.
appelflap schreef:de Europese boeren overleven enkel dankzij de zware subsidies en met de overschotten worden de afrikaanse markten kapotgemaakt
Dit produceert geen rijkdom. Subsidies geven aan de boeren vermindert de rijkdom want ze heeft het gevolg dat we meer geld uitgeven aan wat die boeren produceren, dan wat het product uiteindelijk waard blijkt te zijn. Een dergelijke maatregel om een bepaalde plaatselijke sektor te beschermen, kunnen we nemen omdat we rijk zijn en ons dat dus kunnen veroorloven maar hij produceert dus geen rijkdom.

Dat je kritiek hebt op dit belijd is volkomen terecht. Als punt om het standpunt te verdedigen dat onze rijkdom gebouwd is op het lijden van anderen, is het niet veel waard.
appelflap schreef:het gros van jouw meubelen komt evenzeer uit lageloonlanden waar mensen doelbewust arm gehouden worden. Moesten afrikaanse landen eerlijke prijzen kunnen vragen voor grondstoffen dan krijg je die Ipod niet meer voor 500 Euro.
Je bent zaken door elkaar aan het halen. Als mensen ergens doelbewust arm gehouden worden dan heeft dat meer te maken met de plaatselijke corrupte overheden. Het mooiste voorbeeld zijn de Arabische landen. Bijna allemaal exporteren ze enorme hoeveelheden olie aan wat mij toch eerlijke prijzen lijken en het resultaat is nog steeds een enorme armoede in die landen. De reden daarvoor is omdat de overheden de rijkdommen grotendeels naar zichzelf toesluizen zodat er weinig geld overblijft voor onderwijs of om de economie op te krikken.
appelflap schreef:als de voedingsmarkt niet gesubsidieerd zou worden dan kost onze biefstuk direct een paar keer meer.
En zouden we zoveel minder belasting betalen omdat die subsidies niet meer bekostigd moeten worden, dat die biefstuk zonder problemen aangeschaft zou kunnen worden.
appelflap schreef:ook al is het indirect maar een groot stuk van jouw en mijn welvaart is op kap vd 3e wereld die in bittere armoede blijft steken.
Mij lijkt dat een verkeerde voorstelling van zaken. Ze geeft de indruk dat onze welvaart de oorzaak is van de bittere armoede ginder terwijl zonder onze welvaart de armoede ginder nog heel wat bitterder zou zijn.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef:[. Ze geeft de indruk dat onze welvaart de oorzaak is van de bittere armoede ginder terwijl zonder onze welvaart de armoede ginder nog heel wat bitterder zou zijn.
Het wordt wel vreselijk off topic. Eerst even over gestoorde medicijnman en domme vader. Opsluiting met verplichte verlichtende educatie. :evil3:

Dan over onze huidige welvaart. Deze is vooral een kwestie van de juiste omstandigheden.

Jared Diamond schreef in Zwaarden paarden en ziektekiemen waarom Aziatische en Europese volken de wereld domineren

Zeer aanbevelenswaardig om inzicht te krijgen in de huidige verhoudingen. En natuurlijk als smakelijk nagerecht geschiedenis in het groot van Maarten van Rossum (hoorcollege) die dankbaar uit dit boek geput heeft.
In deze internationale bestseller verklaart Jared Diamond waarom niet de Australische aboriginals, de Mexicaanse indianen of de Afrikaanse nomaden de wereld veroverd hebben. op toegankelijke wijze toont hij aan dat de geschiedenis voor de verschillende volkeren een verschillende loop genomen heeft als gevolg van geografische, klimatologische en bacteriologische factoren en niet als gevolg van genetische verschillen tussen de volkeren. Volgens Diamond hebben de ontwikkelde delen van de wereld hun positie uiteindelijk niet aan zichzelf, maar aan een speling der natuur te danken.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
De ondertitel geeft al aan waar de schrijver, fysioloog en evolutiebioloog en hoogleraar aan de universiteit van Los Angeles, heen wil. Zijn theorie is dat verschillen in het natuurlijk milieu de verschillen in ontwikkeling tussen menselijke populaties vanaf 13.000 jaar geleden hebben bepaald. Het gaat dan om factoren als de aanwezigheid van domesticeerbare planten en dieren, epidemische ziekten, natuurlijke barrieres als gebergten en woestijnen en de omvang van continenten. We komen veel te weten over de geschiedenis van samenlevingen als die van Nieuw-Guinea, waar de auteur jarenlang veldwerk deed, en over de oorspronkelijke bevolking van Australie en Amerika. Het is een verademing om nu eens een wereldgeschiedenis te lezen die niet-westerse culturen volop de ruimte geeft. In de Verenigde Staten werd het werk bekroond met de Pulitzerprijs. Helaas heeft de Nederlandse uitgever gekozen voor een wel erg sobere uitgave. De kaarten zijn duidelijk, maar goede foto's van de vele planten- en dierensoorten en volkeren ontbreken geheel. Een uitdagend boek met een brede strekking dat de lezer prikkelt en vaak zal overhalen om verder te lezen. Inmiddels een klassieker.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Jij bent een meester in het (proberen) recht te praten wat krom is, is het niet?
axxyanus schreef:
En welk besluit kunnen we daaruit trekken? Voor zover ik begrijp, verandert een laagloonland niet in een hoogloonland als we zouden besluiten onze hardware niet meer uit dat land te betrekken. In tegendeel dat zou voor de economie ginder eerder een serieuze klap zijn. Dat onze hardware uit lageloonlanden komt, is een steun voor de economie ginder, schept banen en vermindert dus het lijden.
Zou het echt zo zijn of komt het ons alleen maar goed uit dat die mensen hooguit 2 maal zoveel verdienen dan toen ze nog boer waren bijvoorbeeld? Deze mensen worden naar de grote stad gesleept ( omdat hen hun land onteigend is ) waar het leven sowieso al een stuk duurder is dus de meeste fabrieksarbeiders gaan er weinig op vooruit. In landen als China en India zijn het letterlijk loonslaven. Zolang wij onze (goedkope) prul door deze mensen laten produceren zijn wij mede verantwoordelijk aan deze toestanden. Wij waren niet verantwoordelijk toen deze condities bestonden toen wij er niets mee te maken hadden, nu zijn we dat wel.
appelflap schreef:de Europese boeren overleven enkel dankzij de zware subsidies en met de overschotten worden de afrikaanse markten kapotgemaakt
Dit produceert geen rijkdom. Subsidies geven aan de boeren vermindert de rijkdom want ze heeft het gevolg dat we meer geld uitgeven aan wat die boeren produceren, dan wat het product uiteindelijk waard blijkt te zijn. Een dergelijke maatregel om een bepaalde plaatselijke sektor te beschermen, kunnen we nemen omdat we rijk zijn en ons dat dus kunnen veroorloven maar hij produceert dus geen rijkdom.
Het produceert de onmogelijkheid voor boeren uit de derde wereld om te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Geïmporteerde groenten zijn goedkoper in Afrika dan wat de boeren daar kunnen produceren.
Dat je kritiek hebt op dit belijd is volkomen terecht. Als punt om het standpunt te verdedigen dat onze rijkdom gebouwd is op het lijden van anderen, is het niet veel waard.
Wij profiteren van lagelonenlanden waar arbeidsomstandigheden vaak schokkend zijn. Wij vissen de zeeën rondom arme landen leeg waardoor de plaatselijke bevolking een enorme schaarste ondervind en de locale natuurreservaten gaan leeg roven om toch aan vlees te komen. Wij laten het toe dat bedrijven zoals shell corrupte regeringen geld toe-speelt om Olie uit de grond te halen waar voorheen boeren hun centen moesten verdienen en nu gedwongen moeten vertrekken, niet te vergeten de kaalslag die wordt gepleegd aan de natuur.
Wij zijn de grootste afnemers van gentech soja. Soja waar het amazone woud voor wordt vernietigd en locale boeren gedwongen ( met bedreigingen) worden om te vertrekken.
Wij willen niet meer voor bananen betalen zodat de boeren in Zuid Amerika na lange dagen hard werken nog geen nagel hebben om hun reet mee te krabben.
Wij willen mooie sieraden dragen waar vele mensen voor moeten omkomen het zij door oorlogen, ongelukken tijdens het winnen van edelstenen en vergiftiging door bijvoorbeeld kwik.
Zal ik nog even door gaan of begrijp je nu WEL waarom WIJ mede schuldig zijn aan de armoede en ellende in de wereld?
appelflap schreef:het gros van jouw meubelen komt evenzeer uit lageloonlanden waar mensen doelbewust arm gehouden worden. Moesten afrikaanse landen eerlijke prijzen kunnen vragen voor grondstoffen dan krijg je die Ipod niet meer voor 500 Euro.
Je bent zaken door elkaar aan het halen. Als mensen ergens doelbewust arm gehouden worden dan heeft dat meer te maken met de plaatselijke corrupte overheden. Het mooiste voorbeeld zijn de Arabische landen. Bijna allemaal exporteren ze enorme hoeveelheden olie aan wat mij toch eerlijke prijzen lijken en het resultaat is nog steeds een enorme armoede in die landen. De reden daarvoor is omdat de overheden de rijkdommen grotendeels naar zichzelf toesluizen zodat er weinig geld overblijft voor onderwijs of om de economie op te krikken.
Kinderarbeid is ook onze schuld niet. En dat Het amazone woud vernietigd wordt, daar hebben wij niet om gevraagd. Wel, zolang je je ogen dicht knijpt voor wat er voor is gebeurt of wat er nog gebeuren gaat en gewoon doorgaat met het importeren van producten waar bloed aan kleeft dan ben je medeplichtig. Waarom zaken doen met corrupte regeringen? Geld en belangen, geen regering die er wat van zegt want ze profiteren er van.
appelflap schreef:als de voedingsmarkt niet gesubsidieerd zou worden dan kost onze biefstuk direct een paar keer meer.
En zouden we zoveel minder belasting betalen omdat die subsidies niet meer bekostigd moeten worden, dat die biefstuk zonder problemen aangeschaft zou kunnen worden.
So what?
appelflap schreef:ook al is het indirect maar een groot stuk van jouw en mijn welvaart is op kap vd 3e wereld die in bittere armoede blijft steken.
Mij lijkt dat een verkeerde voorstelling van zaken. Ze geeft de indruk dat onze welvaart de oorzaak is van de bittere armoede ginder terwijl zonder onze welvaart de armoede ginder nog heel wat bitterder zou zijn.
Jij stelt de omgekeerde wereld voor. Als wij geen oneerlijke "vrij handel " zouden voeren, dan hadden boeren in de derde wereld ook een kans. De westerse mens begrijpt niet dat 1,50 voor een kilo bananen absurd goedkoop is terwijl er veel voor wordt opgeofferd door de boer maar tegelijkertijd verdient hij er het minst aan.
Wat nou zonder ons zouden ze slechter af zijn? Ik zou graag willen weten hoe je bij dat absurde idee komt?
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat nou zonder ons zouden ze slechter af zijn? Ik zou graag willen weten hoe je bij dat absurde idee komt?
Er gaan miljarden naar ontwikkelingssamenwerking, zonder onze welvaart zou dat niet mogelijk zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
axxyanus
Moderator

Re:

Bericht door axxyanus »

Primaat schreef:Jij bent een meester in het (proberen) recht te praten wat krom is, is het niet?
Nee ik ben een meester in aanduiden waar er problemen zijn met een argument. Als er iets aan een argument ontbreekt om een bepaalde bewering te staven, dan mag ik daar opwijzen. Dat betekent niet dat de bewering fout is, dat betekent dat er iets schort aan de argumentering. Mensen zijn altijd vrij om daarna een betere argumentering aan te voeren.

Hier is een voorbeeld: Jouw oorspronkelijk bewering was dat onze rijkdom bestaat omdat er anderen voor moeten lijden. Nu als mensen maatregelen willen aanhalen om deze bewering te ondersteunen, is het niet voldoende met maatregelen te komen die lijden veroorzaken. Het moeten ook maatregelen zijn die op zijn minst onze rijkdom vermeerderen. Protectionistische maatregelen veroorzaken inderdaad lijden, ze zijn MI totaal onrechtvaardig maar protectionistisch maatregelen kosten ons rijkdom, ze produceren er geen. Verwijzen naar protectionistische maatregelen is dus geen goede manier om jouw oorspronkelijke bewering te ondersteunen. Daarmee ontken ik niet dat protectionistische maatregelen lijden veroorzaken, daarmee ontken ik ook de onrechtvaardigheid van protectionistische maatregelen niet, het enige wat ik ontken is dat ze rijkdom produceren en dat ze daarom ongeschikt zijn als ondersteuning van jouw oorspronkelijke bewering.
Primaat schreef:
axxyanus schreef:
Zou het echt zo zijn of komt het ons alleen maar goed uit dat die mensen hooguit 2 maal zoveel verdienen dan toen ze nog boer waren bijvoorbeeld? Deze mensen worden naar de grote stad gesleept ( omdat hen hun land onteigend is ) waar het leven sowieso al een stuk duurder is dus de meeste fabrieksarbeiders gaan er weinig op vooruit. In landen als China en India zijn het letterlijk loonslaven. Zolang wij onze (goedkope) prul door deze mensen laten produceren zijn wij mede verantwoordelijk aan deze toestanden. Wij waren niet verantwoordelijk toen deze condities bestonden toen wij er niets mee te maken hadden, nu zijn we dat wel.
Zolang wij het goedkoop prul dat ginder geproduceerd wordt, hier kopen, hebben die mensen ginder een baan waar ze, hoe weinig ook, geld mee verdienen. Als we daarmee stoppen verliezen die mensen hun baan en vergroten we alleen maar hun ellende. Ik vind het ook eigenaardig dat je blijkbaar onze rijkdom wil baseren op goedkoop prul dat we kunnen kopen van ginder. Als we het hier met wat minder goedkoop prul moeten doen, lijkt me dat niet direct een grote aanslag op onze rijkdom. Dus hoe je hier de bewering mee wil verdedigen dat onze rijkdom bestaat omdat anderen er voor moeten lijden ontgaat me een beetje.
Primaat schreef:Wij vissen de zeeën rondom arme landen leeg waardoor de plaatselijke bevolking een enorme schaarste ondervind en de locale natuurreservaten gaan leeg roven om toch aan vlees te komen.
Kijk dit is iets waarmee je verder kan. Als je nu nog wat concrete voorbeelden kan geven heb je je bewering wat mij betreft voldoende ondersteund.
Primaat schreef: Wij willen niet meer voor bananen betalen zodat de boeren in Zuid Amerika na lange dagen hard werken nog geen nagel hebben om hun reet mee te krabben.
Wij willen mooie sieraden dragen waar vele mensen voor moeten omkomen het zij door oorlogen, ongelukken tijdens het winnen van edelstenen en vergiftiging door bijvoorbeeld kwik.
Zal ik nog even door gaan of begrijp je nu WEL waarom WIJ mede schuldig zijn aan de armoede en ellende in de wereld?
Hier ga je weer de mist in. Als ik niet meer voor bananen wil betalen, omdat ik voor een hogere prijs bv liever kiwi's eet dan maakt mij dat niet verantwoordelijk voor de lange werkdagen van de boeren in Zuid Amerika. Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat die boer de flexibiliteit mist om op een andere manier zijn geld te verdienen als blijkt dat bananenteelt voor hem geen economisch haalbare kaart is. De beste manier om hem die flexibiliteit te geven is om ervoor te zorgen dat er andere jobmogelijkheden onstaan waar hij woont maar dat is blijkbaar ook niet goed voor jou omdat hij dan een loonslaaf wordt want ja, hij waarschijnlijk ongeschoold en dus enkel geschikt om goedkoop prul te produceren.
Primaat schreef:Kinderarbeid is ook onze schuld niet. En dat Het amazone woud vernietigd wordt, daar hebben wij niet om gevraagd. Wel, zolang je je ogen dicht knijpt voor wat er voor is gebeurt of wat er nog gebeuren gaat en gewoon doorgaat met het importeren van producten waar bloed aan kleeft dan ben je medeplichtig. Waarom zaken doen met corrupte regeringen? Geld en belangen, geen regering die er wat van zegt want ze profiteren er van.
Spijtig genoeg is het merendeel van de regeringen corrupt, dus vermijden van zaken te doen met corrupte regeringen is nogal moeilijk. Het is ook niet zo vanzelfsprekend dat weigeren produkten te kopen die door kinderarbeid zijn onstaan in het voordeel is van die kinderen. Het alternatief voor die kinderen is vaak dat ze helpen op de boerderij van hun ouders. Om een of andere reden hebben wij westerlingen daar over het algemeen weinig problemen mee maar als dat kind dan minder zwaar werk in een fabriek moet doen, dan pas wordt het etiket "kinderarbeid" boven gehaald en kleeft er bloed aan onze handen. Voor zover ik daar zicht op heb, is de beste manier om kinderarbeid te stoppen om er voor te zorgen dat de economie zo gegroeid is, dat er meer nood is aan geschoolde arbeid. Van dan af is het voordelig om kinderen naar school te sturen en zal kinderarbeid grotendeels vanzelf verdwijnen. Maar dat is iets dat tijd vraagt en in die tussentijd zal je inderdaad zaken tegenkomen als loonslaven.
Primaat schreef:Jij stelt de omgekeerde wereld voor. Als wij geen oneerlijke "vrij handel " zouden voeren, dan hadden boeren in de derde wereld ook een kans. De westerse mens begrijpt niet dat 1,50 voor een kilo bananen absurd goedkoop is terwijl er veel voor wordt opgeofferd door de boer maar tegelijkertijd verdient hij er het minst aan.
Ja er zijn heel wat oneerlijke maatregelen. Dat neemt niet weg dat IMO wij over het algemeen een positief effect hebben op de derde wereld. De economie van de derde wereld kan maar snel groeien en daarmee dit soort situaties achter zich laten als de westerse wereld ginder investeert. Zodat die boer foert kan zeggen als hij vind dat hij veel te hard moet werken om bananen aan 1,50 per kilo te leveren en een andere baan neemt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Primaat
Ervaren pen

Re:

Bericht door Primaat »

Kitty schreef:
Er gaan miljarden naar ontwikkelingssamenwerking, zonder onze welvaart zou dat niet mogelijk zijn.
Onze welvaart komt door uitbuiting vooral uit het verleden maar ook nog aanzienlijk in het heden.
Analogie; Ik steel van jou een brood en omdat ik zie dat je anders niets te vreten hebt geef ik je twee sneetjes brood en doe net alsof ik zo vrijgevig ben, dat is "ontwikkelingshulp". =D>
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
doctorwho
Ontoombaar

Re: Re:

Bericht door doctorwho »

Primaat schreef: Onze welvaart komt door uitbuiting vooral uit het verleden maar ook nog aanzienlijk in het heden.
Analogie; Ik steel van jou een brood en omdat ik zie dat je anders niets te vreten hebt geef ik je twee sneetjes brood en doe net alsof ik zo vrijgevig ben, dat is "ontwikkelingshulp". =D>
Onze welvaart komt vooral voort uit onze gunstige ligging en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt door de Oostzeehandel. Een groot deel van huidige en toekomstige ellende ligt m.i. besloten in het feit dat er teveel mensen zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Primaat schreef:
Elberfeld schreef:
Primaat schreef:Ik vind een wereld waar men anderen alleen beticht van "onmenselijk" gedrag schijnheilig.
Ik vind dat je kritiek mag leveren op een ander ALLEEN als je ook kritisch naar jezelf kijkt en die dingen probeert te veranderen die geen positieve, of beter gezegd een negatieve invloed hebben op het bestaan voor anderen.
De gemiddelde westerse mens is zo een beest die even vergeet dat onze rijkdom bestaat omdat er anderen voor moeten/moesten lijden, maar daar hoor je weinig mensen over.
Ik neem aan dat Primaat zichzelf schaart tot "de gemiddelde westerse mens"? Of beticht hij nu ook alleen "anderen van "onmenselijk" gedrag"?
Als je een (serieuze onbevooroordeelde )vraag wilt stellen doe je dat maar in de 2de persoon.
Tssss. Het is altijd mijn gewoonte geweest om op webfora de lezertjes aan te spreken. Die zijn nieuwsgierig naar wat de schrijvers te zeggen hebben, en kunnen op basis van de ideeën en argumenten hun eigen mening vormen.

Maar mijn gewoonte wordt nu door Primaat aangegrepen om een kritische vraag te omzeilen.

Daar wordt ik niet blij van, jongens en meisjes.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

doctorwho schreef:
Primaat schreef: Onze welvaart komt door uitbuiting vooral uit het verleden maar ook nog aanzienlijk in het heden.
Onze welvaart komt vooral voort uit onze gunstige ligging en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt door de Oostzeehandel. Een groot deel van huidige en toekomstige ellende ligt m.i. besloten in het feit dat er teveel mensen zijn.
We zijn dan heel goed in het onderhandelen geweest voor het verkrijgen van edelmetalen, voedsel en arbeiders. Daar doelde ik op. Wij hebben geen goud in de bodem en slaven hebben veel van het zware werk geleverd. Als we aan eerlijke handel gedaan zouden hebben dan hadden alle landen waar we handel mee dreven er toch wat beter bij gelegen, ware het niet dat letterlijk meer dan de halve wereld eigendom was van de Europeaan en dus naar alle hartenlust geplunderd kon worden.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Elberfeld schreef:
Tssss. Het is altijd mijn gewoonte geweest om op webfora de lezertjes aan te spreken. Die zijn nieuwsgierig naar wat de schrijvers te zeggen hebben, en kunnen op basis van de ideeën en argumenten hun eigen mening vormen.
Ik doe niet aan jouw gewoonten. Mij aanspreken met de 2de persoon zal de "lezertjes" echt niet op het verkeerde been zetten.
Maar mijn gewoonte wordt nu door Primaat aangegrepen om een kritische vraag te omzeilen.

Daar wordt ik niet blij van, jongens en meisjes.
Ik ben van mening dat arrogantie getemperd moet worden door diegene die er aan lijd, niet door diegene die er ongewild mee wordt geconfronteerd.
Plaats reactie