De teksten uit Exodus 21 die je noemt, zouden in onze tijd inderdaad van een weinig ontwikkelde moraal getuigen. Je lijkt meteen te stellen dat het dus ofwel van God, ofwel van het woestijnvolk komt. Zelf houd ik de optie open dat het beide is. Misschien was het in die tijd nodig zulke regels te hanteren. Maar dat wij die regels maar niet moeten hanteren ben ik met je eens.Confused schreef: Wat je zegt klopt; het is inderdaad erg extreem, en inderdaad ligt het iets genuanceerder. Bij een aantal gebeurtenissen was het geen echt probleem als je het niet helemaal letterlijk nam, maar toen ik het schreef had ik vooral genesis en de zondeval voor het oog. Daar zit het namelijk op vast. Ik zal het proberen uit te leggen met een voorbeeld.
Als ik zou beslissen dat een wet die God zou hebben gegeven onmogelijk van hem afkomstig zou kunnen zijn; zeg eens Ex. 21 vers 20 en 21; reden genoeg voor die gedachte; kan ik zeggen: "Dit is niet van God afkomstig maar van een primitief woestijnvolk dat toen nog niet verder ontwikkeld was." Dat zou mij veel problemen met de bijbelse god besparen kan ik je verzekerenmaar het roept een vraag op; is genesis 1-3 ook zoiets? Is dit ook figuurlijk op te vatten? Het bewijs voor de evolutie wijst in ieder geval sterk die kant op en dan kan ik eenvoudigweg zeggen; dit is figuurlijk en de auteur probeerde ons met dit verhaal duidelijk te maken dat de mens door god in het middelpunt is geplaatst van deze wereld en doormiddel van het zondeval verhaal probeerde de auteur een verklaring te geven voor het lijden in de wereld. Opnieuw klinkt dit erg goed en aardig; ik zou er zelfs een fijn gevoel van belangrijkheid aan over kunnen houden en dat voelt ook zo fijn. Het probleem is echter dat zonder een letterlijk gebeurde zondeval de redding door Jezus volkomen overbodig wordt en daarmee valt een belangrijk steunpunt van het christelijke geloof omver. Op zo'n punt van de figuurlijke uitleg uitgaan was dus echt bijna gelijk aan afvallig worden. En nergens in de bijbel staan bordjes met "dit is figuurlijk en dit niet" zodat men in mijn gemeente altijd erg voorzichtig was met een figuurlijke uitleg, tenzij deze er wel erg bovenop lag (hooglied bijv.)
Dit brengt je bij Genesis. Het verhaal zoals het er staat zou ik niet zo snel letterlijk nemen. Daarmee zou je niet eens recht doen aan de tekst denk ik. Ook hier heeft het allereerst een betekenis gehad in de tijd dat het geschreven werd. (Bijvoorbeeld dat de schepper van zon, maan en sterren aanbeden moet worden, en niet de schepsels zelf).
Je stelt dat de evolutietheorie een letterlijke lezing van Gen 1-3 uit lijkt te sluiten. En dus geen letterlijke zondeval, en dus geen functie voor het offer van Christus. Hier wil ik graag wat kanttekeningen bij plaatsen:
1. Het woord zondeval komt niet in Genesis voor. Het niet-letterlijk lezen van Genesis 3 zou mijns inziens dus betekenen dat je niet gelooft dat het werkelijk om een boom ging waar niet van gegeten mocht worden. Dit verhaal interpreteren als een zondeval heeft mijns inziens niet met het letterlijk lezen te maken, maar meer met de boodschap die er in ligt.
2. Mijns inziens kan Jezus' werk wel degelijk een functie hebben zonder historische zondeval. Want wat onze verre voorouders ook gedaan hebben voor goeds of kwaads, ik kan mezelf in ieder geval onderzoeken. Een heilige God die geen kwaad kan gedogen, zou willen dat ik 'heiliger' was. Mogelijk dat de Incarnatie een begin van dat proces kan zijn. In de Orthodoxe Kerk komt het begrip Theiosis hierbij mi in de buurt: "God wordt mens, zodat de mens god kan worden"
3. Twee auteurs die je misschien interessant vind hierbij zijn C.S. Lewis en Denis Alexander. De eerste heeft een trilogie geschreven dat (in verhalende vorm) uitgebreid ingaat op de zondeval. Een plaatje dat helemaal past in de evolutionaire geschiedenis. Het gaat ook over buitenaards leven waar nog geen zondeval is. Denis Alexander is een bioloog die een boek schreef: 'Creation or Evolution, do we have to choose?' en daarin beschrijft hij een aantal mogelijk modellen van de zondeval. Bijvoorbeeld 1 paar mensen, of een groep mensen, enz.
1. Ik denk dus dat die wetten allereerst voor die tijd waren. Het zou inderdaad een mooie boel zijn als wij in de 21e eeuw moreler zijn dan God zelf.Ik meen mij van Jezus toch een aantal vrij duidelijke omschrijvingen van de hel te herinneren zoals bijv. de plaats van wening en knersing der tanden, het zijn waar de worm niet sterft en waar het vuur niet wordt uitgeblust, de poel die brandt van vuur en zwavel en andere, uiterst vredige omschrijvingen van deze plaats. Alleen het missen van de relatie met God komt niet in de buurt; er zit ook absoluut een deel pijniging bij als ik Jezus' woorden lees. Bovendien is de hel op meerdere manieren een probleem; zo zou ik op dit moment van mijn leven niet in de buurt van de christelijke god willen zijn (gesteld dat hij bestaat, da's nog een heel andere discussie; maar for the sake of the argument) omdat hij wat mij betreft enorm onethisch is (op grond van 1:Wetten uit het OT, 2:Het bestaan van het lijden als de zondeval van ons mensen niet voor de dood heeft gezorgd zoals Paulus zegt en 3:het bestaan van de hel). Als ik meer informatie zou hebben gehad van hemzelf (al mijn problematische tekstgedeelten blijken onomstotelijk vervalsingenen van mensen te zijn) zou ik daar misschien wel heel anders tegenaan kijken. Kortom: mensen zouden die relatie wel af kunnen slaan vanwege een gebrek aan informatie om die keus te maken of door andere storende factoren. Wie zou, als hij (of zij) wist om wie het ging, niet een relatie willen hebben met het toppunt van liefde en rechtvaardigheid? Ik denk dat wat je zegt zou betekenen dat de hemel heel wat voller wordt dan ik tot nu altijd had geleerd.
2. Het lijden is natuurlijk een verhaal op zich. Het grote 'waarom?' delen de meeste mensen met jou en mij. En daar gaan we ook geen antwoord op vinden. Het zal een mysterie blijven. We hebben allerlei constructies om er theoretisch een antwoord op te geven, maar dat zal nooit de pijn van het moment weghalen. Het bestaan van God heb ik er nooit van af kunnen laten hangen, omdat de afwezigheid van God het voor mij alleen maar moeilijker zou maken om met het lijden om te gaan.
3. Dat het wel eens vol zou kunnen zijn op de nieuwe aarde is niet echt nieuw. Als ik de aanhangers van de alverzoening mag geloven, was er ten tijde van Augustinus nog een meerderheid van Christenen die dachten dat uiteindelijk iedereen gered zou worden. En ook zij kenden de beelden waar Jezus over sprak. Over die beelden schrijft de katholieke filosoof Peter Kreeft:
Het is misschien wel zoals het orakel het zegt in The Matrix. We weten misschien niet precies wat het betekent op dit moment, maar het 'is precies wat we moesten horen'.The images for hell in Scripture are horrible, but they're only symbols. The thing symbolized is not less horrible than the symbols, but more. Spiritual fire is worse than material fire; spiritual death is worse than physical death. The pain of loss—the loss of God, who is the source of all joy—is infinitely more horrible than any torture could ever be. All who know God and his joy understand that. Saints do not need to be threatened with fire, only with loss. "All your life an unattainable ecstasy has hovered just beyond the grasp of your consciousness. The day is coming when you will wake to find, beyond all hope, that you have attained it—or else that it was within your grasp and you have lost it forever" (C. S. Lewis).
Ik merk trouwens dat ik precies de andere kant op redeneer. Mijn uitgangspunt is dat ik er op vertrouw dat God goed en rechtvaardig is. Daarom zal datgene wat Jezus verkondigde ook wel hetgeen zijn wat we nodig hebben. Bij jou werkt het meer inductief. Je ziet dingen die de conclusie van een goede God in twijfel trekken, en daarom trek je de conclusie niet. Onze uitgangspunten en conclusies zijn dus precies andersom.
Als in het NT over 'de Schriften' wordt gesproken zal daar (denk ik) meestal de Septuaginta mee zijn bedoeld. De Griekse vertaling van het Oude testament. Of de canon van de septuaginta helemaal vaststond weet ik niet.ok, welke delen dan wel en op grond waarvan concludeer je dat?Het 'sola scriptura' lijkt me niet iets bijbels. Als het in de bijbel over 'de Schrift' gaat, dan lijkt me niet dat daar de 66 boeken mee worden bedoeld van het OT en NT.
Als je niet gelooft dat Jezus 'van boven' kwam, en niet uit de dood opstond, dan kan ik begrijpen dat je allerlei zaken anders ziet. Zolang je Jezus maar niet ziet als iemand die wat menselijke hervormingen kwam doorvoeren. Dan neem je z'n (historische) uitspraken mi niet serieus.Hier kan ik slechts concluderen dat wij nogal verschillend denken wat betreft de status van Jezus. Ik denk namelijk absoluut niet dat hij goddelijk is, denk ook niet dat deze opstanding daadwerkelijk heeft plaats gehad. Ik heb mijzelf niet veel verder verdiept in de persoon Jezus omdat ik niet denk verzoening nodig te hebben omdat ik niet denk dat het houdbaar is dat er een zondeval heeft plaatsgevonden waardoor de dood in de wereld kwam. Deze zondeval is nodig voordat ik Jezus nodig zou hebben. Bovendien zou ik; zoals al gezegd, niets met zijn vader te maken willen hebben vanwege de redenen die ik hierboven al noemde. Van wat ik van Jezus heb gelezen vind ik hem nog wel positief en ook menselijk. Waar zijn vader een man liet stenigen voor houtsprokkelen op de sabbat laat Jezus zijn discipelen aren plukken met als argument "de sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat" Ik moet hierom sowiezo al twijfelen aan zijn goddelijkheid want hij zou nooit liegen, en zoals ik het zie is "ik en de vader zijn één" met dat in het achterhoofd grote kolder.
Ik zou ook graag meer aanwijzingen hebben. En liefst ook wat meer bewijs. Maar op de 1 of andere manier kon men het tot de verlichting ook prima stellen met de bronnen die we nu ook hebben. Ik denk dat we meer moeten kijken of de ideeën van het Christelijke geloof een match hebben met wat we als mensen nodig hebben. Mijns inziens is het christelijk geloof zoals Lewis het zei: "I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else". Het is een manier van antwoorden op datgene wat we als mensen zien, ervaren, voelen, weten en willen.Bovendien kleeft er een, imho groot probleem aan openbaring door 1 persoon. Het is namelijk te dubbelzinnig en oncontroleerbaar of zijn ervaring met god betrouwbaar is (zeker 2000 jaar later). Er zijn ook simpelweg te veel messiassen geweest in de tussentijd. Anders dan wel eens wordt gezegd vind ik niet dat een god die zich onomstotelijk kenbaar maakt de keuzevrijheid van zijn schepselen beperkt. Voor een weloverwogen keuze is informatie juist nodig en om voor of tegen god te kiezen is het juist erg goed om in ieder geval te weten dat hij bestaat. Ik wil wel geloven, maar ik vindt het bewijs dat hij er zou zijn (en dus niet Allah, Thor of Zeus) te mager om er geloof aan te hechten. Voor ik zou zeggen dat god kenbaar is zou hij voor iedereen kenbaar moeten zijn.
Ik denk ook wel dat mensen goede dingen kunnen doen. Protestanten zeggen dan dat dat alleen door Gods genadige hulp kan, en katholieken zeggen volgens mij dat mensen zowel goede als slechte dingen van zichzelf doen. Dat verschil laat ik maar even rusten. Maar God biedt ons aan ons te volmaken door Christus. Wederom dit proces van theiosis. Dat is waar we Christus voor nodig hebben. En bij de 1 is dat al wat meer zichtbaar dan bij de ander. Maar de vaste overtuiging is dat dit proces eens voltooid zal zijn.Ook met je tweede opmerking dat een geloof waar de mens naar god moet komen strijdig is met hoe mensen zijn ben ik het ook niet eens.Mensen kunnen zich volgens mij wel degelijk verbeteren (al dan niet met hulp van anderen) en kunnen ook echt een verrijking zijn voor hun omgeving. Zolang god niet om perfectie maar om goede intentie vraagt hoeft er volgens mij helemaal geen probleem te zijn met de opvatting dat de mens bij god kan komen. De balans kan echt wel naar goed doorslaan (Ghandhi etc.) volgens mij en de gedachte dat een mens hier niet toe in staat zou zijn klinkt mij erg negaief in de oren. Perfect worden we echt niet, maar we kunnen wel mensen zijn die de wereld mooier maken door onze aanwezigheid erop.
Ik hoop dat het een beetje overkomt. Het is toch lastig om ideeen over te brengen, zeker ook omdat je soms vanuit compleet verschillende wereldbeelden denkt.