Ik vraag me toch af wat scheiding tussen kerk en staat eigenlijk nog voorstelt in Nederland als organisaties met een duidelijke religieuze doelstelling subsidies ontvangen van de overheid.Sararje schreef:Ja, hun eigen jaarrekening op pagina 18. De overheid schonk ze maar liefst EUR1300.- vorig jaar.
Overigens kreeg het Leger des Heils een veelvoud, ongeveer 189,4 miljoen van de overheid. Zie hun eigen jaarverslag:
pagina 36.
Subsidie Leger des Heils
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
De scheiding tussen kerk en staat gaat in principe hier niet over. De scheiding tussen kerk en staat was bedoeld dat de overheid niets te zeggen kreeg over de benoeming van geestelijken en het kerkelijk recht en de kerken kregen geen directe invloed in de overheidsbesluitvorming. Aan de andere kant vind ik dergelijke instanties redelijk zorgelijk gelet op hun belangen. Maar ik vraag me even hardop af of het Franse leger des heils wel overheidssubsidie krijgt. Zou ik moeten nakijken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ik ben wel benieuwd hoe het zit in andere landen. Tot nu toe weet ik dat het leger des heils in de V.S. geen subsidie krijgt. En in de U.K. slechts 1% van de totale inkomsten. Op de websites van het leger des heils in Belgie en Duitsland heb ik geen jaarverslagen kunnen vinden. Als blijkt dat de situatie in alle omringende landen gelijk is aan die in de V.S. en U.K. is dat best een aardig bijkomend argument tegen de subsidie aan het leger.
Op cbf.nl is een lijst met overheidssubsidies aan goede doelen te vinden. Inclusief Open Doors en de Bond tegen het vloeken.
Op cbf.nl is een lijst met overheidssubsidies aan goede doelen te vinden. Inclusief Open Doors en de Bond tegen het vloeken.
Ik meen uit de Franse site te kunnen opmaken dat het LdH ook geen overheidssubsidie ontvangen. Maar mijn Frans is niet meer wat het geweest is, dus kan me vergissen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Op zich heb ik toch wat minder moeite met subsidie voor bijvoorbeeld stichtingen als: Woord en daad of kerk in actie, omdat die zich ook toeleggen op daadwerkelijke hulpverlening, en dus criteria voor goede doelen wel in zich hebben. Er zijn aardig wat christelijke organisaties die heel goed werk doen.
Bij het leger des heils, vind ik het subsidiebedrag in ieder geval veel te hoog. En er is ook nog wel wat kritiek te leveren hoe men er daar mee omgaat.
Veel meer moeite heb ik met subsidie voor organisaties als bijvoorbeeld:
De Gereformeerde Zendingsbond
Youth for Christ
HGJB - Hervormd Gereformeerde Jeugdbond
Christelijke Media Projecten - 3xM
IZB - Vereniging voor Zending in Nederland
Omdat hier het 'goede doel' puur het evangeliseren is. En waarom zou een overheid de verspreiding van het Woord moeten subsidiëren? Dan zou ook subsidie mogelijk moeten zijn voor de verspreiding van het Islamitische Woord. Want hoe kun je geloofwaardig hardmaken als overheid waarom je het een wel en het ander niet subsidieert?
Bij het leger des heils, vind ik het subsidiebedrag in ieder geval veel te hoog. En er is ook nog wel wat kritiek te leveren hoe men er daar mee omgaat.
Youth for Christ
Omdat hier het 'goede doel' puur het evangeliseren is. En waarom zou een overheid de verspreiding van het Woord moeten subsidiëren? Dan zou ook subsidie mogelijk moeten zijn voor de verspreiding van het Islamitische Woord. Want hoe kun je geloofwaardig hardmaken als overheid waarom je het een wel en het ander niet subsidieert?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
- Ervaren pen
Wat een walgelijk idee toch. Ik betaal mee aan organisatie's die er alleen maar op uit zijn om het """"goede"""" nieuws te verspreiden. Ik weet wel betere plannen met dat geld.
Exodus 12
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Hoewel je leger des heils een fantieke club van christen fundementalisten / homo haters kunt noemen, was ik altijd in de veronderstelling dat ze hulp boden aan de daklozen, is dat geen hulpverlening dan? Of hebben naar een grote voorbeeld van de heilige moeder teresa een voorliefde voor het laten leiden van hun slachtoffers?Kitty schreef:Op zich heb ik toch wat minder moeite met subsidie voor bijvoorbeeld stichtingen als: Woord en daad of kerk in actie, omdat die zich ook toeleggen op daadwerkelijke hulpverlening, en dus criteria voor goede doelen wel in zich hebben.

De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Waarom niet al die verenigingen gewoon op te laten gaan in Soc. Zaken? Dát is een neutraal lichaam dat slechts zeer beperkte discriminatie-mogelijkheden heeft, door de adm. controle die men erop heeft!Kitty schreef:Op zich heb ik toch wat minder moeite met subsidie voor bijvoorbeeld stichtingen als: Woord en daad of kerk in actie, omdat die zich ook toeleggen op daadwerkelijke hulpverlening, en dus criteria voor goede doelen wel in zich hebben. Er zijn aardig wat christelijke organisaties die heel goed werk doen.
Youth for Christ
En geloofwaardig 'hard maken' door de overheid gebeurt meestal niet!
Hun taktiek berust op zoveel mogelijk uit de wind houden, of desnoods de aandacht vestigen op die mooie warme jas die men de bedelaar om de schouders heeft kunnen hangen.
Nee, maar als je je daklozen 300 euro laat betalen voor dat dak, dan vraag ik me af waar het belangenloze zit van de hulpverlening. En als de dakloze dat niet heeft, hoelang krijgt hij dan gratis onderdak?
Zodra de dakloze 'niets-bezitter' een vast adres heeft kan hij zich in laten schrijven bij Soc. Zaken (UWV) en wordt LdH via via gesubsidieerd door het UWV, denk ikKitty schreef:Nee, maar als je je daklozen 300 euro laat betalen voor dat dak, dan vraag ik me af waar het belangenloze zit van de hulpverlening. En als de dakloze dat niet heeft, hoelang krijgt hij dan gratis onderdak?

-
- Ervaren pen
Is dat zo?Sebastiaan schreef:Hoewel je leger des heils een fantieke club van christen fundementalisten / homo haters kunt noemen,
Exodus 12
Ik denk niet dat alle medewerkers van het leger des heils homo haters zijn, volgens mij is dat ook niet wat Sebastiaan wil zeggen. Wat ik wel weet is dat een discussie op het forum van het leger des heils waar homoseksualiteit ter sprake kwam de volgende dag was verwijderd. Het ligt dus in ieder geval erg gevoelig. Iemand heeft aangegeven dat het leger des heils een boekje met standpunten heeft gebaseerd op de bijbel waar ook iets over homoseksualiteit staat. Afgaande op het commentaar van deze persoon was het in ieder geval niet erg positief, logisch met de bijbel als bron.
De vraag of iemand christen genoeg is, is onderdeel van de selectieprocedure.
En kitty heeft het voor wat betreft geen hulpverlening, duidelijk over haar eigen lijstje.
De vraag of iemand christen genoeg is, is onderdeel van de selectieprocedure.
Mensen die niet christen (genoeg) zijn, worden afgewezen.CGB schreef:In elk sollicitatiegesprek wordt de wijze waarop de levensovertuiging in de functie tot uiting komt, besproken. Daarin wordt vastgesteld of er voldoende basis is met betrekking tot de functie-eis, hoewel het moeilijk is om op dit punt de geschiktheid te meten. Er worden twee gesprekken over gevoerd. Daarin wordt met elkaar vastgesteld of er voldoende basis is. Bij iemand die aktief is in een kerk wordt deze basis al snel verondersteld aanwezig te zijn. Indien een sollicitant zegt wel christen maar geen lid van een kerk te zijn, wordt in het gesprek ingegaan op de vraag wat de desbetreffende persoon dan bedoelt met het zijn van christen. Als bij de wederpartij twijfel bestaat met betrekking tot de christelijke levensovertuiging wordt om die reden een nieuw gesprek terzake gevoerd, ook al voldoet de desbetreffende persoon aan de andere functie-eisen. Iemand met goede referenties wordt niet aangenomen als een christelijke levensovertuiging ontbreekt. De wederpartij geeft dan de voorkeur aan iemand met minder goede papieren die wél aan de in geding zijnde voorwaarde voldoet. De christelijke levensovertuiging is een basisgegeven om de uiteindelijke doelstelling van de wederpartij, de oproep tot bekering, te realiseren. Daarvoor komen personen uit alle christelijke denominaties in aanmerking.
En kitty heeft het voor wat betreft geen hulpverlening, duidelijk over haar eigen lijstje.
Re: Subsidie Leger des Heils
Wist je dat een thuislozen die een bepaalde tijd in de opvang van het leger des heils hebben gebivakkeerd in de meeste gemeenten een voorkeursbehandeling krijgen bij het toewijzen van huurwoningen?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ik ben geen christen, maar ik zie het probleem in deze echt niet.. ze doen goed werk vind ik.
Ik heb zelfs eens met een groep heksen oude dekens e.d. voor ze ingezameld..
Ik heb zelfs eens met een groep heksen oude dekens e.d. voor ze ingezameld..

Een voorkeursbehandeling ten opzichte van andere thuislozen, of ten opzichte van mensen die al een huis hebben, maar ergens anders willen wonen?Cluny schreef:Wist je dat een thuislozen die een bepaalde tijd in de opvang van het leger des heils hebben gebivakkeerd in de meeste gemeenten een voorkeursbehandeling krijgen bij het toewijzen van huurwoningen?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black