Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

XveganxchickX
Forum fan

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door XveganxchickX »

Alleen dat jehovagetuigen (waar geloven die in, in God of zoiets?) geen tastbaar bewijs hebben van hetgeen wat ze predikken.

Inzake dierenrechten is het dus wel duidelijk en onbetwistbaar bewezen dat ze kunnen lijden.

Nu is dan ook nog eens bewezen dat de weredwijde veestapel ENORM milieuvervuilend is.

Niet echt een vergelijking die opgaat dus.

Iets van appels en peren? ;)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom XveganxchickX.

Kan jij uitleggen waarom mensen (zoogdieren) geen vlees mogen eten en andere dieren wel?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

XveganxchickX schreef:Ik ben perfect gezond en meer moet dat niet zijn.
Neem je extra stoffen naast je plantaardige voeding? Vitamines of zo?
XveganxchickX
Forum fan

Hoi Fishhook!

Op zich heb ik geen problemen met het eten van dieren, aangezien het echt voor de survival is.
Roofdieren in het wild kunnen niet nadenken en redeneren zoals de mens dat doet. Zij kennen geen mededogen en empathie, en zelfs als ze dat kenden, dan nog kennen zij geen andere manier om te overleven.

Bij de mens is dit anders. In onze (ontwikkelde) maatschappij hoef je al lang geen vlees meer te eten om te overleven, noch om gezond te zijn (ik wil gerust me je meegaan om men bloed te laten prikken ;)).

Dat is al het eerste punt.

Bovendien vergelijkt de mens zich vaak met de roofdieren in de natuur: "zij eten toch ook vlees"?
Ja klopt. Maar wanneer ik dan de vergelijking even voor hun doortrek: "ja maar: vang jij je vlees ook zelf met je klauwen en tanden, eet je het rauw op en begin je - als het er nog is - met de ingewanden en vooral de maag omdat deze zoveel vitamines bevat" dan haken ze af. Dan vinden ze dat de vergelijking ineens niet meer opgaat.
Jamaar, zo gaat dat niet eh ;) Als je wil vergelijken, dan moet je dat over de hele lijn doen en niet enkel op de punten dat het je uitkomt!

PS: ik gebruik vaak "je" in mijn posts maar dat is niet persoonlijk ofzo, dat schrijft gewoon makkelijker dan "mensen" of "vleeseters".
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ongeloveloos schreef: een hond is niets meer dan een boom of een aar in een korenveld. Of is het hebben van een zenuwstelsel volgens jou de grens ????
Allemachtig, wat is dit voor waanzinnige horror? Is voor Ongeloveloos een mens gelijk aan een boom waar je planken uit zaagt?
XveganxchickX
Forum fan

siger schreef:
XveganxchickX schreef:Ik ben perfect gezond en meer moet dat niet zijn.
Neem je extra stoffen naast je plantaardige voeding? Vitamines of zo?
Hoi

Neen momenteel niet. Waarschijnlijk omdat ik (nog) niet voor 100% plantaardig leef.
Heel af en toe eet ik ook eitjes van men moeders kippen (weer een andere discussie ;)) en tja kweet niet hoe het komt maar een tekort heb ik dus niet. Ik laat jaarlijks mijn bloed trekken en de laatste keer was over 2 of 3 maand.

Het enige dat je als 100% veganist moet bijnemen, is B12. Als de rest haal je gewoon uit andere voedingsstoffen. Echter wat veel mensen niet weten, is dat diervoedingsfabrikanten ook B12 toevoegen in het diervoer.
Eigenlijk best logisch als je bedenkt hoe snel en grootschalig die dieren gefokt worden. Veel gezonds kan daar niet meer aan zijn. Echte wilde dieren zullen nog wel gezond zijn, maar zulke bio-industriedieren...

Anyway, ik zeg nou niet dat vlees eten ongezond is (nouja wel met de hoeveelheden waarin men het nu eet!), maar geen vlees eten is ook niet ongezond, dus waarom het dan wel eten, snap je?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

XveganxchickX schreef:dus waarom het dan wel eten, snap je?
omdat het lekker is uiteraard :)

bon, ik ben het eens dat de mens beesten niet onnodig moet laten lijden in heel die kweek- en verwerkingsindustrie en ik weet dat de mens zonder vlees kan overleven.

maar toch enkele bedenkingen
1) huisdieren kun je niet met met voedselindustrie vergelijken. Ook al loopt het fout toch moet je ervan uitgaan dat de overgrote meerderheid zijn huisdieren met alle liefde van de wereld behandelt en ook opvoedt.

2) Het is maar een kwestie van tijd vooraleer vlees, net als vis, een luxeproduct zal zijn. Gewoon wachten tot China, India en andere ontwikkelingslanden niet meer tevreden zijn met rijst en andere lokale armoedeproducten. Als het zover is zal de vleesconsumptie automatisch afnemen.

3) Een extremist is iemand die manu militari en desnoods met geweld zijn wil oplegt. idioten die een mc donald'srestaurent opblazen bvb. Jij lijkt mij niet tot die categorie te behoren.
ook geef jij niet de indruk mensen zwaar te veroordelen omdat ze zich op tijd en stond een biefstukje op hun bord leggen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ali schreef:
Ongeloveloos schreef: een hond is niets meer dan een boom of een aar in een korenveld. Of is het hebben van een zenuwstelsel volgens jou de grens ????
Allemachtig, wat is dit voor waanzinnige horror? Is voor Ongeloveloos een mens gelijk aan een boom waar je planken uit zaagt?
Het zijn beide levende organismen. Ik geloof dat wij zo'n duizend genen delen met de banaan, dus de vraag waar ligt de grens is niet zo gek lijkt mij.
Waar ligt volgens jouw de grens?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

XveganxchickX schreef:Hoi Fishhook!

Op zich heb ik geen problemen met het eten van dieren, aangezien het echt voor de survival is.
Roofdieren in het wild kunnen niet nadenken en redeneren zoals de mens dat doet. Zij kennen geen mededogen en empathie, en zelfs als ze dat kenden, dan nog kennen zij geen andere manier om te overleven.

Bij de mens is dit anders. In onze (ontwikkelde) maatschappij hoef je al lang geen vlees meer te eten om te overleven, noch om gezond te zijn (ik wil gerust me je meegaan om men bloed te laten prikken ;)).

Dat is al het eerste punt.

Bovendien vergelijkt de mens zich vaak met de roofdieren in de natuur: "zij eten toch ook vlees"?
Ja klopt. Maar wanneer ik dan de vergelijking even voor hun doortrek: "ja maar: vang jij je vlees ook zelf met je klauwen en tanden, eet je het rauw op en begin je - als het er nog is - met de ingewanden en vooral de maag omdat deze zoveel vitamines bevat" dan haken ze af. Dan vinden ze dat de vergelijking ineens niet meer opgaat.
Jamaar, zo gaat dat niet eh ;) Als je wil vergelijken, dan moet je dat over de hele lijn doen en niet enkel op de punten dat het je uitkomt!

PS: ik gebruik vaak "je" in mijn posts maar dat is niet persoonlijk ofzo, dat schrijft gewoon makkelijker dan "mensen" of "vleeseters".
:roll: Is niet echt een antwoord op mijn vraag. Ik vroeg niet waar jij wel of niet een probleem mee hebt, ook niet of de mens zich met dieren vergelijkt (we zijn dieren).
Apen (primaten net als wij) eten ook vlees.
Dus waarom wij niet?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jij bent mss niet van mening dat dieren in de vleesindustrie onrecht worden aangedaan, maar dit gewoon even buiten beschouwing gelaten, denk ik niet dat veel mensen het oneens met me kunnen zijn dat je gewoonweg moet ingrijpen als je vindt dat er mens of dier serieus onrecht wordt aangedaan.
Ja, ik ben wel van mening dat dieren leed wordt aangedaan in de bio-industrie. Met dieren die een goed leven hebben gehad, heb ik dan minder moeite. Ook met wild heb ik minder moeite. Ik let ook op welke vis ik eet.
Ik ben het gewoon met het merendeel van je posting eens, al heb ik niet perse moeite met het eten van vlees. Ik vind het wel belangrijk dat er iets gedaan wordt aan de manier waarop dieren worden gehouden.

Ik heb er geen moeite mee om een hinderlijke mug dood te slaan, of een fruitvliegje dat hinderlijk om mijn hoofd vliegt. Een spin of ander onschadelijk, niet hinderlijk insect zal ik echter nooit doodmaken, ik laat ze gewoon lopen of ik zet ze buiten.
Het is dus niet zo dat menselijke vleeseters niet om dieren geven. Zorg voor dieren en vlees eten, lijkt een tegenstrijdigheid maar hoeft dit niet te zijn. Ik accepteer dat mensen vlees eten. Ik accepteer geen onnodig dierenleed die dit vlees eten mogelijk maakt. Ik gebruik ook geen cosmetica waar dieren voor geleden hebben. En ik heb respect voor vegetariërs. Maar niet voor dierenactivisten of extremisten die bereid zijn mensen te doden om het dier te redden. Of die zich zorgen maken over het welzijn van fruitvliegjes. Dus prima binnen normale normen, maar onzinnig als men hierin te ver doorslaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fishhook schreef:
Ali schreef:
Het zijn beide levende organismen. Ik geloof dat wij zo'n duizend genen delen met de banaan, dus de vraag waar ligt de grens is niet zo gek lijkt mij.
Doe is een gok Fishhook op basis van mijn reactie waar voor mij de grens ligt.

En vermeldt svp als extraatje je eigen grens.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Ali schreef:
Fishhook schreef:
Ali schreef:
Doe is een gok Fishhook op basis van mijn reactie waar voor mij de grens ligt.

En vermeldt svp als extraatje je eigen grens.

Ali, is en eens zijn 2 totaal verschillende woorden...

Wat maakt voor jou de mens meer dan een boom ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

XveganxchickX schreef: Op zich heb ik geen problemen met het eten van dieren

Als je het niet gaat om het eten van dieren, maar om het dierenwelzijn (eitje van oma), dan bereik je 1.000.000 X meer om de mensen te wijzen op dierenleed, niet met het onthouden van vleeseten.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ongeloveloos schreef:
Wat maakt voor jou de mens meer dan een boom ?
Bewustzijn.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ongeloveloos schreef:
XveganxchickX schreef: Op zich heb ik geen problemen met het eten van dieren

Als je het niet gaat om het eten van dieren, maar om het dierenwelzijn (eitje van oma), dan bereik je 1.000.000 X meer om de mensen te wijzen op dierenleed, niet met het onthouden van vleeseten.
Tsja maar dat gaat toch hand in hand? Het één is de consequentie van het andere. Of snap je dat niet?
Plaats reactie