Veertig zweepslagen voor vrouwen met lange broek
Moderator: Moderators
Veertig zweepslagen voor vrouwen met lange broek
Donderdag 30 juli 2009
bron: De Standaard
KHARTOEM (REUTERS) - Een Sudanese VN-medewerkster is gisteren voor een rechtbank in Khartoem verschenen op beschuldiging van 'onzedige kledij'.
Een veroordeling kan Lubna Hussein op veertig zweepslagen en een onbeperkte boete komen te staan. De rechtszaal in de hoofdstad zat dan ook afgeladen vol toen Hussein binnenkwam, in dezelfde pantalon die ze droeg bij haar arrestatie.
Duizenden vrouwen hebben al zweepslagen gekregen wegens overtreding van de kledijwetten. Hussein is de eerste die van de beschuldiging een openbare zaak maakt. Ze wil het proces benutten om een campagne op gang te brengen voor de verandering van de wet op 'onzedige kledij'.
Bij het begin van het proces vonden er chaotische scènes plaats. Politieagenten probeerden journalisten buiten te houden en er werd geduwd en getrokken. Verscheidene reporters werden korte tijd aangehouden en hun materiaal werd afgenomen.
De rechters besloten gisteren de zaak tot 4 augustus te verdagen. Ze willen uitmaken of Hussein immuniteit geniet wegens haar status van VN-werkneemster.
Husseins advocaat, Nabil Adib Abdalla, zei achteraf dat zij ontslag zal nemen bij de VN tegen 4 augustus. 'Ze wil bewijzen dat ze geheel onschuldig is, en dat kan niet als ze immuniteit inroept', zei hij. 'Bovendien vecht ze de wet aan. Die moet hervormd worden. Dit is een testcase aan het worden. Organisaties voor de mensenrechten zullen het proces aandachtig volgen.'
Hussein werd begin juli aangehouden toen de politie binnenviel in een restaurant in Khartoem waar ze met een groep vrouwen aan het eten was. Ze was, zoals de anderen, van kop tot teen bedekt in een hoofddoek, bloes en lange broek. Maar allen werden aangehouden wegens onzedigheid.
'Duizenden vrouwen worden gegeseld in Sudan maar zwijgen', zei ze. 'De wet wordt gebruikt om vrouwen te molesteren en ik wil dat aan de kaak stellen.'
Een aantal van de met haar gearresteerde vrouwen werd al gegeseld. Ze verkozen schuld te bekennen en onmiddellijk twaalf zweepslagen te krijgen, liever dan de aanklacht aan te vechten en de maximumstraf te riskeren. Maar omdat Hussein een advocaat nam, werd haar zaak naar een rechtbank verwezen.
Tientallen vrouwen, van wie sommigen pantalons of jeans droegen, woonden de zitting bij. Sommige zwaaiden met bordjes waarop stond: 'Personen geselen is tegen de mensenrechten'.
Er waren ook vertegenwoordigers van de ambassades van Frankrijk, Canada, Zweden en Spanje, naast politici en leden van de Sudanese Vrouwenunie.
Yassir Arman, een prominent lid van de Bevrijdingsbeweging van het Volk van Sudan (SPLM, die de grootste partij is in zuidelijk Sudan), zei dat hij die zaak ook heeft aangekaart bij de Amerikaanse gezant voor Sudan, Scott Gration, tijdens zijn recente bezoek.
'De SPLM wil dat de wet ingetrokken wordt', zei hij. 'De wet is vernederend voor zowel christenen als moslims.'
In het noorden van Sudan gelden de islamitische wet en rechtspraak. Ook het Sudanese bewind is islamitisch.
In Khartoem dragen de meeste vrouwen de traditionele moslimgewaden die de hele persoon bedekken. Maar sommige vrouwen die vooral, maar niet alleen, uit het christelijke zuiden stammen, dragen ook pantalons en meer westerse kledij.
Het is zeer zeldzaam dat een Sudanese vrouw haar rechten openlijk durft te verdedigen, zoals Hussein doet.
Heel wat misdrijven, waaronder ook het brouwen van alcohol, worden bestraft met zweepslagen. De straf wordt vaak al onmiddellijk na de uitspraak uitgevoerd. Voor mannen gebeurt dat in het openbaar, bij het gerechtsgebouw, voor vrouwen meestal binnen.
bron: De Standaard
KHARTOEM (REUTERS) - Een Sudanese VN-medewerkster is gisteren voor een rechtbank in Khartoem verschenen op beschuldiging van 'onzedige kledij'.
Een veroordeling kan Lubna Hussein op veertig zweepslagen en een onbeperkte boete komen te staan. De rechtszaal in de hoofdstad zat dan ook afgeladen vol toen Hussein binnenkwam, in dezelfde pantalon die ze droeg bij haar arrestatie.
Duizenden vrouwen hebben al zweepslagen gekregen wegens overtreding van de kledijwetten. Hussein is de eerste die van de beschuldiging een openbare zaak maakt. Ze wil het proces benutten om een campagne op gang te brengen voor de verandering van de wet op 'onzedige kledij'.
Bij het begin van het proces vonden er chaotische scènes plaats. Politieagenten probeerden journalisten buiten te houden en er werd geduwd en getrokken. Verscheidene reporters werden korte tijd aangehouden en hun materiaal werd afgenomen.
De rechters besloten gisteren de zaak tot 4 augustus te verdagen. Ze willen uitmaken of Hussein immuniteit geniet wegens haar status van VN-werkneemster.
Husseins advocaat, Nabil Adib Abdalla, zei achteraf dat zij ontslag zal nemen bij de VN tegen 4 augustus. 'Ze wil bewijzen dat ze geheel onschuldig is, en dat kan niet als ze immuniteit inroept', zei hij. 'Bovendien vecht ze de wet aan. Die moet hervormd worden. Dit is een testcase aan het worden. Organisaties voor de mensenrechten zullen het proces aandachtig volgen.'
Hussein werd begin juli aangehouden toen de politie binnenviel in een restaurant in Khartoem waar ze met een groep vrouwen aan het eten was. Ze was, zoals de anderen, van kop tot teen bedekt in een hoofddoek, bloes en lange broek. Maar allen werden aangehouden wegens onzedigheid.
'Duizenden vrouwen worden gegeseld in Sudan maar zwijgen', zei ze. 'De wet wordt gebruikt om vrouwen te molesteren en ik wil dat aan de kaak stellen.'
Een aantal van de met haar gearresteerde vrouwen werd al gegeseld. Ze verkozen schuld te bekennen en onmiddellijk twaalf zweepslagen te krijgen, liever dan de aanklacht aan te vechten en de maximumstraf te riskeren. Maar omdat Hussein een advocaat nam, werd haar zaak naar een rechtbank verwezen.
Tientallen vrouwen, van wie sommigen pantalons of jeans droegen, woonden de zitting bij. Sommige zwaaiden met bordjes waarop stond: 'Personen geselen is tegen de mensenrechten'.
Er waren ook vertegenwoordigers van de ambassades van Frankrijk, Canada, Zweden en Spanje, naast politici en leden van de Sudanese Vrouwenunie.
Yassir Arman, een prominent lid van de Bevrijdingsbeweging van het Volk van Sudan (SPLM, die de grootste partij is in zuidelijk Sudan), zei dat hij die zaak ook heeft aangekaart bij de Amerikaanse gezant voor Sudan, Scott Gration, tijdens zijn recente bezoek.
'De SPLM wil dat de wet ingetrokken wordt', zei hij. 'De wet is vernederend voor zowel christenen als moslims.'
In het noorden van Sudan gelden de islamitische wet en rechtspraak. Ook het Sudanese bewind is islamitisch.
In Khartoem dragen de meeste vrouwen de traditionele moslimgewaden die de hele persoon bedekken. Maar sommige vrouwen die vooral, maar niet alleen, uit het christelijke zuiden stammen, dragen ook pantalons en meer westerse kledij.
Het is zeer zeldzaam dat een Sudanese vrouw haar rechten openlijk durft te verdedigen, zoals Hussein doet.
Heel wat misdrijven, waaronder ook het brouwen van alcohol, worden bestraft met zweepslagen. De straf wordt vaak al onmiddellijk na de uitspraak uitgevoerd. Voor mannen gebeurt dat in het openbaar, bij het gerechtsgebouw, voor vrouwen meestal binnen.
Nogmaals:
Deze zweepslagen zijn mogelijk omdat de beulen zich op de islam beroepen; omdat moslims er niets tegen hebben; en omdat de rest niets tegen moslims heeft.
Het is eerbaar deze praktijken, en de ideologie deze praktijken mogelijk maakt, en dus de mensen die deze ideologie verdegigen, te laken en te verwerpen. Dat is geen rassendiscriminatie of aantasting van vrijheid van godsdienst. Dat is de verdomde plicht van elke moderne mens die nog in de spiegel durft te kijken.
Deze zweepslagen zijn mogelijk omdat de beulen zich op de islam beroepen; omdat moslims er niets tegen hebben; en omdat de rest niets tegen moslims heeft.
Het is eerbaar deze praktijken, en de ideologie deze praktijken mogelijk maakt, en dus de mensen die deze ideologie verdegigen, te laken en te verwerpen. Dat is geen rassendiscriminatie of aantasting van vrijheid van godsdienst. Dat is de verdomde plicht van elke moderne mens die nog in de spiegel durft te kijken.
Laatst gewijzigd door siger op 30 jul 2009 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gek toch.
Dat vanuit de nederlandse moslimwereld het altijd oorverdovend stil blijft als dit soort berichten de wereld inkomen.
Dat vanuit de nederlandse moslimwereld het altijd oorverdovend stil blijft als dit soort berichten de wereld inkomen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- The Prophet
- Bevlogen
- Berichten: 2869
- Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
- Contacteer:
Veel katholieken, zeker in Nederland, houden zich niet meer aan de katholieke voorschriften om bijvoorbeeld geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken of geen sex voor het huwelijk te hebben, maar ze noemen zich nog wel beleidend katholiek. Het is dus nog steeds een katholiek voorschrift te noemen, waar je je als katholiek aan zou moeten houden om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Je kunt dus nooit stellen dat dit niet katholiek is omdat veel katholieken zich hier niet aan houden.
Je kunt dus niet stellen dat iets niet Islamitisch is omdat niet alle Islamitische landen de Islam zo strikt handhaven dan andere landen doen. De stelling, veel landen doen dit niet, is een drogredenatie en zegt niets over het Islamitisch zijn van dit soort extreme straffen.
Je kunt dus niet stellen dat iets niet Islamitisch is omdat niet alle Islamitische landen de Islam zo strikt handhaven dan andere landen doen. De stelling, veel landen doen dit niet, is een drogredenatie en zegt niets over het Islamitisch zijn van dit soort extreme straffen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Is dat zo?The Prophet schreef:Maar het is wel te gemakkelijk om islam gelijk te stellen aan zweepslagen e.d. Het is namelijk in veel islamitische landen geen gebruik.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
- Banned
- Berichten: 8929
- Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16
klassiek excuusThe Prophet schreef:Maar het is wel te gemakkelijk om islam gelijk te stellen aan zweepslagen e.d. Het is namelijk in veel islamitische landen geen gebruik.
de islamitische wet (sharia) schrijft zweepslagen voor in bepaalde gevallen.
hoe kun je nu beweren dat het toepassen vd islamwet niet islamitisch zou zijn?
dat sommige landen deze shariawet niet toepassen lijkt nu echt geen uitlag te zijn denk ik
Wist mevrouw niet dat ze geen broek mocht dragen? Volgens mij moet je niet zo nonchalant omgaan met regels in zo'n land, zeker als je zelf moslim bent. Niet zo slim dus van mevrouw.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Dit heeft niet met slim of niet slim te maken, maar met het lef van een vrouw die op deze manier wil proberen zaken in haar land te veranderen en daarvoor dus risico's durft te nemen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- The Prophet
- Bevlogen
- Berichten: 2869
- Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
- Contacteer:
Waarom zijn de Nederlandse moslims (blijkbaar) collectief aansprakelijk als er in een islamitisch land, ver weg, iets onoirbaars gebeurt?Cluny schreef:Gek toch.
Dat vanuit de nederlandse moslimwereld het altijd oorverdovend stil blijft als dit soort berichten de wereld inkomen.
Wikipedia zegt:siger schreef:Het is de leer. Welke islamitische landen tekenen protest aan?The Prophet schreef:Maar het is wel te gemakkelijk om islam gelijk te stellen aan zweepslagen e.d. Het is namelijk in veel islamitische landen geen gebruik.
Een belangrijk probleem bij de bespreking van het begrip sharia is dat de islamitische wereld geen eenstemmig leergezag kent, waardoor er vele, soms sterk uiteenlopende versies van het begrip sharia bestaan. Er kan wat dat betreft dus niet gesproken worden van 'de' sharia, net zomin als er sprake is van één rechtssysteem in de rest van de wereld. Toch wordt in de praktijk wel vaak van de sharia gesproken. In dit geval betreft het een abstract begrip ervan, of wordt aan een van de varianten ervan gerefereerd.
Doorgaans wordt verwezen naar de interpretaties van de madhahib of rechtsscholen. Er zijn vier soennitische en twee sjiitische rechtsscholen, met elk hun eigen interpretatie van de sharia. Voor veel actuele maatschappelijke vraagstukken worden verschillende en soms zelfs tegenstrijdige richtlijnen opgesteld.
Laatst gewijzigd door The Prophet op 30 jul 2009 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Het is niet de islam; het zijn de moslims. Anders gezegd; de mensen en hun interpretatie van hun boeken (religie en wet). Het is cultuur daar.
Stel dat je in 1 keer de islam zou kunnen opdoeken, dan verandert er (behalve dat) niets aan de situatie. Je moet het mensenlijk gedrag aan weten te passen. Dan mogen ze wat mij betreft in elk sprookje geloven wat ze verzinnen of uitkiezen.
Stel dat je in 1 keer de islam zou kunnen opdoeken, dan verandert er (behalve dat) niets aan de situatie. Je moet het mensenlijk gedrag aan weten te passen. Dan mogen ze wat mij betreft in elk sprookje geloven wat ze verzinnen of uitkiezen.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Had ze dat niet met een demonstratie kunnen doen? Is provocatie in zo'n land een goede methode om verandering af te dwingen?Kitty schreef:Dit heeft niet met slim of niet slim te maken, maar met het lef van een vrouw die op deze manier wil proberen zaken in haar land te veranderen en daarvoor dus risico's durft te nemen.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
En wat is dan de christelijke leer? Mensen stenigen, zoals vroeger .. is dat de leer? Of is de leer, zoals tegenwoordig geleerd (en gedaan) wordt ?siger schreef:Het is de leer. Welke islamitische landen tekenen protest aan?The Prophet schreef:Maar het is wel te gemakkelijk om islam gelijk te stellen aan zweepslagen e.d. Het is namelijk in veel islamitische landen geen gebruik.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- The Prophet
- Bevlogen
- Berichten: 2869
- Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
- Contacteer:
Precies.Joe Hn schreef:Het is niet de islam; het zijn de moslims. Anders gezegd; de mensen en hun interpretatie van hun boeken (religie en wet). Het is cultuur daar.
Stel dat je in 1 keer de islam zou kunnen opdoeken, dan verandert er (behalve dat) niets aan de situatie. Je moet het mensenlijk gedrag aan weten te passen. Dan mogen ze wat mij betreft in elk sprookje geloven wat ze verzinnen of uitkiezen.
Soms moet je ze een daad stellen om misstanden aan de kaak te stellen. Anders verandert er niets. Het feit dat wij er hier nu over discussieren is al een indicatie dat haar actie effect heeft. Een buitengewoon moedige actie, bovendien. Ik zou daar niet te geringschattend over spreken.Primaat schreef:Had ze dat niet met een demonstratie kunnen doen? Is provocatie in zo'n land een goede methode om verandering af te dwingen?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark