Afstand nemen van "Jomanda"-moeder?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Daarom dat ik waarschuw dat als je deze richting wil uitgaan, dat je daar klaar voor moet zijn, je moet liefst geen open wonden hebben want dan heb je de energie niet om te luisteren, dan is je eigen behoefte om beluisterd te worden te groot.
Ik denk dat een gesprek heel moeilijk is, omdat ík degene ben die een probleem heeft, en niet zij.

En eerlijk gezegd denk ik dat het probleem te complex is voor mij. Ik heb al eerder geschreven dat ik iets tegen kwam over een narsistische stoornis. En ik wil haar geen etiketje opplakken, maar er was zo veel herkenning. Haal leuke kanten, die ze heel duidelijk heeft, en de kanten waar ik moeite mee heb. Ik vond er zelfs herkenning over hoe ík me bij haar voel. irritatie, ongemakkelijk voelen e.d.

Voorlopig afstand. Echt contact verbreken zullen we niet doen. Onze ouders leven nog en zij zullen het vreselijk vinden als wij geen contact meer hebben. Voor hun houden we de schijn op. En ik weet ook zeker, mocht er echt narigheid zijn bij één van beiden, dat we er weer zijn voor elkaar!

Wat je schrijft over het schuldgevoel klopt wel. Ik voel me op een ander gebied ergens enorm schuldig over, en het wordt altijd weggewuifd. Maar ergens hoop ik dat iemand eens zegt: Wat ben je ongelooflijk stom geweest!

Maar iedereen erg bedankt voor het meedenken en meeleven! Doet me goed!

Groet Kristel
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

vuurdoorn schreef: En eerlijk gezegd denk ik dat het probleem te complex is voor mij. Ik heb al eerder geschreven dat ik iets tegen kwam over een narsistische stoornis. En ik wil haar geen etiketje opplakken, maar er was zo veel herkenning. Haal leuke kanten, die ze heel duidelijk heeft, en de kanten waar ik moeite mee heb. Ik vond er zelfs herkenning over hoe ík me bij haar voel. irritatie, ongemakkelijk voelen e.d.
Er is niets mis met etiketten plakken. Je moet je alleen goed bewust zijn van wat een etiket je vertelt en wat niet. In jouw geval vrees ik dat het etiket je weinig extra bied. Het probleem met etiketten is dat mensen de neiging hebben om een etiket te verwarren met een oorzaak. Een mooi voorbeeld daarvan komt uit de biologieles. Daar leerde ik op een zekere dag dat "geotroop" het woord was dat gebruikt werd om dingen mee aan te duiden die in de richting van de zwaartekracht groeien. De dag daarna kregen op een test de vraag waarom wortels naar beneden groeiden, ik had geen idee. Bleek dat het verwachte antwoord was: "Omdat ze geotroop zijn". Hier hebben we dus een mooi voorbeeld van een etiket dat oorspronkelijk zuiver beschrijvend bedoeld was, dat plots gebruikt werd alsof het een oorzaak aanduide. Ik denk dat hier het zelfde gevaar schuilt. Het etiket dekt een bepaalde beschrijving maar is voor de rest IMO voor jou nutteloos. Waar het om gaat is met welke aspecten van je zus jij problemen hebt en hoe je daarmee omgaat. Welk etiket dat opgeplakt krijgt, verandert daar niets aan.
Vuurdoorn schreef:Voorlopig afstand. Echt contact verbreken zullen we niet doen. Onze ouders leven nog en zij zullen het vreselijk vinden als wij geen contact meer hebben. Voor hun houden we de schijn op. En ik weet ook zeker, mocht er echt narigheid zijn bij één van beiden, dat we er weer zijn voor elkaar!
Ik wens je in ieder geval alle sterkte toe.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het zou voor mij wel helpen als ik zeker zou weten dat iemands gedrag het gevolg is van een stoornis waar een persoon derhalve niets aan kan doen, of dat het gedrag voortkomt uit bewust handelen. Hoewel ik mij eigenlijk ook afvraag of iemand iets kan doen aan een bepaald karakter dat niet direct uit een stoornis is af te leiden, hoewel je dan toch wat meer zelfreflectie zou mogen eisen. Aan de andere kant komt een gebrek aan zelfreflectie zeer regelmatig voor bij personen die toch echt niets mankeren, en die hebben dus ook geen narcistische persoonlijkheid.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Het zou voor mij wel helpen als ik zeker zou weten dat iemands gedrag het gevolg is van een stoornis waar een persoon derhalve niets aan kan doen, of dat het gedrag voortkomt uit bewust handelen.
Precies! Een diagnose kan heel veel duidelijkheid geven, en daardoor meer begrip en manieren om er mee om te gaan. Er zijn mensen die er pas op latere leeftijd achterkomen dat ze ADHD of autisme hebben. En dan valt het kwartje ineens waarom ze altijd gedaan hebben hoe ze gedaan hebben.
Aan de andere kant komt een gebrek aan zelfreflectie zeer regelmatig voor bij personen die toch echt niets mankeren, en die hebben dus ook geen narcistische persoonlijkheid
Nee, dat klopt. Er zijn meer "eisen" waaraan je moet voldoen. Er is een hele lijst met kenmerken. Zij scoort wel erg hoog! Toen ik het las, las ik een beschrijving van mijn zus.

Haar leuke kanten. Ze ziet er leuk uit, is enthousiast, actief, intelligent, leuke plannen, weet veel te bereiken enz.
Maar ook haar minder leuke kanten.
Voelt zich verheven boven een ander
Kan niet tegen kritiek
Heeft geen of weinig zelfreflectie
Moeilijk verplaatsten in de gevoelens van een ander.
Zielig doen over situaties en niet door hebben dat ze zelf de aanleiding is.
Bevestiging van een ander vragen hoe goed ze is.
Alles moet beter en mooier als een ander.
Hooghartig en arrogant
Dingen doen ten koste van een ander om er zelf beter van te worden.

Al deze dingen zijn in mijn mail naar haar terug te vinden. En ik had hem al geschreven voordat ik dit wist.

En dat is te hoog gegrepen voor mij. Ik ben geen therapeut.

maar.... wie is ze nu eigenlijk écht? Is ze zielig of is ze schuldig?

Groet Kristel
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kitty schreef:Het zou voor mij wel helpen als ik zeker zou weten dat iemands gedrag het gevolg is van een stoornis waar een persoon derhalve niets aan kan doen, of dat het gedrag voortkomt uit bewust handelen.
Hoewel dat onderscheid voor mij minder van belang is, kan ik je houding ergens wel begrijpen. Ik denk dat het in dat geval wel moet gaan om een diagnose die door een expert werd vastgesteld. Dat hebben we in dit geval niet. We hebben het hier over een beschrijving waarin Vuurdoorn het gedrag van haar zuster herkent. Dit etiket kan handig zijn als hulpmiddel in communicatie. Als Vuurdoorn het gedrag van haar zuster wil beschrijven kan ze dat in het kort doen door zoiets te zeggen als: haar gedrag beantwoord grotendeels dan dat van iemand met een narcistische stoornis. Het gevaar bestaat wel dat ze het etiket gaat gebruiken alsof het een diagnose is. Omdat het dat niet is, is het etiket IMO dus volkomen nutteloos om haar te helpen bepalen hoe ze met het gedrag van haar zuster moet omgaan.
Plaats reactie