Als we het over levende wezens hebben, dan hebben we het uiteraard over alle levende wezens.Kitty schreef:Relatief gezien? Je bedoelt er zijn veel meer dieren dan mensen, insecten meegeteld. Dit is wel via een scheiding die jij aanlegt. Ik zie een mens als een van de hogere diersoorten (en dus niet perse de hoogste diersoort), dan gaat heel jouw relatief geziene vergelijking al niet meer op. Er is dus niets relatiefs aan jouw opmerking.AGTSP schreef: Relatief gezien is een zeer klein gedeelte mens. Als je alle insecten, waterdieren, planten etc.. meetelt, is 5 miljard een klein gedeelte. Of vind je van niet?
Wat is volgens jou de hoogste diersoort? En wat is het bewijs? Welke diersoorten hebben bijvoorbeeld de intelligentie om via internet te communiceren? Welke soort controleert alles?
Ik denk niet dat hier discussie over kan zijn.
Lanier stelde geloof ik dat de wereld oneerlijk verdeeld is. Dit is alleen het geval als je het werkelijke mechanisme van de wereld niet ziet. Ik hoef er verder niks bij te verzinnen, want het leven is in mijn ogen niet oneerlijk. Daarom begon ik er ook niet over. Dus wie kan er niet omgaan met het leven?Kitty schreef:..Maar ik begon ook niet over onrecht, ik gaf alleen antwoord op een opmerking
Maar wat heeft onrecht te maken met de werkelijkheid zoals jij die ziet? Ik zie alleen maar wensdenken bij jou. Het leven is niet eerlijk dus moet er wat bij verzonnen worden zodat het leven wel eerlijk is, anders is het niet eerlijk. Ik zie hier echt niets meer in dan niet om kunnen gaan met de oneerlijkheid van het leven. Of eenvoudiger gesteld: niet om kunnen gaan met het leven..
Misschien is niet alles instinct, maar zie je een groepje apen samenkomen om over het leven te praten? Denk je serieus dat er dieren zijn die even intelligent als de mens zijn?Kitty schreef:Weet jij het? Ik niet hoor. Dus ik zou niet al te stellig zijn in wat dieren wel of niet zouden kunnen. Er wordt steeds meer ontdekt. Dieren zouden wel eens heel wat meer mogelijkheden en vaardigheden kunnen hebben dan wij lang gedacht hebben. Dat dieren met elkaar communiceren is al duidelijk en dat niet alles bij dieren alleen maar instinct is dat daagt ook al flink aan de horizon van de wetenschap die zich hiermee bezighoudt. Dat wij die communicatie tot op heden nog steeds niet feilloos kunnen verstaan, is alleen maar een extra handicap in het onderzoek naar wat dieren denken, doen en beslissen.Kunnen ze (dieren) over het leven nadenken? Hebben ze discussie gelegenheden?
Dat geeft alleen maar aan hoe slecht de mens eraan toe is. De mens is intelligenter en kan daarom meer schade aanrichten, maar zou ook juist goede dingen kunnen doen. Dingen die dieren nooit kunnen. Ik denk niet dat iemand het hier oneens mee kan zijn.Kitty schreef:Als mensen werkelijk zouden leven als dieren, zou er wellicht heel wat minder moord en doodslag en ellende op de wereld zijn.Ik zeg juist dat dier en mens gelijk zijn. Beiden zijn levende wezens en kunnen als gelijke gezien worden. Het enige is dat mensen meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Als zij leven zoals dieren, dan is dit een gemiste kans.