Als dat voertuig een zeer geavanceerde, zelfdenkende microchip heeft, dan zou dát de bestuurder kunnen zijn. Ik acht zoiets niet onmogelijk.AGTSP schreef: We zijn nu echter enkel bezig met het bestuderen van het voertuig, maar kijken niet naar de bestuurder. De bestuurder van de motor is de levende bron. Als een motor defect is, dan zegt dit nog niks over de bestuurder. Om te weten wat ‘leven’ is , moeten we dan niet verder kijken dan het voertuig?
Dat is slechts een subjectief waardeoordeel. Een zeer complexe machine zou voor mij een persoon kunnen zijn. Zulke machines bestaan op dit moment natuurlijk niet, maar in de toekomst misschien wel. Het is niet ondenkbaar.Daarnaast zeg je dat een levensvorm een complexe organische machine is. Dit betekent dat jij en ik in dat geval beiden machines zijn. Zijn wij geen personen? Een machine is onpersoonlijk.
Veel machines kunnen nu zelf al registreren via sensoren, en met behulp van de verkregen informatie zelfstandig beslissingen nemen. Ze besturen zichzelf.Als het lichaam een machine is, kunnen we dan niet veronderstellen dat die machine wordt bestuurd? Is het niet zo dat wij onze hand kunnen besturen? Is het niet zo dat machines besturing van een persoon nodig hebben?
Als ik zeg 'naast het lichaam', dan moet je dat niet te letterlijk opvattenNee, ik stel dat het leven zich in het lichaam bevindt. Het lichaam is materiaal en het leven laat het lichaam functioneren. Net zoals een bestuurder de auto laat functioneren. Als het lichaam kapot is, dan is het niks meer waard, hetzelfde geldt voor een auto. Dus het leven bevindt zich in het lichaam, tot het moment dat het lichaam niet meer functioneert. Net zoals een bestuurder niet in een defecte auto blijft zitten.
Nee, ik begrijp wel dat jij stelt dat het leven zich in het lichaam bevindt, maar het bevindt zich 'naast het lichaam' in de zin dat het niet-materieel is; volgens jou dan.
Waar blijven de elektrische ontladingen na de onweersbui?Waar blijven die elektrische ontladingen bij de dood? Hebben de elektrische ontladingen geen bron? En kunnen die ontladingen zomaar verdwijnen bij de dood?
Een elektrische lading heeft normaal een bron, daar waar de energie vandaan komt. Een fietslamp functioneert bijvoorbeeld doordat een persoon fietst. Als de dynamo kapot is, dan stopt het licht ook. Maar de bron waar de elektriciteit vandaan komt, die is nog intact. Dus als het lichaam geen elektrische ontladingen meer vertoont, is de bron van die elektriciteit dan nog intact?
Wat jou nog parten speelt is dat jij je iets meer zou moeten inlezen in wetenschappelijke literatuur. Natuurlijk hebben die elektrische ladingen een bron. De energie die deze ontladingen mogelijk maken halen we uit onze voeding, zoals de elektrische ontladingen in onze computers, televisies en wasmachines uiteindelijk afkomstig zijn uit aardolie, kolen of gas.
Ja, in feite wel.Wie was die unieke vriend ? Was dat die mechanische en elektrische activiteit? Zoals ik hierboven lees, stel jij dat de specifieke chemische, mechanische en elektrische activiteit gelijk staat aan de unieke vriend. Het lichaam is immers dood, maar kan nog wel behouden blijven. Alleen de elektrische activiteit zou gestopt zijn, wat betekent dat men daarom treurt om de elektrische activiteit?
De persoonlijkheid bestond in de hoedanigheid van elektrische, chemische en mechanische activiteit. De persoon wordt er voor mij niet meer of minder waardevol op als we er Prana, Kundalinikrachten of zielen aan toevoegen, of de persoonlijkheid daaraan toeschrijven.Zou die unieke persoon niet degene kunnen zijn die het lichaam uniek maakte?
Is het niet aannemelijker om te zeggen dat de persoonlijkheid weg is en de materie over is gebleven?
Ja, precies. Die moordende machine uit de eerste film zien we graag de vernieling in gaan. Maar de machine uit het tweede deel is een zelflerende machine, en de mate van zelflerendheid zal van belang zijn in de vraag hoeverre we deze als een persoon gaan zien.Zouden we echt treuren om robots die geen gevoel en mening hebben? De film Terminator ging toch juist over gevoel van de persoon in de robot?
En dat is in het voorbeeld dat ik gaf dus niet het geval.Er zijn genoeg vreemde mensen, dus misschien heb je gelijk, maar ik weet niet of mensen zullen treuren om een robot die alleen reageert zoals hij is ingesteld door de mens. Zo'n machine is gemakkelijk te vervangen
Vriendelijke groet.