Xanders kijk op God, de Bijbel en het geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

doctorwho schreef:
Xander schreef:[Daarom kan wetenschap ook (onbewust) gebruikt worden om iets(een wonder)
op verstandelijk niveau af te breken.
Dit zou jammer zijn.Want waar 't bij een wonder echt om gaat is de intentie.
.
Wat bedoel je hiermee? Ik hanteer de stelling wonderen bestaan niet en zijn het gevolg van wensdenken.
En als iets wat als wonder werd gezien toch na enig helder denken geen wonder is dan is dat jammer van de intentie? Wiens intentie bedoel je eigenlijk? Die van de wondergelover of die van de vermeende wonderdoener? En als er geen wonder blijkt te zijn, want verstandelijk afgebroken door wetenschap zoals jij dat noemt dan was er toch ook geen intentie.

Klopt, eigenlijk is er maar 1 wonder & dat is de verzoening met de waarheid,met God.
Wensdenken kan ook een gevolg hebben.
Het zou mooi zijn als na helder denken wonderen als realiteit gezien worden.
Voor een wonder is er geloof/intentie van wonderdoener en ontvanger nodig,
Zoals ik al zei het is een soort verzoening met de waarheid, met God dat is tweerichtingsverkeer.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Xander schreef:Klopt, eigenlijk is er maar 1 wonder & dat is de verzoening met de waarheid,met God.
Wensdenken kan ook een gevolg hebben.
Het zou mooi zijn als na helder denken wonderen als realiteit gezien worden.
Voor een wonder is er geloof/intentie van wonderdoener en ontvanger nodig,
Zoals ik al zei het is een soort verzoening met de waarheid, met God dat is tweerichtingsverkeer.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens.
Indien jij stelt dat er eigenlijk maar één wonder is, verzoening met de waarheid, dan valt meteen dat laatste wonder ook nog af, want dat is geen wonder, maar enkel een zeer moeilijke zaak voor mensen zoals jij die hun ziel aan waan verkocht hebben en aan waarheid nooit een boodschap hebben.

Wensdenken kan inderdaad zeer grote gevolgen hebben: het kan het hele denken van iemand van top tot teen verduisteren. Voor een wonder en geloof in God is er een hoop bijgeloof nodig, een hoop mensheid dat de waarheid nooit in de ogen durft te kijken.
Verzoening met de waarheid is synoniem voor je bijgeloof opgeven.
Born OK the first time
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Indien jij stelt dat er eigenlijk maar één wonder is, verzoening met de waarheid, dan valt meteen dat laatste wonder ook nog af, want dat is geen wonder, maar enkel een zeer moeilijke zaak voor mensen zoals jij die hun ziel aan waan verkocht hebben en aan waarheid nooit een boodschap hebben.
O' j geloofd wel in het bestaan v/d ziel?
& wat zie jij dan als de absolute waarheid?

Wensdenken kan inderdaad zeer grote gevolgen hebben: het kan het hele denken van iemand van top tot teen verduisteren. Voor een wonder en geloof in God is er een hoop bijgeloof nodig, een hoop mensheid dat de waarheid nooit in de ogen durft te kijken.
Verzoening met de waarheid is synoniem voor je bijgeloof opgeven.
Als jij denkt dat wensdenken gelijk staat aan ijdele begeerte's naar iets onmogelijks.
Dan ben ik het er helemaal mee eens dat dit iemand kan verdonkeren.
Dus voor jou zijn geloof & bijgeloof 1 & hetzelvde(Voor geloof in God is bijgeloof nodig??)
Jazeker als j bijgeloof weggooid blijft alleen het ware geloof over.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Weet je wat je overhoudt als je niet meer gelooft?
De werkelijkheid!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
siger

Bericht door siger »

@Xander,

hoe weet je dat allemaal over God?
IM
Banned

Bericht door IM »

cluny schreef:Weet je wat je overhoudt als je niet meer gelooft?
De werkelijkheid!
Zeker. dus houd maar op te geloven dat jij weet wat anderen denken, willen en geloven.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

IM schreef:
De werkelijkheid!
Zeker. dus houd maar op te geloven dat jij weet wat anderen denken, willen en geloven.
Alleen het eerste woordje reken ik goed.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Xander schreef:
O' j geloofd wel in het bestaan v/d ziel?
Nee, ik spreek enkel nederlands. Het is in het nederlands een vaststaande uitdrukking. In het nederlands kun je ook spreken over 'op vleugels van de ziel' en 'arme ziel', en 'zielsverlaten' , zielsblij zijn. Op dezelfde manier kun je in het nederlands zeggen 'Wat zonde!' wanneer je een kop koffie over je kleren krijgt. En amerikanen zeggen 'O my God' of 'Jesus' wanneer ze het helemaal niet over God en Jezus willen hebben. Heb je een beetje gevoel voor taal?
& wat zie jij dan als de absolute waarheid?
Dat het nogal absurd is wanneer iemand over 'absolute waarheid' spreekt.

Dus voor jou zijn geloof & bijgeloof 1 & hetzelfde(Voor geloof in God is bijgeloof nodig??)
Nee, niet alle geloof is bijgeloof. Voor geloof in jouw God is een hoop bijgeloof nodig.
Jazeker als je bijgeloof weggooit blijft alleen het ware geloof over.
Een geloof is altijd een vermoeden. Anders gebruiken we het woord 'weten'. Geloof is per definitie niet een 'waar geloof', want geloven houdt in dat we ergens op vertrouwen, maar daar geen zekerheid over hebben. Zodra een geloof bewaarheid wordt is het weten, geen geloven meer.
Dus je uitspraak klopt niet. Als je bijgeloof wegdoet houd je een redelijker geloof over.
Maar het blijft eenvoudig een geloof. Iemand met 'waar geloof' is een arrogante kwast of iemand die niet beschikt over veel intelligentie of intellectuele eerlijkheid om dingen te overdenken.
Born OK the first time
IM
Banned

Bericht door IM »

cluny schreef:
IM schreef:
De werkelijkheid!
Alleen het eerste woordje reken ik goed.
Diverse malen claim je te weten wat anderen denken, geloven en willen.
In werkelijkheid weet je niets, maar denk je te weten, je gelooft.
siger

Bericht door siger »

Als atheist geloof ik allerlei dingen. Mag dat niet?
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Nee, ik spreek enkel nederlands. Het is in het nederlands een vaststaande uitdrukking. In het nederlands kun je ook spreken over 'op vleugels van de ziel' en 'arme ziel', en 'zielsverlaten' , zielsblij zijn. Op dezelfde manier kun je in het nederlands zeggen 'Wat zonde!' wanneer je een kop koffie over je kleren krijgt. En amerikanen zeggen 'O my God' of 'Jesus' wanneer ze het helemaal niet over God en Jezus willen hebben. Heb je een beetje gevoel voor taal?
Ik heb een gevoel voor taal .En daarom weet ik ook dat als men verkoopt er ook iets moet zijn om te verkopen. En anders leg me maar uit wat volgens jouw taalgevoel het woord ziel in houd.
Het O my God roepen van amerikanen laat alleen zien wat een inhoudloos volk ze vaak kunnen zijn.
Dat het nogal absurd is wanneer iemand over 'absolute waarheid' spreekt
.

Dus volgens jou is alles relatief?

Nee, niet alle geloof is bijgeloof. Voor geloof in jouw God is een hoop bijgeloof nodig.
Voor geloof is bijgeloof nodig?Ik snap 'm niet.
Jazeker als je bijgeloof weggooit blijft alleen het ware geloof over.
Een geloof is altijd een vermoeden. Anders gebruiken we het woord 'weten'. Geloof is per definitie niet een 'waar geloof', want geloven houdt in dat we ergens op vertrouwen, maar daar geen zekerheid over hebben. Zodra een geloof bewaarheid wordt is het weten, geen geloven meer.
Ja, dit klopt hier ben ik het bijna mee eens.Maar alleen zie ik een verschil.
Geloof is de zekerheid over dingen die we nog niet gezien of ervaren hebben.
Wanneer we ze zien of ervaren wordt het weten.
Bijgeloof is vertrouwen zonder zekerheid.

Dus je uitspraak klopt niet. Als je bijgeloof wegdoet houd je een redelijker geloof over.
Maar het blijft eenvoudig een geloof.
Dat laatste ben ik het mee eens.
Iemand met 'waar geloof' is een arrogante kwast of iemand die niet beschikt over veel intelligentie of intellectuele eerlijkheid om dingen te overdenken.
Persoonlijke kwetsende opvattingen houd ik me van weg.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Xander schreef: Geloof is de zekerheid over dingen die we nog niet gezien of ervaren hebben.
Er is geen zekerheid.
Het is een onzinredenering.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Er is geen zekerheid.
Ja, dan leg me het verschil tussen geloof & bijgeloof dan maar uit volgens jou.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Xander schreef:
Er is geen zekerheid.
Ja, dan leg me het verschil tussen geloof & bijgeloof dan maar uit volgens jou.
Er is geen verschil.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Er is geen verschil.
Als jij gelijk zou hebben dan kun je ook zeggen dat realiteit & virtueele realiteit gelijk zijn.
Wat natuurlijk onzin is.
Plaats reactie