Het aan de kaak stellen van .............

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bedoel je met een vast vertrouwen dat het niet weer begint te regenen, niet: ik hoop dat het deze keer niet weer begint te regenen, zoals vanmiddag?

Nee, anders had ik dat wel gezegd.
Een vast vertrouwen, of hoop, of geloof, dat het niet weer begint te regenen, zonder daar enige rationele reden voor te hebben. Daarom gebruik je in dat geval daarom ook niet het woord weten.
en toch heb je het helemaal goed begrepen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Mooi. Kunnen we dan vanaf nu de woorden weten en geloven laten voor wat ze zijn? Dus vanaf nu niet meer doen alsof die twee woorden niet een wereld van verschil vertegenwoordigen graag.

M.vr.gr.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mij best.
Als je nu tevreden bent.

Alleen, ik heb geen idee waarover je het nu weer hebt.
Ik schreef
Geplaatst: Di Jul 07, 2009 10:25 pm
collegavanerik schreef:
alle geloof is bijgeloof, alles waar je het verder wel over eens bent zijn waarheden als koeien die niets met geloof te maken hebben.
Als je het zo wil stellen, is het vanuit één kant bekeken, inderdaad altijd zo.

Is het ook zo, als ik zeg?:
Het heeft de hele dag geregend.
Ik geloof toch dat de regen nu is opgehouden.

Of is hier de wens ook alleen maar de vader van de gedachte, cq. geloof.
En dat geldt dan natuurlijk ook voor het geloof in alle soorten "ismen", om maar even op de hoofddraad terug te komen.
Beginnen jullie, en jij als eerste, over me heen te vallen, dat ik beter wat anders kan zeggen.
Dan citeer ik de Van Dale.

Ik heb woord "weten" niet gebruikt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Mariakat schreef:
Als ik niet geloof wat de ander zegt en ik daarom het geloof van de ander als bijgeloof ga bestempelen is dat mijn (waarde) oordeel naar die ander toe. Ik oordeel hier namelijk over (het geloof van) de ander.
Als je alle wetenschap van de ander tracht onder één noemer te plaatsen, namelijk geloof, dan doe je precies wat ik zei dat je probeert te doen. Alle weten tot geloven degraderen. Er is, zoals in deze draad al eerder aangetoond een verschil tussen het woord geloof, zoals bedoeld in de Dikke van Dale en de invulling die jij probeert te hanteren, namelijk: Geloof is alles wat de ander maar beweren kan. Vandaar dat ik met het woord weten op de proppen kwam. Het grote nadeel van het aannemen van jouw ruimere definitie van het woord geloof, daarbij alle weten omvattend, is dat er van zindelijke discussie geen sprake meer kan zijn. Dan is elk argument, hypothese, these en theorie bij voorbaat 'ook maar een geloof' of 'ook maar een mening' en dat kan je bedoeling toch niet zijn? :twisted:
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Mariakat schreef:
In veel gevallen weten wij nu beter.
Misschien moet je het woord "weten" ook even opzoeken in de Dikke van Dale.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Als je alle wetenschap van de ander tracht onder één noemer te plaatsen, namelijk geloof, dan doe je precies wat ik zei dat je probeert te doen. Alle weten tot geloven degraderen. Er is, zoals in deze draad al eerder aangetoond een verschil tussen het woord geloof, zoals bedoeld in de Dikke van Dale en de invulling die jij probeert te hanteren, namelijk: Geloof is alles wat de ander maar beweren kan.
Als ik dat zou doen, ja.
Als jij dit concludeert uit wat ik schreef, is dat op jouw conto.
Het zijn jouw interpretaties.
Ik kan hier niets mee.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Mariakat schreef:
En ik maar denken dat ik duidelijk schreef
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fjedka schreef:Mariakat schreef:
Misschien moet je het woord "weten" ook even opzoeken in de Dikke van Dale.
Graag in het vervolg ook de context erbij quoten
Of linken naar het bericht.
Ik heb een kwartier zitten zoeken naar waar ik dit geschreven zou hebben en waarom.
en liefst ook nog de link naar dit bericht.
(re muisklik op het piepkleine envelopje voor de auteursnaam en dan de snelkoppeling kopieren en plakken)
viewtopic.php?p=174493#p174493
Maar het is het woord van de één tegenover het woord van de ander.
De geschiedenis staat bol van de kwesties, waar de een werd geloofd en de ander niet en de gevolgen daarvan.

Als je het ter discussie wil stellen, zal ieder voor zich met argumenten moeten komen.
anders wordt het slechts een welles-nietes spelletje
Ik zie niet in waarom ik dit in de Van Dale zou moeten opzoeken.
Misschien wil jij dat voor jezelf?
De laatste alinea van dit bericht geldt nog steeds.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Mariakat schreef:
Ik heb een kwartier zitten zoeken naar waar ik dit geschreven zou hebben en waarom.
Ben ik nu schuldig aan het feit dat je verkiest tijd te steken in een, notabene door jezelf ingebrachte, triviale uitwijkmanoeuvre door middel van de foutieve bewering: “Ik heb het woord “weten” nergens gebruikt”?

De kleur van de woorden die ik van je zie door mijn “gekleurde bril” rieken nu al, na amper drie pagina's in dit topic, naar cognitieve dissonantie.
Maar het is het woord van de één tegenover de ander.
Nee, dus (althans niet in dit forum, waarin het vaandel van de wetenschappelijke methode en daarmee vooral ook de wetten van de logica hoog wordt gedragen).
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het topic was meen ik de doelstellingen van het forum en dan in het bijzonder het aan de kaak stellen van........ Inmiddels gaat het over interpretatie, woordverklaring en tekstuitleg.
Dus terug on topic. Moderator doctorwho
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

Raven schreef:Het probleem is dat veel mensen hier er vanuit gaan dat elke religie dogmatisch is en elke atheist niet dogmatisch zou zijn.
Raven, heb je een concreet voorbeeld van zo'n diskussie (link?)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mariakat schreef: Ik ben voor zeer veel theorieën, die "alternatief" genoemd en door veel reguliere wetenschappers als bijgeloof bestempeld worden.
Gelukkig zijn er ook echte wetenschappers, die er nieuwsgierig naar zijn en gaan onderzoeken, zonder bij voorbaat al af te wijzen.
Staat dit hier op de goede plek?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
IM
Banned

Bericht door IM »

collegavanerik schreef:Mijn impressie is dat het blind vertrouwen op ideeen van anderen altijd een gevaar is voor de samenleving. Het maakt niet uit of dat nu religieuze of politieke ideeen zijn.
Vervelende bijkomstigheid is dat bij mensen met een blind vertrouwen in bepaalde (eigen) overtuigingen, de mogelijkheid om verder te kijken dan hun neus lang is, waarschijnlijk gewoon genetisch niet aanwezig is.
Dogmatici kunnen niet tegen kritiek en worden aggressief, kijk maar rond op dit forum.
Inderdaad, het rood (als het tenminste niet 'vergeten' wordt) en de bannen, vliegen dan alras in het rond.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

IM schreef:
collegavanerik schreef:Mijn impressie is dat het blind vertrouwen op ideeen van anderen altijd een gevaar is voor de samenleving. Het maakt niet uit of dat nu religieuze of politieke ideeen zijn.
Vervelende bijkomstigheid is dat bij mensen met een blind vertrouwen in bepaalde (eigen) overtuigingen, de mogelijkheid om verder te kijken dan hun neus lang is, waarschijnlijk gewoon genetisch niet aanwezig is.
Dogmatici kunnen niet tegen kritiek en worden aggressief, kijk maar rond op dit forum.
Inderdaad, het rood (als het tenminste niet 'vergeten' wordt) en de bannen, vliegen dan alras in het rond.
Een sneer naar het moderatorteam IM? :roll:
Of ben ik nu dogmatisch. Laten we wel wezen de bewijslast voor religieuze zaken ligt toch echt bij de religieuzen, zolang deze echter niet thuis geven een een beroep doen op "open-mindedness", inderdaad dan ben ik maar dogmatisch, maar ik zou het liever principieel willen noemen: "Laat maar zien dan".
Tot dusver zijn allen die geband zijn hier met schuim op de mond vertrokken, juist omdat ze helemaal niets konden aantonen en daarop gewezen werden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
IM
Banned

Bericht door IM »

collegavanerik schreef:Tot dusver zijn allen die geband zijn hier met schuim op de mond vertrokken, juist omdat ze helemaal niets konden aantonen en daarop gewezen werden.
Volgens mij roep je maar weer wat.
Plaats reactie