We kunnen, als we naar de gegevens kijken die we nu reeds hebben, al een heel eind komen. En het maakt daarbij niet eens zoveel uit of er een god is geweest of niet. Dat is helemaal niet zo belangrijk.Kitty schreef:Gelovigen wordt altijd het verwijt gemaakt dat ze de evolutietheorie tegenover schepping zetten. Maar doen atheïsten (ik wil niet meteen wij zeggen) niet precies hetzelfde? Als schepping wordt afgewezen, moet het dus wel begonnen zijn met geëvolueerde cellen. Ik sta helemaal achter de evolutietheorie wat betreft de aanpassingen die we zien en die onderzocht zijn, maar de rest, dus het allereerste begin is een hypothese en niets meer dan dat.
Laten we om te beginnen een aantal feiten op een rijtje zetten.
1: Er is celdeling. Eenheden vermenigvuldigen zich door kopieën van zichzelf te maken. Dit kan iedereen nagaan door een microscoop te gebruiken, en het gebeurt op dit moment op grote schaal in ons eigen lichaam.
2: Leven evolueert. In de oudste gesteenten vinden we niets; geen leven. Ergens in het precambrium zien we de eerste eencelligen. Later vinden we meercelligen, en op een gegeven moment zien we insekten, spinnen, amfibieën, vissen, reptielen, dinosauriërs, vogels en zoogdieren verschijnen. Er is een proces gaande van ontwikkeling. Evolutie dus.
Deze gegevens maken, los van de vraag of er een God bestaat, aannemelijk dat het leven is ontstaan door zelfkopiërende eenheden, en die eenheden ontwikkelen zich, want in oudere aardlagen vinden we grotendeels andere levensvormen dan die we vandaag zien. Sterker nog, we vinden in allerlei geologische tijdperken, verschillende levensvormen, en we zien dat die levensvormen veranderen als er groepen van elkaar gescheiden worden door de verschuiving van continenten, ontstaan van bergen, of andere natuurlijke bariëres.
Er is dus evolutie, en die evoluerende levensvormen maken kopieën van zichzelf. De gedachte dat de eerste cellen zijn ontstaan uit zelfkopiërende moleculen is naar mijn mening dan niet meer zo vergezocht. Voor degenen die in een God willen geloven, blijft altijd ruimte. Je kunt nooit bewijzen dat zoiets niet bestaat. Alleen degenen die hele oude 'openbaringen' letterlijk interpreteren hebben het moeilijk.
Persoonlijk wijs ik geen 'schepping' af. De pure naakte feiten (dat er deling en ontwikkeling is) hebben geen god nodig als toevoeging - als 'Deus ex Machina'. Ik vermoed dat ik, als ik in een god zou geloven, ik deze zaken ook zou accepteren, en zou integreren in mijn theologische of esoterische theorieën. Er is naar mijn mening geen sprake van het ene versus het andere. De evolutietheorie, evenals abiogenese, zijn geen aanval op god, of het geloof in een god. Het zal alleen een bedreiging zijn voor degenen die blijven vasthouden aan antieke wereldbeelden. Moderne gelovigen wijzen de evolutietheorie doorgaans niet af.