Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef:Dat is een prachtige link CvE.
Het interessante onderwerp is mij overigens twee jaar geleden geheel ontgaan. :pale:
Ja Troelstra schrijft heel interessant, jammer dat Taede het niet heeft gelezen.

Jung heeft een hele mooie theorie over volwassen worden (individuatie).
Het post-theistische vaderloze tijdperk is de logische evolutie van de mens, eindelijk zelfstandig op eigen benen staan. Maar velen zijn nog steeds bang om buitenshuis te gaan en blijven liever bij hun ouders wonen.

De deprojektie van Sierksma is ook heel treffend gevonden.
Troelstra schreef:Door de projectie terug te voeren tot de subjectiverende component in iedere waarneming is het Sierksma gelukt de in de literatuur onderscheiden waarnemingsprojectie (met slechts oppervlakkige identificatie en behouden subject-objectsplitsing) en libidoprojectie (met diepe identificatie en het weer optreden van het ongescheidenheidsbeleven) tot een verschijnsel terug te brengen, mits men bedenkt, dat de subjectiviteit van de mens, gaande van de ongescheidenheidsbeleving naar een zo maximaal mogelijk gerealiseerde excentrische positie, en eventueel naar vroegere stadia van psychische organisatie regrediërend, telkens een andere is.
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Fokke_Sierksma en http://www.jungspsychologie.nl/artikele ... projectie/
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

collegavanerik schreef:Jung heeft een hele mooie theorie over volwassen worden (individuatie).
Het post-theistische vaderloze tijdperk is de logische evolutie van de mens, eindelijk zelfstandig op eigen benen staan. Maar velen zijn nog steeds bang om buitenshuis te gaan en blijven liever bij hun ouders wonen.

http://www.jungspsychologie.nl/artikele ... projectie/
Al even interessant en spijkers met koppen slaan is je link met Jung! (die andere sla ik eerst even over, daar moet ik me eerst nog op inlezen, ik ben er niet mee bekend). Jung is uiteraard dé kern van het posttheïsme. Deze kern is dat God op geen enkele manier refereert aan iets anders dan aan wat door ons eigen innerlijk wordt geproduceerd en daar mag blijven dienstdoen. Vandaar ook Jungs beroemde en altijd verkeerd begrepen uitspraak dat hij niet hoeft te geloven in God maar weet. Richard Dawkins legt uitzonderlijke onwetendheid aan de dag door Jung als voorbeeld te gebruiken van iemand die op zijn schaal van zeven graden op de absurde naieve eerste traptrede staat: iemand die voor honderd procent zeker weet dat God bestaat!
Uiteraard bestaat God zeker in het denken van de mens. Voor Jung is het helemaal geen kwestie meer of God bestaat als een externe entiteit, zoiets heeft hij al lang en breed achter de rug. Jungs God is enkel en alleen het innerlijk van de mens. God is net zo'n archetype als alle andere belangrijke symbolen, getallen, beelden, karakters enz. die op ons beeldscherm van de geest verschijnen en waar je op kunt intappen. Je kunt ze ontwikkelen, ermee spelen en ermee omgaan, en je kunt ze verdringen en onderdrukken of wegredeneren. Dat laatste ziet hij als niet nuttig. Jung ziet het omgaan met de innerlijke verbeelding als een noodzaak voor de mens. Religie is bijgevolg een zaak van enkel innerlijk ervaren en totaal geen zaak van geloof ergens in. Voor Jung heeft God niets te maken met een filosofisch begrip of een theologisch postulaat, -dat is voor hem 'afgoderij'-, maar is het enkel een psychologisch begrip. Religieuze taal/symbolen/begrippen zijn een manier voor psychische integratie. Op deze manier kan ik volkomen meegaan in het denken over God. Mijn atheïsme heeft enkel betrekking op die afwijzing van God als een externe entiteit, niet op een afwijzing van alles wat zich in de menselijke geest afspeelt. Mijn keus me atheïst te gaan noemen is enkel om dat ik wil laten zien dat ik eindelijk heb ingezien waarom mijn axioma 'God' een axioma was: het was ondenkbaar om mijn geloof in God op te geven, hoezeer alles op het niet-objectief bestaan van een entiteit God duidde. Nu begrijp ik het: omdat 'God' refereert aan zaken in de psyche die men niet weg kan denken. De externe entiteit bestaat niet, maar in het innerlijk van de mens heeft alles een plaats. Het lezen van Jung is buitengewoon interessant omdat het gelijk staat aan diep wroeten in de menselijke geest. Op deze manier begin je te begrijpen wat je godcomplex nu eigenlijk is. De kritiek van Smedes en anderen dat atheïsten zoals ik zijn blijven steken in een fundamentalistische voorstelling van God en niets kunnen met een 'onpersoonlijke, diffuse God' is dan ook volslagen loze kritiek. Atheïsten zoals ik zijn juist de enigen die over God kunnen praten zonder zich God als een externe entiteit voor te stellen. Het zijn de vrijzinnige gelovers die nooit over God kunnen denken als enkel een product van de geest. Ze hebben altijd de kruk van iets concreets erbij nodig en een geloof in iets externs. Terwijl ze per definitie niets erover zouden kunnen zeggen, maken ze God desnoods tot een externe entiteit die in een volkomen andere werkelijkheid bestaat en geloven ze daarin; dit doen ze liever nog dan inzien dat God enkel een product van de menselijke geest is.

Het punt wat vrijzinnige mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen dus niet inzien is dat men wel naar believen een hap uit de appel van Jung wil eten, maar niet bereid zijn hem helemaal op te eten, oftewel net zover durven te gaan als Jung: volkomen afstand doen van denkbeelden dat God een externe entiteit is, die als God bestaat. Men wil nog steeds een echte God ergens overhouden en laten staan, al is die nog zo 'onpersoonlijk' en 'diffuus' en in een 'andere werkelijkheid' waar men geen bal over kan spreken. En dáár steek ik op in. Het is nog steeds psychisch onvolgroeid zijn, blijven steken in bijgeloof.

Smedes komt wel heel dicht bij het inzicht dat God enkel in de psyche zit met zijn opmerking dat hij 'atheïst is maar niet atheïstisch', maar hij kan net dat laatste stapje niet doen. Hij laat God tóch nog staan als een externe entiteit ergens in een andere werkelijkheid.
Al even ongerijmd, maar erbijbehorend, is het wanneer deze mensen de bijbel uitleggen alsof al die zaken die erin beschreven zijn oorspronkelijk al als mythen opgeschreven zouden zijn. Ontkennen dat de bijbel geschreven is in de geest van de de mens die nog tot over de oren verstrikt was in kinderlijk bijgeloof is alweer een vorm van geestelijke onvolgroeidheid, de behoefte om een goddelijke leidraad en autoriteit te blijven behouden, blijkbaar omdat men anders de zo benodigde 'troost' er niet uit kan putten. Achter alle 'diepzinnige geheimen' die gnostieken en kabbalisten uit de bijbel vissen ligt de behoefte om weer vingerwijzingen te hebben naar een extern bestaande God. Ze zijn met andere woorden niet ver van de gelovige fundamentalist verwijderd.
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog even dichter bij wat Jung stelde:
http://www.cgjung-vereniging.nl/html/revis-1c.htm schreef:. . .
Door dit anti-metafysische stand- punt ontlokte Jung bij de theo- logen de reactie, dat hij atheïst zou zijn en hen zou opschepen met iets totaal onkenbaars. Dit conflict lijkt onoplosbaar, totdat op het einde van zijn leven er een merkwaardige ontknoping plaats- vindt.
In 1959 geeft Jung aan de BBC een interview. De interviewer vraagt hem: ‘Do you believe in God?’ Jung antwoordt: ‘I don’t believe, I know.’
Dit antwoord roept een storm van protesten op. De vragenstellers eisen een antwoord van Jung. In het radioblad van de BBC geeft Jung na lang aandringen antwoord. ‘Ik weet dat ik klaarblijkelijk met een op zichzelf onbekende grootheid geconfronteerd ben, die ik in consensus omnium ‘God’ noem’. Deze onbekende grootheid is te beschouwen als het archetype an sich oftewel God voor de gelovige. Deze kan empirisch niet worden onderzocht. Ik constateer de factor, maar kan haar niet doorgronden. De symbolen van God kan ik beschrijven, maar God is een factor die ik zelf niet in de hand heb. Zijn bestaan kan alleen worden vastgesteld door verwijzing van het symbool. Daarmee sluit Jung de transcendentie uit. Dat is een strikt empirisch standpunt. Zodoende verricht hij pioniersarbeid. Een godsdienst- psycholoog kan zijn onderzoek zonder metafysische vertroebeling verrichten. Jung is echter niet in de valkuil van het empirisme gevallen. Levenslang heeft hij besef gehad van de intuïtie van een numineuze factor, die niet te herleiden viel tot een empirische oorzaak. Dat besef spreekt ook uit de spreuk boven Jungs deur in Bollingen: vocatus atque non vocatus, Deus aderit. (= geroepen of niet, God zal aanwezig zijn). Ook in zijn briefwisseling met Freud blijkt Jung dat hij zich verbaast over Freuds uitspraak, dat hij zich zou moeten blijven verzetten tegen de modderstroom van het occultisme. Zo spreekt, aldus Jung, iemand die zich heeft opgesloten in zijn eigen denk- systeem. Jung schrijft dan ook: “Ik wist dat ik me hierin nooit zou kunnen schikken.’ Ik ben God iedere dag dankbaar, dat ik de werkelijkheid van het Imago in mij mocht ervaren. Jung heeft besef van een wankel evenwicht tussen intuïtie en ervaring. Vanuit dat perspectief laat Jung als een empirisch psycholoog kenschetsen.
Ook bovenstaande tekst vind ik niet echt helder en nodigt uit tot "exegese". Iets soortgelijks antwoordt Jung ook over vragen nav de dood met de aanvulling dat geloven zoals in ons hoofd opkomt (dat we niet echt dood zullen gaan in dit geval- het natuurlijke beste voor ons is.

Deze is glashelder. Hopelijk de volledige tekst net zo.
A belief proves to me only the phenomenon of belief, not the content of the belief. (Memories, Dreams, Reflections Chapter 11).
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
collegavanerik
Superposter

heeck schreef:Deze is glashelder. Hopelijk de volledige tekst net zo.
A belief proves to me only the phenomenon of belief, not the content of the belief. (Memories, Dreams, Reflections Chapter 11).
Het gaat in de quote wel specifiek over reincarnatiegeloof

http://www.scribd.com/doc/7820730/Jung- ... e-Gedanken
(hele boek als pdf te downloaden na gratis inschrijving!)

Hier is de context in het oorspronkelijke duits (Erinnerungen, Träume, Gedanken von C. G. Jung bladzijde 321/322):
Jung schreef:Die Frage des Karma ist mir dunkel, wie auch das Problem der
persönlichen Wiedergeburt oder der Seelenwanderung. «Libera et vacua
mente» vernehme ich mit Achtung das indische Bekenntnis zur W iedergeburt
und halte Umschau in meiner Erfahrungswelt, ob sich nicht irgendwo und
irgendwie etwas ereignet, das billigerweise in die Richtung der Reinkarnation
weisen könnte. Ich sehe natürlich ab von den bei uns relativ zahlreichen Zeugnissen
des Glaubens an Reinkarnation.
Ein Glaube beweist mir nämlich nur das Phänomen des Glaubens, aber
keineswegs den geglaubten Inhalt
. Dieser muß sich mir an und für sich
empirisch offenbaren, um akzeptiert zu werden.Bis vor wenigen Jahren habe
ich trotz hierauf gerichteter Aufmerksamkeit nichts in dieser Hinsicht
Überzeugendes zu entdecken vermocht. Vor kurzem aber habe ich bei mir selber
eine Reihe von Träumen beobachtet, welche nach allem Dafürhalten den
Reinkarnationsvorgang bei einer mir bekannten verstorbenen Persönlichkeit
beschreiben. Gewisse Aspekte ließen sich sogar mit einer nicht ganz
abzuweisenden Wahrscheinlichkeit bis in die empirische Wirklichkeit
verfolgen. Etwas Ähnliches habe ich aber nie wieder beobachtet oder
vernommen, so daß ich keine Vergleichsmöglichkeiten habe. Da somit meine
Beobachtung subjektiv und einmalig ist, möchte ich nur ihr Vorhandensein
mitteilen, nicht aber ihre Inhalte. Ich muß aber gestehen, daß ich nach dieser
Erfahrung das Problem der Reinkarnation mit etwas anderen Augen betrachte,
ohne allerdings in der Lage zu sein, eine bestimmte Meinung vertreten zu
können.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

CvE,

Perfect ! Bijna zou ik het gaan betreuren dat ik de paar meter Jung-boeken van mijn vader uiteindelijk toch heb weggedaan, maar zo kan het nu blijkende gemis worden ondervangen.
Jung lijkt me in de discussie over post-theïsme dan wat moeizaam inzetbaar worden, want we zouden nu "geloof" versus "hypothese" volgens Jung omschreven, moeten differentiëren:
had hij het over een geloof of hypothese in bestaan na de dood, over geloof of hyp. in reïncarnatie, over zijn geloof of hyp. in synchroniciteit, idem in de astrologie of I-Tjing.

Vooral deze laatste interesses van hem leunen erg aan tegen een buitencausale maar in het vage gelaten overkoepeling a la Pim van Lommel en Sheldrake en dergelijke.

De ook uit/van Jung te begrijpen idee van alleen maar een god tussen je eigen oren waar je je omgang mee hebt te regelen spreekt aan . {En lijkt me door Reref. zo te zijn begrepen.}
Maar is niet helemaal consistent met die synchroniciteitsidee van Jung die aan het werpen van duizendbladstelen een iets onderzoekbaarder waarde lijkt te geven dan alleen maar een persoonlijk oppakken en interpreteren van duidingsverzen waarvoor je ook de Tarot zou kunnen inzetten.

Dat is dan wel geen god buiten de oren, maar riekt er wel naar als je sommige TE-ers en soms zelfs MATRIX-adepten leest die of iets aanbiddellijks of sturends buiten de oren willen handhaven zonder daar een onderzoekshypothese voor op te zetten.

Jung leek overigens ook een wat eigen interpretatie over "hypothese" te hebben {in de YOUTUBE over leven na de dood op Dawkins-forum}, namelijk als de positie dat iets niet moet worden verworpen en dat lijkt meer op een soepel agnosticisme dan een eerste zet tot onderzoek.

Roeland
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Heeck schreef:Dat is dan wel geen god buiten de oren, maar riekt er wel naar als je sommige TE-ers en soms zelfs MATRIX-adepten leest die of iets aanbiddellijks of sturends buiten de oren willen handhaven zonder daar een onderzoekshypothese voor op te zetten.
Een absolute onmogelijkheid omdat 'het handhaven' dit onverbiddelijk tussen de oren trekt en wordt geintegreerd in de wirwar van de persoonlijke gedachten die er al zijn.
Om dán al dan niet van die mens zijn handel en wandel méé te bepalen.
collegavanerik
Superposter

heeck schreef:Vooral deze laatste interesses van hem leunen erg aan tegen een buitencausale maar in het vage gelaten overkoepeling a la Pim van Lommel en Sheldrake en dergelijke.

De ook uit/van Jung te begrijpen idee van alleen maar een god tussen je eigen oren waar je je omgang mee hebt te regelen spreekt aan . {En lijkt me door Reref. zo te zijn begrepen.}
Maar is niet helemaal consistent met die synchroniciteitsidee van Jung die aan het werpen van duizendbladstelen een iets onderzoekbaarder waarde lijkt te geven dan alleen maar een persoonlijk oppakken en interpreteren van duidingsverzen waarvoor je ook de Tarot zou kunnen inzetten.

Dat is dan wel geen god buiten de oren, maar riekt er wel naar als je sommige TE-ers en soms zelfs MATRIX-adepten leest die of iets aanbiddellijks of sturends buiten de oren willen handhaven zonder daar een onderzoekshypothese voor op te zetten.
Ik had ook al het gevoel dat Jung een Sheldrake avant la lettre was. Maar goed, zijn ontwikkelingspsychologie en het archetypeconcept blijven natuurlijk wel waardevol.
(wat is een TE-er?)
Afbeelding Hebr 6:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TE:
Een godsconcept dat zover is verwijderd van het daagse dat het nauwelijks aanvalbaar is.
Wel heeft de TE-er vaak een uitzonderingsclausule voor ziel, moraal en nog wat snuisterijen die in aan of bij de verborgene hun oorsprong zouden vinden.

Zie
http://www.refdag.nl/artikel/1370886/Ui ... onist.html

Roeland
collegavanerik
Superposter

ik was ooit TE-ist :D
Afbeelding Hebr 6:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

collegavanerik schreef:ik was ooit TE-ist :D
Dan krijg je van mij een salonfähiger omschrijving:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theïstisch_evolutionisme

r.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Bartholomeus schreef:@REref,
p.vroon is al net zo dapper als cve, dus is mijn commentaar op jou naar de babbelbox verplaatst. En als eenling sta je dan vrij machteloos.
Jij mag namelijk wel van Taede Smedes zeggen dat hij wel een naargeestig leven moet leiden, maar ik mag dat niet van jou zeggen.
Ja, "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk", maar die van het FTF doen daar kennelijk niet voor onder. :lol:

Nu hoort mijn hele post hier thuis, maar laat ik volstaan met terugplaatsing van de kern, de vraag die mij het meest intrigeert:
Rereformed schreef:zoals ik al opmerkte schrijft Etty dingen die je diep raken. Zij duikt diep in het menselijk bestaan, tot op de bodem. Maar zij gebruikt dan ook aanhalingstekens om duidelijk aan te geven dat het om een metafoor gaat.
Daar valt over te twisten, maar al zou het voor haar 100% een metafoor zijn, je was toch tot de conclusie gekomen dat dat bij mij ook zo was?
Waarom mag Etty dan wél het woord God gebruiken en ik niet? Leg nu eens precies uit waarom je Etty Hillesum gunt wat je Taede en mij en al die anderen wilt ontzeggen: het gebruik van de Godsnaam?
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken:lol:
Rereformed,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om op de vraag van Bartholomeus een deugdelijk antwoord te geven ? Ik ben daar namelijk erg benieuwd naar.

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Geweldiiiiiiig !

De twee meest overduidelijke vraagontwijkers die een antwoord claimen van een
van de overijverigste antwoorder. Ik zeik zohaast in m'n broek. :laughing9:
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Bartholomeus is nog niet met vakantie of "Frank C" duikt weer op. Ook wel opvallend.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Frank C schreef:
Bartholomeus schreef:... laat ik volstaan met terugplaatsing van de kern, de vraag die mij het meest intrigeert:
Rereformed schreef:zoals ik al opmerkte schrijft Etty dingen die je diep raken. Zij duikt diep in het menselijk bestaan, tot op de bodem. Maar zij gebruikt dan ook aanhalingstekens om duidelijk aan te geven dat het om een metafoor gaat.
Daar valt over te twisten, maar al zou het voor haar 100% een metafoor zijn, je was toch tot de conclusie gekomen dat dat bij mij ook zo was?
Waarom mag Etty dan wél het woord God gebruiken en ik niet? Leg nu eens precies uit waarom je Etty Hillesum gunt wat je Taede en mij en al die anderen wilt ontzeggen: het gebruik van de Godsnaam?
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken:lol:
Rereformed,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om op de vraag van Bartholomeus een deugdelijk antwoord te geven ? Ik ben daar namelijk erg benieuwd naar.

Frank C
Tegen vriendelijke mensen ben ik heel graag vriendelijk en offer ik zo maar een uur of twee ermee op.

Religie is een mixture van wijsheid en bijgeloof. Je kan de mate van wijsheid en bijgeloof op talloze manieren doseren en met elkaar vermengen. Soms is de wijsheid ver te zoeken en ligt het bijgeloof er heel dik bovenop, soms is het omgekeerd. Hoe ontwikkelder de vorm van religie, des te meer bijgeloof er de deur uit gaat. En omgekeerd, hoe meer de godsdienst op het bijgeloof drijft, des te erger voor de maatschappij die er de dupe van is, want des te minder wijsheid je zult aantreffen.

In het gesprek met zeer vrijzinnige gelovigen kom ik dus voor het merendeel wijsheid tegen en is het niet mijn bedoeling om oorlog te voeren met deze personen. De oorlog is zoals je kunt teruglezen, door iemand anders gevoerd. Voor mij is het gesprek met vrijzinnige gelovigen enkel een interessante discussie. Imho meen ik af en toe bij hen een kleine mate van bijgeloof op te merken, iets waar ze volgens mij goed aan zouden doen het te ontgroeien.

Veel vrijzinnige gelovigen willen bovenstaande niet toegeven, en lossen de dichotomie bijgeloof vs. rede op door zich zoveel mogelijk te kleden in vaagheid. De vaagheid zet men dan aan de kant van de wijsheid, en voila, het probleem van het bijgeloof is weg. Men hoeft nooit zijn eigen bijgeloof onder ogen te zien.

Deze vaagheid levert op dat de lezer/gesprekspartner nooit weet waar hij aan toe is: gelooft deze gelover nu letterlijk in God (een extern bestaande realiteit) of is het woord God voor deze persoon enkel een metafoor, een interne realiteit? Ik meen zelfs te bespeuren bij sommige van die gelovers dat ze zozeer op religieuze taal hebben geoefend dat ze het zelf ook eigenlijk niet weten. Door altijd in termen van die ingenieus geconstrueerde religieuze taal te spreken hoeft men nooit de vraag te beantwoorden of men nu bijgelovig is of niet, of men nu werkelijk in externe goden gelooft of niet. In gesprek met dat soort mensen probeer ik hun aan het denken te zetten door ze zus of zo neer te zetten. Door ze als atheïst neer te zetten dwing ik ze op te biechten dat het bij hen wel degelijk om geloof in een externe entiteit gaat. Ik vermoedde natuurlijk juist het omgekeerde als waar ik hem voor neerzette, namelijk dat Bartholomeus in een externe God gelooft, oftewel nog in een mate van bijgeloof verstrikt is, maar een vrijzinnig gelovige vertikt het ervoor uit te komen, omdat hij juist níet bijgelovig wil zijn. Slechts iemand zó voor het blok te zetten als ik deed kan iemand in zichzelf iets doen opmerken wat hij voor zichzelf op alle mogelijke manieren verborgen hield. En dát is waar het mij om te doen was: de gesprekspartner via zijn eigen woorden te laten inzien wat hij nu eigenlijk gelooft.
Aan de andere kant, het antwoord dát ik uiteindelijk kreeg, - "ik bén geen atheïst, reref., al je verwoede pogingen mij dat aan te praten ten spijt."-, wás nog steeds geen toegeven dat hij gelooft in een externe God, een objectief buiten ons innerlijk bestaande entiteit, en geeft dus sterk de indruk dat mijn bewering over Bartholomeus dat hij ten diepste een atheïst is, wellicht geheel terecht is. Hij is er zelf in zijn psyche echter nog niet rijp voor om atheïsme tegen zichzelf toe te geven. Bartho's/KV's gehele optreden op dit forum is wat men noemt een afweerreaktie, zie Voorbeelden van tussenmenselijke projektie in deze link.

Wanneer iemand alle bijgeloof uit zichzelf heeft weggepeurd, dán gun ik het iedereen om het weer te hebben over God. Dát is m.i. wat Jung doet (al blijft die toch enigszins onhelder op dit punt), of bepaalde theologen die 'God is dood' heel duidelijk maken. Want indien God enkel een innerlijke realiteit is, dan zou het best zinvol kunnen zijn het over díe God nog te hebben, in de eerste plaats (en misschien wel enkel) in het geval dat mensen een religieuze opvoeding hebben gehad, oftewel meesters zijn in religieuze taal de wereld in religieuze taal te beleven.

Wat Etty Hillesum betreft, het is 14 jaar geleden dat ik haar dagboek las. Ik herinner me er maar flarden van. Voor zover ik me nog kan herinneren is zij wat je vandaag de dag een posttheïst zou noemen, een humanist die in religieuze taal kan spreken om innerlijke gevoelens duidelijk te maken. In het hele boek gaat het om het innerlijk van een persoon.
Die religieuze taal om het innerlijk te beschrijven spreken we naarmate we ermee bekend zijn. Voor de mensheid die vóór ons geboren werd was dit een volkomen natuurlijke manier van spreken. Ook was ik op dat moment de perfecte lezer om die taal op te vangen, geheel ondergedompeld als ikzelf was in die religieuze taal en zo geheel onmachtig ik in die tijd nog was om geheel andere 'denktalen' te verstaan.

Zoals ik al opmerkte: hoe meer onze maatschappij seculariseert, des te onnatuurlijker het wordt nog deze godtaal te spreken. Voor mij staat het als een paal boven water dat mensen in onze tijd 'godtaal' zouden moeten ontgroeien omdat het eenvoudig niet meer bij het moderne denken past. Maar mensen uit het verleden moet je lezen in de context van hún wereld.
Zelfs Nietzsche kan heel natuurlijk over 'goddelijk' en 'God' spreken wanneer hij in de natuur een exceptionele extatische gevoelservaring beleeft:

"O hemel boven mij, o reine, diepe hemel! O afgrond van licht! Jou aanschouwend huiver ik van goddelijke begeerten.
Mezelf in jouw hoogte te werpen - dat is mijn diepte! Mezelf in jouw reinheid te bergen - dat is mijn onschuld!
De god wordt verhuld door zijn schoonheid: zo verberg je jouw sterren. Jij spreekt niet: zó verkondig je mij jouw wijsheid.
O, hemel boven mij, o reine hemel! Hoge hemel! Dit nu is jouw reinheid, dat er geen eeuwige verstandsspinnen en verstandsspinnenwebben zijn. Je bent een dansvloer voor goddelijke toevalligheden, een godendis voor goddelijke dobbelstenen en dobbelaars!" (Zarathoestra, III.4)

Exact dezelfde boodschap als in het boek Job! Maar met dit essentieel verschil: de moderne mens heeft de externe God volkomen ontmaskerd als niet-bestaand. Het gaat enkel om het innerlijk van de mens. God, goden, goddelijk zijn enkel termen die door ons innerlijk gecreëerd worden en ons innerlijk beschrijven.

Mind you, als ik het dagboek van Etty Hillesum weer zou lezen en er een studie van zou gaan maken of zij misschien ook in een extern bestaande Godheid gelooft, en dit tegen zou komen, dan zou ik dit uiteraard bestempelen als een nog verstrikt zijn in een laatste restje van bijgeloof.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 03 jul 2009 10:38, 6 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Frank C schreef:
Rereformed schreef:
Frank C schreef: Welke wil je weten? "De binding van Isaak"; Het verhaal van Jozef (Genesis). Job, Exodus, Jona, N.T. enz...

Frank C
Dit vind ik een geslaagd scenario voor het vervolg van het debat. Om hoogte van jouw geloof en godsbeeld te krijgen zou het zeer helpen indien je specifiek uitleg zou geven van hoe je omgaat met de bijbel. Als ik een passage mag aanreiken om mee te beginnen, dan graag commentaar op bijvoorbeeld het volgende:
"De Judeeërs hieven hun strijdkreet aan, en terwijl ze dat deden, liet God Jerobeam en het leger van Israël het onderspit delven tegen Abia en Juda. De Israëlieten sloegen op de vlucht, maar Jahweh leverde hen uit aan de Judeeërs. Abia en zijn leger brachten hun een zware nederlaag toe: er sneuvelden niet minder dan vijfhonderdduizend voortreffelijke Israëlitische krijgers. Zo moesten de Israëlieten die dag het hoofd buigen, terwijl de Judeeërs de overhand kregen omdat zij hun vertrouwen stelden in Jahweh, de God van hun voorouders."
Zou ik graag willen doen.

Frank C
Je hebt je belofte nog niet ingelost. Nu is het dus mijn beurt weer:
Graag mijn vraag beantwoorden en niet ontwijken.:lol:
Born OK the first time
Plaats reactie