Bart Ehrman

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Gesloten
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Nausea schreef: Zoek God!
Ik denk dat veel mensen hier (waaronder ik btw) god gezocht hebben. Voor veel mensen hier was god dus onvindbaar.

Verder basseer jij je naar eigen zeggen op de bijbel. In die bijbel staan giga-missers als de schepping en de zondvloed beschreven. Dingen waarvan duidelijk is dat ze nooit hebben plaatsgevonden zoals beschreven in de bijbel. Ergo, de bijbel is onbetrouwbaar.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

lanier schreef:
Dat is omdat wij geloven dat veel teksten in de bijbel openbaringen van God zijn. Maar bewijs het tegendeel dan, dus dat niemand openbaringen van God krijgt. Dat kan niemand en daarom blijven Gods geheimen verborgen voor mensen die niet willen geloven.
En hoe zit het dan met andere geloven? Hebben die het allemaal mis?
Kort antwoord: niet iedereen kan een profeet worden. Dus moeten anderen zich op hun woorden vertrouwen, of zelf God om een antwoord vragen. Dat kan een tijdje duren. Zo staat er ergens dat het volk aan een profeet vroeg om voor hun rekening een vraag aan God te stellen. Het antwoord kwam 10 dagen later. Veel mensen geven het op als ze niet NU METEEN een antwoord krijgen.

Nausea, de vraagbaak van dit forum. 8)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Nausea schreef: Veel mensen geven het op als ze niet NU METEEN een antwoord krijgen.
Onzin, veel van de ex-gelovigen op dit forum gaven hun geloof pas na jaren op. Ik heb er minimaal 9 jaar over gedaan om de christelijke mythes te ontzenuwen en de deur uit te doen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nausea, dit is echt allemaal zo'n onzin, dat iedereen krijgt antwoord als je maar lang genoeg wacht, en ik hoop eigenlijk van harte dat jij dat ook wel weet. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je dit echt denkt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kort antwoord: niet iedereen kan een profeet worden. Dus moeten anderen zich op hun woorden vertrouwen, of zelf God om een antwoord vragen.
Focus je nu eens niet op het christendom, maar op een andere religie, bijv. het Hindoeïsme. Waar gaan deze mensen de fout in? Denk je dat wanneer jezelf in bijv. India was geboren, dat je toch christen zou zijn geweest? Die kans lijkt me uitgesloten en dat weet jezelf ook best.

Heb ik dan iemand van mijn opvatting kunnen overtuigen? Niet in alle opzichten, maar wel in de waarheid van het evangelie. Het kan een voordeel zijn als ik daardoor het tegendeel kanehh...bewijzen.
Denk je nu werkelijk dat je de eerste bent hier op het forum die denkt dat hij/zij de oogjes kan openen van de forumleden? Ik weet wel dat bij een aantal christenen de oogjes zijn open gegaan na het bezoeken van dit forum. :D

Dat is omdat wij geloven dat veel teksten in de bijbel openbaringen van God zijn. Maar bewijs het tegendeel dan, dus dat niemand openbaringen van God krijgt. Dat kan niemand en daarom blijven Gods geheimen verborgen voor mensen die niet willen geloven.
Er is echt heel weinig bekend over de vroege geschiedenis uit het Oude Testament. De oudste bijbeltekst dateert uit ik meen de 7e eeuw v. Chr. Je kunt met geen enkele mogelijkheid beweren dat de teksten autentiek zijn en geschreven zijn in een vroege periode. Daarnaast dateert het hebreeuws uit ongeveer de 10-12 v. Chr. Als Mozes inderdaad heeft geleefd, dan moet hij de bijbelse teksten hebben opgeschreven in een andere taal, ik neem aan in Egyptische hierogliefen. Als er al teksten heel vroeg zijn opgeschreven dan zijn deze zonder meer aangepast in de loop der tijd. Zo vindt je bijvoorbeeld allerlei exotische woorden in de bijbel die nog bekend waren voor de tijd waarin de verhalen zich zouden afspelen.

Als je je alleen maar focust op de bijbel en geen oog hebt voor de geschiedenis van andere culturen en ook niet voor die culturen op zich, dan kan ik het je ook niet kwalijk nemen dat je zo'n hardcore christen bent. Maar wil je echt je eigen geloof op de proef stellen, dan moet je je ogen openen en eens een keer goed in de geschiedenis duiken van het nabije Oude Oosten. Ik wil niet daarmee zeggen dat je daardoor een atheïst zult worden, maar wel dat je genuanceerder zult denken over wat er is opgeschreven en in welke context je de verhalen moet lezen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Marinus schreef:
Nausea schreef: Veel mensen geven het op als ze niet NU METEEN een antwoord krijgen.
Onzin, veel van de ex-gelovigen op dit forum gaven hun geloof pas na jaren op. Ik heb er minimaal 9 jaar over gedaan om de christelijke mythes te ontzenuwen en de deur uit te doen.
Hun geloof ja. Maar ik had het over een antwoord, iets waar je voor bid.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

lanier:
Focus je nu eens niet op het christendom, maar op een andere religie, bijv. het Hindoeïsme. Waar gaan deze mensen de fout in? Denk je dat wanneer jezelf in bijv. India was geboren, dat je toch christen zou zijn geweest? Die kans lijkt me uitgesloten en dat weet jezelf ook best.

Nausea:
Er staat in de bijbel dat alleen de joden naar het evangelie luisterden en daarom als Gods volk werden gekozen, dan heb ik het over een tijd nog voor Christus, want wij krijgen dezelfde beloftes als de joden van toen. Wat betekent dat het evangelie ook is verkondigt aan andere volken, maar die luisterden dus niet. Sommige dingen zijn wel doorgedrongen, en daarom praten indiaantjes ook over a Spirit (God) enz.

lanier:
Denk je nu werkelijk dat je de eerste bent hier op het forum die denkt dat hij/zij de oogjes kan openen van de forumleden? Ik weet wel dat bij een aantal christenen de oogjes zijn open gegaan na het bezoeken van dit forum. :D

Nausea:
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Maar dat komt door de vele leugens die door kerken en sekten zoals JG worden verspreid. Als mensen hun geloof in de leer van hun kerk verliezen dan geloven ze vaak ook niet meer in het evangelie.

lanier:
Als je je alleen maar focust op de bijbel.

Nausea:
Dat is nu net waar ik het de hele tijd over heb. De bijbel is een goede hulp aangezien het geschreven is door mensen die ook heilige geest kregen , maar Gods heilige geest vertelt ons de waarheid. Dan hoeven we de autenciteit van de bijbel minder in acht te nemen. God zal dan zelf de waarheid verkondigen door die doormiddel van heilige geest aan ons te openbaren. Maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die dat zelf nooit heeft meegemaakt. :faroah:
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Kitty schreef:Nausea, dit is echt allemaal zo'n onzin, dat iedereen krijgt antwoord als je maar lang genoeg wacht, en ik hoop eigenlijk van harte dat jij dat ook wel weet. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je dit echt denkt.
Het is waar dat niet iedereen een antwoord krijgt op elke vraag maar dat is omdat ze op een onjuiste manier bidden, met een egoistisch motief bijvoorbeeld.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Chris H schreef:Heb je het Oude Testament wel eens gelezen? Dat staat vol van oorlogen waarin YHWH de troepen leidt tot de overwinning. En ook oproept tot oorlog.

Het idee is dat je zonder de Bijbel te gebruiken aantoont dat de Heilige Geest echt is. Want in de praktijk zien we totaal tegengestelde dingen die mensen beweren uit naam van de Heilige Geest.

Als ik met mijn kennis over menselijk gedrag en diergedrag en wat we weten over de hersenen hiernaar kijk dan lijkt mij wat mensen menen te voelen als Heilige Geest een product te zijn van hun eigen hersenen. Dat verklaart gemakkelijk waarom mensen tegenstrijdige claims maken.
Dat was voordat het volk een andere koning of heerser had, zoals de koning van Babylon, Nebukadnessar. Toen moesten zij zich vaak verdedigen tegen andere volken. Dat was zo in die tijd. Nu hoeft een christen naar mijn mening niet voor zijn vaderland te vechten.

Het is dus geesten die van God komen, engelen, en Gods geest tegen slechte geesten. Simpel toch?

En dan heb je nog mensen die naar niets of niemand luisteren maar gewoon hun eigen plannen uitvoeren. Hitler was zo'n...mensachtig wezen. Er word vaak gezegd dat hij katoliek was, maar Nazi's hadden meer intresse voor het Scandinavische Asa-geloof en veel andere dingen. Hitler nam van de katolieken alleen over dat de Joden Jezus gedood hadden. Op die manier manipuleerde hij een heel volk en kreeg ook christenen mee op de trein naar Auschwitz. Symbolisch dan hé... Hitler was niet gelovig ondanks dat hij dat bleef zeggen. Toen Hitlers laatste verjaardag werd gevierd zei Goebbels over hem: ein Mann von warhaft Sekulare grösse. Is een video van op Liveleak. Ook de bijbel waarschuwt ons sinds honderden jaren voor zulke mensen. Toch blijven mensen in hun politici en leiders geloven.

Nausea, die niet zo blind is als jullie denken. :study:
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Nausea schreef:[...] Dat was voordat het volk een andere koning of heerser had, zoals de koning van Babylon, Nebukadnessar.
Dus als je geen koning hebt, dan mag je geweld gebruiken?
Toen moesten zij zich vaak verdedigen tegen andere volken.
Nou, dat veroveren van Kanaän was pure agressie hoor! Moet je echt Jozua een keertje lezen.
Dat was zo in die tijd.
Je bedoelt dat normen en waarden relatief zijn?
Nu hoeft een christen naar mijn mening niet voor zijn vaderland te vechten.
En dan?
Het is dus geesten die van God komen, engelen, en Gods geest tegen slechte geesten. Simpel toch?
Het zijn dus geesten die van het Vliegend Spaghetti Monster komen, piraten, en Vliegend Spaghetti Monsters geest tegen slechte geesten. Simpel toch?
En dan heb je nog mensen die naar niets of niemand luisteren maar gewoon hun eigen plannen uitvoeren.
Vrijdenkers? Dacht je dat die nooit iemands anders mening vragen en daar soms wel eens rekening mee houden?
Hitler was zo'n...mensachtig wezen.
Godwin's Law. Voor de rest: vrijdenkers zijn net als Hitler geen mensen maar 'mensachtige wezens'?
Er word vaak gezegd dat hij katoliek was, maar Nazi's hadden meer intresse voor het Scandinavische Asa-geloof en veel andere dingen.
Blijft geloof dus.
Hitler nam van de katolieken alleen over dat de Joden Jezus gedood hadden.
De andere christenen hadden dat verhaal niet dan?
Op die manier manipuleerde hij een heel volk en kreeg ook christenen mee op de trein naar Auschwitz.
Zes miljoen joden, zigeuners en homo's... Inderdaad, die paar christenen, dat was er te veel aan.
Symbolisch dan hé...
?
Hitler was niet gelovig ondanks dat hij dat bleef zeggen.
Leuk dat je in 's mans hoofd kan kijken. Jij blijft ook maar zeggen dat je gelovig bent...
Toen Hitlers laatste verjaardag werd gevierd zei Goebbels over hem: ein Mann von warhaft Sekulare grösse. Is een video van op Liveleak.
Bron, link? Dat citaat vind ik nergens terug, enkel op deze site en op een Zweedse site waar blijkbaar eenzelfde argument wordt gevoerd oa. door gebruiker "Nausea". Waarschijnlijk een heel iemand anders.
Ook de bijbel waarschuwt ons sinds honderden jaren voor zulke mensen. Toch blijven mensen in hun politici en leiders geloven. [...]
Vreemd, je begon met de stelling dat een volk zonder leider geweld mocht gebruiken, hier lijk je te veroordelen dat een volk leiders heeft...
En als je iets minder blind zou zijn dan zou je weten dat diverse godsdiensten, heilige geschriften in de hand, steeds oproepen tot gezagsgetrouw gezag met absoluut respect voor het wereldlijke gezag. De munt van die keizer, weet je wel.
Ni dieu, ni maître.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

JanC:
Dus als je geen koning hebt, dan mag je geweld gebruiken?

Nausea:
Ze hadden leiders, maar wat ik bedoel is dat ze een andere koning/heer/leider die voor hun welzijn moet zorgen.

JanC:
Nou, dat veroveren van Kanaän was pure agressie hoor! Moet je echt Jozua een keertje lezen.

Nausea:
Ja, maar er werd hun een land belooft en dat moest op zo'n manier veroverd worden, wat ook gebruikelijk was in die tijd.

JanC:
Je bedoelt dat normen en waarden relatief zijn?

Nausea:
Een belofte is een belofte. En God kan en mag doen wat hij wil met mensen die hij geschapen heeft.

JanC:
Het zijn dus geesten die van het Vliegend Spaghetti Monster komen, piraten, en Vliegend Spaghetti Monsters geest tegen slechte geesten. Simpel toch?

Het is het ene tegenover het andere. Is in deze zin gebruiken is volgens mij niet onjuist.

JanC:
Vreemd, je begon met de stelling dat een volk zonder leider geweld mocht gebruiken, hier lijk je te veroordelen dat een volk leiders heeft...

Nausea:
Dat deed ik niet. Je moest eens leren lezen.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Nausea schreef:[...] Ze hadden leiders, maar wat ik bedoel is dat ze een andere koning/heer/leider die voor hun welzijn moet zorgen.
Inhoudelijk lege zin.
[...] Ja, maar er werd hun een land belooft en dat moest op zo'n manier veroverd worden, wat ook gebruikelijk was in die tijd.
Dus die god van jou heeft zijn volk verplicht te moorden en te plunderen. PUNT.
[...] Een belofte is een belofte. En God kan en mag doen wat hij wil met mensen die hij geschapen heeft.
Een immorele god dus.
[...] Het is het ene tegenover het andere. Is in deze zin gebruiken is volgens mij niet onjuist.
Zolang jij het bestaan van eengod en geesten niet kan aantonen buiten de bijbel om blijven je uitspraken loze beweringen.
[...] Dat deed ik niet. Je moest eens leren lezen.
Wat ik wel in enen niet lees: je antwoorden op een aantal vragen en opmerkingen die ik stelde in mijn vorige post. Over de gezagsgetrouwheid van de meeste godsdiensten, over de bron van je Goebbels/Hitler citaat, over je 'mensachtige' wezens...
Ni dieu, ni maître.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

JanC:
Een immorele god dus.

Nausea:
Nee, de Schepper heeft gewoon het recht om te doen wat hij wil met zijn schepping. Die mensen zijn degenen die zijn geboden niet volgen. Dat alleen is voldoende aanleiding om hen te vernietigen.

Nausea, die spreekt zodat je weet waarom God slechte mensen vernietigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Nausea:
Ja, maar er werd hun een land belooft en dat moest op zo'n manier veroverd worden, wat ook gebruikelijk was in die tijd.
Er is totaal geen enkel bewijs voor deze veroveringen! Niks, noppes, nada! Hoe verklaar je dat? Waar zijn die Kanaänitische steden die geplunderd en verwoest zijn?

Nee, de Schepper heeft gewoon het recht om te doen wat hij wil met zijn schepping. Die mensen zijn degenen die zijn geboden niet volgen. Dat alleen is voldoende aanleiding om hen te vernietigen.
Ben je sado aangelegd of zo? Dit riekt er wel heel erg naar...

Lanier, die denkt dat Nausea zich een slaafje van God voelt...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
a.r.

Bericht door a.r. »

lanier schreef:
Nausea schreef:
Er staat in de bijbel dat alleen de joden naar het evangelie luisterden en daarom als Gods volk werden gekozen, dan heb ik het over een tijd nog voor Christus, want wij krijgen dezelfde beloftes als de joden van toen. Wat betekent dat het evangelie ook is verkondigt aan andere volken, maar die luisterden dus niet. Sommige dingen zijn wel doorgedrongen, en daarom praten indiaantjes ook over a Spirit (God) enz.
Maar ...."de indiaantjes" :twisted: hebben het nog niet helemaal door, dat de christelijke god tot hen gesproken heeft, volgens jou?
lanier schreef:
Nausea schreef:
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Maar dat komt door de vele leugens die door kerken en sekten zoals JG worden verspreid. Als mensen hun geloof in de leer van hun kerk verliezen dan geloven ze vaak ook niet meer in het evangelie.
En dus heb jij je eigen geloof gecreeërd, wat het enige Waere" is?!
lanier schreef:
Als je je alleen maar focust op de bijbel.
Nausea schreef:
Dat is nu net waar ik het de hele tijd over heb. De bijbel is een goede hulp aangezien het geschreven is door mensen die ook heilige geest kregen , maar Gods heilige geest vertelt ons de waarheid. Dan hoeven we de autenciteit van de bijbel minder in acht te nemen. God zal dan zelf de waarheid verkondigen door die doormiddel van heilige geest aan ons te openbaren. Maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die dat zelf nooit heeft meegemaakt. :faroah
Ik heb een paar woorden in je stukje veranderd, moet je even goed lezen:

Dat is nu net waar ik het de hele tijd over heb. De torah/koran is een goede hulp aangezien het geschreven is door mensen die ook heilige geest kregen , maar Gods heilige geest vertelt ons de waarheid. Dan hoeven we de autenciteit van de torah/koran minder in acht te nemen. God zal dan zelf de waarheid verkondigen door die doormiddel van heilige geest aan ons te openbaren. Maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die dat zelf nooit heeft meegemaakt.

Waarom klopt jouw verhaaltje wel en wat een jood, een moslim of in dit geval ik dus, ervan gemaakt heb niet?
Gesloten