Kijktip-De invloed van geloof in beleid Bush

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Kijktip-De invloed van geloof in beleid Bush

Bericht door Gerard »

Vanavond bij NOVA Ned 3. 22.15u :!:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Heb het gezien.
Het geloof in 'het Einde der Tijden' belicht.
Ik herken het vanuit mijn opvoeding bij de JG. Als jochie van 7 in 1974 was ik zo'n beetje overtuigd dat ik '75 niet zou halen. En ook daarna leefden we in de tijd van 'het geslacht van 1914' dat Armageddon zou meemaken.
De tekenen, rampen en ernstige verschraling van normen en waarden zouden vooraf gaan en er zou een soort stilte voor de storm komen (de terugtrekking uit Jeruzalem waardoor er een soort schijnveiligheid leek te ontstaan, alvorens de stad verwoest werd vs. de ogenschijnlijke plannen voor vrede in het Midden-Oosten), alvorens de echte hel zou losbreken.

Misschien is mijn grootste bezwaar tegen de bijbel wel het fatalisme: we gaan er aan, en je kunt er niets aan doen, dus kies.
Nu Bush de profetie een handje schijnt te willen helpen met zijn uitspraken, wil ik wedden dat er miljoenen mensen bereid zijn het er eens op aan te laten komen..
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Tja, "het eeuwige einde der tijden", hoeveel mensen hebben hun leven, en dat van anderen, er al aan vergooit ? #-o
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Nog iets interessants over de broer van george, Jeb Bush, al heeft het slehts losje met dit toppic te maken. .

http://www.corante.com/loom/archives/20 ... ictory.php

Wel allerlei biomedische bedrijven binnenhalen die in hun werk dagelijks met wetenschap en evolutie bezig zijn, maar in de dagelijkse praktijk het biologie onderwijs belasten met intelligent design. Met name het wetsvoorstel dat een leraar die id niet, of te weinig in zijn lessen behandeld door ouders of leerling aangeklaagd kan worden is m.i. van de ratten besnuffeld.

Groet,
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

ice_age schreef:Nog iets interessants over de broer van george, Jeb Bush, al heeft het slehts losje met dit toppic te maken. .

http://www.corante.com/loom/archives/20 ... ictory.php

Wel allerlei biomedische bedrijven binnenhalen die in hun werk dagelijks met wetenschap en evolutie bezig zijn, maar in de dagelijkse praktijk het biologie onderwijs belasten met intelligent design. Met name het wetsvoorstel dat een leraar die id niet, of te weinig in zijn lessen behandeld door ouders of leerling aangeklaagd kan worden is m.i. van de ratten besnuffeld.

Groet,
Bedankt voor het artikel. Ik heb "The Loom" even gemist tussen alle post die dagelijks binnenrolt. Maar het geeft twee kanten weer; een gouverneur die talloze vooraanstaande evolutiebiologen en dito natuurwetenschappers graag binnen ziet komen, maar bijna omver rolt over zijn eigen standpunt.

Voor Jeb Bush bestaat evolutie wel uit economische motieven maar het onderwijs daar durft hij een gebrekkig standpunt over.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

tjeerdo schreef: ...
Maar het geeft twee kanten weer; een gouverneur die talloze vooraanstaande evolutiebiologen en dito natuurwetenschappers graag binnen ziet komen, maar bijna omver rolt over zijn eigen standpunt.

Voor Jeb Bush bestaat evolutie wel uit economische motieven maar het onderwijs daar durft hij een gebrekkig standpunt over.
Ik zou zeggen, als je dan toch een kennis infrastructuur in je regio op wil bouwen, zorg dan dat juist de kinderen en studenten uit je eigen regio daar later maximaal van kunnen profiteren. Bijvoorbeeld door ze in reeds in het middelbaar onderwijs een gedegen biologie opleiding inclusief evolutietheorie te bieden. Maar goed, hij zal wel onder druk staan van zijn zwaar christelijke aanhang.
Time is an illusion. Lunchtime doubly so. -- Douglas Adams
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik vond NOVA helaas weinig verrassend. Ik dacht dat het een nieuws programma was maar gaf slechts een beeld van Bush dat alom bekend is.
Toch goed om dat beeld toch nog eens te laten zien voor diegenen die behalve de blinde en onvermufbare SGP aanhang, in Bush een democraat herkennen die de seculiere basis van de Amerikaanse onafhankelijheidsverklaring erkent en naleeft.
Ook gij brutus wordt eens wakker.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ook was het jammer dat ze het ziekelijke beeld van "het einde der tijden" een beerje lauwtjes in beeld brachten. Helaas werd niet goed in beeld gebracht dat al 2000 jaar lang het einde der tijden op de deurstoep staat. Dat bijvoorbeeld het beeld van de middeleeuwen voor de renaissance gewoonweg depressief was, God zou immers komen en het leven was weinig waard. Meer actueler is dat er groepen in Amerika zijn die geen enkele "fuck" meer om millieu en dergelijke geven...het einde der tijden komt.

Ook is het jammer dat de gestage desecularisering een verschrikkelijke boost heeft gekregen door Bush die de titel "Grootste eikel van de wereld" prolongeert niet eens goed werd belicht, en zo nog meer dingen.

Al met al kwam een serieus, en gevaarlijk onderwerp, maar tien minuten in de media....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

insomnia schreef: Het geloof in 'het Einde der Tijden' belicht.
Ik herken het vanuit mijn opvoeding bij de JG. Als jochie van 7 in 1974 was ik zo'n beetje overtuigd dat ik '75 niet zou halen.
Dat komt mij bekend voor. als kind las ik de boeken van amerikaans fundamentalist Hall Lindsey. Lindsey wist precies te vertellen op welke data de Antichrist zou komen (als ik me goed herinner ergens in 1996), een microchip betaalsysteem zou invoeren waarmee deze de hele wereld zou knechten en de hele wereld tegen de christenen zou opzetten, 7 schalen van Gramschap die zouden worden geopend waaruit verschrikkelijke plagen zouden voortkomen en uiteindelijk zou de hele wereld veranderen in een grote bal van vuur (volgens Lindsey heeft God een soort nucleaire bom in het binnenste van de aarde verborgen die wordt gedetoneerd op de laatste dag, in het jaar 2000). Uiteraard kon men dit alles voorkomen als men zich tijdig tot de Here Jezus zou wenden. Volgens Lindsey zouden alle rechtschapen christenen plotseling op mysterieuze wijze verdwijnen (opgenomen in de hemel). Tijdens de heerschappij van de Antichrist zouden de overblijvers nog een laatste kans krijgen.
Ik had als 12jarige mijn leven al gepland. Voor 1996 kon ik nog 'leuke' dingen doen, opleidingen afronden en nog een tijdje werken, want in 1996 was alles voorbij.
Ik prijs mij gelukkig dat ik van die waandenkbeelden ben verlost. Dat zouden meer mensen moeten doen. Niemand kan gelukkig zijn met dit soort waanideeën; dat bestaat niet.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef: Meer actueler is dat er groepen in Amerika zijn die geen enkele "fuck" meer om millieu en dergelijke geven...het einde der tijden komt.....
'
Heel treffend dat je dit zegt. Ik kan me herinneren dat ik tijdschriften en boeken heb gelezen waarin het zelfs als een soort zonde werd gezien als je je inzette voor het millieu, of op één of andere manier de wereld probeerde te verbeteren (evangelisatie was de enige weg). 'Jezus komt, en die maakt alles weer goed', werd er 'geredeneerd'.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Devious schreef: Niemand kan gelukkig zijn met dit soort waanideeën; dat bestaat niet.
Daarom vind ik het boekske ook zo intens onjuist
.
maar toch....

In een andere draad zei ik sterk te betwijfelen of ik zou meemaken dat de wetenschap 'het mysterie' ooit ontrafelt, mijn angst is wel een beetje dat we daar niet aan toe zullen komen doordat we onszelf voortijdig uitgeroeid hebben vanwege religieuze conflikten.
Cliché, maar het zou inderdaad wel eens gruwelijk uit de hand kunnen lopen, ook al wil ik daar niet in geloven.

Selffullfilling prophecy
Ik weet niet of de Koran ook een apocalypse-achtig eind kent? :-k
C'est le ton qui fait la musique
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

insomnia schreef: Ik weet niet of de Koran ook een apocalypse-achtig eind kent? :-k
Oh ja. Allah en de laatste dag; dan worden alle doden opgewekt voor hun laatste oordeel, als ik me goed herinner.

Ciao...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

En de hindoes niet te vergeten met hun 'voorspelling' over Heer Kalki (een avatar (incarnatie) van Vishnu), die aan het einde van het Kali Yuga tijdperk op een groot wit paard en met een vlammend zwaard alle verdorvenen zal uitroeien.

Grtz..
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

insomnia schreef: In een andere draad zei ik sterk te betwijfelen of ik zou meemaken dat de wetenschap 'het mysterie' ooit ontrafelt, mijn angst is wel een beetje dat we daar niet aan toe zullen komen doordat we onszelf voortijdig uitgeroeid hebben vanwege religieuze conflikten.
Dat is geen optie. We moeten positief naar de wereld en de toekomst kijken. Als vrijdenkers dit niet doen, doet waarschijnlijk niemand het (Freedom depends upon Freethinkers :wink: ). We moeten denken in mogelijkheden, niet in problemen.

Grtz..
Samante

Bericht door Samante »

insomnia schreef:
Devious schreef: Niemand kan gelukkig zijn met dit soort waanideeën; dat bestaat niet.
Daarom vind ik het boekske ook zo intens onjuist
.
maar toch....

In een andere draad zei ik sterk te betwijfelen of ik zou meemaken dat de wetenschap 'het mysterie' ooit ontrafelt, mijn angst is wel een beetje dat we daar niet aan toe zullen komen doordat we onszelf voortijdig uitgeroeid hebben vanwege religieuze conflikten.
Cliché, maar het zou inderdaad wel eens gruwelijk uit de hand kunnen lopen, ook al wil ik daar niet in geloven.

Selffullfilling prophecy
Ik weet niet of de Koran ook een apocalypse-achtig eind kent? :-k
We kunnen onszelf ook uitgeroeid hebben door de vernietiging van onze habitat. Kijk hoe wij als menselijke parasieten het klimaat en de planeet aan het verpesten zijn. Onze zuurstoffabriek, de tropische regenwouden, wordt uit winstbejag gesloopt.
Ook de (religieuze) conflicten kunnen het leven zoals wij dat kennen de das omdoen.

Het gaat erom dat we niet kijken naar wat is voorspeld in zogenaamd heilige schriften. Dat is namelijk regelrecht doemdenken. Het gaat erom dat we zelf kiezen welke realiteit we gaan scheppen. Wij scheppen die realiteit zelf.
We kunnen een eind maken aan de roofbouw die nu plaatsvindt op onze planeet. We zullen daartoe onze leiders moeten aanspreken. We kunnen een eind maken aan de honger op deze planeet, maar ook dan zullen we onze leiders moeten aanspreken. En aan de basis van onze grootste problemen ligt onze spiritualiteit. Je kunt stellen dat het geloof in God grote onzin is, maar feit is dat een forse meerderheid van de mensen gelooft in de een of andere God. Het gaat er om dat we de spiritualiteit kritisch tegen het licht houden en gaan wijzen op beweringen over die God die niet kunnen kloppen. Gelovigen zijn het meestal eens met de globale kenmerken over God maar zijn er meesters in om die kenmerken weer keihard onderuit te halen met de grootst mogelijke onzin. Leg de wereld maar uit dat de Tien Geboden of iets dergelijks niet bestaan. Vertel maar dat het niet te rijmen is met een vrije wil. En al helemaal niet met pure liefde, welke onvoorwaardelijk is. En zo kun je doorgaan daarmee.

Gaan we massaal denken dat een Armageddon plaats gaat vinden, dan kiezen we in feite voor die realiteit. Terwijl het nog alle kanten uit kan volgens mij.
Plaats reactie