Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bartholomeus schreef:
Axxyanus schreef:Iemand die twee berinnen stuurt op een groepje kinderen enkel en alleen omdat ze zich vrolijk maakten om iemands kaalheid, is wreedaardig.
Ja, goed hè. Te gek, sappig verhaal, bijna net zo leuk als dat van Dina en de Sichemieten. Humor, heb er nog eens een erg grappige preek over gehoord, maar ben 'm helaas vergeten.(het waren overigens geen kleine kinderen, maar studenten en ze bespotten niet zijn kaalheid, maar zijn profeetschap, wat het gelukkig alleen maar marginaal minder wreed maakt).
Misschien dat je eerst je bijbel eens moet nalezen:
2 Kon 2:23-24 schreef:23 Van Jericho ging Elisa naar Betel. Toen hij naar de stad omhoog liep, rende een troep kinderen op hem af die hem uitlachten en schreeuwden: ‘Kaalkop, kaalkop! Zet ’m op, zet ’m op!’ 24 Elisa keek om, en toen hij de kinderen zag, vervloekte hij ze in de naam van de HEER. Meteen kwamen er twee berinnen uit het bos, die tweeënveertig van de kinderen verscheurden.
Wat is je probleem om aan de hand van dit soort verzen JHWH als wreedaardig te bestempelen?

Is dit misschien niet wreedaardig?

Denk je dat dit soort wreedheden begaan door JHWH een zeldzaamheid is?

Op welke manier is gewoon de bijbel opendoen en het aantal wreedheden vergelijken t.o.v het aantal barmhartigheden, je best doen om JHWH er onsympathiek uit te laten zien. Ik ben niet verantwoordelijk voor die (wan)verhouding. Ik stel die (wan)verhouding gewoon vast.

Dus als er IJO iets mis is met de karakterisering van JHWH als wreedzuchtig, geef dan argumenten en verzen die dat tegenspreken. Maak je er niet van af door de mensen die tot besluit komen automatisch van slechte wil te beschuldigen door te suggereren dat ze "hun best moeten doen" om tot besluit te komen.
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

axxyanus schreef:Misschien dat je eerst je bijbel eens moet nalezen:]
Misschien dat je er eerst eens de grondtekst, een concornans en goed commentaar bij zou moeten pakken.
axxyanus schreef:Wat is je probleem om aan de hand van dit soort verzen JHWH als wreedaardig te bestempelen?
Heb je wel gelezen wat ik schreef?
Axx., corresponderen met jou is niet echt zinnig, dus ik houd het voor gezien. Doe lekker je best, maar zonder mij.
Jesus said, "Wherever two or more are gathered together, I am in their midst." Jesus said this because wherever two or more are gathered together, there is communion, there is language, there is imagination, there is God. God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
Laatst gewijzigd door Bartholomeus op 15 jun 2009 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Bartholomeus schreef:
Misschien dat je er eerst eens de grondtekst, een concornans en goed commentaar bij zou moeten pakken..
en waaorm heb je commentaar nodig bij het woord van god? is dat boek dan toch enkel bedoelt voor een selecte groep ingewijden en niet, zoals algemeen aangenomen, voor alle mensen
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

appelfflap schreef:en waaorm heb je commentaar nodig
Wellicht om de context te begrijpen?
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Bartholomeus schreef:
collegavanerik schreef:]als de de mens geen kuddedier was geweest waar samenwerking en beschermen van andermans kinderen gangbaar is omdat dat de soort doet overleven , maar een of andere solitaire soort, dan waren we allen egoist, en zouden we trouwens ook geen beschaving hebben...
Je herhaalt gewoon je argument, hetgeen iets anders is dan ingaan op Kitty's bedenkingen. (Daarenboven, de meeste mensen zijn egoist).
Dat is dus niet mijn ervaring, de meerderheid van de mensen is egoistisch en sociaal. En dat botst, daarom zijn er wetten bedacht door mensen om de mensen te beschermen tegen de mensen die te egoistisch zijn. Onder het adagium, "wat als jij die persoon zou zijn."

Daar heb je een god niet voor nodig, sterker nog je kunt een perfecte wetgeving opzetten zonder god, (maar niet zonder gebod).

O ja, kun je die belerende toon achterwege laten, dank je.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
appelfflap
Banned

Bartholomeus schreef:
appelfflap schreef:en waaorm heb je commentaar nodig
Wellicht om de context te begrijpen?
en wie zegt dat de interpretatie van de commentator de juiste is? en hoeveel "context" heb je nodig om een goddelijke oproep tot massamoord wel een goede zaak te kunnen vinden?
Hoe kun je nu beweren dat je de bijbel nodig hebt voor moreel gedrag als het er voor zorgt dat een gelovige als jij de grofste schendingen plots goedkeurt
collegavanerik
Superposter

axxyanus schreef: Wat is je probleem om aan de hand van dit soort verzen JHWH als wreedaardig te bestempelen?
De bijbel beschrijft een klassieke bronstijdstamgod, de post-theisten menen er een universele transcendente entiteit in te zien die appelleert aan het geweten, zij verwerpen daarmee 90% van de bijbel. O ja jezus werd geexecuteerd omdat hij amok maakte in de tempel, recht tegen de principes in die hij nota bene zelf predikte.
Voor konsekwent gedrag hoef je dus de bijbel niet te lezen, het zijn enkel de krenten in de pap waar de post-theist in geinteresseerd is.
Het is een prachtig voorbeeld van cognitieve dissonatie die je ook in blijf-van-mijn-lijf huizen tegenkomt: "Mijn man slaat me, maar dat is mijn eigen schuld, maar hij houdt van me."
En ook in de laatste regel van Orwell's Ninetyeightyfour: "He had won the victory over himself. He loved Big Brother. ".
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

collegavanerik schreef: Voor konsekwent gedrag hoef je dus de bijbel niet te lezen, het zijn enkel de krenten in de pap waar de post-theist in geinteresseerd is.
Het is een prachtig voorbeeld van cognitieve dissonatie die je ook in blijf-van-mijn-lijf huizen tegenkomt: "Mijn man slaat me, maar dat is mijn eigen schuld, maar hij houdt van me."
En ook in de laatste regel van Orwell's Ninetyeightyfour: "He had won the victory over himself. He loved Big Brother. ".
Tja, het zal zo wel iets zijn zeker. Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee als een gelovige enkel belangstelling heeft in de krenten. Het wordt natuurlijk wat anders als ze dan gaan beweren dat hun uitgezochte krenten de god uit de bijbel voorstellen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bartholomeus schreef:[Heb je wel gelezen wat ik schreef?
Axx., corresponderen met jou is niet echt zinnig, dus ik houd het voor gezien. Doe lekker je best, maar zonder mij.
Ja ik heb gelezen wat je schreef. Je hebt een tekst neergepend die op het nivo van de feiten me min of meer gelijk geeft maar die tegelijk een toon zet die duidelijk probeert te maken dat je eigenlijk net het omgekeerd bedoelt.

En ja dat maakt het moeilijk om zinnig te dialogeren, zeker als je daarna reageert alsof je je van geen kwaad bewust bent.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En waarom ik god niet “gewoon” geweten noem?
Omdat ik liefde niet “gewoon” neuken noem.
Eh sorry? Sinds wanneer zijn liefde en sex hetzelfde?

Tsja, als de bijbel geen leidraad is, of nauwelijks een leidraad, dan kun je jezelf moeilijk christen noemen. Alleen de krenten uit de pap willen doet me sterk denken aan de New Age groeperingen die dat ook doen, het liefst uit zoveel mogelijk religies en culturen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
collegavanerik
Superposter

boek

Post-Theism : Reframing the Judeo-Christian Tradition
Editors: Molendijk A.L., Krop H.A., de Vries H.

Year: 2000
ISBN: 978-90-429-0853-6
Pages: VIII-581 p.
Price: 53 EUR
PEETERS publishers
Summary:
What, if anything remains of religion after the demise of traditional theism and the theologies based upon it? What are the consequences of so-called Post-theism for the modern scholarly study of religion (in Religionswissenschaft and philosophical theology or church dogmatics, in the philosophy of religion as well as in the more recent phenomenon of comparitive religious studies)? This volume collects some thirty articles written in honor of Professor Hendrik Johan Adriaanse whose intellectual trajectory, recounted here in extensive personal reflections, has lead to an incisive inquiry into the possibilities of thinking and experiencing "After Theism" (the title of a fundamental article reprinted here). Post-theism : Refraiming the Judeo-Christian Tradition raises this question from three different perspectives : first, by spelling out the historical and intellectual backgrounds that have led to the supposed end of theism as it had been known through the ages; secondly, by discussing the systematic relationship between the disciplines of theology and competing concepts of rationality; and, thirdly, by sketching out the contours of a philosophical thought that ventures beyond the most tenacious classical and modern presuppositions of theism. Along the way, the contributors explore a variety of ways in which the concepts and arguments, imagery and rhetoric of the Judeo-Christian traditions are in need and in the process of being constantly displaced. Henri Krop, Arie L. Molendijk and Hent de Vries teach Philosophy, the history of Christianity, and Metaphysics, respectively, at the Erasmus University, The University of Groningen, and the University of Amsterdam.

pdf met inhoudsopgave en een artikel uit het boek
http://www.drees.nl/publications%20eng/ ... nse%29.pdf
Afbeelding Hebr 6:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bartholomeus schreef:Ik zeg dat alle spreken over god mensenmaaksel is.
Maar is god niet juist bekend geworden door het spreken over god door mensen? Indien alle mensen hadden gezwegen over god, hoe had god dan vorm kunnen krijgen? Dus je hebt god leren kennen door er over te lezen wat mensen over god geschreven hebben. Je noemt dat mensenmaaksels over god. Die wijs je in principe af als niet komende van god, maar hoe had je god dan kunnen ontdekken zonder de verhalen van mensen te lezen? Ik weet niet of je snapt wat ik bedoel. Maar zonder de verhalen over god, was god toch totaal niet in beeld? En indien god dus wel bestaat, maar mensen hier dus een verkeerd beeld over hebben, hoe is het dan mogelijk dat ze daar een verkeerd beeld over hebben? En wat is dan het juiste beeld, indien je alle beelden van god door de eeuwen heen afwijst?
Waar ik in geloof is essentieel iets anders dan of ik geloof dat god een mensenmaaksel is.
God bestaat en mensen hebben in de loop der eeuwen geprobeerd om god te beschrijven maar hebben daar allen in gefaald? God is dus onbeschrijfbaar en onbenoembaar, dan toch ook onkenbaar. Hoe kun je het dan hebben over god? Er blijft dan erg weinig over om in te geloven.
Van de god waar ik het over heb alles. Zie onder. Je bedoelt wrsch. de god waar jij het over hebt.
Ik weet helemaal niet waar ik het over heb als ik het over god heb, dat probeer ik nu juist te ontdekken, of god iets is waar je het over kunt hebben.
Roeping, verntwoordelijkheid, liefde, zingeving, god als grond van mijn bestaan, “oorsprong en doel en zin”, god als wat tussen mensen gebeurt, god als werkwoord, god als ...enz. enz.
God spreekt mij aan.”
Is het dan van belang of God mij aanspreekt, zoals een boek mij aanspreekt, of zoals iemand mij aanspreekt, als in tot mij spreekt?
Voor mij dus niet!!
Hieruit maak ik op dat je god wel een prettig idee vindt. De grond van het bestaan. De eerste beweger? God spreekt je aan. Het godsidee spreekt je aan. Nou ja, dat kan natuurlijk. Maar dan heb je het wel over iets zeer subjectiefs waar je eigenlijk geen zinnig woord over naar andere toe over uit kan leggen en geen enkele waarheid aan kan verbinden. Het lijkt dan toch wel dat het idee god je een prettig gevoel geeft. Een gedachte van waaruit je je leven kan leiden. God heeft dan de functie van een soort basis, een uitgangspunt, een door jou gewenst begin, vervolg en eind.
Maar ook dat is een bedacht godsbeeld, net als al die andere bedachte godsbeelden.
God is kennelijk zo slecht te duiden dat hij/het/zij niet zonder godsbeelden (verbeeldingen van god) kan. Nog steeds kan ik in dit godsbeeld, net zo min als in alle godsbeelden, een ware bestaande god ontdekken. Hoe je het ook draait, het blijven mensen die zich god verbeelden. En wel letterlijk.
Voor mij is God – of Jezus – ook degene die mij scherp houdt, die mij steeds vraagt waar ik ben, wat ik doe. Die god mag je artificieel en illusoir noemen, the product of a creative imagination, voor mij werkt'ie. God is niet mijn geweten, God appelleert aan mijn geweten.
Jou idee van god of jezus is wat je scherp houdt. Dat idee is dus jouw referentiekader en als referentiekader werkt het voor jou. Dat kan ik begrijpen. Maar moet je dan uitgaan van het echte bestaan? Je kan natuurlijk een bepaald idee of voorstelling aansprekend vinden, maar hoe maak je het in hemelsnaam echt waar? Dat is nu wat ik niet kan vatten.

Al die menselijke eigenschappen die je opnoemt: liefde, verantwoordelijkheidsgevoel naar de ander en noem maar nog meer goede menselijke normen en waarden, kunnen niet bestaan als er geen god was? Is dat wat je denkt? Dus de mens is zonder god een gewetenloos monster? Dus moet er wel een god zijn?
Misschien is dit niet jouw redenering, dan zit ik er dus naast. Indien dit wel je redenering is, vind ik je eigenlijk behoorlijk naïef want je zou toch wel beter moeten weten?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

axxyanus schreef:
Bartholomeus schreef:
Axxyanus schreef:Iemand die twee berinnen stuurt op een groepje kinderen enkel en alleen omdat ze zich vrolijk maakten om iemands kaalheid, is wreedaardig.
Ja, goed hè. Te gek, sappig verhaal, bijna net zo leuk als dat van Dina en de Sichemieten. Humor, heb er nog eens een erg grappige preek over gehoord, maar ben 'm helaas vergeten.(het waren overigens geen kleine kinderen, maar studenten en ze bespotten niet zijn kaalheid, maar zijn profeetschap, wat het gelukkig alleen maar marginaal minder wreed maakt).
Misschien dat je eerst je bijbel eens moet nalezen:
Dit advies kun je beter zelf ter harte nemen.
Batholomeus weet waar hij het over heeft.
Axx schreef:
2 Kon 2:23-24 schreef:23 Van Jericho ging Elisa naar Betel. Toen hij naar de stad omhoog liep, rende een troep kinderen op hem af die hem uitlachten en schreeuwden: ‘Kaalkop, kaalkop! Zet ’m op, zet ’m op!’ 24 Elisa keek om, en toen hij de kinderen zag, vervloekte hij ze in de naam van de HEER. Meteen kwamen er twee berinnen uit het bos, die tweeënveertig van de kinderen verscheurden.
Wat is je probleem om aan de hand van dit soort verzen JHWH als wreedaardig te bestempelen?
Is dit misschien niet wreedaardig?

Op welke manier is gewoon de bijbel opendoen en het aantal wreedheden vergelijken t.o.v het aantal barmhartigheden, je best doen om JHWH er onsympathiek uit te laten zien. Ik ben niet verantwoordelijk voor die (wan)verhouding. Ik stel die (wan)verhouding gewoon vast.
Wat betekent het nu om deze teksten te lezen ??
Toch niet om ze bij gelegenheid letterlijk als tijdloos te lezen ?
Hetzelfde geldt voor 'stenigen en verbranden' om ze even rechtlijnig letterlijk op te volgen. De zogenaamde eenvoudige letterlijkheid is noodzakelijkerwijs altijd willekeurig selectief; zo begrijp je nooit wat er staat en wordt je geen dader van het woord. In de bijbel is de dader degene die hoorder is, die zich dus aangesproken weet.
Axx schreef:Dus als er IJO iets mis is met de karakterisering van JHWH als wreedzuchtig, geef dan argumenten en verzen die dat tegenspreken. Maak je er niet van af door de mensen die tot besluit komen automatisch van slechte wil te beschuldigen door te suggereren dat ze "hun best moeten doen" om tot besluit te komen.
Een Joodse exegeet heeft eens gezegd:
"Je kunt de bijbel letterlijk lezen of serieus."
Jij leest niet serieus, dus letterlijk. Net als de meeste atheïsten en christelijke fundamentalisten.

Ook geldt het serieus nemen ook voor Leviticus ofwel beter 'Waijkra'= "HIJ ROEPT"
Daar gaat het om de mens. Hij wordt geroepen tot heiligheid = Rechtvaardigheid (Gerechtigheid.) Heelmaken, heelheid, reinheid, gaafheid.

"Hij ROEPT", De eerste regel van Wajikra. Daar begint het mee.

De boeken van Torah:

http://home.wanadoo.nl/tora/1024x768/tora.html

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

appelfflap schreef:
Bartholomeus schreef:
Misschien dat je er eerst eens de grondtekst, een concornans en goed commentaar bij zou moeten pakken..
....(...)is dat boek dan toch enkel bedoelt voor een selecte groep ingewijden en niet, zoals algemeen aangenomen, voor alle mensen
De bijbelse boodschap is universeel en dus bestemd voor alle mensen.
(Hebreeuwse term is "Olam")
De Joodse God is universeel, niet gebonden aan tijd of plaats, i.t.t tot die babylonische en Assyrische goden...enz...
quote schreef:en waaorm heb je commentaar nodig bij het woord van god?
Je zou je eerst eens kunnen verdiepen in de Joodse traditie: Talmoed, Mischjna, Midrasch, over waarom...!!

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
appelfflap
Banned

Frank C schreef: De bijbelse boodschap is universeel en dus bestemd voor alle mensen.
maar je hebt wel een hoop tussenpersonen nodig om de boodschap juist te kunnen begrijpen. hoe kun je dan zeggen dat de boodschap voor iedereen bedoelt is?

En hoe weet ik nu wie het bij het rechte eind heeft als verschillende commentatoren zich tegenspreken. gezond verstand gebruiken gaat niet want dan lees ik de bijbel, volgens jou althans, niet meer serieus. In dat geval lees ik wat er staat en dat mag niet (meer?).

het feit dat je me de opdracht geeft om mij in het joodse geloof te verdiepen geeft aan dat de bijbelse boodschap, opnieuw, niet voor iedereen bedoelt is. het gewone werkvolk en de gewone gelovige heeft noch de tijd, noch de zin om zich aan jarenlange studies te onderwerpen. voor hen is de bijbelse boodschap, logischerwijze, niet bedoelt
Plaats reactie