(Opnieuw) Abortusarts doodgeschoten.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

a.r.

Re: (Opnieuw) Abortusarts doodgeschoten.

Bericht door a.r. »

Yours schreef:@vuurdoorn schreef,
In de 12de week van de zwangerschap is er nog geen interactie tussen moeder en kind, Dat komt pas, als ik het me goed herinner rond de 20 weken!

Na ongeveer zestien weken kan de zwangere vrouw de baby voelen bewegen (schoppen). Bij een tweede en latere zwangerschap voelt of herkent de vrouw dit vaak wat eerder dan bij de eerste zwangerschap, omdat ze nu weet hoe dat aanvoelt. In werkelijkheid beweegt het kind echter al veel eerder; sommige moeders voelen al beweging voor de twaalfde week.
Dit is een 'weetje', afkomstig uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschap
Nou ik heb me lang buiten de discussie(s) gehouden, maar ik ga er maar weer eens tegenaan: Ik ben moeder en ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren hoe het is om een kindje voor de eerste keer te voelen bewegen, het was een heel bijzonder gevoel, vóór die tijd ben je zwanger....maar je ziet niets, je voelt niets (nou ja buiten het feit dat je 's morgens kotsmisselijk bent dan) en dan ineens....een fladderend zacht glijdend kriebeltje binnen je buik....een teken dat het tóch echt waar is. Ik kón dat zó beleven omdat het zéér gewenste kinderen waren en ik er heel bewust voor gekozen had.

De zwangerschappen waarover hier gesproken wordt zijn echter een heel ander verhaal en ik kan mij niet voorstellen dat het gros van de vrouwen of meisjes die verkracht zijn of om een andere zwaarwegende reden een abortus "willen", zonder nadenken hoppa even de bus naar de abortuskliniek nemen, daar een nummertje trekken en zo'n klompje cellen of een foetus met het grootste gemak weg laten halen, zomin als een arts zomaar toestemt om een abortus te plegen.

Bovendien gesteld dát, zelfs al zou dat klompje cellen of de foetus zelfs ook maar even iets van "pijn" voelen, hoe onbewust ook, is dat dan niet veel minder erg dan een ongewenst kind te zijn? En gesteld dát het klompje cellen of de foetus een pijnprikkel ervaart, is die pijnprikkel voor de nog onbewuste, niet net zoiets als voor de mier waar jij vanmorgen per ongeluk op ging staan, of voor die vlieg die je gisteren een mep gaf?
En wanneer je morgen een biefstukje eet, denk dan eens aan die lieve koeieogen met die lange wimpers, die je zo vriendelijk aan hadden kunnen kijken. :roll:
Er is inderdaad een verschil tussen de opgevangen zaadcellen in het condoom en die in de baarmoeder. De laatsten hebben een marathon gezwommen teneinde de eicel te kunnen bevruchten; de sterkste heeft gewonnen en de rest heeft het, net als degenen die in het condoom rondzwemmen, voor het nakijken.
Leuk verzonnen, maar de moeder is de sterkste, zij kan nl denken en een beslissing nemen.
Tenslotte heb ik een aantal objectieve feiten aangedragen die het in mijn visie aannemelijk maken dat het ‘leven’, zoals ik de samengesmolten ei- en zaadcel al eerder heb genoemd en als zodanig beschouw, en welk leven zich razendsnel deelt en vermeerdert teneinde uit te gaan groeien tot een volwaardig mens, het verkregen leven in principe niet wil loslaten.
Zullen we van "volwaardig mens" , volwaardig organisme maken? En wat is een "volwaardig" mens overigens? Kan een ongewenst kind/mens "volwaardig" zijn? Om de één of andere reden vind ik het toch humaner om zo'n klompje cellen of foetus dan idd maar niet geboren te laten worden, zelfs indien het heel even een pijnprikkel zou ervaren.
Laatst gewijzigd door a.r. op 13 jun 2009 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
a.r.

Bericht door a.r. »

Marinus schreef:
Yours schreef:Beiden hebben de potentie om tot een volwaardig mens uit te groeien: een kwestie van tijd.
Iedere cel heeft sinds we kunnen klonen de potentie om uit te groeien tot een volwaardig mens. Dat dat minder natuurlijk is doet daar niets aan af.
Klonen doet vast pijn 8)
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

@ yours

als ik jou verhaal goed begrepen heb, begrijp jij dus dat er situaties zijn waarin een vrouw niet wil dat er een kind geboren wordt.

Maar je hebt er ook veel moeite mee, omdat het wel een mens in wording is. En ik denk dat je dan precies aangeeft waarom abortus een emotionele zaak is, want iedereen is zich daar van bewust. En dat maakt het ook zo moeilijk. Zoals a.r. ook al schrijft, geen vrouw gaat voor haar lol naar de abortus kliniek. Maar soms is het het kiezen uit 2 kwaden, en kan het voor alle partijen beter zijn om het te laten verwijderen.

Groet Kristel
a.r.

Bericht door a.r. »

p.vroon schreef:
Deseo! schreef:
Men moet dus minder vaak naar films kijken als Look Who's Talking... (?) :D
Of teveel pret-echo's bekijken. O, gut hij zwaait naar mij. Het is net Klaas die ligt ook altijd op zijn zij.
Een pret echo bij 22 weken.....ligt het aan mij, of is 22 weken idd niet erg laat om een abortus te laten plegen?

Afbeelding
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik vind het een heel bizar idee dat de ene foetus van 22 weken in stukjes wordt gehakt en wordt vernietigd, en een ander foetus van 22 weken die geboren wordt een naam en begravenis krijgt.

Ik vind 22 weken ook erg laat, maar er zijn er die er anders over denken.

Groet Kristel
a.r.

Bericht door a.r. »

Wel, het is iets waar ik grote moeite me heb dus, een "duivels dilemma" oid...persoonlijk......ik zou het niet kunnen :?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die mening deel ik dus ook. Dit is geen klompje cellen, maar een kindje met alles erop en er aan. En dat die geen pijn voelt, dat geloof ik niet zomaar. Ooit dacht men ook, heel lang geleden, dat honden geen pijn konden voelen, er zijn toen de meest gruwelijke experimenten op hun uitgevoerd. Nu wisten de mensen in die tijd natuurlijk ook heel erg veel nog niet. Maar of men nu alles wel heel zeker kan weten, daar heb ik dus mijn twijfels bij.

Ooit zag ik een keer een filmpje van een abortus binnen in de baarmoeder gefilmd. De gyneacoloog die dat filmpje ook zag, heeft vanaf toen nooit meer een abortus willen uitvoeren. Ik weet niet of het nog ergens te vinden is. Maar het was zeer confronterend.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Dit vond ik ergens op internet.

Niet eens zo lang geleden ging men er van uit dat baby's geen pijn kunnen voelen. Er werd dan ook helemaal niet aan pijnbestrijding gedaan bij heel jonge kinderen. De medische wereld was van mening dat baby's niet voldoende zenuwen hebben om pijn te voelen. Bovendien zouden hun hersenen de "pijn-boodschap" niet ontvangen. Gelukkig ontdekte een Britse anesthesist in de jaren '80 dat baby's wel degelijk weten pijn voelen, hoogstwaarschijnlijk al in de baarmoeder. Er wordt nu zelfs verondersteld dat baby's MEER pijn voelen, omdat zij er nog niet op kunnen reageren zoals volwassenen

Ik had dit jaren geleden al eens gelezen en vond het toen erg maf. Elke moeder weet dat haar baby pijn voelt, Die van mij gingen tenminste alle drie vreselijk brullen toen ze het hielprikje kregen.

Groet Kristel
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Overigens ben ik blij dat ik persoonlijk nooit met een abortus te maken zal krijgen. Ik vind het hoe dan ook een naar idee.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Yours schreef:@appelfflap en p. vroon,

Ooit van nociceptie gehoord?
Het zintuig ‘voelen’ wordt onderverdeeld in drie aparte zintuigen. Een daarvan, nociceptie, is het somatische zintuig dat pijn doet voelen; het is diffuus gelokaliseerd. De zenuwuiteinden die de pijnprikkels detecteren, zitten over vele lichaamsdelen verspreid. Aan de buitenkant van het lichaam zitten de nocireceptoren o.a. in de huid; aan de binnenkant van het lichaam bevinden de pijnzenuwen zich in de organen en in het bewegingsapparaat.
De reactie op pijnprikkels heeft een reflexmatige component en er is een bewuste pijnwaarneming wanneer er meer dan druk gegeven wordt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nociceptie
http://www.geburtshilfe.usz.ch/Document ... eption.pdf

De nociceptieve prikkelverwerking is een vraagstuk waar zeker naar wordt gekeken. Maar is het slechts reflexmatig of ook iets wat op centraal niveau een rol speelt. Is datgene wat jij ervaart als pijn ook aanwezig tijdens de eerste 20 weken van een zwangerschap. Daar is men nog niet van overtuigd. Maar je kunt het voordeel van de twijfel wegnemen door bij een foetus van bv. 14 weken pijnstilling toe te dienen. Aan de andere kant geef je al pijnstilling tijdens een narcose. En aangezien er een gezamelijke circulatie is, zal dit ook merkbaar zijn op foetaal niveau. De bloed-placenta barriere is eigenlijk een open deur wat medicijnen betreft.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Fok schreef:'Kabinet rekt in geniep abortuswet op'

Het kabinet moet in de Tweede Kamer opheldering verschaffen over de juridische definitie van een zwangerschap. Volgens de wet is een vrouw nu pas in verwachting als zij 16 dagen overtijd is. Pas daarna is sprake van abortus als de zwangerschap wordt afgebroken. VVD en GroenLinks vrezen dat het kabinet die definitie eerder dit jaar geruisloos heeft veranderd.

De fracties worden daarin gesteund door de abortusartsen van Women on Waves (WoW), die afgelopen weekend bekend maakten dat hun werk op de omstreden abortusboot door het kabinetsbeleid onmogelijk is geworden. Op de abortusboot verstrekt WoW onder Nederlandse vlag abortuspillen aan vrouwen uit landen waar abortus verboden is. Met zo’n pil kan een vroege zwangerschap, tot 16 dagen overtijd, worden beëindigd. Dit staat bekend als de overtijdbehandeling.

Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven verscherpte de regeringscoalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie afgelopen voorjaar de eisen voor de overtijdbehandeling. De pil mag nu alleen nog worden verstrekt via een ziekenhuis of kliniek, waar de duur van de zwangerschap kan worden vastgesteld. Daarmee maakt de coalitie duidelijk dat de abortuspil niet door huisartsen mag worden verstrekt en ook niet door een organisatie als WoW als die geen goedgekeurde kliniek aan boord heeft. Die restricties golden al voor verder gevorderde zwangerschappen.

Volgens de critici rekt de coalitie daarmee de abortuswet op. Tot nu toe gold een zwangerschap in juridische zin pas na 16 dagen officieel als een zwangerschap, omdat pas dan sprake is van volledige innesteling van de foetus in de baarmoeder en van zelfstandige hartactie en bloedcirculatie. In 1995 bevestigde de Hoge Raad dat de overtijdbehandeling in juridische zin niet als "afbreking van de zwangerschap" kan worden aangemerkt.

"Wij signaleren het gevaar dat het kabinet in het geniep de definitie van een zwangerschap in vergaande mate probeert te wijzigen", aldus het Kamerlid Teeven (VVD). "Het wordt niet met zoveel woorden gezegd, want zo gaat dat altijd met medisch-ethische kwesties in deze coalitie, maar het lijkt intussen wel te gebeuren. Het kabinet moet uitleggen wat het bedoelt." GroenLinks heeft de indruk dat het kabinet puur om 'politiek-symbolische redenen' de regels aanscherpt, aangezien uit onderzoek blijkt dat artsen rond de overtijdbehandeling de afgelopen jaren alle zorgvuldigheidseisen al in acht namen.

Staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid ontkent dat de aanscherping van de regels is bedoeld om de abortusboot van Women on Waves (WoW) het werken onmogelijk te maken. Wel geeft zij toe dat ook de boot aan de nieuwe eisen moet voldoen. "Voor afbreking van een vroege zwangerschap worden nu dezelfde eisen gesteld als voor een gevorderde zwangerschap", aldus een woordvoerder van het ministerie. "Het mag alleen in een kliniek of ziekenhuis, waar de duur van de zwangerschap vastgesteld moet worden. Er dient aan eisen te worden voldaan, zoals een wachtruimte, behandelruimte en afspraken met een nabijgelegen ziekenhuis waarmee kan worden samengewerkt in geval van complicaties. Ook Women on Waves zal aan die eisen moeten voldoen."

Vandaag werd bekend dat inspectie voor de Gezondheidszorg het Openbaar Ministerie inmiddels heeft gevraagd WoW strafrechterlijk te vervolgen wegens het uitdelen van abortuspillen voor de kust van Spanje in oktober vorig jaar. De organisatie werkte toen vanaf een jacht, zonder de speciale mobiele kliniek aan boord. De vergunning gold volgens de inspectie alleen voor de kliniek.

Abortusarts en WoW-directeur Rebecca Gomperts ziet er een duidelijke aanwijzing in dat de politiek de regels aan het aanscherpen is. Zij kondigt op haar beurt juridische stappen aan tegen de Nederlandse staat, omdat die de regels heeft veranderd zonder de wet te wijzigen. "Wij willen weten of dat zomaar mag."
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat de christelijken hun kans schoon zagen hun "opdracht" te concretiseren met hun nieuwe interpretatie van de bestaande regelgeving.
Mijn achterdocht wakkert dan ook nog aan als ik de inspectie ineens zo ontzettend alert zie reageren met hun activeren van het Openbaar Ministerie.
Terwijl het in de grond om een juridisch steekspelletje lijkt te gaan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

ANP schreef:Levenslang voor moord op abortusarts in VS

WICHITA/KANSAS CITY - Een rechter in de Amerikaanse staat Kansas heeft donderdag (plaatselijke tijd) de 52-jarige Scott Roeder veroordeeld tot levenslang voor de moord op abortusarts George Tiller.

De 67-jarige medicus werd in mei 2009 in een kerk doodgeschoten.

Tiller had een kliniek in Kansas en was een van de weinige artsen in de Verenigde Staten die abortussen uitvoerde bij vrouwen in een laat stadium van hun zwangerschap.

Hij was daarmee een doelwit van tegenstanders van abortus, die hem 'Tiller de babykiller' noemden. In 1993 was hij ook al beschoten. Hij liep toen verwondingen aan zijn armen op.

Goede redenen

Roeder, een bekeerling tot het christendom, zei tijdens het proces dat hij goede redenen had om de arts te doden: hij moest ongeboren baby's redden.

Rechter Warren Wilbert bepaalde donderdag dat Roeder pas over vijftig jaar in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating.

Roeder onderbrak de zitting donderdag herhaaldelijk. Zo riep hij dat de kerk waar hij Tiller doodschoot, een 'synagoge van Satan' zou zijn. Na de uitspraak beet hij de rechter toe: ,,U heeft het bloed van baby's aan uw handen.'' Bewakers trokken de tierende Roeder de rechtszaal uit.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Tja, dan noem je abortus moord en vervolgens laat je zien dat er helemaal niets mis is met moorden door een mens om te leggen. Is dat niet een beetje een dubbele boodschap?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Plaats reactie