Achter de glimlach van de Dalai Lama

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Achter de glimlach van de Dalai Lama

Bericht door CXT »

Vandaag las ik een interview van de EO. Ik stond werkelijk versteld van de hypocrisie, de leugenachtigheid en de zwartmakerij die uit dat artikel bleek. De meest vreedzame religie die er maar is, het boeddhisme, wordt in een hokje geplaatst waar het christendom - vooral als je dit artikel meerekent - veel beter in past. Wat kan ik zeggen? Oordeel zelf:

Gert-Jan Schaap, Achter de glimlach van de Dalai Lama
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Of het allemaal leugens zijn wat hij over de doelstelling en de inhoud van het Tibetaanse Boeddhisme beweert weet ik zo nog niet. Het Boeddhisme kent evengoed allerlei stromingen met soms heel vreemde wendingen.
Dat hij het Boeddhisme en de Dalai Lama als een soort van anti-christ of van de duivel ziet, is natuurlijk een geloofszaak en heeft niets met de realiteit te maken. Maar ik zou niet zo snel twijfelen aan zijn uitspraken hoe het gedachtegoed van het Tibetaanse Boeddhisme in elkaar zit.
Uiteraard is het ook een lekker propagandaverhaal voor het christendom dat vindt men doorgaans veel belangrijker dan uitzoeken of zijn beweringen wel kloppen.

edit: typefoutje.
Laatst gewijzigd door Kitty op 06 jun 2009 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:Of het allemaal leugens zijn wat hij over de doelstelling en de inhoud van het Tibetaanse Boeddhisme beweert weet ik zo nog niet. Het Boeddhisme kent evengoed allerlei stromingen met soms heel vreemde wendingen.
Dat hij het Boeddhisme en de Dalai Lama als een soort van anti-christ of van de duivel ziet, is natuurlijk een geloofszaak en heeft niets met de realiteit te maken. Maar ik zou niet zo snel twijfelen aan zijn uitspraken hoe het gedachtegoed van het Tibetaanse Boeddhisme in elkaar zit.
Uiteraard is het ook een lekker propagandaverhaal voor het christendom dat vind men doorgaans veel belangrijker dan uitzoeken of zijn beweringen wel kloppen.

Het was leerzaam, maar ook door de ogen van een christelijke bekeerling. Die nu een onbijbelse werkelijkheid tegenkomt. Als een leermeester Hitler een bodhisattva noemt, is dit niet kenmerkend voor het boeddhisme. Het organiseren van genocide is niet de boeddhistische weg om te komen tot verlichting. Dat is gewoon de mening van een individu die hij nu gebruikt om het boeddhisme in discrediet te brengen. Dat boeddhisten vaak lachen om anderen tot bekering te brengen is ook een nogal subjectief trekje. Christenen die evangeliseren tonen ook een opgefokte blijmoedigheid en trachten verbaal mensen te overtuigen van hun gelijk. Wat een boeddhist niet snel zal doen. Dus meten met twee maten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Er valt best het één en ander aan te merken op het Tibetaanse Lamaïsme, maar het betreffende artikeltje is hypocrisie van de bovenste plank. De mate van overdrijven en uit het verband rukken van uitspraken en citaten is overigens typerend voor evangelisten.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik moet bij de Dalai Lama altijd denken aan die robotten van Sony en Honda

De goede man heeft werkelijk maar 1 gezichtsuitdrukking :D en zijn bewegingen kun je denk ik ook wel in zo'n asimo stoppen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

[...]Er is onmiskenbaar een bepaalde kracht die door hem werkt.”

Hoe verklaar je die kracht, achteraf?
“Vandaag geloof ik dat die kracht door de geesten van het boeddhisme, boze geesten of demonen, komt. Boeddhisten zeggen dat de Dalai Lama een reïncarnatie is van bepaalde wezens, zoals Kalachakra of Chenrezig. Deze boeddhamanifestaties werken volgens het Tibetaans boeddhisme door hem heen.”

:lol:

Sommige christenen zien achter elke boom een demon/boze geest. Lachwekkend eigenlijk.

Het is dus ook een missionaire tactiek. Kalachakra heeft vier gezichten, die in geschriften heel precies worden beschreven. Twee gezichten hebben een vriendelijke, twee andere een toornige uitdrukking – vrede en toorn in één wezen verenigd. De Dalai Lama, van wie men zegt dat hij een incarnatie van Kalachakra is, toont de vriendelijke gezichten meestal in de openbaarheid. Maar hij heeft ook de toornige gezichten, die hij binnen interne kringen laat zien. Hij spreekt weliswaar over wereldvrede, maar daarmee bedoelt hij de vrede die wordt behaald na de overwinning op de vijanden. Deze ‘vrede’ bereidt hij op magische wijze voor, al zal hij dat nooit in het openbaar zeggen.
:lol:
Alsof Jahweh/Jezus géén gespeleten persoonlijkheid is! Liefdevol voor zijn geloofsslaven en onbarmhartig en medogenloos voor ongelovigen. Ook de volgelingen worden met dreiging van de hel en eeuwige straf binnen het kamp gehouden. Jahweh/ Jezus zal vlgs. de bijbel baden in het bloed van zijn vijanden. Dus de pot verwijt hier de ketel dat ie zwart is! Ook Jahweh is een tiran en despoot en doet zich vriendelijk en liefdevol voor, wie de héle bijbel tenmisnste aandachtig leest. Christenen benadrukken vaak enkel de zgn. liefde die God/ JC voor de mensheid zou hebben.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Onder het mom van "bevrijding" kwamen de chinezen in 1950 de lamaistische theocratie omverwerpen. Maar ze hebben een (even?) repressief koloniaal regime er voor in de plaats gezet.

Als verdrevene ben je de underdog en krijg je daarom alleen al snel sympathie, Ik hoop dat inmiddels het lamaisme wel wat democratischer is geworden.

edit tiepfaut
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 08 jun 2009 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het viel me gelijk op dat de Dalai Lama als 'opperhoofd' werd neergezet. Hoe zou de man zelf reageren als Jezus of de paus zo zou worden omschrijven?
Het is denk ik een utopie om te denken dat een religie kan blijven bestaan zonder evangeliseringsdrang en het binden van leden. Op elke religie valt wel iets aan te merken, ook op het boeddhisme.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
micha (dui)
Geregelde verschijning

Bericht door micha (dui) »

:wave:
Ik heb alleen een vraag :
Hoe heet dat boek van een Nederlander over zijn eigen ervaring met het Zen Boedhisme =; ?

Het is een vrij bekend satirsch boek uit de jaren 80 of 90...

alvast bedankt
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ken wel Zen en de Kunst van het Motoronderhoud maar dat is volgens mij niet van een nederlander.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

doctorwho schreef:Ken wel Zen en de Kunst van het Motoronderhoud maar dat is volgens mij niet van een nederlander.
Neen, dat is van Pirsig. Het is ook imho wel het enige te pruimen werkje van de man.
Ni dieu, ni maître.
Junes Mélange
Banned

Bericht door Junes Mélange »

Dat boek is van Jan Willem van de Wetering de misdaadromanschrijver. Inderdaad een prachtig boek, zo'n hollandse stoere boerenknul op een matje bij een strenge dogen in een dasha. Vaak met een rietje geslagen, buiten lekker een sigaretje roken, hun slogans net niet goed kunnen oplossen en dan weer een jaartje op het matje. Uiteindelijk niet volgehouden maar tegenwoordig geeft hij er, geloof ik, dikbetaalde cursussen in.

Maar ik kwam hier eigenlijk even om te vertellen dat ik de glimlach van de dalai lama vind lijken op de glimlach van een kind, een kind met binnenpretjes.
Ik zag hem vanmiddag bij rtl z geïnterviewed worden door Reinier, ik kan het niet goed reconstrueren maar hij gaf echt ontzettend maffe antwoorden en die Reinier jeej helemaal hemels naar hem op. De laatste vraag was, zei Reinier, van een jongetje Justin.
Wat zou u geworden zijn als u geen dalai lama was geworden.
Dalai zou dan waarschijnlijk boer zijn geworden in zijn geboortedorp of iets met technische gereedschappen voor een boer. Er was eens een journalist geweest met een kapot horlogen de dalai heeft dat horloge toen gemaakt.
Allemaal antwoorden naar mijn hart, ik vind de dalai lama echt een toffe peer met de glimlach en antwoorden van een kind met down syndroom.
défendre quelque chose beau c'est interdit.
siger

Bericht door siger »

Ik ga er gewoonlijk van uit dat je met een mooie glimlach geen half werelddeel onderwerpt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ashoka_the_Great

Net zomin als de halve wereld christelijk is geworden nadat iemand zei "laat de kinderkes tot mij komen" etc.... etc....
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c2ebc89473

De persoonlijke anekdotes van Junes Mélange zijn verplaatst. Omdat sommige dingen goed nieuws waren, was de link snel gelegd. Junes mag hier (zie boven) verder gaan met haar persoonlijke anekdotes. Wat hier volgt heeft te maken met de Dalai Lama.

Grt,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
a.r.

Bericht door a.r. »

Plaats reactie