'Koe-ri-o-sa-man-ta-ri-e-tek-ki-ki'

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Uitgegeven: 2 juni 2009 07:38
Laatst gewijzigd: 2 juni 2009 07:38

Waarom waren we gisteren ook alweer vrij? O ja, het was Pinksteren. Maar wat is Pinksteren eigenlijk, anders dan Pinkpop of een lekker stukje fietsen in het zonnetje? Door Onze Taal.

Veel Nederlanders hebben daar geen benul van, en dus al helemáál niet van het taalkundige spektakel dat er ooit mee gepaard ging: dat mensen zomaar een taal gingen spreken die ze niet eens kenden.

'Spreken in tongen' wordt het genoemd, het spontaan gaan praten in een taal waarvan de spreker zelf niet eens vermoedde dat hij die beheerste. En dat is dus wat er oorspronkelijk gebeurde tijdens Pinksteren.

Happenings

We schrijven het jaar 33. Jezus is net een paar dagen geleden naar de hemel vertrokken en zijn volgelingen zitten bij elkaar als er plotseling met veel geraas "vurige tongen" neerdalen op de hoofden van de aanwezigen, die vervolgens allemaal in voor henzelf vreemde talen beginnen te spreken over "de grote daden van God".

Ook nu, tweeduizend jaar later, voltrekken zulke talige wonderen zich nog altijd, vooral tijdens religieuze bijeenkomsten. Denk dan niet aan gewone kerkdiensten, maar meer aan het wat uitbundigere segment: van die Blues Brothers-achtige happenings met swingende muziek en zingende, dansende en 'halleluja'-roepende gelovigen.

Geen touw

Tijdens al die vrolijkheid komt er dan een moment waarop de aanwezigen opeens rare kreetjes gaan uitslaan. 'Koe-ri-o-sa-man-ta-ki-ri-e-tek-ki-ki-es-se-te-koe-koe-es-set', valt er dan bijvoorbeeld te horen. Of 'nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta'.

Worden hier óók de grote daden van God bezongen? Dat is onduidelijk, want een belangrijk verschil met tweeduizend jaar geleden is dat er aan de moderne tongentaal eigenlijk geen touw vast te knopen valt.

Gene zijde

Daarom blijft het ook onzeker wat er precies gebéúrt als er in tongen wordt gesproken. Sommige betrokkenen zien het als het ultieme bewijs dat de Heilige Geest zich in een gelovige heeft genesteld. Anderen weten zeker dat er op die manier boodschappen van gene zijde worden doorgegeven.

Maar wat zouden dat dan voor boodschappen moeten zijn? Er is in deze religieuze hoek nog geen Char opgestaan, die de groeten uit het hiernamaals kan overbrengen. En al helemaal geen Jomanda, die van hogerhand doorkrijgt dat kanker niet erger is dan een bacterietje.

Vaste patronen

Intussen heeft ook de wetenschap zich gebogen over de tongentaal, en allerlei wetmatigheden ontdekt. Er blijken bijvoorbeeld vaste patronen te bestaan in de afwisseling van klinkers en medeklinkers, en er zijn overeenkomsten te zien met kindertaal (veel korte woordjes zonder medeklinker aan het eind) en met muziek (telkens terugkerende klankopeenvolgingen).

Vooral opvallend is het onderzoek van theoloog Ronald Schouten, die vijf jaar lid was van zo'n tongentaalgeloofsgemeenschap, en dus ook spreekt als ervaringsdeskundige. Hij ontdekte dat tongentaal geen abnormale, bovennatuurlijke handeling is, maar iets wat iedereen na wat voorbeelden en instructies heel eenvoudig zelf kan voortbrengen.

Spreken in tongen is volgens hem zo veel als een meditatietechniek. Eigenlijk net zoiets dus als een lekker stukje fietsen in het zonnetje. Of luisteren naar Pinkpop.

Reageren? Ga naar www.onzetaal.nl
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Waarom moet ik nu aan oelikoeki denken :?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Intussen heeft ook de wetenschap zich gebogen over de tongentaal, en allerlei wetmatigheden ontdekt. Er blijken bijvoorbeeld vaste patronen te bestaan in de afwisseling van klinkers en medeklinkers, en er zijn overeenkomsten te zien met kindertaal (veel korte woordjes zonder medeklinker aan het eind) en met muziek (telkens terugkerende klankopeenvolgingen).
Men maakt wanneer men 'in tongen spreekt' slechts combinaties van lettergrepen die men kent en tevens klinkt het ook bekend in de oren. Vergelijk het met iemand die geen woord frans kent, maar toch een interpretatie kan geven van een fransoos. Er zijn culturen waarin de klanken heel erg van de onze verschillen, zoals bepaalde talen in India en Zuid Afrika. Echter, niemand die 'in tongen spreekt' maakt dat soort klanken; iedereen brabbelt in een taaltje dat erg op de Westerse talen lijkt, het is niets anders dan wanneer je brabbelt tegen een baby.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Koe-ri-o-sa-man-ta-ri-e-tek-ki-ki'
Betekent dit soms:

Ik ben benieuwd of jouw hart ook sneller gaat kloppen van een Opel Manta. :D

Ik hoorde dit spreken in tongen tijdens een donderpreek van die 'opperleidster' uit die documentaire: Jesus Camp. Wat een toverkol. Geen goed woord voor over.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik heb toch aardig wat tijd doorgebracht tussen mensen die hier aan meedoen, maar tot mijn grote spijt nooit een echt goed voorbeeld van dichtbij meegemaakt. Ik ga dat artikel zeker lezen.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Fjedka schreef: Betekent dit soms:

Ik ben benieuwd of jouw hart ook sneller gaat kloppen van een Opel Manta. :D

Ik hoorde dit spreken in tongen tijdens een donderpreek van die 'opperleidster' uit die documentaire: Jesus Camp. Wat een toverkol. Geen goed woord voor over.
[-X

As above, so below
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik heb het ook wel eens geprobeerd. Ging best heel leuk vond ik zelf.

Totdat ik mezelf Osama bin laden hoorde zeggen!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Je hebt wel eens van die topictitels waarbij ik geen idee heb waar het over zal gaan.
Reref is weer in het Fins bezig?
Nee dus.
Het is iets met Pinksteren en neurofysiologie.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Fjedka schreef: Ik ben benieuwd of jouw hart ook sneller gaat kloppen van een Opel Manta. :D
Beetje offtopic, zoals gewoonlijk; hier gaat het altijd sneller van kloppen ongeacht welke taal; bruin, panterbekleding over de stoelen en iets aan het spiegeltje, een Wilderspopje of zo. :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:
Fjedka schreef: Ik ben benieuwd of jouw hart ook sneller gaat kloppen van een Opel Manta. :D
Beetje offtopic, zoals gewoonlijk; hier gaat het altijd sneller van kloppen ongeacht welke taal; bruin, panterbekleding over de stoelen en iets aan het spiegeltje, een Wilderspopje of zo. :D
Maar dan wel in voodoo uitvoering zeker? 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef: Maar dan wel in voodoo uitvoering zeker? 8)
Niet perse, dat hebben Samante en ik eens uitgetest maar dat werkte helaas niet, Jenny Goeree loopt nog steeds op deze planeet rond. :(
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:
Niet perse, dat hebben Samante en ik eens uitgetest maar dat werkte helaas niet, Jenny Goeree loopt nog steeds op deze planeet rond. :(
Aaaah, waren jullie dat. Je hoort niet veel meer van haar, dus enigszins heeft het wellicht toch wel wat geholpen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Fenomeen schreef:
Een haar, een nagel en de juiste klei :twisted:

As above, so below
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Tongentaal is niets bijzonders. Ik heb het vroeger ook gedaan. Het is inderdaad een kwestie van de juiste instructies, welke zijn: begin met onbetekenende lettergrepen uit te spreken en op den duur gaat het praktisch vanzelf. Het heeft wel iets meditatiefs, het is in principe gewoon een freestyle mantra. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

We hadden trouwens al eerder een topic over tongentaal een aantal jaren geleden.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2754

Plaats reactie