In virtueel gesprek met een christen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Vind je dit topic interessant?

Nee, het boeit me niet echt
4
13%
Ja, vind het leuk om eerlijk gesprek aan te gaan met een christen
18
60%
Nee, het is toch allemaal onzin
3
10%
Ja, hoop aan te kunnen tonen dat deze christen totaal ongelijk heeft
3
10%
Het is wel vermakelijk :)
2
7%

Totaal aantal stemmen: 30

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lehem schreef:
collegavanerik schreef:vind je het boeddhisme/hindoeisme met onbeperkte herkansingen om in het nirwana te komen niet veel rechtvaardiger dan de ene kans bij het christendom/jodendom/islam?
Als het waar zou zijn misschien wel. Aan de andere kant is het Nirwana nu niet iets waar ik graag in terecht zou willen komen, maar goed, stel dat het een vergelijkbaar iets was met de hemel, dan zou ik zeggen dat een oneindig aantal herkansingen wel makkelijker zou zijn. Maar in het geval van de bijbel zeker niet, want dat zou betekenen dat je oneindig van God gescheiden zult blijven, aangezien je niet door eigen streven je plekje in de hemel kunt verdienen. Zeg nu zelf; wat is rechtvaardiger:

- Iemand duizenden malen de kans geven om door middel van ploeteren de hemel te bereiken

- of Hem de hand reiken en hem willen helpen, de hemel als cadeau geven?

Ik kies dan toch voor optie 2 denk ik.
En als het die ene keer niet lukt omdat de persoon toevallig de verkeerde vrienden kreeg, dan maar voor eeuwig de hel in. Het gaat er niet om niet of het gemakkelijker is, het gaat erom wat rechtvaardiger is.

En over de uitwerking van de goede werken zijn de katholieken het ook al niet met je eens.
Als het zuiver gods genade is dan maakt het dus niet uit wat de mens doet, niet echt vrije wil toch?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef:Gods optreden in de wereld is altijd zo miniem en op zo'n zeer beperkte schaal dat men altijd tot de omgekeerde conclusie gedwongen wordt: God geeft nooit echt om de mensheid. Hij houdt zich enkel met zichzelf bezig en in die spelletjes van hem passen toevallig een paar mensen. Soms slaat hij een mens dood omdat die per ongeluk een ark aanraakt ofzo. Soms slaat hij er een paar dood omdat ze een leugentje vertelden, soms ook aait hij een koning over zijn bol wanneer die een tempel laat bouwen of laat hij een paar ongedeerd in een vuur lopen of laat hij iemand in de kracht van de Heilige Geest een paar duizend filistijnen of aanverwant tuig uitmoorden.

De spelletjes die Hij speelt om zijn eeuwige saaiheid te doorbreken zijn altijd krakkemikkig. Profetieën zijn nooit profetieën, verlossing is nooit verlossing, bevrijding is nooit bevrijding, liefde is nooit liefde, dood is nooit dood, 'voor altoos' is altijd maar voor een tijdje, genade houdt altijd genadeloosheid in de hand, beloftes trekt Hij weer in, vervulling is altijd maar ten dele, wat ooit zonde was is even later weer niet zonde, wat nooit zonde was is even later weer uitdrukkelijk wél zonde, Gods spreken is altijd tegen iemand anders en altijd in een grijs verleden, God hoort als een stokdove, hij ziet als een arendsoog tijdens de slaap, hij geeft opdracht om een huis voor hem te laten bouwen, maar heeft geen huis nodig, hij wil zelf koning zijn, maar laat zijn volk door koningen geregeerd worden, hij verhoort aan de lopende band gebeden, maar enkel aan degenen die naief genoeg zijn om het zich in te beelden, hij belooft van alles lekkers, maar je moet er eerst voor dood gaan, hij helpt je in alle stormen, maar je kunt toch maar beter je eigen huis in steen optrekken om de stormen te doorstaan.

Hij is een God van oorlog, maar een paar bijbelboeken verder opeens een God van vrede. Hij daalt naar beneden om iets te kunnen zien op aarde, maar een paar bijbelboeken verder kan Hij opeens alles zonder moeite zien. Hij beschermt je overal en tegen alles, maar je kunt toch maar beter een bliksemafleider op je huis zetten en een inenting halen bij de dokter. De kerk is het werk van zijn Geest, maar laat zich zien in oneindig veel onderling twistende groeperingen, overal is Hij aan het werk, maar Hij ligt er geen nacht van wakker wanneer er ergens een moslimgeloof ontstaat dat de halve wereld verovert. Hij schept ooit een nieuwe aarde, maar het dringt nooit tot Hem door dat Hij dat al de eerste keer had moeten doen. Hij heeft een vijand die al millennia weet weet dat hij niet veel tijd heeft, een zoon die al millennia op het punt staat terug te komen....ach,...nee, laat ik nog even doorgaan met de spelletjes van God
Gaat er weer in als "Hollandse nieuwe". Met van mijn part Finse uitjes.
Je liet weer geen graatje zitten. :D
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Aart Brouwer schreef:Heus, het doet geen pijn - en anders vangen wij je wel op. Er zijn hier genoeg mensen die de littekens met ere dragen.
En het kind met badwater en al hebben weggegooit.

Frank C.
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Kun je aangeven wat in dit geval het kind is en wat het badwater? En ook omschrijven wat jij dan niet weggegooid wil zien en ook onderbouwen waarom niet?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Kitty schreef:Kun je aangeven wat in dit geval het kind is en wat het badwater? En ook omschrijven wat jij dan niet weggegooid wil zien en ook onderbouwen waarom niet?
Kijk op topic "Hoe betrouwbaar zijn de Evangeliën ! "

F.C.
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
lehem

Bericht door lehem »

Even tussendoor; ik ga binnenkort weer antwoorden. Ben afgelopen dagen erg druk geweest, morgen nog de hele dag weg, maar woensdag zal ik weer wat proberen te beantwoorden!
siger

Bericht door siger »

lehem schreef:
Siger schreef:Feitelijk heb je niets waaruit je kan afleiden dat God van mensen houdt, is het niet?
Maar als christen geloof ik dat die liefde van mensen voor God en voor andere mensen alleen kan door Gods liefde.
Ik vind het trouwens een interessante vraag, en heb nu slechts een 'eerste gedachte' antwoord gegeven. Maar ik zal hier de komende tijd wat dieper over nadenken!
Ik zie er naar uit te horen wat je hebt om uit af te leiden dat God van mensen houdt.

Inmiddels nog een klein extra-vraagje: je zegt "als christen geloof ik...". Hoe moet ik die uitspraak begrijpen? Hoe of waarom wordt je christen, als je gelooft wat christenen geloven nádat je christen bent?
Plaats reactie