Het verschil is tussen jouw zoektocht en de zoektocht van Trees is dat jij het met open visier hebt gedaan terwijl Trees haar visier op een kiertje open zet en maar niet dat verder open kan of wil zetten omdat ze bang is voor de skepsis van anderen. Ze wentelt zich in cliches en tegeltjeswijsheden om interessant te doen lijken maar is m.i. gewoon bang om open kaart te moeten spelen maar wel interessant te doen lijken. Op dit forum werkt dat helaas alleen niet: als je niet met open visier tegen anderen debatteert, maak je jezelf suspect en gaat men ervan uit dat je informatie achter houdt. In het geval van Trees is dat de afgelopen postings volkomen duidelijk geworden.Theoloog schreef:Cliché of niet, ik heb mogen ondervinden dat het juist is. Zo heb ik de waarheid gezocht, enne...Kitty schreef:Ik ben echt niet snel van mijn stuk, maar als een cliché me laaiend kan maken dat is het wel het: zoekt en je zult vinden! Volslagen onzin!Trees schreef:
Ergo: zoek en je zult vinden.
Ik heb mijn halve leven, vooral als kind en puber, me het leplazarus gezocht maar nooit gevonden! Ik word doodmoe van dat soort volslage onzinnige statements! En nee ga nu niet zeggen dat ik verkeerd zocht, anders denk ik dat ik forumregels ga overtreden.
Bedwelming
Moderator: Moderators
Re: Realiteit.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ik heb een associatie bij de topic-titel en het begin van het verhaal die een andere kant opgaat dan de religiegeschiedenis die Herman van der Helm uiteen wilt zetten:
opium:
Want wat als je de ervaring hebt dat je alles snapt, dat je inziet dat hoe je eerst dacht hoe het leven in elkaar zat een illusie is geweest en je een veel mooiere waarheid hebt ontdekt, een veel diepere waarheid. Zo'n ervaring heb ik gehad, meermalen, soms met wiet, soms met meditatie.
Wat als je dan toch weer verder moet met je leven en je leven bestaat opnieuw uit moeite doen, moeite om je eten te bereiden, het huishouden te doen, om te werken en dat je eigenlijk helemaal niets kunt met die inzichten, dat ze vervluchtigen en er slechts een vage herinnering van achter blijft.
Wat als je toch wel wéét wat je dacht, maar dat je tot de conclusie kwam dat je oude wetenschappelijk-materialistische wereldbeeld véél beter correleert met èn je eigen ervaringen van hoe je dágelijkse leven is èn met de exacte metingen die wetenschappers horen te doen?
Wat dan? Dan weet je dat je brein tot ervaringen in staat zijn die geheel los staan van de werkelijkheid en dat het proberen weer terug te roepen van die ervaringen je een junkie van de drug religie maakt. En je probeert steeds weer te scoren tot (in mijn geval) een onbenullig voorval de zeepbel uiteen doet spatten (bij mij was het een blauwtje lopen waardoor ik besefte dat het gevoel dat dingen zo móeten-gaan-zoals-ze-gaan en dat daar een hogere macht in werkzaam is een illusie was).
En als die zeepbel is gespat, blijft de herinnering aan de 'fix' maar kun je nooit meer scoren. Ook al wil je nog zo graag dat wij er met een bedoeling zijn; het heelal, de werkelijkheid blijft er koud onder.
Geloof - een opium dat ik niet eens meer kán schuiven al zou ik willen.
opium:
Want wat als je de ervaring hebt dat je alles snapt, dat je inziet dat hoe je eerst dacht hoe het leven in elkaar zat een illusie is geweest en je een veel mooiere waarheid hebt ontdekt, een veel diepere waarheid. Zo'n ervaring heb ik gehad, meermalen, soms met wiet, soms met meditatie.
Wat als je dan toch weer verder moet met je leven en je leven bestaat opnieuw uit moeite doen, moeite om je eten te bereiden, het huishouden te doen, om te werken en dat je eigenlijk helemaal niets kunt met die inzichten, dat ze vervluchtigen en er slechts een vage herinnering van achter blijft.
Wat als je toch wel wéét wat je dacht, maar dat je tot de conclusie kwam dat je oude wetenschappelijk-materialistische wereldbeeld véél beter correleert met èn je eigen ervaringen van hoe je dágelijkse leven is èn met de exacte metingen die wetenschappers horen te doen?
Wat dan? Dan weet je dat je brein tot ervaringen in staat zijn die geheel los staan van de werkelijkheid en dat het proberen weer terug te roepen van die ervaringen je een junkie van de drug religie maakt. En je probeert steeds weer te scoren tot (in mijn geval) een onbenullig voorval de zeepbel uiteen doet spatten (bij mij was het een blauwtje lopen waardoor ik besefte dat het gevoel dat dingen zo móeten-gaan-zoals-ze-gaan en dat daar een hogere macht in werkzaam is een illusie was).
En als die zeepbel is gespat, blijft de herinnering aan de 'fix' maar kun je nooit meer scoren. Ook al wil je nog zo graag dat wij er met een bedoeling zijn; het heelal, de werkelijkheid blijft er koud onder.
Geloof - een opium dat ik niet eens meer kán schuiven al zou ik willen.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
- herman van der helm
- Forum fan
beste Think, ik vindt het mooi wat je vertelt en ik kan ook met je meegaan. Wat ik echter heb geprobeerd is in de bron te duiken vanwaar het geloof zou kunnen zijn ontstaan. Ik kwam tot de ontdekking dat het inzicht van een individu zonder dat dit zijn bedoeling was zodanig uit de hand kan lopen dat we er nu duizenden jaren later nog steeds de gevolgen van ondervinden.
Omdat het me intrigeerde wat een inzicht dat een zo groot effekt kan hebben, dan zou inhouden heb ik me proberen in te leven in dit inzicht. Hierbij kwam ik eigen dingen tegen en verhalen van anderen die me tot de "bedwelmings"overpeinzing hebben gebracht.
Overigens staat de column ook op www.frontaalnaakt.nl
http://www.peterbreedveld.com/archives/00001750.html
Omdat het me intrigeerde wat een inzicht dat een zo groot effekt kan hebben, dan zou inhouden heb ik me proberen in te leven in dit inzicht. Hierbij kwam ik eigen dingen tegen en verhalen van anderen die me tot de "bedwelmings"overpeinzing hebben gebracht.
Overigens staat de column ook op www.frontaalnaakt.nl
http://www.peterbreedveld.com/archives/00001750.html
- collegavanerik
- Superposter
er zijn drie openbaringen die het christendom een grote vlucht gegeven hebben
Jezus bij zijn doop (stem uit de hemel, "dit is mijn zoon"), gevolg: hij gaat prediken
Paulus op reis naar damascus (visioen van Jezus, "waarom vervolg je mij"), gevolg hij gaat prediken onder de grieken
Petrus openbaring over onreine dieren (visioen van eten, "slacht en eet"), niet-joden kunnen gemakkelijk toetreden.
Mensen die tegenwoordig stemmen horen, krijgen een pilletje
Jezus bij zijn doop (stem uit de hemel, "dit is mijn zoon"), gevolg: hij gaat prediken
Paulus op reis naar damascus (visioen van Jezus, "waarom vervolg je mij"), gevolg hij gaat prediken onder de grieken
Petrus openbaring over onreine dieren (visioen van eten, "slacht en eet"), niet-joden kunnen gemakkelijk toetreden.
Mensen die tegenwoordig stemmen horen, krijgen een pilletje
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
siger
Re: Bedwelming
Het is me toch ontsnapt hoe en waar je die exacte kennis hebt opgedaan. En wat weet je nu over de dood?herman van der helm schreef:Je leven voelt ook heel prettig omdat je geen last meer hebt van de onzekerheid die men dood noemt. Je weet nu exact wat dit inhoudt. .
Geen probleem toch? Wat stel je je voor als ze "uit de luwte" zouden opereren?herman van der helm schreef:Zij blijven meestal in de luwte opereren en gebruiken middelen zoals systematische studies, beschrijvingen, wetenschappelijk onderzoek, en logische redeneringen.Boeken vol zijn er gevuld en de archieven worden steeds groter en omvangrijker. Zij respecteren meestal de visies en gedragingen van de gelovigen, maar hoeven er zelf niets mee..