p.vroon schreef:Kitty schreef:Het is ook nog de vraag hoe Jona door de balijnen van de walvis heenkwam, want doorgaans bieden die slechts ruimte aan plankton.
En heb je weleens door een slokdarm moeten glijden. En dagenlang in een ruimte moeten bivakkeren met een hoge zuurgraad, giftige gassen en constant heen en weer te worden geslingerd. Ook moet je oppassen dat je niet door de pylorus glijdt, kom je weer in een ander vertrek met nog meer problemen. Dus een speciaal asbestpak, zuurstof voor enkele dagen en een stevig braakmiddel want je moet er natuurlijk ook weer uit. Maar het wereldrecord achtbaan gaat er natuurlijk aan. Dus iets tegen de opkomende misselijkheid zou ook heel handig zijn.
Even me mengen in deze discussie als theoloog zijnde.
Een aantal jaren geleden was er in een orthodox studenten blaadje een discussie over de al dan niet feitelijke historiciteit van Jona. De starter van deze discussie had voor een werkstuk Jona grondig bestudeerd in de grondtaal, met commentaar etc etc. Zijn conclusie was dat de gebruikte werkwoorden en het genre duidde op een meer humoristisch verhaal. Wij lachen in deze dagen om andere dingen, in die tijd was het verhaal van Jona een kruising tussen een stuk visserlatijn, cabaret en een aanklacht tegen het (luie) Joodse volk.
Deze student kreeg behoorlijk wat tegenwind, maar hij wist zijn punt gewoon overeind te houden. Probleem in deze tijd is, dat veel mensen de Bijbel lezen als een boek dat geschreven is na de verlichting en daarmee geen oog hebben voor literaire genres in de Bijbel.
Dit betekend niet dat er gelijk geen historische bodem onder verhalen zit in de Bijbel. Dat is weer het andere uiterste. Het is aannemelijker dat verhalen over Abraham, Mozes en Jona een historische component bevatten dan dat ze vanwege literaire genres compleet uit de duim zijn gezogen bij het haardvuur.
Zit er toch een kern van waarheid in het verhaal? Ik kan me een krantebericht van rond 1900 (!) herinneren, waarbij een man overboord was geslagen. Hij was opgeslokt door een vis (geen walvis en dat staat nergens!). Deze vis is een paar dagen later gevangen door vissers en de man bleek nog te leven. Halfdood dat dan weer wel.
Helaas heb ik geen bronvermelding. Ik sta dus niet in voor de betrouwbaarheid, maar het is wel leuk om even te noemen.