predestinatieleer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

lost and not found yet! schreef:Lineke schreef:
Klopt. We zijn allemaal slecht
@ Lineke,

Waar baseer je het op dat we allemaal "slecht" zijn? Ik kan je genoeg voorbeelden geven van mensen die niet gelovig zijn, op wat voor manier dan ook, en toch een lichtend voorbeeld zijn voor de christelijke samenleving, die claimt dat je een religie nodig hebt om "moreel" oprecht te zijn.

Ps, wat is "slecht"? Dat ik mn buurmeisje verkracht? Natuurlijk is dat slecht, maar ik hoef absoluut niet gelovig te zijn om te beseffen dat dat slecht is!
Psalm 14:1-3 NBV

"[1] Voor de koorleider. Van David.
Dwazen denken: Er is geen God.
Verdorven zijn ze, en gruwelijk hun daden,
geen van hen deugt.
[2] De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen
om te zien of er één verstandig is,
één die God zoekt.
[3] Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.

En Romeinen 3:10-12 NBV

"[10] Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
[11] er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
[12] Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één."

Romeinen 3:23 NBV

"Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God"

Volgens de christelijke bijbel zijn dus alle mensen slecht! :roll:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Kochimodo schreef:
lost and not found yet! schreef:Lineke schreef:
Klopt. We zijn allemaal slecht
@ Lineke,

Waar baseer je het op dat we allemaal "slecht" zijn? Ik kan je genoeg voorbeelden geven van mensen die niet gelovig zijn, op wat voor manier dan ook, en toch een lichtend voorbeeld zijn voor de christelijke samenleving, die claimt dat je een religie nodig hebt om "moreel" oprecht te zijn.

Ps, wat is "slecht"? Dat ik mn buurmeisje verkracht? Natuurlijk is dat slecht, maar ik hoef absoluut niet gelovig te zijn om te beseffen dat dat slecht is!
Psalm 14:1-3 NBV

"[1] Voor de koorleider. Van David.
Dwazen denken: Er is geen God.
Verdorven zijn ze, en gruwelijk hun daden,
geen van hen deugt.
[2] De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen
om te zien of er één verstandig is,
één die God zoekt.
[3] Allen zijn afgedwaald, allen ontaard,
geen van hen deugt, niet één.

En Romeinen 3:10-12 NBV

"[10] Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
[11] er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
[12] Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één."

Romeinen 3:23 NBV

"Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God"

Volgens de christelijke bijbel zijn dus alle mensen slecht! :roll:
Dat begrijp ik ook allemaal wel! Daar ben ik mee opgegroeid! Misschien heb ik me niet goed duidelijk gemaakt naar Lineke! Verklaar mij eens buiten de bijbel om waarom een mens is geneigd tot alle kwaad! Waarom heb je daar een bijbel voor nodig? Sorry Kochimodo, de christelijke bijbel ken ik uit mn hoofd!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lost and not found yet! schreef:Verklaar mij eens buiten de bijbel om waarom een mens is geneigd tot alle kwaad!
Het de logische tweestrijd tussen eigenbelang en broedzorg (allemaal evolutionair opgelegde empathie), als wij solitair zouden leven zouden we dit dilemma niet kennen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
a.r.

Bericht door a.r. »

collegavanerik schreef:
lost and not found yet! schreef:Verklaar mij eens buiten de bijbel om waarom een mens is geneigd tot alle kwaad!
Het de logische tweestrijd tussen eigenbelang en broedzorg (allemaal evolutionair opgelegde empathie), als wij solitair zouden leven zouden we dit dilemma niet kennen.
Is dat zo? "is een (ieder) mens geneigd tot alle kwaad"? Of is óók dát iets dat je/men (wel/niet) meekrijgt vanuit je/zijn/haar (wel/niet) (religieuze) (gebrek aan) (zelf) opvoeding/overtuiging? En iedereen: lees vooral alle aanhalingstekens en haakjes, want ik stel (óók) deze vraag uit verwondering en niet als aanval op religie(ieuzen) oid! Misschien zit er een steekje aan mij los, maar ik begrijp noch de vraag, noch het commentaar erop nl. :roll:....zomaar weer eens een waterval(letje) aan gedachten, die er uitrollen........mjah wel hartstikke off topic :?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Nee hoor het is wel on topic, het is immers de kern van de calvinistische heilsleer.

Als je altijd jezelf wegcijfert voor anderen (superaltruisme) doe je zelf te kort, als je altijd opkomt voor je zelf (superegoisme) doe je anderen te kort. Evolutionair hebben we hier een gulden middenweg in gevonden.

Superegoisme wordt in de meeste culturen als moreel verwerpbaar (misdaad)beschouwd. Superaltruisme als een onhaalbare deugd, die veelal met de dood bekocht wordt. In de christelijke leer was jezus de superaltruist (waarbij ze de tempelreiniging even vergeten), en iedereen die dat niet is, is "zondig en geneigd tot het kwaad".

Ik zou het eerder realistisch noemen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

a.r schreef: Is dat zo? "is een (ieder) mens geneigd tot alle kwaad"? Of is óók dát iets dat je/men (wel/niet) meekrijgt vanuit je/zijn/haar (wel/niet) (religieuze) (gebrek aan) (zelf) opvoeding/overtuiging? En iedereen: lees vooral alle aanhalingstekens en haakjes, want ik stel (óók) deze vraag uit verwondering en niet als aanval op religie(ieuzen) oid! Misschien zit er een steekje aan mij los, maar ik begrijp noch de vraag, noch het commentaar erop nl. Rolling Eyes....zomaar weer eens een waterval(letje) aan gedachten, die er uitrollen........mjah wel hartstikke off topic :?
Een menselijke neiging tot alle kwaad is mijns inziens beter uit te leggen in vergelijking met het andere deel van het dogma: onbekwaam tot enig goed!
Daar ligt m.i. de clou. Want wat is eigenlijk goed? Volgens Prediker 7:18 is het goed als je het ene doet en van het andere je hand niet afhoud.
Pred 7:15-18 schreef:15 Allerlei heb ik gezien in mijn ijdele dagen: er is een rechtvaardige, die ondanks zijn gerechtigheid te gronde gaat en er is een goddeloze, die ondanks zijn boosheid een lang leven heeft. 16 Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen? 17 Wees niet te zeer goddeloos en wees geen dwaas; waarom zoudt gij sterven vóór uw tijd? 18 Het is goed, dat gij aan het ene vasthoudt en ook van het andere uw hand niet aftrekt, want hij, die God vreest, ontkomt aan dit alles.
Dat houdt in het verband van de tekst in dat er geen absoluut goed bestaat. Goed is altijd verweven met kwaad. En kwaad kan verweven zijn met goed. Zo ingewikkeld zit het leven in elkaar. Een christen die zich daarvan bewust is weet wat Paulus bedoelt in Rom 3 met: "er is niemand die goed doet, niet een' (Rom 3:12b)
Tegelijkertijd is het verstandig om de mensen niet te bombarderen met dergelijke waarheden. Mensen zijn in staat veel goede dingen te doen. Uiteraard binnen de menselijke maat, maar ook daar bovenuit. In de gereformeerde leer is deze notie een ondergeschoven kindje. Je kan er een minderwaardigheidscomplex van krijgen als je altijd te horen krijgt dat het allemaal niets gedaan is met de menselijke aktie. Op akties die geld opbrengen lijkt het menselijke euvel nooit te slaan. Want iemand die zijn financiele zaakjes goed voor elkaar heeft zal altijd een pre heten te hebben binnen een bepaald deel van het gereformeerdendom.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dies schreef:Een menselijke neiging tot alle kwaad is mijns inziens beter uit te leggen in vergelijking met het andere deel van het dogma: onbekwaam tot enig goed!
Maar is dit niet even grote onzin? Al deze uitspraken zeggen volstrekt niets over feiten, maar geven enkel aan wat het emotionele perspectief is van waaruit een mens praat: in dit geval een totaal negatief perspectief.
Deze negatieve uitspraken zou ieder mens met evenveel recht kunnen toepassen op God: God heeft een neiging tot kwaad, 'beter uit te leggen als': onbekwaam tot iets goeds'. Er valt niets tegenin te brengen, want de uitspraken hangen enkel af van je definitie van goed en kwaad, oftewel van hoe positief of negatief je in het leven staat.

Christelijk geloof heeft een basis van nihilisme, van extreme negativiteit. Daarbovenop gaat het iets bouwen om zich eruit weg te wringen, maar het bouwsel is de aanbidding van het Niets. Juist omdat het zo extreem is, 'niemand is goed', 'iedereen is geneigd tot het kwaad', zijn er namelijk geen bouwmaterialen voorradig waar de christen mee kan bouwen die een raakpunt hebben met de werkelijkheid. Zoals Nietzsche het ooit eens zei:
Nietzsche schreef:Noch de moraal noch de religie hebben in het christendom ergens een raakpunt met de werkelijkheid. Louter imaginaire oorzaken ('God', 'ziel', 'geest', 'Adam', 'vrije wil', indien benodigd opeens weer 'niet vrije wil'); louter imaginaire effecten ('zonde', 'verlossing', 'genade', 'straf', 'vergeving van zonde'). Een verkeer tussen imaginaire wezens ('God', 'geesten', 'zielen', 'engelen', 'demonen'); een imaginaire natuurwetenschap (geheel antropocentrisch, volledig gemis aan begrip van natuurlijke oorzaken), een imaginaire psychologie (louter misverstanden over zichzelf, interpretaties van algemene gevoelens, aangenaam of onaangenaam: 'berouw', 'gewetenswroeging', 'verzoeking door de duivel', 'de nabijheid Gods', 'de inwoning van de Heilige Geest'); een imaginaire teleologie ('het rijk Gods', 'het laatste oordeel', 'het eeuwige leven').

Deze zuiver fictieve wereld onderscheidt zich híerin zo ongunstig van de droomwereld, dat de laatste de werkelijkheid tenminste nog weerspiegelt, maar de christelijke noties vervalsen de werkelijkheid slechts. Zij berooft de werkelijkheid van haar waarde en ontkent de werkelijkheid. In het christendom staat de gehele natuur als tegenhanger van God. Bijgevolg wordt alles wat natuurlijk is 'verwerpelijk'.

Heel die fictieve wereld heeft zijn wortels in de haat tegen het leven, tegen het natuurlijke, tegen de werkelijkheid. Het christelijk geloof is de uitdrukking van een diepe afkeer tegen de werkelijkheid. En dat is meteen de verklaring van alles in deze religie. Welke persoon heeft namelijk redenen om zich weg te liegen uit het leven? Enkel de mens die aan het leven lijdt. De mens voor wie de werkelijkheid iets is wat hij 'mislukt' noemt. Oftewel de persoon die meer depressiviteit kent dan met lust in het leven staat. Vandaar dat het christendom de formule voor decadentie is.
Daarom is het christelijk geloof niet echt serieus te nemen. Iets wat zo uiterst extreem is is altijd een uiting van dwaasheid of zelfs ziekelijkheid, van depressiviteit, een ongezonde uiting. Ik heb dit altijd heel scherp ervaren in het leven: christelijk geloof is op vele manieren een uiting van de depressiviteit van de mens. Het was voor mij als godgelover daarom gemakkelijk op een gegeven moment om het christelijk geloof te bezien als de grootste godslastering: omdat het het leven lastert, het leven viesmaakt, de pracht en het wonder van het leven ontkent, ontkent het christelijk geloof God, erger nog, maakt het van God het meest vreselijke gedrocht dat een mens zich maar kan verzinnen. Christelijk geloof is de vijandschap tegen het leven, en bijgevolg dus de vijandschap tegen God.
Want wat is eigenlijk goed? Volgens Prediker 7:18 is het goed als je het ene doet en van het andere je hand niet afhoud.
Maar waarom zou je nu naar Prediker gaan om te weten te komen wat goed is? Waarom bepaal je dat niet zelf? Jij hebt toch net als ieder mens hersenen om mee te denken en gevoelens te ervaren?
En waarom nu uitgerekend Prediker, de grootste nihilist die je in de bijbel tegenkomt.
Pred 7:15-18 schreef:15 Allerlei heb ik gezien in mijn ijdele dagen: er is een rechtvaardige, die ondanks zijn gerechtigheid te gronde gaat en er is een goddeloze, die ondanks zijn boosheid een lang leven heeft. 16 Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen? 17 Wees niet te zeer goddeloos en wees geen dwaas; waarom zoudt gij sterven vóór uw tijd? 18 Het is goed, dat gij aan het ene vasthoudt en ook van het andere uw hand niet aftrekt, want hij, die God vreest, ontkomt aan dit alles.
De negativiteit van Prediker komt voort uit zijn onmacht om geestelijk op te groeien en de eerste wet van alle bestaan te leren: alles gaat ten onder. Aangezien dít de levenswet is moet een mens zich opvoeden tot bereid zijn ten onder te gaan. In plaats daarvan doet de religieuze mens zijn uiterste best het tegenovergestelde te bereiken, iets wat enkel op een farce kan uitlopen. Als een klein kind wil hij het leven bezien als beloning schenkend voor degene die het allemaal volgens de regeltjes waar hij wel wat in ziet doet, en straf voor degene die het anders doet. Als een klein kind wil hij boven zich een God die als kleuterleidster alles wat hij niet zint wel even recht zet. Enkel imaginaire, valse waarnemingen en uitspraken houden een christen op de been.
Dat houdt in het verband van de tekst in dat er geen absoluut goed bestaat. Goed is altijd verweven met kwaad. En kwaad kan verweven zijn met goed. Zo ingewikkeld zit het leven in elkaar.
Maar dat is helemaal niet ingewikkeld. Het is juist één van de meest eenvoudige zaken die zelfs een klein kind kan begrijpen.
Je denkt slechts dat het ingewikkeld is, omdat je om de één of andere reden in het christelijke bouwwerk van imaginaire zaken verzeild geraakt bent en rondloopt. Dit heeft je op duizend en één manieren in de war gebracht via stortbuien van vreemde, geheel uit de lucht gegrepen redenaties. Op een gegeven moment is een gelovige zo omgeven van de wolkenflarden dat hij nergens een helder uitzicht meer op heeft.
Een christen die zich daarvan bewust is weet wat Paulus bedoelt in Rom 3 met: "er is niemand die goed doet, niet een' (Rom 3:12b)
Dit is volstrekt onzin. Met jouw redenering zou Paulus met evenveel recht hebben kunnen zeggen: 'er is niemand die slecht is, zelfs niet één'! Maar dat zegt hij nu net níet!

Jij bent in werkelijkheid al afgestorven voor het christelijke denken. Je bent eruit gegroeid, maar zit nog steeds in de positie dat je denkt de bijbel te moeten hooghouden. Je gaat dan onherroepelijk de kant uit van het gnosticisme (new age). Wanneer je kan uitspreken dat goed verweven is met kwaad, dan komen die twee zaken bijgevolg ook samen in God zelf. En dan behoren ze ook onherroepelijk beiden tot het principe van scheppen.
Ik ben het met de christenen eens die zeggen dat dit denken niet echt christelijk meer is te noemen. Het is een totaal andere religie.
Tegelijkertijd is het verstandig om de mensen niet te bombarderen met dergelijke waarheden.
Goed gezien, want het gaat er uiteraard toch niet in bij mensen met enig gezond denken in zich, en dat weet je. De christen die het gelooft gelooft het omdat hij/zij zichzelf zo ziet. Omdat deze persoon ziek gemaakt is door het christendom. Hij spreekt deze waarheden dan opnieuw en opnieuw tegen zichzelf om zich te troosten: alle anderen zijn net zo zielig als ik.
Mensen zijn in staat veel goede dingen te doen. Uiteraard binnen de menselijke maat, maar ook daar bovenuit. In de gereformeerde leer is deze notie een ondergeschoven kindje. Je kan er een minderwaardigheidscomplex van krijgen als je altijd te horen krijgt dat het allemaal niets gedaan is met de menselijke aktie. Op akties die geld opbrengen lijkt het menselijke euvel nooit te slaan. Want iemand die zijn financiele zaakjes goed voor elkaar heeft zal altijd een pre heten te hebben binnen een bepaald deel van het gereformeerdendom.
Jij bent eenvoudig gekomen op een punt in je leven dat je het niet meer pikt om altijd maar vies gemaakt te worden. Ik heb dit zelf ook zeer sterk ervaren in mijn leven. Toen ik nog jong was kon ik niet in tegen die altoos maar wederkerende christelijke aanslag op mijn psyche om mij en de wereld verrot en vies en zwart te maken. Maar op een gegeven moment bereikt een mens een leeftijd dat hij ertegen in opstand komt. Maar dit is het begin van het einde van je geloof. Het is een proces waar geen eind aan komt.
Net zoals je alverzoening de doorbraak is van je eigenwaarde en eigen stem, zo is je ontkenning van de verdorvenheid van de mens en de wereld een uiting van het afsterven van het christelijk geloof in je denken.

Heb je trouwens, Dies, Nietzsches Antichrist wel eens een paar maal gelezen?
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Dies schreef:Een menselijke neiging tot alle kwaad is mijns inziens beter uit te leggen in vergelijking met het andere deel van het dogma: onbekwaam tot enig goed!
Daar ligt m.i. de clou. Want wat is eigenlijk goed? Volgens Prediker ....
Wat is dat voor iets "menselijke neiging tot alle kwaad?" Juist, een lege valkuil. Het is wat de vervaarlijke kermis-profeet hysterisch begint te gillen als hij de dorpsmarkt binnenrijdt op een beschilderde ezel: het kwaad is overal, de hel nabij, mijn bankrekening 001-99...... en die het zo wel eens tot paus of tv-predikant zal weten te schoppen.

Goed en slecht (kwaad is een fout woord) zijn proces-eigenschappen, het zijn geen dingen die ergens in zitten of neigingen oproepen.
Prediker (en bvb. Spreuken) behoort tot een levantijnse traditie van levenswijsheden die ooit goed in de markt lagen (o.m. sla je vrouw maar sla je slaaf niet morsdood etc...). Je vindt ze terug in het oude Egypte en op Assyrische tabletten en zelfs bij de Griekse zeven wijzen. (volgens Joodse geleerden hoort het niet echt bij de bijbel http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesiastes) Boeiende oude lektuur, tot iemand gaat denken dat er in staat hoe de wereld is of zelfs moet zijn.
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

rereformed schreef:
Maar is dit niet even grote onzin? Al deze uitspraken zeggen volstrekt niets over feiten, maar geven enkel aan wat het emotionele perspectief is van waaruit een mens praat: in dit geval een totaal negatief perspectief.
Deze negatieve uitspraken zou ieder mens met evenveel recht kunnen toepassen op God: God heeft een neiging tot kwaad, 'beter uit te leggen als': onbekwaam tot iets goeds'. Er valt niets tegenin te brengen, want de uitspraken hangen enkel af van je definitie van goed en kwaad, oftewel van hoe positief of negatief je in het leven staat.
"Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad" is een van de onder gereformeerden meest bekende frases van de Heidelbergse Catechismus (zondag 3 vr 8 ). En zoals het gaat met christelijke geschriften waarin de bijbel samengeperst wordt tot een leersysteem, gaat het beroep op de bijbel daarin een eigen leven leiden. Ik schreef: "een menselijke neiging tot alle kwaad is mijns inziens beter uit te leggen dan...". Daar hoort dan inderdaad wel een concreet verhaal bij. En die concrete verhalen zijn er genoeg. Iemand kan in het dagelijks leven een braaf burgermannetje zijn of lijken, maar in andere situaties kan heel makkelijk de beest loskomen. Het nadeel van deze slogan is dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die hun kwade neigingen gesublimeerd hebben tot iets goeds. In de kerk hangt het in grote mate af van degene die zo'n frase moet uitleggen aan het kerkvolk. Nu hoor ik nooit preken n.a.v. de Heidelbergse Catechismus, maar beoordeeld naar wat ik me ervan kan herinneren van destijds kwam de realiteit vanhet leven inderdaad zelden of nooit om de hoek kijken. Ik ben er echter aan gewend geraakt dat ik de oplossingen voor dit soort vragen zelf moet ontdekken. Het is begonnen met een noodzaak omdat nu eenmaal niemand in mijn omgeving bereid was de adequate antwoorden aan te reiken. Inmiddels vind ik dat ik het ook echt zelf moet doen. Anderen kunnen materiaal aandragen. Bij die anderen hoort wat mijn betreft ook forum FT, maar ik moet het uiteindelijk zelf allemaal verwerken.
rereformed schreef:Christelijk geloof heeft een basis van nihilisme, van extreme negativiteit. Daar bovenop gaat het iets bouwen om zich eruit weg te wringen, maar het bouwsel is de aanbidding van het Niets. Juist omdat het zo extreem is, 'niemand is goed', 'iedereen is geneigd tot het kwaad', zijn er namelijk geen bouwmaterialen voorradig waar de christen mee kan bouwen die een raakpunt hebben met de werkelijkheid. Zoals Nietzsche het ooit eens zei:
Al vrij lang geleden ben ik eens begonnen met het lezen van Nietzsche. Aan mijn ega gevraagd of ze 'de antichrist' voor me wilde meenemen. Ik zal toen zo'n jaar of 25 geweest zijn en toen nog niet rijp genoeg om Nietzsche te begrijpen cq waarderen. Wel had ik door dat deze man meer te melden had dan mijn omgeving wilde weten. Ik werd zelfs ernstig gewaarschuwd voor Nietzsche. Maar afijn: jaren later weer eens Nietzsches antichrist geleend bij de bibliotheek. En dat ging al beter. Als ik nu het boek ter hand neem vind ik het een juweel. Het citaat van Nietzsche herken ik wel. Geloven is voor mij echter al heel lang iets anders dan me afhankelijk maken van een christelijke subcultuur inclusief het bijbehorende denk- en geloofsklimaat. Het meeste dat ik zodoende in de wandelgangen hoor laat ik langs mijn kleren afglijden. Wel verontrust het mij dat de kerken verwoede pogingen doen om de oude glorie waarin de leer van de kerk kritiekloos werd geloofd in ere te herstellen. Ik heb er al verwoede discussies over gehad en wat me dan opvalt is het steeds terugkerende argument dat mijn vragen en opmerkingen eenvoudige kerkmensen berooft van datgene wat onder ons volkomen zekerheid behoort te hebben. Dus inderdaad de zwakke als getuige oproepen terwijl de kerk zelf verantwoordelijk is voor het feit dat de massa in de kerk een zwak geestelijk gestel heeft.
rereformed schreef:Daarom is het christelijk geloof niet echt serieus te nemen. Iets wat zo uiterst extreem is is altijd een uiting van dwaasheid of zelfs ziekelijkheid, van depressiviteit, een ongezonde uiting. Ik heb dit altijd heel scherp ervaren in het leven: christelijk geloof is op vele manieren een uiting van de depressiviteit van de mens. Het was voor mij als godgelover daarom gemakkelijk op een gegeven moment om het christelijk geloof te bezien als de grootste godslastering: omdat het het leven lastert, het leven viesmaakt, de pracht en het wonder van het leven ontkent, ontkent het christelijk geloof God, erger nog, maakt het van God het meest vreselijke gedrocht dat een mens zich maar kan verzinnen. Christelijk geloof is de vijandschap tegen het leven, en bijgevolg dus de vijandschap tegen God.
De ironie wil dat mijn naam Dies ethymologisch aansluit op de naam Diogenes. Daar kwam ik jaren geleden achter en dat bracht me bij deze cynische filosoof die met een lantaarntje over de markt liep al roepend, 'ik zoek een mens'. Stel je mijn christen zijn maar voor als zoiets: met een lantaarntje tussen het kerkvolk zoeken naar 'een mens', En af en toe vind je zodoende een mens. Geloof of zo je het wil noemen christelijk geloof staat voor mij niet 1 op 1 met wat de bijbel bedoelt. De bijbel is ouder dan het christendom, dat dogmatisch en hiererchisch gezien al sterk van kleur was verschoten in de tweede eeuw en sinds de vierde eeuw onder de knoet is gekomen van Nicea en consorten. Dus daar houd ik al heel lang rekening mee. Mijn zoektocht is er op gericht om door te dringen tot de oorspronkelijke betekenis van de teksten. In christelijke' zin dus de betekenis van het Nieuwe Testament.
rereformed schreef:
Dies schreef:Want wat is eigenlijk goed? Volgens Prediker 7:18 is het goed als je het ene doet en van het andere je hand niet afhoud.
Maar waarom zou je nu naar Prediker gaan om te weten te komen wat goed is? Waarom bepaal je dat niet zelf? Jij hebt toch net als ieder mens hersenen om mee te denken en gevoelens te ervaren?
En waarom nu uitgerekend Prediker, de grootste nihilist die je in de bijbel tegenkomt.
Misschien ben ik inmiddels oud genoeg om Prediker ter hand te nemen :wink: In elk geval sluit hetgeen in Prediker staat aan bij de levenservaring. Daarom mag ik graag citeren uit Prediker. Dat je Prediker de grootste nihilist in de bijbel noemt klopt waarschijnlijk wel omdat zijn pretenties tot normale proporties zijn teruggebracht. Het blijft echter een oude-mensen boek, maar ja, daar ben ik met mijn 56 jaar inmiddels wel aan toe. :D
rereformed schreef:De negativiteit van Prediker komt voort uit zijn onmacht om geestelijk op te groeien en de eerste wet van alle bestaan te leren: alles gaat ten onder. Aangezien dít de levenswet is moet een mens zich opvoeden tot bereid zijn ten onder te gaan. In plaats daarvan doet de religieuze mens zijn uiterste best het tegenovergestelde te bereiken, iets wat enkel op een farce kan uitlopen. Als een klein kind wil hij het leven bezien als beloning schenkend voor degene die het allemaal volgens de regeltjes waar hij wel wat in ziet doet, en straf voor degene die het anders doet. Als een klein kind wil hij boven zich een God die als kleuterleidster alles wat hij niet zint wel even recht zet. Enkel imaginaire, valse waarnemingen en uitspraken houden een christen op de been.
Mij dunkt heeft Prediker ook ontdekt dat alles ten onder gaat. En hij loopt daarbij tegen verbijsterend onrecht aan. Voor mijn part noem je het in actuele zin 'christelijk onrecht'. Hij neemt er geen genoegen mee; maar weet dat dit de wet van het leven is. Prediker is geen nihilist omdat hij dit alles weet terwijl hij er toch van uit blijft gaan dat de wereld ten diepste geen gesloten systeem is.
rereformed schreef:
dies schreef:Dat houdt in het verband van de tekst in dat er geen absoluut goed bestaat. Goed is altijd verweven met kwaad. En kwaad kan verweven zijn met goed. Zo ingewikkeld zit het leven in elkaar.
Maar dat is helemaal niet ingewikkeld. Het is juist één van de meest eenvoudige zaken die zelfs een klein kind kan begrijpen.
Je denkt slechts dat het ingewikkeld is, omdat je om de één of andere reden in het christelijke bouwwerk van imaginaire zaken verzeild geraakt bent en rondloopt. Dit heeft je op duizend en één manieren in de war gebracht via stortbuien van vreemde, geheel uit de lucht gegrepen redenaties. Op een gegeven moment is een gelovige zo omgeven van de wolkenflarden dat hij nergens een helder uitzicht meer op heeft.
Ik geef toe dat mijn constatering in deze juist in christelijke kring niet breed wordt begrepen. Voor mij is het niet ingewikkeld, maar vanuit een gepolijst christelijk wereldbeeld wel. Ik had misschien beter kunnen schrijven: 'voor de gemiddelde christen zit het wel zo ingewikkeld in elkaar, maar hij weet dat nog niet.'
rereformed schreef:
Dies schreef:Een christen die zich daarvan bewust is weet wat Paulus bedoelt in Rom 3 met: "er is niemand die goed doet, niet een' (Rom 3:12b)
Dit is volstrekt onzin. Met jouw redenering zou Paulus met evenveel recht hebben kunnen zeggen: 'er is niemand die slecht is, zelfs niet één'! Maar dat zegt hij nu net níet!
Het zou wel eens zou kunnen zijn dat Paulus tegen een zelfde soort benepen denken aan liep als waar jij en ik tegenaan lopen. Het bederf van het beste is het slechtste. Alle woorden van Paulus kunnen worden verdraaid. Dat maakt onderdeel uit van christelijke decadentie. Het is nog veel erger dan jij tot nog toe weet.

Heb je 'subversief christendom' van Jacques Ellul wel eens gelezen?
rereformed schreef:Jij bent in werkelijkheid al afgestorven voor het christelijke denken. Je bent eruit gegroeid, maar zit nog steeds in de positie dat je denkt de bijbel te moeten hooghouden. Je gaat dan onherroepelijk de kant uit van het gnosticisme (new age). Wanneer je kan uitspreken dat goed verweven is met kwaad, dan komen die twee zaken bijgevolg ook samen in God zelf. En dan behoren ze ook onherroepelijk beiden tot het principe van scheppen.
Ik ben het met de christenen eens die zeggen dat dit denken niet echt christelijk meer is te noemen. Het is een totaal andere religie.
Ik denk dat wij niet zo veel van elkaar verschillen. Alleen de context waarin we het verwerken is heel verschillend. Maar wat dan nog?

Wat betreft het gnosticisme doe je een interessante uitspraak. Goed en kwaad komen in mijn optiek ook samen in God. Hoe dat is kan ik nog niet exact onder woorden brengen. Maar eigenlijk doet Gen 3 al een subtiele uitspraak in die richting: 'als God zijn, kennende het goed en het kwaad'. Wat is 'kennen'? Is dat ook 'gebruik maken van'? Dat God gebruik maakt van het kwaad is bijbels gezien evident. Dat de schepping van Gen 2 niet volmaakt kan worden verondersteld wordt aangetoond door het al bestaan van de notie 'kwaad'. Dus christenen kunnen zich onmogelijk verschuilen achter de uitvlucht: "ja maar het was maar de slang die dat zei". WIe was er immers verantwoordelijk voor het bestaan van de boom der kennis van goed en kwaad?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dies schreef:"Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad" is een van de onder gereformeerden meest bekende frase van de Heidelbergse Catechismus (zondag 3 vr 8 ). En zoals het gaat met christelijke geschriften waarin de bijbel samengeperst wordt tot een leersysteem, het beroep op de bijbel daarin gaat een eigen leven leiden.
Dat ben ik met je eens. Maar je ontkomt hier niet aan zolang je de bijbel als een autoriteit ziet. Oftewel zolang je de bijbel als Gods woord ziet waarnaar je je gedachten moet schikken, wordt je leven in de dwangbuis van de bijbel geperst.

Je kunt die gereformeerden er niet van beschuldigen dat ze dat op één bepaalde manier doen. Ze baseren zich wel degelijk op een leer die de bijbel zelf predikt. Jij perst ook de bijbel samen. Jij kijkt naar wat vrolijker teksten en staart dáár op. In feite is het precies hetzelfde.
Het is m.i. jezelf om de tuin leiden door te denken dat je dan zelf bijbelser bezig bent. Voor een ander dan jezelf lijkt het er sterk op dat je zelf uit de bijbel haalt wat je wel bij jezelf ziet passen. Op een gegeven moment merk je het wellicht zelf op.
Ik schreef: "een menselijke neiging tot alle kwaad is mijns inziens beter uit te leggen dan...". Daar hoort dan inderdaad wel een concreet verhaal bij. En die concrete verhalen zijn er genoeg. Iemand kan in het dagelijks leven een braaf burgermannetje zijn of lijken, maar in andere situaties kan heel makkelijk de beest loskomen.
Ja en? Natuurlijk is dit waar.
Maar een illustratie van iets rechtvaardigt in het geheel niet de claim dat de mens universeel geneigd is tot het kwaad. Bovendien kan een ander met een verhaal aankomen dat het burgermannetje juist het epitoom van het kwaad is. Zo keek bijvoorbeeld Nietzsche vaak tegen het leven.
Het nadeel van deze slogan is dat er geen rekening wordt gehouden met mensen die hun kwade neigingen gesublimeerd hebben tot iets goeds.
Nee, een veel belangrijker punt is dat je helemaal over het punt heenwalst dat er helemaal geen universeel goed en kwaad uitgeroepen kan worden. Wat goed en wat kwaad is is subjectief, veranderlijk, veelal een kwestie van smaak.
Neem één voorbeeld: het sublimeren van de sexdrive tot religie. Is dat iets moois, goeds, bewonderenswaardigs (zoals eeuwenlang werd gedacht in de christelijke wereld)? Een andere kijk op deze zaak is zeggen dat zoiets juist pervers is, juist iets wat vermeden moet worden en geenszins bewonderenswaardig.
In de kerk hangt het in grote mate af van degene die zo'n frase moet uitleggen aan het kerkvolk. Nu hoor ik nooit preken n.a.v. de Heidelbergse Catechismus, maar beoordeeld naar wat ik me ervan kan herinneren van destijds kwam de realiteit vanhet leven inderdaad zelden of nooit om de hoek kijken.
Natuurlijk niet, want de realiteit is juist dat je goed en kwaad niet zomaar kan aanwijzen.
Maar het christendom is erop gebaseerd dat je een universele uitspraak moet doen over de verdorvenheid van ieder mens. Het staat of valt met deze basis. Immers, indien het niet zo zou zijn zou iemand kunnen opperen het zoenoffer van Christus niet nodig te hebben. En dan zou het hele christelijke gebouw in elkaar storten. Dogma's in het christelijk geloof zijn dus nooit gebaseerd op wat waar is, maar enkel op wat voor het religieuze systeem gewenst en noodzakelijk is.
Ik ben er echter aan gewend geraakt dat ik de oplossingen voor dit soort vragen zelf moet ontdekken. Het is begonnen met een noodzaak omdat nu eenmaal niemand in mijn omgeving bereid was de adequate antwoorden aan te reiken. Inmiddels vind ik dat ik het ook echt zelf moet doen.
Precies. Dát noem ik geestelijk opgroeien. Het is volgens mij overigens misschien niet zozeer een deugd om trots op te zijn, maar eenvoudig iets wat zo ongeveer automatisch gebeurt bij het ouder worden. Het overkomt je. Maar het bijbehorend gevolg is dat het christelijk gebouw altijd instort.
Anderen kunnen materiaal aandragen. Bij die anderen hoort wat mijn betreft ook forum FT, maar ik moet het uiteindelijk zelf allemaal verwerken.
Ik weet hoeveel er telkens te verwerken is. Ik weet ook hoe zwaar zoiets is om in je leven mee klaar te komen, om tezelfdertijd maar te beantwoorden aan leven met alle verplichtingen en eisen die aan je gesteld worden.
Ik hoop dat je me niet ziet als een agressieve aanvaller. Voor mij is het forum een plaats om religieuze zaken tot op de bodem door te kunnen spitten. Het is enkel mijn passie, en ik ben eigenlijk nooit bezig met een bepaalde persoon, waarmee ik toevallig in gesprek ben.
Al vrij lang geleden ben ik eens begonnen met het lezen van Nietzsche. Aan mijn ega gevraagd of ze 'de antichrist' voor me wilde meenemen. Ik zal toen zo'n jaar of 25 geweest zijn en toen nog niet rijp genoeg om Nietzsche te begrijpen cq waarderen. Wel had ik door dat deze man meer te melden had dan mijn omgeving wilde weten. Ik werd zelfs ernstig gewaarschuwd voor Nietzsche. Maar afijn: jaren later weer eens Nietzsches antichrist geleend bij de bibliotheek. En dat ging al beter. Als ik nu het boek ter hand neem vind ik het een juweel. Het citaat van Nietzsche herken ik wel. Geloven is voor mij echter al heel lang iets anders dan me afhankelijk maken van een christelijke subcultuur inclusief het bijbehorende denk- en geloofsklimaat. Het meeste dat ik zodoende in de wandelgangen hoor laat ik langs mijn kleren afglijden. Wel verontrust het mij dat de kerken verwoede pogingen doen om de oude glorie waarin de leer van de kerk kritiekloos werd geloofd in ere te herstellen. Ik heb er al verwoede discussies over gehad en wat me dan opvalt is het steeds terugkerende argument dat mijn vragen en opmerkingen eenvoudige kerkmensen berooft van datgene wat onder ons volkomen zekerheid behoort te hebben. Dus inderdaad de zwakke als getuige oproepen terwijl de kerk zelf verantwoordelijk is voor het feit dat de massa in de kerk een zwak geestelijk gestel heeft.
Mijn complimenten indien je dat allemaal zo rustig hebt kunnen opvatten en tóch je geloof hebt behouden. Maar het laat me wel met de vraag staan of die kritiek van Nietzsche dan niet aangekomen is, of leef je met het idee dat je hem met argumenten de baas kan zijn, en dus geen boodschap hebt aan zijn analyses.
Voor mij was het lezen van de Antichrist een te grote kluif in het begin. Het waren teveel mokerslagen, teveel wat op de teerste plekken insneed. De conclusies die ik eruit moest trekken waren te groot om ineens onder ogen te zien. Voor mij blijft het de subliemste kritiek die ooit in onze cultuur op het christelijk geloof geschreven is.

Voor mij werd die kloof tussen de 'doorsnee gelovige' en ook 'het geloof' (wat dat dan ook zijn moge, blijkbaar dat wat we zelf als dwingend zien om in te moeten geloven om je nog een christen te noemen) en mijn steeds wijder wordende inzichten geleidelijk aan steeds groter; op een gegeven moment werd de kloof zo groot dat ik die niet meer kon overbruggen. Ik wilde een gelovige zijn, -ik kende geen ander leven- maar op FT bemerkte ik dat ik altijd dezelfde mening toegedaan was over praktisch alle zaken als de ongelovige. Zelden of nooit zag ik me aan dezelfe kant staan als de gelovige christen.
De ironie wil dat mijn naam Dies ethymologisch aansluit op de naam Diogenes. Daar kwam ik jaren geleden achter en dat bracht me bij deze cynische filosoof die met een lantaarntje over de markt liep al roepend, 'ik zoek een mens'. Stel je mijn christen zijn maar voor als zoiets: met een lantaarntje tussen het kerkvolk zoeken naar 'een mens', En af en toe vind je zodoende een mens. Geloof of zo je het wil noemen christelijk geloof staat voor mij niet 1 op 1 met wat de bijbel bedoelt. De bijbel is ouder dan het christendom, dat dogmatisch en hiererchisch gezien al sterk van kleur was verschoten in de tweede eeuw en sinds de vierde eeuw onder de knoet is gekomen van Nicea en consorten. Dus daar houd ik al heel lang rekening mee. Mijn zoektocht is er op gericht om door te dringen tot de oorspronkelijke betekenis van de teksten. In christelijke' zin dus de betekenis van het Nieuwe Testament.
Maar waarom sleep je de bijbel mee? Waarom kun je niet met een schone lei beginnen. In je eigen denken de mens vinden waarnaar je op zoek bent.
Misschien ben ik inmiddels oud genoeg om Prediker ter hand te nemen :wink: In elk geval sluit hetgeen in Prediker staat aan bij de levenservaring.
Ik heb ook vaak dit gedacht. Maar hoe ouder ik werd, des te meer ik me schaamde om het leven zó negatief te leven. Ik voelde steeds sterker dat ik juist op het omgekeerde wil uitkomen in mijn leven: ik wil mijn leven een loflied laten zijn op het leven. Al het negatieve wil ik uit me persen, wegpeuren. Ik wil er niet aan meedoen.
Daarom mag ik graag citeren uit Prediker. Dat je Prediker de grootste nihilist in de bijbel noemt klopt waarschijnlijk wel omdat zijn pretenties tot normale proporties zijn teruggebracht. Het blijft echter een oude-mensen boek, maar ja, daar ben ik met mijn 56 jaar inmiddels wel aan toe. :D
Het gaat hier m.i. niet om valse pretenties van de jonge mens die iemand al wijzer wordend achter zich legt. Indien Prediker de oude mens is die in zijn wijsheid spreekt, dan ik hij de beklagenswaardigste mens op aarde.
Slechts indien een tiener zo praat kan ik het hem/haar vergeven. Ieder mens moet wellicht die fase doorgaan in het leven. Maar ik zou zeggen dat je dit nihilisme moet overwinnen in je leven. Je moet van het leven een kunstwerk maken dat inspireert, dat levensvreugde opwekt, dat het leven eert, dat het leven neerzet als het mooiste geschenk wat er is.
Begrijp je hoezeer dat denken een streep zet door alle religie? Religie staat gelijk aan wegkwijnen, lijden, mijmeren over wat anders, dromen van alles wat niet is, een hekel hebben aan leven.

Mij dunkt heeft Prediker ook ontdekt dat alles ten onder gaat. En hij loopt daarbij tegen verbijsterend onrecht aan. Voor mijn part noem je het in actuele zin 'christelijk onrecht'. Hij neemt er geen genoegen mee; maar weet dat dit de wet van het leven is. Prediker is geen nihilist omdat hij dit alles weet terwijl hij er toch van uit blijft gaan dat de wereld ten diepste geen gesloten systeem is.
Maar dat is nihilisme ten voeten uit: zó het leven verguizen dat je als enig strohalmpje dat je nog overeind houdt een niet-bestaande fantasie gaat verzinnen waar je geloof aan gaat schenken. De enige manier waarop Prediker nog kan leven is zich een God te verzinnen die als een duveltje uit een doosje toch alles op zijn pootjes terecht laat komen.

Ik heb mijn religie ontmaskerd als juist dat: niet kunnen leven en daarom maar wat fantaseren om je te kunnen troosten. En heeft de God die Prediker tevoorschijn tovert, of in zijn miezerigheid nog blijft onderhouden, iets om het lijf? Zeker niet. Heb je dat wel opgemerkt? Het is slechts een clichee, een verroest denkbeeld wat er nou eenmaal ingestampt is en waar hij niet van af kan komen. Het is een holle god, een stopwoord van het denken, waar hij mee aankomt als een afterthought in het laatste hoofdstuk om de kritiek van anderen voor te zijn. Het is een slimmigheidje. Ik zie er niets eerlijks in, niets wijs, niets echts.
Ik geef toe dat mijn constatering in deze juist in christelijke kring niet breed wordt begrepen. Voor mij is het niet ingewikkeld, maar vanuit een gepolijst christelijk wereldbeeld wel. Ik had misschien beter kunnen schrijven: 'voor de gemiddelde christen zit het wel zo ingewikkeld in elkaar, maar hij weet dat nog niet.'
Maar je houdt jezelf voor de gek. De 'gemiddelde christen' leeft met de zwart-witte gedachtenwereld die de bijbel wel degelijk ons mensen aanpraat. Het is helemaal niet 'gepolijst'. Het is eenvoudig wat de bijbel predikt.
Jij hebt je eruit gewerkt en luistert naar allerlei andere muziek, jij ziet inmiddels veel meer kleuren dan de bijbelschrijvers zien.
Het zou wel eens zou kunnen zijn dat Paulus tegen een zelfde soort benepen denken aan liep als waar jij en ik tegenaan lopen. Het bederf van het beste is het slechtste. Alle woorden van Paulus kunnen worden verdraaid. Dat maakt onderdeel uit van christelijke decadentie. Het is nog veel erger dan jij tot nog toe weet.
Ik vind het grappig dat je dit lanceert, want jijzelf bent volgens mij de beste verdraaier van Paulus. Juist Paulus heeft deze negatieve basis van het christelijk geloof bedacht. En nu verdraai jij hem tot tegenstander van benepen denken! Ik kan me geen grotere grap voorstellen dan wat je nu probeert te doen. :lol:
Heb je 'subversief christendom' van Jacques Ellul wel eens gelezen?
Nee; zelfs de naam van deze fransman is mij onbekend.
Ik denk dat wij niet zo veel van elkaar verschillen. Alleen de context waarin we het verwerken is heel verschillend. Maar wat dan nog?
Dat ben ik geheel met je eens. De forummer Pieter zit denk ik ook heel dicht bij dit alles.
Wat betreft het gnosticisme doe je een interessante uitspraak. Goed en kwaad komen in mijn optiek ook samen in God. Hoe dat is kan ik nog niet exact onder woorden brengen. Maar eigenlijk doet Gen 3 al een subtiele uitspraak in die richting: 'als God zijn, kennende het goed en het kwaad'. Wat is 'kennen'? Is dat ook 'gebruik maken van'? Dat God gebruik maakt van het kwaad is bijbels gezien evident. Dat de schepping van Gen 2 niet volmaakt kan worden verondersteld wordt aangetoond door het al bestaan van de notie 'kwaad'. Dus christenen kunnen zich onmogelijk verschuilen achter de uitvlucht: "ja maar het was maar de slang die dat zei". WIe was er immers verantwoordelijk voor het bestaan van de boom der kennis van goed en kwaad?
Veel gelovigen gaan dezelfde weg bij langs. Wanneer het fundamentalistische geloof wegvalt wordt het vervangen door, of is de oorzaak van het wegvallen ervan vaak, het gnostieke geloof. Gnstiek geloof weet alles om te draaien tot zaken die een denker meer aanspreken en de mens meer waarde geven. In één woord: alles ziet er opeens veel mooier uit.

Ik zie mezelf als iemand die dat stadium vele jaren geleden al beleefde, maar wiens denkproces ook daar steeds meer gaten in zag zitten. Ik ben telkens op een punt gekomen dat ik gedwongen werd om religieuze zaken overboord te gooien omdat ik zag dat ze niet deugden.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mappendief

het is niet wenselijk dat je in elk topic met een oneliner gaat reageren.

moderator doctorwho
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Mappendief schreef:Dus jij geloofd ook in de God, die in de hemelen zeid??
Ja.
Mappendief

Bericht door Mappendief »

Doctorwho wat houd dat precies in, "een oneliner"?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mappendief schreef:Doctorwho wat houd dat precies in, "een oneliner"?
de vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval.

Je hebt inmiddels op een stuk of zes topics niet anders gedaan dan met oneliners reageren.

zie verder de forumregels

E5 :: Mensen die stelselmatig alleen reageren met oneliners, enkel met 'knip en plak' werk van andere sites komen, of alleen maar links plaatsen en weinig komen met een eigen inbreng, zijn hier niet gewenst, evenals mensen die constant proberen om verdeeldheid te zaaien en ruzie te zoeken.
Wie een discussie begint en stelselmatig weigert om standpunten te onderbouwen of reacties en vragen van andere forumgebruikers inhoudelijk te becommentariëren of te beantwoorden, loopt kans dat deze bijdragen verplaatst worden naar de Babbelbox. Bij ernstige gevallen zullen we twee keer waarschuwen, waarna de derde overtreding een tijdelijke ban tot gevolg zal hebben.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mappendief

Bericht door Mappendief »

doctorwho schreef:
Mappendief schreef:Doctorwho wat houd dat precies in, "een oneliner"?
de vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval.

Je hebt inmiddels op een stuk of zes topics niet anders gedaan dan met oneliners reageren.

zie verder de forumregels

E5 :: Mensen die stelselmatig alleen reageren met oneliners, enkel met 'knip en plak' werk van andere sites komen, of alleen maar links plaatsen en weinig komen met een eigen inbreng, zijn hier niet gewenst, evenals mensen die constant proberen om verdeeldheid te zaaien en ruzie te zoeken.
Wie een discussie begint en stelselmatig weigert om standpunten te onderbouwen of reacties en vragen van andere forumgebruikers inhoudelijk te becommentariëren of te beantwoorden, loopt kans dat deze bijdragen verplaatst worden naar de Babbelbox. Bij ernstige gevallen zullen we twee keer waarschuwen, waarna de derde overtreding een tijdelijke ban tot gevolg zal hebben.
Maar ik kopieër en plak niet eens... ik typ steeds!
Plaats reactie