Opmerkelijk fenomeen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

The Black Mathematician schreef:Ik moet zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is wat je nu onder rationeel verstaat.
Misschien wordt de verwarring veroorzaakt doordat je het verschil niet ziet tussen 'geen geloof hechten aan de waarheid van X' en 'geloof hechten aan de onwaarheid van X'. Een geloof noem ik rationeel in zoverre het niet voorbij gaat aan/verder gaat dan wat het bewijsmateriaal dat ervoor voor handen is suggereert, en mogelijkheden openlaat die door het bewijsmateriaal niet worden uitgesloten.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Nee dat onderscheid zie ik inderdaad niet. Kan je dat uitleggen?
Shut up Murdock, crazy fool!
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

The Black Mathematician schreef:Nee dat onderscheid zie ik inderdaad niet. Kan je dat uitleggen?
Stel dat je 's zomers met iemand ergens op een vakantiebestemming aan een vijver zit waar een zwarte zwaan in rond zwemt en beide hebben jullie nooit eerder een zwaan gezien. In een toeristisch boekje vinden jullie een foto van de vogel en de vermelding dat het een zwaan betreft. Je metgezel kijkt naar de zwaan en zegt: "alle zwanen zijn zwart". Deze ene zwarte zwaan en de zwarte zwaan in het boekje zijn te weinig bewijsmateriaal om zo'n universele uitspraak over zwanen te doen, en dus verbeter je hem: "deze zwaan is zwart en die in dit boekje ook, maar op grond daarvan kunnen we niet concluderen dat er geen zwanen met een andere kleur bestaan". (Aangezien je die mogelijkheid open laat, geloof je dus duidelijk niet dat alle zwanen zwart zijn). "Okee", draait hij bij, "je hebt gelijk. Niet alle zwanen zijn zwart." En opnieuw corrigeer je hem: "deze zwaan is zwart en de zwaan in het boekje ook, en dat is te weinig grond om te concluderen dat alle zwanen zwart zijn - maar totdat we een zwaan in een andere kleur tegenkomen, is er zo mogelijk nog minder grond om te geloven dat er rode of witte of andersgekleurde zwanen bestaan". (Aangezien je de mogelijkheid open houdt dat alle zwanen zwart zijn, kan men ook niet beweren dat je gelooft dat niet alle zwanen zwart zijn). Op dat moment staat je metgezel kwaad op, verwijt je onverschilligheid jegens de kwestie en loopt weg. Je glimlacht. De zon schijnt.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Dank je.
Ik snapte ook nooit het verschil tussen sterk en zwak atheïsme uitgedrukt in termen van
"ik geloof dat God niet bestaat" of "Ik geloof niet dat God bestaat". Is nu ook meteen duidelijk. Suf dat het soms echt voorgekauwd moet worden voordat ik iets snap.

Goed, ik ga nog eens over onze definitiekwestie nadenken.
Shut up Murdock, crazy fool!
Plaats reactie