Religulous - Bill Maher

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Religulous, wat vinden jullie er van?

Super!
3
14%
Goed
3
14%
Redelijk
1
5%
Viel tegen
4
19%
Ronduit slecht!
2
10%
Niet gezien
8
38%

Totaal aantal stemmen: 21

Locutus
Forum fan

Religulous - Bill Maher

Bericht door Locutus »

Afbeelding

Bill Maher die als een soort Michael Moore door reli-land heen dendert. Wie heeft 'm al gezien en wat vonden we ervan? Ik heb me er (naar verwachting) uitstekend mee vermaakt. Niks nieuws natuurlijk, maar wel erg fijn om als rechtgeaarde atheist eens lekker ja-knikkend voor de buis te kunnen hangen. :toothy7:

Aanbevolen! :thumbright:
Religion is futile, you will be secularized!!!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik heb de film niet gezien, maar gebaseerd op reviews en IMDB, vraag ik me af of zo'n film zinvol is. Maher gaat alleen in op extreme en stupide varianten van geloof om alle geloof belachelijk te maken. Daarnaast heeft hij de interviews onder valse voorwendselen gedaan:
Wikipedia schreef:Maher stated he used a fake title for the film to obtain interviews: "We never, ever, used my name. We never told anybody it was me who was going to do the interviews. We even had a fake title for the film. We called it 'A Spiritual Journey.'
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Is deze film net zo oppervlakkig als Borat, of heeft het toch enig niveau wat het prettig maakt om het te kijken?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Een kruizing tussen Ali G, Richard Dawkins en Geert Wilders. De documentaire moet het vooral hebben van lollige interviews waar nog lolliger filmfragmentjes in zijn gemonteert (Scarface: "You fucking cockroach!") en beelden van een zooitje bizarrelingen die - eufemistisch uitgedrukt - een niet bijzonder intellectuele indruk maken: een scientology-straatprediker die de schurft heeft aan aliens, een ex-satanische-priester/pooier/drugsdealer die nu te vinden is in een truck church, een bosje creationisten en een christelijke politicus die zijn positie verklaard door te zeggen dat een IQ-test geen deel van de sollicitatieprocedure uitmaakt. Tel er nog een katholiek in Rome bij op die lachend roept dat het allemaal een 'con' is, en aan het eind van de film kan Maher heel serieus zijn evangelie kwijt: religie moet verdwijnen, want anders gaat de mensheid onherroepelijk ten onder. En daar, op de valreep, kunnen we na al dat lachen toch ontroert een atheistisch traantje wegpinken. Hier staat het op youtube:
-edit: intussen verwijderd-
Laatst gewijzigd door Socratoteles op 08 jan 2009 17:28, 4 keer totaal gewijzigd.
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Ik zag afgelopen weekend toevallig een stukje in de preview staan over deze film:

http://preview.nl/?do=film&id=4688&filmtitel=Religulous

Ze vinden hem wel humor hebben, maar zeggen er bij dat je geen genuanceerd verhaal hoeft te verwachten.
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Ik vond de film tegenvallen. Mr. Mahler kraste slechts wat aan de oppervlakte. Wel goed humor soms overigens.
Over cabaret en religie gesproken, ik vind Ricky Gervais als atheïst een enorm positief mens tegenover gelovigen. Hij laat mensen hun zegje doen, lacht niemand uit etc. Dat is wel wat waard als je als groepering serieus genomen wil worden.
"Only the mediocre are always at their best"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik vond de docu super. Bedankt voor de link Socra!
Maher dringt juist door tot de allerdiepste kern van de boekreligie: het is een uiting van geestelijk niet gezond zijn. Maar hij wist het via de humor zo te doen dat je er niet moedeloos en totaal depressief van wordt. De vergelijking met Mark Twain dringt zich op.
Born OK the first time
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Ik heb hardop gelachen, het was echt leuk.

Wat me alleen doet fronsen is het vele knipwerk (om het vlot te houden) en, zoals ik hierboven las, de valse voorwendselen. Wie kan zich de rel nog herinneren over de het interview met Dawkins in Australië waar hij onder valse voorwendselen in was gelokt en waarin vervolgens in die mate geknipt was dat het leek alsof hij een hele tijd stil bleef na een vraag die voor de betreffende christenen als godsbewijs gold. Hele blogs waren volgeschreven over "die valse en achterbakse christenen". Nu doet Mahler nagenoeg hetzelfde en ik kan me enigszins voorstellen hoe dat overkomt op gelovigen.

Wat ik mooi aan Mahler vond, was zijn open en goedlachse benadering naar de personen die hij interviewde, dat gaf prettige televisie.

De serieuze toon aan het einde vond ik te serieus voor dit type docu. Het is zeker een issue, maar maak er dan geen lachertje van om vervolgens een serieuze boodschap mee proberen te brengen. Hooguit zou je de snippets kunnen laten zien en de conclusie aan de kijker overlaten.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik heb nu een paar stukken op internet gekeken. Het beste aan de film zijn de directe interviews met de betrokken personen. Inderdaad op een frisse en open manier. Het minste aan de film vond ik al die grappig bedoelde snippets en teksten tussendoor.

Al met al vond ik het best meevallen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
leo-rcc

Bericht door leo-rcc »

Sommige stukken vond ik wel leuk, een paar dingen heb ik zeker hard om gelachen, maar een groot deel van de interviews en commentaren vond ik niet echt geweldig. Verder heeft Bill Maher nog steeds het idee dat Atheïstisch betekent dat je een soort omgekeerde fundamentalist bent, die 100% zeker is dat er geen goden bestaan.
Mvg,
Leo van Miert
http://www.team-rcc.org
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Excuses, even topic bumpen.....
leo-rcc schreef: Verder heeft Bill Maher nog steeds het idee dat Atheïstisch betekent dat je een soort omgekeerde fundamentalist bent, die 100% zeker is dat er geen goden bestaan.
Ik ben er als atheïst 100% van overtuigd dat er geen goden bestaan. Maakt mij dat een fundamentalist?

Ik kan namelijk ook begrijpen dat er mensen zijn die kennelijk een spirituele behoefte hebben en zo doende geloven in een God. En deze mensen gun ik dat ook.

In discussie zal ik valse claims over het bestaan van goden zo goed mogelijk proberen te weerleggen, maar dan nog, ik gun iedereen zijn overtuiging.

Waar ik me wel fel tegen verzet is als mensen vanuit een ideologie (religieus of anders) mensen op geaardheid, ras, afkomst gaan discrimineren of erger.

Met vriendelijke groet,
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kiwi schreef:Wat ik mooi aan Mahler vond, was zijn open en goedlachse benadering naar de personen die hij interviewde, dat gaf prettige televisie.

De serieuze toon aan het einde vond ik te serieus voor dit type docu. Het is zeker een issue, maar maak er dan geen lachertje van om vervolgens een serieuze boodschap mee proberen te brengen. Hooguit zou je de snippets kunnen laten zien en de conclusie aan de kijker overlaten.
Geheel met je eens.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

leo-rcc schreef:Verder heeft Bill Maher nog steeds het idee dat Atheïstisch betekent dat je een soort omgekeerde fundamentalist bent, die 100% zeker is dat er geen goden bestaan.
Gelukkig begrijpt hij dat. Daarom kan hij ook zo heerlijk lachen over dat onderwerp. Wat mij betreft echt iets om jaloers op te worden. :lol:
Born OK the first time
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

De link doet het bij mij niet, edit van Youtube??
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

windsurfer schreef:De link doet het bij mij niet, edit van Youtube??
Blijkbaar.
Plaats reactie