De bronnen nagaan. Dat is echter veel werk. Als je secundaire literatuur wilt lezen; zou ik kijken naar de academische status van de auteur.Mijn belangrijkste vraag is: Hoe kan ik controleren in hoeverre de beweringen hierboven waar zijn? Is er bijv. wetenschappelijk onderzoek naar de betrouwbaarheid geweest? Ik vind het namelijk heel erg vreemd dat ontdekkingen als deze niet véél bekender zijn als die betrouwbaarheid voldoende hoog is. Hoe komt dat als ze beweringen met zulke verstrekkende gevolgen doen?
Ik ben nu het boek van Theissen en Merz aan het lezen The Historical Jesus: a Comprehensive Guide (een vertaling van Der historische Jesus: Ein Lehrbuch (Duits was echter niet uitleenbaar bij de uni-bieb). Tot nu toe vind ik het boek gedegen en evenwichtig. Dat is iets wat waar het bij veel boeken over Jezus aan ontbreekt.
Als je je positie ten overstaan van geloof en bijbel verder wilt onderbouwen zou je ook kunnen beginnen met The New Testament: A Historical Introducition to the Early Christian Writings, van Bart D. Ehrman. Het boek is leest heel prettig en prima voor een inleiding op het nieuwe testament.
Zelf ben ik overigens niet zo overtuigd van de hypothese dat Jezus niet heeft bestaan, maar ik ben wel sceptisch over de mogelijkheid om criteria te handhaven wat nu wel en wat nu niet bij de echte Jezus hoort.