Zoals gezegd bedank ik je voor alle predicaties die je mij geeft. Het spant de kroon in mijn jarenlange ervaring op fora.spaas schreef:5. De manier waarop de Grote Roerganger van het forum, Rereformed, te werk gaat. Ik herken dat van sommige sekteleiders in het christelijk gebied. Op elke discussie zitten die zich afspeelt, uit angst dat daar iets gebeurt dat hun invloed ondermijnt. Beurtelings aanhalen en afstoten, kleineren en complimenteren. Heel warm en persoonlijk tegenover potentiële bekeerlingen, maar heel vuil tegen mensen die zelfstandigheid vertonen en kritisch zijn. Voortdurend bondgenootschapjes aangaan met gelijkgezinden. Kortom, een bekwaam organisator en manipulator van een groepscultuur. Ik heb genoeg met zulke mensen gesproken om te weten dat zij geen zelfinzicht hebben (ondanks alle mooie praatjes daarover) en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat anderen vinden.
De Grote Roerganger is een terminologie die doet denken aan de stijl waarin Theoloog vorige week tegen je sprak en die je toen nog streng afkeurde. Je leert wel snel moet ik zeggen! Bravo.
Probeer het nog iets aan te scherpen: deze retoriek doet het niet in een contekst van vrijdenkers. Die dobberen tenslotte maar wat op een oneindige oceaan waarin geen links en rechts en goed en kwaad is; zonder roer is er geen roerganger. Je had me misschien beter Johannes de Doper kunnen noemen, een eenzame schreeuwerige stem in de Finse bossen die paddenstoelen en rode bosbessen eet en van jouw boom opmerkt dat een flinke motorzaag al gereed staat.
Bekwaam organisator - ik bloos gewoon
Zie hier mijn inspiratie:
Wij trekken ten strijde voor het Vrijdenkersideaal met krachtige niet-vleselijke wapenen, zodat wij de redeneringen en alle verdedigingslinies die opgetrokken worden ten behoeve van een god, uit de weg ruimen, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan de rede, en klaar staan, zodra uw gehoorzaamheid geperfektioneerd is, alle ongehoorzaamheid aan de rede af te straffen.’ (2 Kor. 10:4-6)
Manipulator van groepscultuur - tsja, ik heb dan ook een half leven op Paulus gestudeerd. Heb jij Handelingen niet gelezen? Ben jij vergeten hoe hij zijn god aan de atheners verkoopt? Hoe hij dan weer eens ruzie maakt met Petrus, dan weer eens dikke vriendjes is? Hoe hij overal waar hij komt eerst altijd de joden paait, maar even later slaande ruzie met ze heeft?
Ik heb genoeg met zulke mensen gesproken om te weten dat zij geen zelfinzicht hebben (ondanks alle mooie praatjes daarover)
Nou, nou, een beetje meer eerbied voor Paulus had ik toch wel verwacht. Je lijkt wel een athener: "Wat beweert die praatjesmaker toch?" zeiden stoïcijnen over hem.
Indien je het nog niet doorhebt, zal ik je mijn geheim verklappen, spaas. Je leert er dan tevens een nieuwe waarheid over je christelijke geloof bij: ik ben christen geweest en heb mijn manier van optreden geleerd uit het Nieuwe Testament. Heb je niet gelezen hoe Jezus beurtelings aanhaalt en afstoot? Beter de evangeliën lezen dan maar. Het één staat exact naast het ander:Zij hebben een mening en die moeten zij kwijt. Dat doen ze soms heel charmant, maar als het moet kan het ook gemeen. Gezien zijn reacties op mijn opmerkingen hierover, geloof ik echt dat hij niet beseft hoe beledigend en manipulerend hij te werk gaat. Maar helaas is het wel zo.
Aanhalen, ook wel paaien: ‘Komt allen tot Mij die vermoeid zijt, want mijn juk is zacht’, ‘Indien dan gij die slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden’
Afstoten: 'Dan zal ik hun zeggen: ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie wetsverkrachters!'
Beiden in Mt. 7
Jezus kleineert:
-'Sta me toe eerst mijn vader te begraven'
-'Niks ervan: volg mij en laat de doden maar de doden begraven'. (over eigendunk gesproken...)
Jezus complimenteert: 'nergens heb ik zoveel geloof gevonden als in deze heiden.'
Jezus kleineert: 'jij hebt me niet begroet met een kus, jij hebt mijn hoofd niet gezalfd met olie.'
Jezus complimenteert: 'maar zij! Da's nog eens wat anders. Al haar zonden zijn haar vergeven, al zijn het er velen, want zij heeft het wel gedaan.'
Heel warm en persoonlijk tegenover potentiële bekeerlingen: 'Hmmm, jij bent niet ver van het koninkrijk der hemelen, Farizeeër Nikodemus. Je komt er nog wel, als je maar goed naar mij blijft luisteren!'
Heel vuil tegen mensen die zelfstandigheid vertonen en kritisch zijn: 'Die zonde zal jullie nooit worden vergeven, Farizeeërs!!!' 'Voor Sodom en Gomorra zal het draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor jullie!'
en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat anderen vinden. Haha, da's nou wat het gemakkelijkst te leren is uit het Nieuwe Testament, of je nu Jezus neemt, of Paulus, of Petrus, of Johannes, of Jacobus, ik heb ze er nog nooit op betrapt voor andersdenkenden ook maar de minste interesse of begrip te hebben. Ben wel een hoop verwensingen tegengekomen naar lui die het niet met hen eens waren. Laat ik je geheugen even wat opfrissen:
Johannes: "We weten dat wij uit God voortkomen, terwijl de hele wereld in de macht is van hem die het kwaad zelf is."
(Tot die hoogte van zelfgenoegzaamheid ben ik helaas nog niet in staat geweest te klimmen; er is altijd baas boven baas!)
Petrus: "Op afvallige christenen is het spreekwoord van toepassing: 'Een hond keert terug naar zijn eigen braaksel' en 'Een gewassen varken rolt al snel weer door de modder."
Judas: "Die lui doen niet anders dan zeuren en zagen, ze laten zich leiden door hun begeerten, ze brallen maar wat en praten anderen naar de mond om er zelf beter van te worden."
Paulus: "die lui zijn dood door hun overtredingen..., ze leven overeenkomstig de overste van de macht der lucht [=satan]..., het zijn kinderen der ongehoorzaamheid, van nature kinderen des toorns" , "levend in de ijdelheid van hun denken, verduisterd in hun verstand, vervreemd van God...in hun verdoving overgegeven aan losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid."
"Maar nu is de maat vol. Nu barst Gods toorn over die joden uit."
Ik begin er een beetje aan te twijfelen of spaas de Heilige Geest van het Nieuwe Testament wel kent. Er heeft van christelijke zijde nooit een mooie toonzetting bestaan.
Laat me je tot slot nog eens een tip geven, spaas: overdenk eens wat langer je eigen woorden:
spaas schreef:...Achtereenvolgens is dit volgens mij een vrij onplezierige wens, een buitengewoon akelig scheldwoord (Schreibtischmörderer) en een onaangename beschuldiging. Anders gezegd: ik ben (1) oppervlakkig, (2) een soort Eichmann, en (3) een leugenaar.
Ik heb jullie website wat doorgebladerd en het valt me op dat meer bijdragen op de site van de vrije denkers gekleurd zijn door dit soort invectieven. Ik zie ook dat jullie hier bijna altijd onder gelijkgezinden zijn en dan begrijp ik dat de toon gemakkelijk wat losjes wordt. Maar ik geef in overweging dat een goed gesprek vrij zou moeten blijven van dit soort opmerkingen en aantijgingen. Het is toch anders om met een gelovige te praten dan over gelovigen.