http://www.mareonline.nl/artikel/2008/11/0701/Atheïstische en bevindelijk gereformeerde studenten hebben niet alleen een ander wereldbeeld; ze nemen de wereld ook daadwerkelijk anders waar. De onderzoekster maakt zich zorgen over de interpretatie van haar gegevens. ‘Dit is misschien wel de belangrijkste ontdekking die ik ooit heb gedaan’
Ongelovige ziet het grotere geheel
Moderator: Moderators
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ongelovige ziet het grotere geheel
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
- windsurfer
- Diehard
Ik vind het ook wat ver gaan om met neuropsychologische facetten te gaan gooien en daaruit dergelijke verstrekkende conclusies te trekken.
Ik moet wel gelijk aan autisme denken, daar spelen dergelijke neuropsychologische patronen ook een rol (central coherence) en met een beetje kwade wil kun je hier wel een draai aan geven in verband met religie.
Ik moet wel gelijk aan autisme denken, daar spelen dergelijke neuropsychologische patronen ook een rol (central coherence) en met een beetje kwade wil kun je hier wel een draai aan geven in verband met religie.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
- Schweitzer
- MOODY BLUE
- Diehard
Persoonlijk kan ik zeggen dat ik dit zelf heb ervaren. De wereld werd voor mij een andere wereld toen ik na 25 jaar indoctrinatie langzaam mij los heb gemaakt van mijn gelovige leven dat totaal verstrengeld was met mijn persoonlijkheid.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
@MOODY BLUE: Dat gaat dan, neem ik aan, meer over je perspectief op bepaalde zaken, en dan voornamelijk m.b.t. wat je belangrijk vindt in het leven? Dit heeft toch niet zozeer te maken met een lokaal of globaal beeld?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Topictitel is: Ongelovige ziet het grotere geheel, maar had na lezing van het artikel ook kunnen zijn: Gelovige heeft meer oog voor detail. Welk gezichtspunt wint het dan?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
siger
-
siger
Begrijp ik niet. Misschien een voorbeeldje?hickhack schreef:Het geheel is meer dan de som der delen en details,dat is het wetenschappelijk probleem ,wat zich met delen uiteenzet. In religie is de aanname van een eenheid volgens mij vanzelfsprekend daarom kunnen er toch interessante conclusies uit religie getrokken worden..