Het Bahai geloof

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Jasper
Ervaren pen

Het Bahai geloof

Bericht door Jasper »

Ik was in New Delhi bij de tempel van het Bahai geloof. Ik weet weinig van dit geloof; het is een erg nieuw geloof wat is ontstaan in Iran in de 19e eeuw. Het volgende stond op een steen bij de tempel (inclusief originele spelfouten):
THE BAHAI FAITH recognizes the unity of God and of His prophets, upholds the principle of an unfettered search after truth, condemns all forms of superstition and prejudice, teaches that the fundamental purpose of religion is to promote concord and harmony that it must go hand in hand with science, and that it constitutes the sole and ultimate basis of a peaceful, an ordered and progressive society.

It inculcates the principle of equal opportunity, rights and privileges for both sexes, advocates compulsory education, abolishes extremes of poverty and wealth, exalts work performed in the spirit of service to the rank of worship, recommends the adoption of an auxiliary international language, and provides the necessary agencies for the establishment and safe guarding of a permanent universal peace.
Op het eerste gezicht ziet dat er niet gek uit: een religie die als voornaamste doel heeft om vrede en vooruitgang te promoten, die die dat zelfs hand in hand met wetenschap wil doen.

Maar uiteindelijk gaat het toch weer over het blind geloven in een onzichtbaar opperwezen. Als de wetenschap serieus vragen gaat stellen over god, dan komt het onvermijdelijk in conflict met het idee dat er een goed bestaat. Dus hoe denkt het Bahai geloof dan dat het hand in hand met wetenschap moet bestaan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

waar wil jij het over hebben in dit topic?
is mij niet geheel duidelijk...
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Het Bahai geloof accepteert alle profeten als boodschappers van God. Dus Mozes, Jezus, Boeddha, Mohammed etc. Het probeert alle grote geloven samen te smelten. Het is wel duidelijk een monotheistisch geloof.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baha%27i

In Nederland zijn er ook Bahai: http://www.bahai.nl/.

(Edit: in eerste instantie werd een lege post getoond, dit komt door de apostrof in de
link naar de wikipedia van Baha'i, hier kan de forumsoftware blijkbaar niet tegen.
Doe copy/paste voor de link.)

edit collegavanerik: als je de apostrof door een %27 vervangt werkt het wel zie asciilijst http://www.columbia.edu/kermit/ascii.html
Laatst gewijzigd door The Prophet op 25 aug 2008 15:27, 8 keer totaal gewijzigd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

biajas schreef:waar wil jij het over hebben in dit topic?
is mij niet geheel duidelijk...
Met name over dat het Bahai geloof zegt hand in hand te willen bestaan met wetenschap; naar mijn mening zal geloof onvermijdelijk in conflict komen met wetenschap als er onderzoek zou worden gedaan naar het bestaan van god.

Het Bahai geloof beweert zoeken naar waarheid en stimuleren van wetenschap als doelstelling te hebben, maar combineert dat toch met irrationeel geloof in een god. Is die religie dan niet inconsistent, of in conflict met zichzelf?

En verder in 't algemeen over het Bahai geloof, of er hier mensen zijn die er meer van weten of er ervaring mee hebben (direkt of indirekt).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Ik ben in Haifa geweest waar de stichter begraven ligt, en dat hun heiligste plek is, en heb daar ook met iemand van de Bahai gesproken. En mijn neef is er ook lid van. Ze accepteren alle religies als een uiting van het goddelijke, Mohammed, Jezus, Boeddha, waren allemaal profeten. en ook hun eigen stichter: Bahá'u'lláh Wat mij wel aanspraak is dat ze geen priesters of dominees hebben en geen vastgelegde kerkdienst. Ze komen bij elkaar lezen iets spirtueels en gaan daar dan gezellig over babbelen. Het zijn ook hele aardige mensen. (alleen jammer dat het geheelonthouders zijn :) )

Wanneer je het scheppingsverhaal niet letterlijk neemt en alle ander religieuze verhalen symbolisch ziet, is er geen enkele tegenstrijdigheid met de wetenschap.

De meeste (Nederlandse) leden zijn hoogopgeleid, en hebben meestal goede banen, waardoor het op mij overkomt als een soort netwerk clubje een soort spirituele Rotary club.

http://www.bahai.nl/
viridus

Bericht door viridus »

Wanneer je het scheppingsverhaal niet letterlijk neemt en alle ander religieuze verhalen symbolisch ziet, is er geen enkele tegenstrijdigheid met de wetenschap.
Maar, ik vraag mij dan af, dat als zij alle profeten als profeten van het goddelijke zien en alle openbaringen als een deel van de goddelijke boodschap, zien zij dan automatisch deze religieuze verhalen symbolisch? Het zou toch theoretisch mogelijk zijn dat zij alle religieuze verhalen allemaal als 'waar' zien (dus niet symbolisch).

Mark
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Het zou toch theoretisch mogelijk zijn dat zij alle religieuze verhalen allemaal als 'waar' zien (dus niet symbolisch).
Dat denk ik niet, je komt dan al heel snel op tegenstrijdigheden. De geheelonthouding van de Bahai bijvoorbeeld staat tegenover het christendom: het eerste wonder dat Jezus verricht zou hebben is water in wijn veranderen, symbolisch kan dat gezien worden als: hij is niet gekomen om het feest te bederven.
viridus

Bericht door viridus »

Daar ben ik het mee eens: als je alle religieuze verhalen letterlijk als waar beschouwt, stuit je op tegenstrijdigheden. Wat ik mij afvraag, is of de Bahai echter niet op zoek zijn om al die verhalen desalnietemin te verenigen (in mij ogen een kansloze exercitie), of de verhalen en hun tegenstrijdigheden symbolisch zien en "er het beste uit willen halen".

Het is puur een vraag dus. ik weet weinig van het Bahai geloof.

Mark
PsychedelicShaman

Bericht door PsychedelicShaman »

Bahai's waren flink de pineut toen Perzie veranderde in het islamitische Iran.
Er zijn er nog maar weinig over.
Sen McGlinn

Bericht door Sen McGlinn »

PsychedelicShaman schreef:Bahai's waren flink de pineut toen Perzie veranderde in het islamitische Iran.
Er zijn er nog maar weinig over.
Er is tenminste een over. Eigenlijk een paar duizend alleen al in Nederland. Er zijn ook websites zoals
http://www.bahai.nl/
http://www.wereldeenheid.nl/

Jasper schreef:
naar mijn mening zal geloof onvermijdelijk in conflict komen met wetenschap als er onderzoek zou worden gedaan naar het bestaan van god.
Maar als wetenschap gaat het bestaan van god onderzoeken, is het geen wetenschap meer maar hocus pocus. Probleem opgelost.
"Intelligent Design" pretendeert dit te doen, maar het is noch wetenschap noch religie. Wetenschap gaat over de materieel verifieerbare oorzaken en hun dito gevolgen. Religie gaat over de betekenis van het leven, over goed handelen en het goede leven. Als de beoefenaars van wetenschap en religie die tweedeling goed begrijpen, is harmonie wel mogelijk. Er blijven maar een paar wrijfpunten: als de wetenschap iets wil doen wat voor een interpretatie van religie onaanvaardbaar is: stem cell onderzoek bijvoorbeeld. (Geweldig prestatie daarvan in Spanje wordt vanochtend in The Lancet http://www.thelancet.com/ onthulde). Of als de wetenschaap toont aan, dat een godsdienstig praktijk (besnijdenis, vasten) onwenselijk zou zijn. Maar van een onvermijdelijk conflict is er geen spraak.

Dit inzicht was belangrijk in de 19e eeuw: de oorlog tussen wetenschap en religie was in het middenoost en ook in Noord Amerika nog in volle gang. Godsdienstig leiders maakten de mensen wijs dat de wetenschap tegen de geloofsleer zou zijn, terwijl in Europa sociologen beweerden dat het godsdienstig denken was maar een stadium in de sociale ontwikkeling en zou plaats moeten nemen voor het wetenschappelijk denken. Religie zou dan verdwijnen tijdens de modernisatie proces (de secularisation thesis). Dus het was toentertijd belangrijk voor velen dat een religie zou duidelijk zeggen: er is geen conflict, er is harmonie tussen wetenschap en religie, ze complementeren elkaar.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Email: Sen.Sonja[at]Casema.NL ; sen[at]tele2.nl
Webpages at sonjavank.com/sen
Blog at senmcglinn.wordpress.com
Iranian Studies blog at http://www.iranian.com/main/user/3243
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
siger

Bericht door siger »

Sen McGlinn schreef: Maar als wetenschap gaat het bestaan van god onderzoeken, is het geen wetenschap meer maar hocus pocus. Probleem opgelost.
Misschien heb je wel gelijk, maar ik denk dat het vooral om tegenstrijdigheden in directieven gaat. Een religie kan zeggen je haar groen te verven of je kind niet in te enten. Wetenschap kan besluiten dat groene verf ziekmaakt of dat inentingen gezond maken.

Kan je godsdienstig zijn en terzelfdertijd menen dat je god het ook niet weet?
Sen McGlinn

siger schreef:
Kan je godsdienstig zijn en tezelfdertijd menen dat je god het ook niet weet?
Je kan ik ieder geval godsdienstig zijn en toch toegeven, dat je niet alles weet, zelf niet alles van je eigen religie goed begrijpt. Een goede besef van je eigen beperkingen als mens relativeert geweldig -- want ik gaat nooit over "God zegt zo en zo..." maar "zo ver dat ik het begrip, zegt God ... "

Wat betreft een godsdienstig praktijk die de wetenschap afraadt: het neiging in bahai lijkt te zijn, de praktische (en dus wetenschappelijk aantoonbaar) gevolgen moet je in acht nemen en desnoods die praktijk niet als zodanig uit te voeren. BIjvoorbeeld als het vasten lijkt schadelijk voor je gezondheid moet je het niet doen, of matigen; alcohol en drugs moet je niet gebruiken, maar wel als een arts dat adviseert. De principe is, de religie dient in dienst van de mens te zijn, niet andersom. "Zeg, is de mens voor de sabbat geschapen, of de sabbat voor de mens?"
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Sen McGlinn schreef:Maar als wetenschap gaat het bestaan van god onderzoeken, is het geen wetenschap meer maar hocus pocus.
Als god op de een of andere manier invloed uitoefent op de realiteit, dan is die invloed wetenschappelijk te onderzoeken.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sen McGlinn

The Prophet schreef: Als god op de een of andere manier invloed uitoefent op de realiteit, dan is die invloed wetenschappelijk te onderzoeken.
De wetenschap kan de gevolgen nagaan, en kan zich afvragen over de oorzaak - is dat nu een opperwezen, het geloof in een opperwezen, de ondersteuning vanuit een sociaal structuur gebaseerd op het geloof in een opperwezen, ofwel het gevoel dat men ondersteuning krijgt vanuit een sociaal structuur gebaseerd op geloof in een opperwezen. Of moet ik mijn instrumentarium opnieuw kalibreren?

Het opperwezen vindt dit heus grappig :lol:
siger

Bericht door siger »

Sen McGlinn schreef:
siger schreef:
Kan je godsdienstig zijn en tezelfdertijd menen dat je god het ook niet weet?
Je kan ik ieder geval godsdienstig zijn en toch toegeven, dat je niet alles weet, zelf niet alles van je eigen religie goed begrijpt. Een goede besef van je eigen beperkingen als mens relativeert geweldig -- want ik gaat nooit over "God zegt zo en zo..." maar "zo ver dat ik het begrip, zegt God ... "
Dat is niet echt hetzelfde als zeggen dat wetenschap het beter weet dan God.
Plaats reactie