Stond Jezus op uit de dood?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Schweitzer

Bericht door Schweitzer »

Theoloog schreef:
Schweitzer schreef:Als je gaat kijken naar de vroegste lagen in het NT, kom je uit bij Paulus, Marcus en Q. Deze drie bronnen betuigen 20 tot 40 jaar na Jezus' dood onafhankelijk van elkaar dat er een zekere figuur in Israël heeft rondgelopen met de naam Jezus. Er is dus meervoudige attestatie voor het bestaan van de historische persoon Jezus.
Dit is niet juist.

1. Paulus spreekt niet over een Jezus die op aarde rondliep, maar over een Jezus die in de mythische, geestelijke regionen een verlossingwerk pleegt, net zoals de antieke verlossergoden dit doen. (Bekijk deze thread voor een uitvoerige uiteenzetting van dit idee)

2. Q (een hypothetische bron, ontleend aan overeenkomsten tussen Mattheus en Lukas, beiden volgens de meeste geleerden uit 70/80 na Chr) zou geen gebeurtenissen hebben beschreven, maar hebben bestaan uit een collectie spreuken en monologen van Jezus.

3. Markus is geen geschiedkundige biografie, maar een aaneenrijging van hervertelde Oud-Testamentische verhalen. (Zie hier meer)
1. Paulus veronderstelt dat Jezus een historische persoon geweest is. De zogenaamde parallellen met antieke verlossergoden maken niet veel indruk op me. Ik ken het bronnenmateriaal redelijk goed en mijns inziens hanteert Paulus onder meer het model van de door God gerechtvaardigde martelaar. Wie ontkent dat Paulus het heeft over een man die echt bestaan heeft, moet zich m.i. in te veel bochten wringen.
2. Q bevat ook enkele vertellingen, bijvoorbeeld de verzoekingen van Jezus en de genezing van de zoon van de hoofdman van Kafarnaüm (geloof ik, zou ik na moeten zoeken). In elk geval veronderstelt Q een historische persoon Jezus die allerlei uitspraken gedaan heeft en dus ook verschillende dingen gedáán heeft. Ook ontbreekt het kruis niet in Q, hoewel een vertelling over kruis en opstanding ontbreekt.
3. Marcus is inderdaad geen geschiedkundige biografie, maar een vertelling in de trant van de antieke biografie. Hierbij zullen zeker soms verhalen 'verdicht' zijn met OT-motieven. Niettemin blijft er best veel over wat aanspraak kan maken op historische betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld de kruisiging!
4. Het evangelie van Judas is veel later geschreven dan de canonieke evangeliën en biedt geen historische informatie over Jezus.
lanier schreef:Bij de kruisiging zouden veel mensen aanwezig zijn geweest (500?) waarom heeft niemand buiten de bijbel over hem geschreven? Als het zo uitzonderlijk was wat er gebeurde dan zouden er andere bronnen moeten zijn te vinden, maar die zijn er niet. De vroegste bronnen schrijven over 'de christenen' en niet over Jezus Christus.
Kruisiging is op zich niet zoveel bijzonders in die tijd. Het is dus niet verwonderlijk dat niet-volgelingen van Jezus geen aanleiding zagen om er iets over op te schrijven.
Volgens mij wordt de authenticiteit van de woorden van Josephus over Jezus betwijfeld. Ik heb die zinssneden wel eens gelezen, en ik vond het hallelujah-gehalte er heel dik bovenop liggen. Ik houd het heel goed voor mogelijk dat ze ooit door een fanatieke monnik zijn toegevoegd. Ik vind de bewijskracht in ieder geval niet bijster hoog.
Inderdaad is de versie in de handschriften waarschijnlijk christelijk bewerkt. Niettemin, als je de christelijk gekleurde passages wegschrapt blijft er een tekst over die goed door een Jood geschreven zou kunnen zijn en die minder waarschijnlijk door een christen is geschreven. Ik houd die ingekorte versie voor waarschijnlijk authentiek, zoals veel kritische wetenschappers trouwens doen.
Maar het idee dat er enige historiciteit schuilt in de genezing van de 'verdorde hand', de wonderbaarlijke spijziging, het lopen over water, het opwekken van doden, en het vervloeken van de vijgenboom, vind ik niet erg getuigen van realisme en gezond verstand.
Daar heb je gelijk in. Niettemin zou Jezus best een genezer kunnen zijn geweest. Er liepen er in die tijd meer rond. En tegenwoordig heb je ze ook nog en believers menen ook nog dat het werkt. Het is dus best mogelijk dat Jezus de kracht had om mensen van psychosomatische klachten heeft genezen. Maar over water lopen en doden opwekken is duidelijk latere legendevorming uiteraard. Als je dat allemaal schrapt hou je nog best veel over, allerlei spreuken en twistgesprekken bijvoorbeeld.
Indien er ooit aangetoond zal worden dat er een figuur heeft rondgelopen - een sekteleider die Jezus heette - is een leuke voetnoot voor in de geschiedenisboekjes, maar betekent beslist niet meer dan de ontdekking dat Socrates of Elvis écht heeft bestaan. Het gaat uiteindelijk om de vraag of Jezus onze Verlosser en Zaligmaker is; of niet?
Nou ja, zonder Jezus zou de wereldgeschiedenis er heel anders uitzien. Om dat nu een voetnoot te noemen...
Maar wat mij in deze discussie opvalt is dat de historische vraag enorm zit vastgekleefd aan theologische vragen. Als Jezus niet de zaligmaker is, dan zal hij ook wel niet bestaan hebben, is het simplistische idee. En men verwijst met graagte naar allerlei amateurs die prachtige, maar onwaarschijnlijke hypothesen hebben gelanceerd. Om emeritus hoogleraar Henk Versnel te citeren: 'Apekool'. Of Bart Ehrman: 'Don't read those books.'
Mijn hypothese is, dat in het jaar 30 CE of ten laatste in 35 CE de leerlingen van Jezus van Nazaret gingen geloven dat hij door God was opgewekt uit de doden. Deze hypothese is puur historisch en doet geen uitspraak over het waarheidsgehalte van dat geloof.
Laatst gewijzigd door Schweitzer op 19 nov 2008 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Schweizer schreef
Verder is het nogal onwaarschijnlijk dat je een visionaire ervaring krijgt/genereert van iemand van wie je nog nooit gehoord hebt
De stichter van de mormoonse kerk had hier overigens geen moeite mee . Wellicht bezat ook Paulus zo'n levendige fantasie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Daar heb je gelijk in. Niettemin zou Jezus best een genezer kunnen zijn geweest. Er liepen er in die tijd meer rond. En tegenwoordig heb je ze ook nog en believers menen ook nog dat het werkt. Het is dus best mogelijk dat Jezus de kracht had om mensen van psychosomatische klachten heeft genezen. Maar over water lopen en doden opwekken is duidelijk latere legendevorming uiteraard. Als je dat allemaal schrapt hou je nog best veel over, allerlei spreuken en twistgesprekken
Je kunt Jezus toch moeilijk vergelijken met bijvoorbeeld een Jomanda? Ik het e.e.a. gezien en gelezen over gebedsgenezers en ik kan geen enkele opnoemen die aantoonbaar mensen heeft genezen.

Je kunt toch niet zomaar van alles schrappen uit de bijbel? Wat hou je dan over? Wat is werkelijkheid en wat niet? De schrijvers van de evangeliën moeten toch hebben geweten dat ze geen nonsens konden plaatsen? Nonsens verkondigen over God op Aarde? Wie zou dat gedurfd hebben?
2. Q bevat ook enkele vertellingen, bijvoorbeeld de verzoekingen van Jezus en de genezing van de zoon van de hoofdman van Kafarnaüm (geloof ik, zou ik na moeten zoeken). In elk geval veronderstelt Q een historische persoon Jezus die allerlei uitspraken gedaan heeft en dus ook verschillende dingen gedáán heeft. Ook ontbreekt het kruis niet in Q, hoewel een vertelling over kruis en opstanding ontbreekt.
Q is hypothetisch en het bestaan ervan is nog niet aangetoond.
Kruisiging is op zich niet zoveel bijzonders in die tijd. Het is dus niet verwonderlijk dat niet-volgelingen van Jezus geen aanleiding zagen om er iets over op te schrijven.
Jezus moet heel bekend zijn geweest, nogmaals in de evangeliën staat geschreven dat mensen vanuit de hele omgeving naar hem toe kwamen en dat hij wonderbaarlijke genezingen deed. Het moeten hele volksstammen zijn geweest die van zijn bestaan hebben geweten en hem eventueel ook ontmoet hebben. Ook de mensen die bij zijn kruisiging aanwezig waren moeten hebben geweten wie hij was. Hoe kan hij met alles wat hij kon en wie hij beweerde te zijn geen indruk hebben gemaakt?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Schweitzer

lanier schreef:
Daar heb je gelijk in. Niettemin zou Jezus best een genezer kunnen zijn geweest. Er liepen er in die tijd meer rond. En tegenwoordig heb je ze ook nog en believers menen ook nog dat het werkt. Het is dus best mogelijk dat Jezus de kracht had om mensen van psychosomatische klachten heeft genezen. Maar over water lopen en doden opwekken is duidelijk latere legendevorming uiteraard. Als je dat allemaal schrapt hou je nog best veel over, allerlei spreuken en twistgesprekken
Je kunt Jezus toch moeilijk vergelijken met bijvoorbeeld een Jomanda? Ik het e.e.a. gezien en gelezen over gebedsgenezers en ik kan geen enkele opnoemen die aantoonbaar mensen heeft genezen.
Ten eerste: van wel meer figuren uit de oudheid werd gezegd dat ze konden genezen. Hoe wij dat soort genezingen nu wetenschappelijk kwalificeren is vraag twee. Feit is echter dat mensen die langs een gebedsgenezer of exorcist zijn gegaan soms of vaak vertellen dat ze echt genezen zijn (al is het maar voor een tijdje). Jomanda vind ik zelf niet een gelukkige vergelijking. Ik zou dan eerder de Levensstroomgemeente in Leiderdorp noemen of de predikant Blumhardt uit de 19e eeuw. Nogmaals: ik verdedig zulke praktijken niet, ik constateer alleen dat het voorkomt en dat het plausibel is dat zoiets ook heeft plaatsgevonden in het geval Jezus.
Je kunt toch niet zomaar van alles schrappen uit de bijbel? Wat hou je dan over? Wat is werkelijkheid en wat niet? De schrijvers van de evangeliën moeten toch hebben geweten dat ze geen nonsens konden plaatsen? Nonsens verkondigen over God op Aarde? Wie zou dat gedurfd hebben?
Wat historisch is en wat niet moet je met kritische methoden uitmaken. Overigens dachten zeker 3 van de 4 evangelisten niet dat Jezus God op aarde was. Bovendien hadden ze niet het historisch besef dat wij hebben en wilden ze vooral verkondigen. Het ging hen niet om historische precisie.
Grappig dat je dit soort argumenten ook ziet bij fundamentalisten. Q is een hypothetische bron waar zeer sterke argumenten voor zijn. Het verklaart het beste de overeenkomsten tussen Matteüs en Lucas.
'Q is nog niet aangetoond' is een slecht argument. In de historische wetenschap werk je met waarschijnlijkheden en zijn wiskundige bewijzen uitgesloten.
Jezus moet heel bekend zijn geweest, nogmaals in de evangeliën staat geschreven dat mensen vanuit de hele omgeving naar hem toe kwamen en dat hij wonderbaarlijke genezingen deed. Het moeten hele volksstammen zijn geweest die van zijn bestaan hebben geweten en hem eventueel ook ontmoet hebben. Ook de mensen die bij zijn kruisiging aanwezig waren moeten hebben geweten wie hij was. Hoe kan hij met alles wat hij kon en wie hij beweerde te zijn geen indruk hebben gemaakt?
Dat Jezus heel bekend was kan zijn overdreven door de evangelisten. Uit Josephus kennen we wel meer figuren, bijvoorbeeld een die een volksmassa op de been bracht en naar de Jordaan trok om het water te splijten. Van hem is ook maar een alineaatje in Josephus overgebleven.
Ik weet niet met wat voor voorstellingen je rondloopt over wie Jezus beweerde te zijn. Het is waarschijnlijk dat Jezus niet claimde dat hij de Zoon van God of de Mensenzoon was. Ook claimde hij waarschijnlijk niet de Messias te zijn, wel is het goed mogelijk dat sommige volgelingen die gedachte koesterden. Kritische geleerden zijn het er grotendeels over eens dat Jezus zichzelf zag als de profetische aankondiger van het koninkrijk van God.
Laatst gewijzigd door Schweitzer op 19 nov 2008 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat betreft de laatste woorden van Jezus:
Mattheus en Marcus: Mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten?
Johannes: Het is volbracht.

Voor mij zijn dat twee heel verschillende uitspraken die met elkaar stroken.
De uitspraak volgens Johannes zou logischer zijn in mijn ogen dan die volgens Mattheus en Marcus. Waarom zou Jezus zichzelf verlaten? Hoe is toch zijn eigen rechterhand in de hemel? Of was zijn taak nog niet volbracht op aarde?

Mocht Johannes gelijk hebben, dan verwonder ik me over het volgende:
In Lukas 22:44 wordt melding gemaakt van dat Jezus bloed zweette. De medische term hiervoor is hematohidrosis en het is o.a. ook geconstanteerd bij mensen in WOII die werden gebombardeerd. De stress kan zo hoog oplopen dat bloedvaten in het voorhoofd knappen en dat het bloed zich verrmengd met zweet.
Jezus kon andere mensen op wonderbaarlijke manieren genezen en zelfs lijken tot leven wekken. Ook liep hij over water. Vanwaar die enorme stress? Jezus moet toch in staat zijn geweest om zich geestelijk van zijn lichaam te scheiden en de dood gevoelloos te ondergaan? Als zijn taak was volbracht dan had de dood eerder een soort bevrijding moeten zijn.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Schweitzer

Interessante opmerkingen! Ik geef er mijn visie op:
lanier schreef:Wat betreft de laatste woorden van Jezus:
Mattheus en Marcus: Mijn God, mijn God, waarom heeft u mij verlaten?
Johannes: Het is volbracht.

Voor mij zijn dat twee heel verschillende uitspraken die met elkaar stroken.
De uitspraak volgens Johannes zou logischer zijn in mijn ogen dan die volgens Mattheus en Marcus. Waarom zou Jezus zichzelf verlaten? Hoe is toch zijn eigen rechterhand in de hemel? Of was zijn taak nog niet volbracht op aarde?
Je gaat ervan uit dat Jezus zich als God zag. Dat is volstrekt onjuist.
Ik denk dat Jezus laatste 'woord' een ongearticuleerde schreeuw was (zie Marcus). De schriftwoorden die de evangelisten hem in de mond leggen zijn latere interpretaties.
In Lukas 22:44 wordt melding gemaakt van dat Jezus bloed zweette.
Deze tekst behoort met vers 43 waarschijnlijk niet tot de oorspronkelijke tekst van Lucas.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kritische geleerden zijn het er grotendeels over eens dat Jezus zichzelf zag als de profetische aankondiger van het koninkrijk van God
Zijn die geleerden het er ook over eens dat het christendom nog in zijn pure vorm bestaat? Ik heb zo mijn twijfels over wat de eerste christenen geloofden en wat men nu gelooft.

Feit is echter dat mensen die langs een gebedsgenezer of exorcist zijn gegaan soms of vaak vertellen dat ze echt genezen zijn (al is het maar voor een tijdje).
Juist, mensen hebben het gevoel genezen te zijn, terwijl dit niet zo is. Er zijn legio voorbeelden te noemen van mensen die grof geld hebben uitgegeven aan een genezer, zich tijdelijk goed voelden en toen erachter kwamen dat ze niet genezen waren. Daardoor verloren ze alle geloof in zowel de genezer als vaak ook in het geloof.

Uit je woorden maak ik op dat veel erbij gefantaseerd is, zelfs mogelijk door de apostelen! Dat lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk; wie zou dat durven te doen? Als je zo sterk geloofd in iemand, alles gedetailleerd opschrijft, en er van alles bij verzind; hoe puur is dan je geloof? Het lijkt me dan eerder een sterk verhaal over iemand die moet worden gepresenteerd als de Messias. Hem moesten wel speciale en uitzonderlijke kwaliteiten worden toegedicht omdat mensen het anders niet zouden geloven?
Een God die alles heeft geschapen, moet toch in staat zijn geweest om op een juiste manier Jezus neer te zetten zodat er geen enkele twijfel zou kunnen zijn over wie hij was. In een geloof moet je juist zoveel mogelijk twijfel uitbannen lijkt me.
Schweitzer

lanier schreef:
Kritische geleerden zijn het er grotendeels over eens dat Jezus zichzelf zag als de profetische aankondiger van het koninkrijk van God
Zijn die geleerden het er ook over eens dat het christendom nog in zijn pure vorm bestaat? Ik heb zo mijn twijfels over wat de eerste christenen geloofden en wat men nu gelooft.
Meestal heeft men geen professionele mening over het huidige christendom. Echter, men beweert wel dat christendom nooit 'puur' is geweest. Vanaf het begin zijn er verschillende stromingen geweest.
Uit je woorden maak ik op dat veel erbij gefantaseerd is, zelfs mogelijk door de apostelen! Dat lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk; wie zou dat durven te doen? Als je zo sterk geloofd in iemand, alles gedetailleerd opschrijft, en er van alles bij verzind; hoe puur is dan je geloof? Het lijkt me dan eerder een sterk verhaal over iemand die moet worden gepresenteerd als de Messias. Hem moesten wel speciale en uitzonderlijke kwaliteiten worden toegedicht omdat mensen het anders niet zouden geloven?
Een God die alles heeft geschapen, moet toch in staat zijn geweest om op een juiste manier Jezus neer te zetten zodat er geen enkele twijfel zou kunnen zijn over wie hij was. In een geloof moet je juist zoveel mogelijk twijfel uitbannen lijkt me.
In de oudheid kon het wel. De bijzondere uitstraling van iemand verwoordde men door hem allerlei bijzondere daden toe te schrijven. Om dat te begrijpen moet je je een beetje inleven in de antieke mens. Dat zulk soort dingen voor ons nogal ongeloofwaardig zijn ben ik met je eens.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Schweitzer schreef:
Theoloog schreef:
Schweitzer schreef:Als je gaat kijken naar de vroegste lagen in het NT, kom je uit bij Paulus, Marcus en Q. Deze drie bronnen betuigen 20 tot 40 jaar na Jezus' dood onafhankelijk van elkaar dat er een zekere figuur in Israël heeft rondgelopen met de naam Jezus. Er is dus meervoudige attestatie voor het bestaan van de historische persoon Jezus.
Dit is niet juist.

1. Paulus spreekt niet over een Jezus die op aarde rondliep, maar over een Jezus die in de mythische, geestelijke regionen een verlossingwerk pleegt, net zoals de antieke verlossergoden dit doen. (Bekijk deze thread voor een uitvoerige uiteenzetting van dit idee)

2. Q (een hypothetische bron, ontleend aan overeenkomsten tussen Mattheus en Lukas, beiden volgens de meeste geleerden uit 70/80 na Chr) zou geen gebeurtenissen hebben beschreven, maar hebben bestaan uit een collectie spreuken en monologen van Jezus.

3. Markus is geen geschiedkundige biografie, maar een aaneenrijging van hervertelde Oud-Testamentische verhalen. (Zie hier meer)
1. Paulus veronderstelt dat Jezus een historische persoon geweest is. De zogenaamde parallellen met antieke verlossergoden maken niet veel indruk op me. Ik ken het bronnenmateriaal redelijk goed en mijns inziens hanteert Paulus onder meer het model van de door God gerechtvaardigde martelaar. Wie ontkent dat Paulus het heeft over een man die echt bestaan heeft, moet zich m.i. in te veel bochten wringen.
Dat mag u dan eens aantonen, dat Paulus veronderstelt dat Jezus een historische persoon is geweest, die hier op aarde rond heeft gewandeld.

Maar dat mag u in deze thread doen.
Schweitzer schreef:2. Q bevat ook enkele vertellingen, bijvoorbeeld de verzoekingen van Jezus en de genezing van de zoon van de hoofdman van Kafarnaüm (geloof ik, zou ik na moeten zoeken). In elk geval veronderstelt Q een historische persoon Jezus die allerlei uitspraken gedaan heeft en dus ook verschillende dingen gedáán heeft. Ook ontbreekt het kruis niet in Q, hoewel een vertelling over kruis en opstanding ontbreekt.
Het hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf welke reconstructie van Q je maakt. Maar noch uit deze reconstructie, noch in deze valt Jezus in een historische setting te plaatsen.
Schweitzer schreef:3. Marcus is inderdaad geen geschiedkundige biografie, maar een vertelling in de trant van de antieke biografie. Hierbij zullen zeker soms verhalen 'verdicht' zijn met OT-motieven. Niettemin blijft er best veel over wat aanspraak kan maken op historische betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld de kruisiging!
Hoe u bij 'historische betrouwbaarheid' komt is mij een raadsel. Waaruit leidt u die betrouwbaarheid af? Het gegeven dat drie evangeliën Marcus volgen?

Wat u bedoelt is wellicht dat wanneer je Marcus leest, je gemakkelijk zou kunnen denken dat het om historische gebeurtenissen zou gaan, en dat je Paulus er gemakkelijk achter kunt plakken. Zeker wanneer je Handelingen er als scharnier tussen zet.

Wanneer je dan alle wonderen uitsnijdt (maar om die wonderen is het Marcus nu juist te doen!) houdt je het beeld over van een charismatische prediker en exorcist in Galilea die in Jeruzalem in conflict kwam met de priesters en via een schijnproces uit de weg geruimd werd.

I. Bij deze versie van de gebeurtenissen kun je echter allerlei historische vraagtekens plaatsen, zoals:

1. Hoe kon 'het volk' zo ineens omslaan? Het ene moment zijn de priesters nog bang om Jezus te arresteren vanwege het volk (Mc 12:12; 14:2), de volgende ochtend staat datzelfde volk te schreeuwen 'Kruisig hem!' (Mc15:14)?

2. Het Sanhedrin zou aan de Romeinse gouverneur Pilatus hebben overgeleverd. Maar als Jezus een godslasteraar is, hadden ze hem toch kunnen laten stenigen, zoals later met Stefanus gebeurt? Indien het Sanhedrin voldoende gepeupel op de been kan krijgen om ten overstaan van Pilatus te roepen dat Jezus gekruisigd moet worden (Mk 15:12), zouden ze dan niet in staat zijn geweest een lynchmeute bij elkaar te trommelen. Volgens Mk 14:1 waren ook de schriftgeleerden het eens, dat Jezus moest sterven. Dan hadden die het volk toch op kunnen zetten om Jezus te stenigen? Het ging tenslotte om godslastering.

3. In de eerste eeuw werden er bij bosjes opstandelingen en verdachten van opstand gekruisigd. Is het werkelijk voorstelbaar dat een Romeinse gouverneur zich intensief bezig gaat houden met één specifiek geval? Is het niet veel waarschijnlijker dat als Jezus zou zijn overgeleverd aan de Romeinen, hij dan door een lagere functionaris zou zijn verwerkt?

4. Hoe geloofwaardig is de Barabbas-episode. Uit historische bronnen blijkt niets van een gewoonte om misdadigers vrij te laten. En is het werkelijk geloofwaardig dat de Romeinen een terrorist en verklaard vijand van Rome, los zouden laten. Ook de naam 'Bar-abbas' (zoon van de vader, net als Jezus een zoon is van de vader, vgl. Mk, 14:61) klinkt ahistorisch, net als Everyman/Elkerlyck in de allegorie. De hele passage lijkt eerder een allegorie voor het ritueel voor de twee bokken op de grote verzoendag: de ene bok wordt losgelaten, de andere geslacht.

5. Zou het Sanhedrin werkelijk bijeenkomen in de pesach-nacht? O, dat is ook symboliek, om Jezus als het ware offerlam te duiden. Maar wat is er dan wel historisch?

Wat blijft er over van de historische gebeurtenissen rond de kruisiging? Als de plotselinge omslag van het volk onverklaarbaar is, de overlevering aan de Romeinen overbodig en onlogisch is en steniging meer voor de hand ligt vanuit de loop van de gebeurtenissen die Markus schildert, de betrokkenheid van Pilatus historisch ongeloofwaardig is, en kernscene's en tijdsaanduidingen overduidelijk allegorische fictie zijn?

Hoe historisch plausibel is de kruisiging dan nog?

II. Tel daarbij op dat van tal van verhalen in de evangeliën vrij gemakkelijk is aan te tonen dat zij ontleend zijn aan oudtestamentische en apocriefe geschriften. Een voorbeeldje:
John Shuck schreef:You might remember this story. Our hero is in the wilderness with a large number of people. They are hungry. The food available is too small to feed the large crowd. The hero's assistant complains that there is not enough food. The hero says feed them anyway. They eat and there is food left.

You find that story in 2 Kings 4. Elisha is the hero, the "man of God." He has 100 men to feed with 20 barley loaves. Of course you also find that story in the Gospels. Jesus does Elisha better and feeds 5000 with five loaves and two fish.

Helms shows us story after story in which the literary antecedents for the gospel narratives are found in the Old Testament and sometimes in Greek literature.
http://www.shuckandjive.org/2008/10/gos ... tions.html
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Beste Schweitzer,

Ik kan niet goed uit uw woorden opmaken of u gelovig bent of niet.
Het ene moment denk ik van wel, het andere moment weer niet.

Trouwens, welkom op het forum.

Dat is volgens de bijbel wel het geval:
Matteüs 14:32-33: “Toen ze in de boot stapten, ging de wind liggen. In de boot bogen de anderen zich voor hem neer en zeiden: ‘U bent werkelijk Gods Zoon!’ ”
Jezus wees deze verering niet af, hij accepteerde het. Aangezien de Joden slechts één God mochten vereren, moest Jezus in hun ogen goddelijk zijn.

Johannes 8:58-59: "‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.”
Jezus zegt hier dat hij al voor zijn geboorte bestond en er ook voor Abraham al was.
'Ik ben' was de titel voor Jehova God.
De toehoorders begrepen wie Jezus beweerde te zijn en daarom gooiden ze stenen naar hem.

Johannes 10:30-33: “‘En de Vader en ik zijn één.’ Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’”
Duidelijker kan niet.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom Schweitzer op dit forum. Ik heb een aantal jaren geleden veel van Albert Schweitzer geleden en was zeer onder de indruk van dit genie.
Schweitzer schreef:De theorie van Richard Carrier lijkt me niet erg geloofwaardig. Er zijn m.i. voldoende historische aanwijzingen voor een historische Jezus.
Er is geen theorie van Carrier. Hij geeft slechts summier commentaar op andere mensen die theorieën erop nahouden. Zie hier voor meer van Carriers commentaar. De hypothese dat Jezus niet bestaan heeft wordt in onze tijd volgens Carrier het best verwoord door Earl Doherty. Theoloog verwees je al naar dit topic erover: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=4567 De link van Theoloog naar Carrier is enkel een zijdelingse opmerking, ik snap niet dat je uit deze afterthought van Theoloog opeens concludeert dat 'men' hier van bepaalde vooronderstellingen is uitgegaan. Ik heb hiervan niets gemerkt in dit topic. Natuurlijk kan dit onderwerp van de historiciteit van de Jezus-persoon verder uitgespit worden, maar dan graag op het topic dat we er al voor hebben.
In dit topic heb ik 12 redenen aangegeven waarom het opstandingsverhaal niet erg betrouwbaar klinkt. Waarom ben je daar niet op ingegaan? Is het omdat je het daarmee grotendeels wel eens bent? Als ik het goed begrijp geloof jij -net als Albert Schweitzer- niet in de letterlijke lichamelijke opstanding van een persoon genaamd Jezus uit de dood.

Overigens: bij de kwestie van de historiciteit van de Jezusfiguur spelen naast Doherty vele andere serieuze wetenschappers een rol. Je smalende opmerking dat geen historicus de Jesus is myth hypothesis serieus neemt verwondert mij, Doherty is nu juist net een historicus en geen theoloog. Ik zou je daarom willen vragen of je bekend bent met oa deze figuren:

-Bruno Bauer
-Earl Doherty
-Robert M Price
-Robert Eisenman
-Randell Helms
-George Albert Wells
-Arthur Drews
-Thomas Thompson
-Gerald Massey
-Alvin Boyd Kuhn

Persoonlijk geloof ik dat Doherty gelijk heeft, en ik ben bereid om weer mijn steentje bij te dragen aan de discussie van deze zaak. Ik zou graag betere tegenwerpingen van je willen horen dan die je hier hebt aangereikt, maar laten we erop verder gaan in het topic dat over Doherty en zijn zienswijze gaat.

Je verwijst in je eerste post naar H.J. de Jonge. Ik ben met hem niet bekend en zal zien of ik er wat tijd voor kan vrijmaken om die links te bestuderen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 19 nov 2008 15:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Schweitzer schreef:
Grappig dat je dit soort argumenten ook ziet bij fundamentalisten. Q is een hypothetische bron waar zeer sterke argumenten voor zijn. Het verklaart het beste de overeenkomsten tussen Matteüs en Lucas.
'Q is nog niet aangetoond' is een slecht argument. In de historische wetenschap werk je met waarschijnlijkheden en zijn wiskundige bewijzen uitgesloten.
Ik ben het hier helemaal met je eens. Misschien kun je het voor sommige Freethinkers duidelijk maken door te zeggen dat Q (net als de Documentaire Hypothese aangaande de Pentateuch) net zo stevig staat als de evolutietheorie. :lol:
Maar ik ben het met Theoloog eens dat er in Q nergens een historische Jezus is te ontdekken. Vergelijk ook het evangelie van Thomas. Het is een bron met enkel leringen. Ze kunnen in principe overal vandaan gewaaid zijn. Indien niet dan zou ik graag exacte verwijzingen en argumenten hebben.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Eh, wat klopt er niet aan mijn zin 'Q is hypothetisch en het bestaan ervan is nog niet aangetoond'? Ik begrijp goed dat het om een historische wetenschappelijke hypothese gaat, maar volgens mij zeg ik niets verkeerd.
Er zijn mensen die beweren dat er geen bron Q heeft bestaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Q_document => The case against a common second source
Sommigen stellen dat het Q-document haar oorsprong heeft in India, daar het vergelijkingen zou vertonen met de Dhammapada en enkele andere Indiase spirituele geschriften. Volgens deze theorie werd het Q-document verspreid via de Zijderoute.
In mijn ogen een bron waarvan we blijkbaar niet veel weten en die blijkbaar zelfs uit India zou komen en zou verwijzen naar Boeddha.

Rereformed:
Bron Q is onderdeel van historische wetenschap (geschiedenis) en is niet helemaal te vergelijken met exacte wetenschap (zoals biologie - evolutietheorie).
Schweitzer

lanier schreef:
Dat is volgens de bijbel wel het geval:
De Matteüstekst is op dit punt niet historisch betrouwbaar. In de parallelle Marcustekst (die ouder is en de bron is voor Matteüs) zijn de leerlingen juist vol ongeloof. Maar er is een cruciaal onderscheid tussen God en de zoon van God. De laatste is God zelf niet. Dat ze hem vereren, is ook niet beslissend, omdat in die tijd bijvoorbeeld koningen ook redelijk wat eer konden ontvangen. (Bovendien was het jodendom niet uniform.) Wie Jezus ziet als de koning der Joden, zoals Matteüs, schroomt er dan niet voor een (weliswaar bijzondere) mens verering te laten ontvangen.
De twee Johannesteksten acht ik ook niet erg historisch betrouwbaar. Maar ook in de theologie van Johannes is Jezus niet helemáál God. In de tekst over Abraham wordt alleen de preëxistentie als de Logos verondersteld. Dat 'ik ben' gelijk staat aan Jahwe, vind ik discutabel.
Ook de tekst over de eenheid tussen de Vader en de zoon is niet beslissend: de zoon kan als afgezant van de vader zeggen dat hij namens hem spreekt, net zoals bode en zender één zijn. Dat hoeft niet op een ontologische eenheid te duiden. Wel noemt Johannes Jezus twee keer 'God' (1,18 en 20,28) op belangrijke plaatsen in zijn evangelie. Daarom is Jezus in het vierde evangelie zeker goddelijk, maar niet gelijk aan God. ('De Vader is meer dan ik.')
Schweitzer

Rereformed schreef: Natuurlijk kan dit onderwerp van de historiciteit van de Jezus-persoon verder uitgespit worden, maar dan graag op het topic dat we er al voor hebben.
Prima, maar het beïnvloedt natuurlijk wel je visie op de gang van zaken rond te opwekking.
In dit topic heb ik 12 redenen aangegeven waarom het opstandingsverhaal niet erg betrouwbaar klinkt. Waarom ben je daar niet op ingegaan? Is het omdat je het daarmee grotendeels wel eens bent? Als ik het goed begrijp geloof jij -net als Albert Schweitzer- niet in de letterlijke lichamelijke opstanding van een persoon genaamd Jezus uit de dood.
1. Geen ooggetuigen. Eens. Pas in het Petrusevangelie is er een verslag van het gebeuren zelf.
2. Verslagen zijn laat: gedeeltelijk eens. De belijdenisformule 'jezus is opgewekt' van Paulus is wel veel vroeger en gaat m.i. terug tot ca. 30-35 CE.
3. Verzinnen van evangelies. Gedeeltelijk eens. Niet-canonieke evangeliën komen uit de 2e eeuw of later, slechts het Thomas-evangelie bevat aanwijsbaar oude tradities. De canonieke evangeliën zijn de vroegste evangeliën.
4. Tendensgeschriften. Eens.
5. Historische onjuistheden. Eens. (De datering van het huwelijk van Herodes Antipas is gebaseerd op Josephus; diens chronologie in betreffende passage is discutabel.)
6. Tegenspraak. Eens.
7. Geen onafhankelike bevestiging. Gedeeltelijk eens. Wel biedt Paulus een goed handvat om het geloof in de opwekking te bevestigen als een vroeg gegeven.
8. Absurditeit. Eens.
9. Slot Marcus: gedeeltelijk eens. Marcus kan redenen gehad hebben geen verschijningsverhalen op te nemen.
10. Geen historische Jezus bij Paulus. Volstrekt oneens. Paulus veronderstelt een historische Jezus.
11. Symbolische verhalen. Gedeeltelijk eens. Lang niet alle verhalen zijn zo te verklaren en men kan en mag zelfs vaak niet uitsluiten dat er een historische aanleiding is die dan overgeschilderd wordt.
12. Vroege kerk weet niet van plaats lege graf. Eens.
Plaats reactie