Atheïstisch manifest en De onredelijkheid van religie

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion »

Afbeelding

Herman Philipse

Uitgeverij Bert Bakker
ISBN 90 - 351 - 2654 - 8

Recensie(s):
Een herziene, zeer vermeerderde druk van een veelbesproken boek. Je kunt aan het woord god geen beschrijvende inhoud geven zonder in tegenspraak te komen met de rede en met onze wetenschappelijke kennis, toont Philipse aan; het woord is betekenisloos, althans 'in bepaalde contexten'. Deze contexten betreffen de doctrinaire kanten van religie: 'elk religieus openbaringsgeloof is irrationeel.' Maar ook van de idee dat het geloof buiten de jurisdictie van de rede valt, laat hij in dit filosofische strijdschrift niets heel: het woord god is altijd inhoudsloos, ook in liberaal-religieuze verwoording. Maar waarom zou geloof eigenlijk rationeel moeten zijn? Moeten liefde, gevoel, intuitie dat soms ook zijn? En waarom meent hij dat oude godsdienstige teksten niet metaforisch gelezen mogen worden? Het boek kan gelovigen in elk geval leren voorzichtig te zijn met uitspraken over God, en dat is winst. Hirsi Ali schreef een indrukwekkend persoonlijk voorwoord, dat ertoe kan bijdragen atheisme 'in bepaalde contexten' te waarderen.

(Biblion recensie, Drs. J. Kleisen)

Een heerlijk helder boekwerkje waar het atheïsme op heldere toon en met een goede onderbouwing wordt uiteengezet. De onmogelijkheden waarmee het geloof de mensen opzadeld worden goed geanalyseerd en duidelijk gemaakt. Erg geschikt voor de "zwevende kiezer" maar ook fijn voor de vrije denker omdat in dit boek een heel spectrum aan bod komt van de absurditeiten die geloof met zich meebrengt, maar ook een verklaring voor deze absurditeiten geeft....
Hier een klein fragmentje :
Men heeft zich afgevraagd waarom van de talrijke religiueze sekten die bloeiden rond het begin van onze jaartelling jjuist het christendom een wereldgodsdienst is geworden. De theologische verklaring voor dit feit zal luiden dat God het zo gewild heeft en dat het succes van het christendom een bewijs is voor de waarheid van de christelijke doctrine. Ook hier moeten we de theologische hypothese met een atheïstische verklaring. De zegetocht van het christendom is stellig mede te danken aan de ongehoorde zendingsdrang van Jezus' discipelen, die beschreven wordt in Handelingen. Wat was de oorzaak van deze zendingsdrang?

Een mogelijke psychologische verklaring maakt gebruik van het begrip "cognitieve dissonantie". Cognitieve dissonantie is de afwijking die bestaat bestaat tussen enerzijds iemands overtuigingen en anderzijds de werkelijkheid benevens de overtuigingen van anderen. In feite spreken we dus van cognitieve dissonantie wanneer deze door de desbetreffende persoon wordt ervaren, doordat zijn overtuiging blijkt te botsen met de werkelijkheid of met de meningen van andere mensen. Het is een graduele grootheid en de mate van dissonantie die iemand kan verdragen verschilt van persoon tot persoon. De psychologische stelling is nu dat voor ieder een maximum is dat hij kan velen, zodat groepen en individuen bij stijgende dissonantie een mogelijkheid zullen zoeken om haar weer te verminderen.

Het begrip "cognitieve dissonantie" werd onder andere ontwikkeld om het gedrag van religieuze sekten te verklaren. Er was bijvoorbeeld eens een sekte in de Verenigde Staten die geloofde dat op een bepaalde datum de aarde zou vergaan. Kort daarvoor zouden leden van de sekte gered worden door een ruimteschip, dat hen op een bepaalde plaats zou ophalen. Deze sekte bedreef geen zending, want de ruimte in het ruimtevaardschip was te klein. Bij het naderen van de datum verkochten leden hun bezittingen en begaven zich naar de aangewezen plek. Maar het schip verscheen niet en de aarde bleef bestaan. Had de leider zich in de datum vergist ? Een tweede datum werd uitgeprobeerd, wederom tevergeefs. Merwaardigerwijs gaven de leden van de sekte nadeze tweede weerlegging hun geloof niet op. Integendeel, ze begonnen actief zending te bedrijven en probeerden anderen van de juistheid van hun geloof te overtuigen. ](*,)

Hoe was dit paradoxale feit te verklaren ? Waarom wilde men anderen bekeren tot een geloof waarvan de onwaarheid door feiten was aangetoond ?
De theorie va"n cognitieve dissonantie beantwoordt deze vraag als volgt. Door de confrontatie met feiten sie het geloof van de sekte weerlegden, was de cognitieve dissonantie van de leden tot ondraaglijke hoogte gestegen. De cognitieve dissonatie moest dus verlaagd worden dit kon gebeuren door de discrepantie tussen geloof van de sekte en de opvattingen van buitenstaanders verkleinen, dat wil zeggen door de laatsten te bekeren. Kennelijk was het voor de sekteleden, die hun leven op dit geloof haden gebouwd, psychologisch onmogelijk de cognitieve dissonantie te verminderen door het geloof op te geven. Dezelfde hypothese verklaart waarom Jezus' discipelen zo'n verbazingwekkende zendingsdrang aan den dag legden. Ze geloofden dat Jezus de Messias was en als koning de Joden over alle vijanden zou zegevieren. De kruisiging van Jezus weerlegde dit geloof en deed de cognitieve dissonantie stijgen. om haar te reduceren, probeerden de discipelen de dood van hun meester te ontkennen (de mythe van de opstanding) en anderen te bekeren tot de overtuiging die door feiten was weerlegd.....
Laatst gewijzigd door bad_religion op 23 aug 2005 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Nog een leuk boek.

Leven Zonder God

Auteur Harm Visser ISBN 90-204-0604-3

Leuk en leeswaardig boek met interviews met ondermeer Herman Philipse, Jaap van Heerden, Roald Plasterk, Max Pam en anderen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ah, beide heb ik al in mijn boekenkast staan en beide van een bevriende (ja het kan :) ) theologiestudent gehad.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Ah, beide heb ik al in mijn boekenkast staan en beide van een bevriende (ja het kan :) ) theologiestudent gehad.
En heb je nog met die bevriende "theologie-student" een onderonsje gehad over de inhoud. Want lijden theologie-studenten ook aan cognitieve dissonantie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Och, die theologiestudent is tenminste redelijk vrijzinnig en vrij weinig dogmatisch. Bovendien heeft hij een goed gevoel voor humor mbt religie. Meestal komt het er op neer dat als in een discussie de logica aan mijn zijde krijg, hij me of gelijk geeft, of een paar dagen later met een beter geformuleerd antwoord komt waardoor ik weer wat te denken heb.
Om een gesprek ongeveer na te doen wat ik laatst met hem had toen ik met hem aan het rummicubben was:
Ik: Jezus, wat een stenen
Hij: Die doet niet mee, god ook niet
Ik: Nee, gezien jouw score (hij stond op dat moment achteraan) inderdaad niet
Hij: :D
Ik zal eens als ik hem weer zie, dit forum laten zien. Wellicht blijft hij hangen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Toen ik een tijd geleden met Sararje in een grote boekenzaak in Amsterdam was, attendeerde hij mij op dit boekje.

Ik heb het dan ook gekocht en gelezen.

Een leuk boekje,

Waarvoor dank voor de tip!

Overigens hebben we ook Harrie kunnen vinden in de encyclopedie van de domheid (morosofie), maar dat terzijde.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

Het Atheïstisch Manifest, wat zou ik dat graag in mijn bezit hebben! Op tweedehands boeken websites noch in bibliotheken kan ik dat boek vinden, ik moet het dus maar kopen. Probleem is dat ik even werkloos ben en student ben. Als ik genoeg geld heb, ga ik Philipse's Manifest kopen, maar ook dat van Ouweneel, naar wiens mening ik zeker geïnteresserd ben.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Kijk op www.boekwinkeltjes.nl en typ de titel in de zoekopdracht:
Resultaat:

Philipse, H. Atheistisch manifest & De onredelijkheid van religie / druk 3 [isbn 9035126548 ] Bert Bakker 2004 15.95 nieuw boek van

Boekstra
Philipse, Herman Atheistisch manifest en De onredelijkheid van religie. voorword Ayaan Hirsi ali Bert Bakker 7e druk 2005, NIEUW / ONGELEZEN 10.00 Moonboek
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Marcus Scaurus
Forum fan

Ik heb het manifest eergister binnen gekregen: in iets minder dan 24 uur heb ik het versleten. Veel verwachtte ik van dit boek, maar ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld, omdat ik het niet echt geschikt vind om aan vrienden/bekenden te lenen (met als doel om twijfelaars misschien over te halen naar het atheïsme). Beetje jammer dat Philipse niet het Probleem van het Kwaad aansnijd of ingaat op de Bijbel.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Marcus Scaurus schreef:Ik heb het manifest eergister binnen gekregen: in iets minder dan 24 uur heb ik het versleten. Veel verwachtte ik van dit boek, maar ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld, omdat ik het niet echt geschikt vind om aan vrienden/bekenden te lenen (met als doel om twijfelaars misschien over te halen naar het atheïsme). Beetje jammer dat Philipse niet het Probleem van het Kwaad aansnijd of ingaat op de Bijbel.
Daarvoor kun je beter Atheologie' van Michel Onfraynemen.
Heel aardig is ook 'Wie God verlaat heeft niets te vrezen' van Maarten 't Hart.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
heeck
Ontoombaar

GROTE SCHOONMAAK ?!

Bericht door heeck »

Marcus Scaurus schreef:......... maar ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld, omdat ik het niet echt geschikt vind om aan vrienden/bekenden te lenen (met als doel om twijfelaars misschien over te halen naar het atheïsme). Beetje jammer dat .........
Marcus,

Een kleine begeleidingsgids om van de ene positie naar de andere te komen zou welkom zijn. Inderdaad.

Heb jij enig idee hoe die er uit zou moeten zien, want hetzelfde speelt tussen allerlei pseudo-verklaringen tegenover wetenschappelijke en kwakzalverij versus regulier.

Of is er geen brug tussen die tegenstellingen, die je wat rustiger kunt overwandelen, in plaats van plompverloren springen en terugkijken naar al die jaren.
En niet te vergeten de vrienden- en kennissenkring die je mogelijk mee zal moeten vernieuwen ?
:?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Marcus Scaurus
Forum fan

Re: GROTE SCHOONMAAK ?!

Philipse's boek is zeker aan te raden voor mensen die twijfelen (niet van die domme ietsisten, die uit luiheid een geloof in God aanhangen) of voor mensen die hun atheïsme willen verdedigen in discussies. Ik ken vrienden/bekenden die wel in God geloven maar niet overtuigd christen zijn, dit komt voor het overgrote deel voort uit desinteresse. De kerk probeert hen te interesseren in het christelijke geloof, ik probeer hen een andere kant te laten zien, de kant van de vrijheid, het atheïsme. Dit kan ik beter doen in gesprekken met hen dan door hen een boekje te geven. Vaak zijn ze wel overrompeld in zo'n discussie, ik gooi immers iets omver waar ze sinds hun kindertijd in hebben geloofd (overtuigde christenen zijn koppig en kunnen zeer moeilijk overgehaald worden). Vaak denken ze dat de theologie of de dominee wel een goed antwoord heeft op de vraag waarom het kwaad bestaat of de vraag waarom het christendom de waarheid in pacht heeft, maar als ze verder zoeken kunnen ze uitvinden dat God helemaal niet bestaat. Velen vertikken dit echter, dat vind ik best jammer.

Als 'beginnetje' raad ik mensen liever Bertrand Russell's Why I am not a Christian aan, dat is zowel kort als krachtig. Philipse gaat dieper op de stof in, zeker onderbouwend en versterkend voor iemand die (intellectueel) wat verder is. Het 'handigste' in het Atheistisch Manifest vond ik de omver werping van de stelling dat het geloof buiten de rede ligt, dat je het niet met wetenschap kan 'aanraken'. Philipse toont aan dat het niet meer dan logisch is dat je dan niets meer kan zeggen over de aard van God, zijn daden, of wat er in de Bijbel staat waar is, etc.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Marcus,

Inderdaad, hoe kon ik Russell vergeten.
Misschien die ene speciale samen verpakken met
Barry Feinberg and Ronald Kasrils, eds. Dear Bertrand Russell... A Selection of His Correspondence with the General Public 1950-1968.
Al is het om te laten zien hoe een ongelovige gewoon aardig kan zijn. :wink:

Dank, gelijk weer even terugbladeren,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Het Atheïstisch manifest...
Ik ben er net in begonnen.
Goed boek...
eye opener
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja, leuk he, verjaardagscadeautjes :D
Plaats reactie