stemmen?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

pcrs schreef: Je moet het toch met me eens zijn dat politiek er niet over gaat wat je met je eigen leven en geld wilt doen. Je kunt namelijk zelf ten alle tijde meer geld aan onderwijs, woningnood, gezondheidszorg of ontwikkelingshulp uitgeven. Niemand die je tegenhoudt, je hoeft er niemand voor te overtuigen, gewoon die portomonnee trekken en klaar is kees. Politiek gaat over wat je buurman doet.
Moderne democratische politiek gaat over het waarborgen van algemeen onderwijs, gezondheidszorg etc..., omdat de geschiedenis leert dat een waardige samenleving niet kan bloeien op verwaarlozing. Als een meerderheid beslist heeft hoe dit gefinancierd zal worden, kan de minderheid dit aanvechten, door debat een meerderheid overtuigen en de beslissing terugschroeven. Gelukkig kan een minderheid niet op diktatoriale wijze algemene gezondheidszorg en onderwijs afschaffen. Dat zou een echte diktatuur zijn, met tot gevolg de afghanistanisering van onze samenleving.

Alleen in de primitiefste samenleving kan ieder peddelen naar eigen inzicht. In een moderne complexe samenleving moet op een bepaalde manier beslist worden in welke richting geroeid wordt. Dit kan ofwel gebeuren door stemming, ofwel door een bloedige diktatuur als die van Pinochet, die de held is van veel libertairen en anarcho-kapitalisten.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Pcrs,

Ik heb dit topic gevolgd en wat mij opvalt is dat je zowat elke vraag met een wedervraag beantwoord. Mijn vraag is dus aan jou, wat is voor jou de meest perfecte samenleving? Kom daar eens zelf mee aub, zodat in ieder geval ik je een beetje beter begrijp. Ik kies er op het moment voor, na je een beetje gevolgd te hebben, mezelf, hoewel voorzichtig, aan te sluiten bij Siger in zijn voorlaatste post.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
pcrs
Forum fan

Re: stemmen?

Bericht door pcrs »

Sararje schreef:Met het verschil dat de maffia niet door het volk gekozen is om te leiden en een parlement en regering wel.
Dus als je voor de partij kiest die de controle over the gun of state krijgt betaal je belasting, maar als jouw partij verliest, hoef je niet mee te betalen aan de uitvoering van ideeen die je verachtelijk vindt?
Sararje schreef: Daarnaat heeft de maffia vrijwel onbeperkte macht omdat het zich in de regel niet laat sturen door rechterlijke bepalingen en een overheid zich binnen de grenzen van de door de volksvertegenwoordiging opgelegde wetten dient te begeven. Begeeft het zich daarbuiten, dan wordt het teruggefloten.
De maffia is een vriendelijk clubje hobbiesten vergeleken met de massamoordenaars in overheden die de afgelopen 100 jaar 200 miljoen burgers hebben vermoord.
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

lost and not found yet! schreef:@ Pcrs,

Ik heb dit topic gevolgd en wat mij opvalt is dat je zowat elke vraag met een wedervraag beantwoord.
Sorry, dat is al incorrect. Je kunt me beschuldigen van preken, maar tegenvragen stel ik alleen als het me niet duidelijk is wat degene bedoelt.
lost and not found yet! schreef: Mijn vraag is dus aan jou, wat is voor jou de meest perfecte samenleving?
Een samenleving waar de relaties vrijwillig zijn. Een samenleving waar de initiatie van geweld niet tot goed wordt verheven.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

pcrs schreef:
Sararje schreef:Met het verschil dat de maffia niet door het volk gekozen is om te leiden en een parlement en regering wel.
Dus als je voor de partij kiest die de controle over the gun of state krijgt betaal je belasting, maar als jouw partij verliest, hoef je niet mee te betalen aan de uitvoering van ideeen die je verachtelijk vindt?
Dat zeg ik niet, dus je probeert me hier woorden in de mond te leggen.
pcrs schreef:
Sararje schreef: Daarnaat heeft de maffia vrijwel onbeperkte macht omdat het zich in de regel niet laat sturen door rechterlijke bepalingen en een overheid zich binnen de grenzen van de door de volksvertegenwoordiging opgelegde wetten dient te begeven. Begeeft het zich daarbuiten, dan wordt het teruggefloten.
De maffia is een vriendelijk clubje hobbiesten vergeleken met de massamoordenaars in overheden die de afgelopen 100 jaar 200 miljoen burgers hebben vermoord.
dat is jouw mening, die mag je nderbouwen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

Sararje schreef:
pcrs schreef:De maffia is een vriendelijk clubje hobbiesten vergeleken met de massamoordenaars in overheden die de afgelopen 100 jaar 200 miljoen burgers hebben vermoord.
dat is jouw mening, die mag je nderbouwen.
Ik tel gewoon lijken
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja, maar dat is wel heel makkelijk. De overheid is niet bij al die 200 miljoen een afspiegeling van wat het volk wil (zie bijv. dictatoriale samenlevingen waar dit zelden het geval is) waarmee je vergelijking al niet meer opgaat.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

Sararje schreef:Tsja, maar dat is wel heel makkelijk. De overheid is niet bij al die 200 miljoen een afspiegeling van wat het volk wil (zie bijv. dictatoriale samenlevingen waar dit zelden het geval is) waarmee je vergelijking al niet meer opgaat.
Dus je bent in ieder geval met me eens dat de overheid anders dan democratie een ordinarie bende uitbuiters is?

Mijn bewijs dat de overheid niet doet wat 'het volk' wil is heel simpel ('het volk' wil niets, want alleen individuen kunnen iets willen):
Om uit te vinden wat 'het volk' wil, moet je ze vrij laten om te doen wat ze willen. Dan zie je wat het volk wil. Zodra je ze moet dwingen (wat de leden van de overheid doen), moeten die mensen in het volk iets doen dat ze niet willen. Dit is zelfs het geval als ze uitzinnig staan te juichen voor een politiek leider. Zodra ze uitgejuichd zijn en ze moeten gedwongen worden een gedeeldte van hun inkomen naar hem over te maken, doet hij niet meer wat ze willen. Zodra hij A verbiedt B in dienst te nemen, terwijl A en B dat beiden willen, doet hij niet wat 'het volk' wil.
Als je bij de winkel komt om een ipod te kopen voor 100 euro en de winkelier trekt je opeens over de toonbank, zet je een pistool op je neus en zegt: "en nu koop je die ipod voor 100 euro.", dan hebben we denk ik allemaal snel door dat het nergens op slaat. Je hoeft niet gedwongen te worden iets te doen wat je al vrijwillig doet.
Het is opgesloten in het begrip dwang. Als je iemand moet dwingen, doet hij niet meer wat hij graag wil. De overheid dwingt iedereen in hun territorium, dus is waar de overheid mensen toe dwingt, is niet een afspiegeling van wat het volk wil. Je weet zelfs zeker dat 'het volk' het niet wil, want anders kon de overheid de kosten van het geweldsapparaat uitsparen. Leger en politie en belastinginspecteurs konden uitgespaard worden, omdat deze het volk toch alleen maar zouden vertellen te doen wat ze toch al wilden doen.
Volgens mij geen speld tussen te krijgen, maar ik hoor het graag als ik een denkfout maak.
lost and not found yet!
Bevlogen

Pcrs schreef:
Een samenleving waar de relaties vrijwillig zijn. Een samenleving waar de initiatie van geweld niet tot goed wordt verheven.
Vind jij dat dat nu hier wel gebeurd dan? Dit topic gaat over stemmen, op welke partij stem jij dan om dit niet te laten gebeuren? En als je antwoord is: deze partij bestaat in mijn ogen niet, waarom begin je niet je eigen partij? Misschien heb ik het gemist maar op welke manier wordt hier geweld tot goed verheven? En als laatste vraag, als relaties niet vrijwillig zijn, hoewel daar ook zeker over valt te discussieren, welk land doet het beter dan Nederland, met zijn "ongewenste geweld"?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

pcrs schreef:
Sararje schreef:Tsja, maar dat is wel heel makkelijk. De overheid is niet bij al die 200 miljoen een afspiegeling van wat het volk wil (zie bijv. dictatoriale samenlevingen waar dit zelden het geval is) waarmee je vergelijking al niet meer opgaat.
Dus je bent in ieder geval met me eens dat de overheid anders dan democratie een ordinarie bende uitbuiters is?

Mijn bewijs dat de overheid niet doet wat 'het volk' wil is heel simpel ('het volk' wil niets, want alleen individuen kunnen iets willen):
Om uit te vinden wat 'het volk' wil, moet je ze vrij laten om te doen wat ze willen. Dan zie je wat het volk wil. Zodra je ze moet dwingen (wat de leden van de overheid doen), moeten die mensen in het volk iets doen dat ze niet willen. Dit is zelfs het geval als ze uitzinnig staan te juichen voor een politiek leider. Zodra ze uitgejuichd zijn en ze moeten gedwongen worden een gedeeldte van hun inkomen naar hem over te maken, doet hij niet meer wat ze willen. Zodra hij A verbiedt B in dienst te nemen, terwijl A en B dat beiden willen, doet hij niet wat 'het volk' wil.
Als je bij de winkel komt om een ipod te kopen voor 100 euro en de winkelier trekt je opeens over de toonbank, zet je een pistool op je neus en zegt: "en nu koop je die ipod voor 100 euro.", dan hebben we denk ik allemaal snel door dat het nergens op slaat. Je hoeft niet gedwongen te worden iets te doen wat je al vrijwillig doet.
Het is opgesloten in het begrip dwang. Als je iemand moet dwingen, doet hij niet meer wat hij graag wil. De overheid dwingt iedereen in hun territorium, dus is waar de overheid mensen toe dwingt, is niet een afspiegeling van wat het volk wil. Je weet zelfs zeker dat 'het volk' het niet wil, want anders kon de overheid de kosten van het geweldsapparaat uitsparen. Leger en politie en belastinginspecteurs konden uitgespaard worden, omdat deze het volk toch alleen maar zouden vertellen te doen wat ze toch al wilden doen.
Volgens mij geen speld tussen te krijgen, maar ik hoor het graag als ik een denkfout maak.
Technische vraag, hoe wil je dan een nieuwe snelweg van Amsterdam naar Utrecht aan leggen? Wie gaat daarvoor betalen?
We will dance again!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

pcrs schreef:
Neen, en daarmee gaat de rest van je betoog ook niet op.
siger

Bericht door siger »

pcrs schreef:De maffia is een vriendelijk clubje hobbiesten vergeleken met de massamoordenaars in overheden die de afgelopen 100 jaar 200 miljoen burgers hebben vermoord.
Ik heb elders voorgerekend dat het aantal doden in toestanden van anarchie vier á vijf maal hoger was (26 miljoen) dan die door democratische regeringen (6 miljoen, wat ik een ernstig probleem voor de democratie vind.) De rest van de 175 miljoen, nl ongeveer 140 miljoen, zijn te wijten aan diktaturen zoals die van Pinochet, die algemeen bewierookt wordt door anarcho-kapitalisten.

Ik heb elders gevraagd hoe anarcho-kapitalisten denken hun systeem te verwezenlijken. Ook op die vraag is nooit een antwoord gekomen. Toch zegt dhr. Molyneux ergens dat we verbaasd zullen zijn hoe snel het zal gaan. Bij gebrek aan een antwoord (althans op dit forum) ga ik er van uit dat die weg voert langs een diktatuur, zoals die van de bewierookte Pinochet (of zoals het kalifaat) desnoods met het opofferen van nog eens 140 miljoen mensenlevens. Het is een gemotiveerde gok, maar ik heb niets beters.
lost and not found yet!
Bevlogen

siger schreef:
Ik heb elders voorgerekend dat het aantal doden in toestanden van anarchie vier á vijf maal hoger was (26 miljoen) dan die door democratische regeringen (6 miljoen, wat ik een ernstig probleem voor de democratie vind.) De rest van de 175 miljoen, nl ongeveer 140 miljoen, zijn te wijten aan diktaturen zoals die van Pinochet, die algemeen bewierookt wordt door anarcho-kapitalisten.

Ik heb elders gevraagd hoe anarcho-kapitalisten denken hun systeem te verwezenlijken. Ook op die vraag is nooit een antwoord gekomen. Toch zegt dhr. Molyneux ergens dat we verbaasd zullen zijn hoe snel het zal gaan. Bij gebrek aan een antwoord (althans op dit forum) ga ik er van uit dat die weg voert langs een diktatuur, zoals die van de bewierookte Pinochet (of zoals het kalifaat) desnoods met het opofferen van nog eens 140 miljoen mensenlevens. Het is een gemotiveerde gok, maar ik heb niets beters.
Maar Siger, we weten na 4 pagina's nog steeds niet hoe Pcrs over anarchie denkt! Tenminste ik niet! En je boevenstaande post snijdt zeker hout imo.
We will dance again!
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

Sararje schreef:
pcrs schreef:
Neen, en daarmee gaat de rest van je betoog ook niet op.
De rest stond er los van.

Neemt niet weg dat je de leiders van een dictatuur, die zonder zich ook maar iets aan te trekken van hun onderdanen, ze naar willekeur dwingen, door jou niet als ordinaire bende uitbuiters worden beschouwd. Schokkend
pcrs
Forum fan

Bericht door pcrs »

lost and not found yet! schreef:Maar Siger, we weten na 4 pagina's nog steeds niet hoe Pcrs over anarchie denkt! Tenminste ik niet! En je boevenstaande post snijdt zeker hout imo.
Laten we eerlijk wezen, je doet ook de grootst mogelijke moeite er omheen te lezen. Grote bewondering daarvoor.
Plaats reactie