pcrs schreef:siger schreef:Die formulering is ook valabel. Kan anarcho-kapitalisme dit aan?
ik denk dat er een behoefte is in de samenleving aan goed bescherming van eigendomsrechten. In het anarcho capitalisme wordt echter niet gepleit om daar een monopolie voor op te richten (overheid). Dit omdat monopolies nooit ten dienste van hun klanten werken. Daarom zie je dat de politie niet meer langskomt voor een inbraak, maar je weten te vinden als je 10kmh te hard rijdt. Daarom zitten de rechtbanken vol met bolletjesslikkers, maar heb je er als gewone burger bij een dispuut vrijwel niets aan.
Rechtsbescherming is dus een product zoals elk ander product en vereist geen monopolie, levert zelfs betere bescherming op als de klanten bij hun rechtsbeschermer kunen vertrekken naar de concurrent, die bewezen heeft betere bescherming tegen een lagere prijs te bieden.
Sorry pcrs, maar hoe wil je deze discussie verder zetten? Zoals altijd grijp je de gelegenheid aan om aanwijsbaar foute en plompe beweringen te maken over onze democratische samenleving, in plaats van gewoon "de draad" te volgen. Het is namelijk manifest bewust fout dat
" Daarom zie je dat de politie niet meer langskomt voor een inbraak, maar je weten te vinden als je 10kmh te hard rijdt". Als ik op deze provocatie inga is de aandacht weer afgeleid van je stelling.
Dus waar discussieren we wél over? Laat ons aannemen: over de vraag of rechtspraak gecentraliseerd of een monopolie moet zijn, ofwel of rechtspraak niet beter aan de vrije markt wordt overgelaten.
Ondanks mijn vele vragen heb je nog nooit omschreven hoe jij een vrije markt van rechtspraak ziet, althans niet in concreto, of aangetoond dat die niet tot willekeur of rechteloosheid leidt (mn voor armen, kinderen, doden...).
Waarom zou een misdadiger zich vrijwillig aan zijn contract houden? Sociale uitsluiting is een slecht argument als je het over echte misdadigers hebt.
Onze bevolking beschouwt het als ontechtvaardig indien voor dezelfde overtreding in een ander provincie een andere straf wordt gegeven. Eenvormigheid lijkt me inderdaad rechtvaardiger. Anderzijds heb je hinterlanden in de derde wereld (ik heb het al gezegd zonder ooit een antwoord te krijgen) waar rechtspraak gedecentraliseerd is, en waar sharia heerst met willekeur en doodslag. Ik weet niet of je het nieuws volgt, maar op dit ogenblik wordt in Engeland de sharia verdedigt als een vije markt van rechtspraak die in Engeland ingevoerd zou moeten worden. Als je je beledigd voelt door deze vergelijking, wil je dan aub zeggen hoe jouw thesis anders is?
Decentralisatie noch centralisatie is een garantie voor een goede rechtspraak. Ik denk dat jij het daar mee eens bent, en antwoordt dat de vrije markt zal zorgen voor een natuurlijke controle. Mijn antwoord is dan dat uit de talrijke historische gegevens die we tot onze beschikking hebben blijkt dat het eerder leidt tot recht door ophitsing met lynchpartijen en stenigingen tot gevolg. Om deze vrije markt te verdedigen noem je de huidige rechtspraak een monopolie, wat niet helemaal correct is, want elke rechter is verantwoordleijk voor zijn eigen oordeel, en wordt veelvuldig gecontroleerd. Vooreerst is hijzelf als persoon onderworpen aan de geldende rechtspraak, bovendien kan de veroordeelde in beroep gaan tegen de uitspraak, tot aan het hof van Straatsburg. Een ander hof kan een uitspraak ontbinden en eisen dat het proces wordt overgedaan door een andere rechter.
Centralisatie heeft het voordeel van efficiente opsporingsmiddelen, gelijkberechtiging, enzovoort. Of het een monopolie is of niet, het belangrijkste is dat in een democratie controle moet bestaan op het rechtsapparaat. Deze controle is veel doeltreffender dan de mechanismen van de vrije markt, voorzover ik zie.
Als ik me vergis, moet jij eens verdedigen hoe een vrije markt van rechtsbedeling betere resultaten geeft (indien mogelijk zonder overdreven beschuldigingen aan het huidige systeem, maar een omschrijving van
wat jij wil en
hoe je dat wil bereiken. Zo'n vraag kan je toch niet als een oneerlijke aanval beschouwen. Ik heb eerder een reeks misdrijven opgesomd met de vraag wat ermee zou gebeuren in een vrije markt van rechtsbedeling, maar laat ons het eerst bij jouw voorbeeld houden: er is ingebroken en eigendom is ontvreemd. Hoe zit het
in jouw thesis met opsporing, kosten etc...?