Bijbelcode

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Terrenusaum

Bijbelcode

Bericht door Terrenusaum »

Laatst zag ik een BBC-documentaire over de bijbelcode. Men heeft “ontdekt” dat als je letters van de oude bijbelteksten op een bepaalde manier rangschikt (volgens bepaalde patronen) je hiermee de toekomst kunt voorspellen.

In deze documentaire komt iemand aan het woord (zijn naam ben ik vergeten) die de aanslag op Yitzhak Rabin 1 jaar van tevoren had voorspeld en hem (zoals we nu weten) zonder succes hiervoor had gewaarschuwd. Deze persoon heeft ook groot onheil voor 2006 voorspeld en beweegt hemel en aarde om de wereld voor dit onheil te behoeden.

Hij gelooft dus in de bijbelcode en dat hij met de informatie die hij er uit opmaakt de wereld kan behoeden voor onheil. Hierin zie ik echter een contradictie: Stel dat de bijbelcode echt van hoger had is en je er de toekomst daadwerkelijk mee kunt voorspellen. Op het moment dat je dat aanneemt is het onmogelijk hier iets aan te veranderen, omdat, als je een voorspelling weet te beïnvloeden, deze voorspelling niet meer klopt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hallo Terrenusaum,

Welkom op dit forum.

Bedoel je Michael Drosnin?

Zie: http://www.skepsis.nl/drosnin.html
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Grappig. Skeptici hebben dezelfde methode gebruikt bij boeken als Moby Dick en haalden soortgelijke resultaten. Het is veelzeggend dat je er de laatste tijd vrijwel niets meer over hoort.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja, probleem is dat ik het meestal dom achterafgepraat vind. Overigens is het ook wel typisch dat men waarschijnlijk een heel ander schrift gebruikte ten tijde dat de bijbel werd geschreven (en dan bedoel ik tov Hebreeuws)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie