Wie durft dit bewustzijnexperiment aan?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Langeweg schreef:Als het echt verheven is dan is het uiteraard geen onzin.
Lodewijk,

Dat is nog maar de vraag en het loont de moeite de gedachte te onderzoeken of het niet zo is dat de onzin juist gelijk opgaat met de verhevenheid.
Het is toch wel vreemd dat "de illusie van het ik" voor zovelen gewoon brood op de plank betekent.
Of zouden er van die illusie zoveel smaken zijn dat zelfs Oprah er brood in ziet. Dat mag toch een teken aan de wand zijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
L. Langeweg
Forum fan

Bericht door L. Langeweg »

@heeck
U schreef: "het loont de moeite de gedachte te onderzoeken of het niet zo is dat de onzin juist gelijk opgaat met de verhevenheid."

Goed gedacht. Het loont zeker de moeite uit eigen ondervinding te weten of het wel of niet zo is dat verhevenheid opgaat met onzin.
Verder is het eigenlijk heel eenvoudig; of verhevenheid bestaat, of het bestaat niet. Dat er veel onzin bestaat weten we al. Nu er nog achterkomen of verhevenheid bestaat of niet. Dat kan alleen door ervaring. Anders blijft het bij twijfel; je kan dan geloven dat het bestaat of geloven dat niet bestaat. Als het niet bestaat is het dus onzin, maar als het wel bestaat niet. Dan is het echt. Maar zekerheid verkrijgt je enkel door ervaren.

Wanneer verhevenheid echt bestaat en je dat ervaart, zie je ook de onzin van veel dingen. O.a. van het idee dat verhevenheid niet bestaat. Het is alleen heel anders dan wat we ons er bij voorstellen.
Die Mooji op de video's -en er zijn ook anderen- denkt duidelijk nog logisch na. Hij doorziet echter wel veel illusies waar velen van ons nog niet doorheen zien. Dat wordt duidelijk als je even serieus naar hem luistert. Hij rakeld eigenlijk alleen maar een herinneren van hoe de dingen werkelijk zijn in ons op. Dat ware weten bevindt zich al in ons. Het is alsof hij ons een beetje wakker schudt tot ons ware bewustzijn. Verder doet hij niets. En hij zal de eerste zijn die dat beaamt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Overweldigende golven van herkenning overspoelen me met hun gevoel van vertedering:
"Being There" !!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Being_There schreef:. . . His simplistic, very serious and indeliberate utterances, which mostly concern the garden of which he was once steward, are interpreted as allegorical statements of deep wisdom and knowledge regarding business matters and the current state of politics in America.. . .
....
Only ... doctor (Dysart) sees Chance for what he truly is: an actual gardener totally oblivious and unaware to the ways of the world. However, the fact that Chance has given Rand an apparent acceptance of his illness and peace of mind with his imminent death makes the doctor hesitant to say anything.
dat is die Mooij ten voeten uit met zijn oversimplistische opmerkingen die gretig door de honingzoekenden worden opgeraapt als verhevenheden. :angel12: :cyclops:

Roeland
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Leer eens quoten, Langeweg. Zo moeilijk is het niet. Het is buitengewoon vervelend om die lappen tekst van je te moeten doorlezen zonder duidelijk structurering.
Dank voor uw medeleven.
Medeleven houdt ook in dat je geen blad voor de mond neemt als een ander duidelijk in de knoei zit en een spreekwoordelijke schop onder zijn aars nodig heeft.
Ik had trouwens een goede vriend in Mexico die kinderpsycholoog was, en hij vond de visie die ik met hem deelde zeer interessant. We spraken vaak over dit soort dingen.
1. Kinderpsycholoog is geen volwassenenpsycholoog. 2. Psycholoog was vriend, waardoor het lastiger is om professionele afstand te bewaren. I rest my case.
Dat is precies wat ik bedoel; we hebben allemaal het gevoel dat we niet goed genoeg zijn en iets moeten verbeteren in ons leven.
Dat beweer ik niet. Ik beweer dat zoeken naar 'het hogere'---als in het gebral van deze rastacrackpot---de confrontatie met jezelf uit de weg gaat.
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zei: "Ik ben volmaakt goed in alle opzichten, en daarom in alle opzichten volledig tevreden met mezelf." Daarom streven we allemaal een "betere" versie van onszelf na. Dat gaat van body building, botox en plastische chirurgie, tot "zelf-ontwikkeling-verbetering" cursussen volgen en boeken daarover lezen. De hele New Age komt uit dat gevoel van niet goed genoeg zijn voort. En de religies werken dat gevoel ook in de hand.
Wat is 'volmaakt', Langeweg? En in het onwaarschijnlijke geval dat iemand dat kan zeggen, hoe staat dat woord dan in verhouding tot de niet-aflatende verandering van de wereld om die persoon heen, en zijn eigen verandering als gevolg van normale biochemische levensprocessen? Ik krijg sterk de indruk dat je een logische onmogelijkheid postuleert, en vandaaruit een stroman opschrijft.

Punt twee: als iemand doodziek is geweest en veel spiermassa heeft verloren, moet hij aan body building doen om aan te sterken, wil hij z'n oude leven weer oppikken. Iemand die lang veel te dik is geweest, heeft zo veel huidplooien dat die chirurgisch moeten worden verwijderd willen daar geen problemen uit voortkomen. Ik kan zo nog een tiental andere voorbeelden verzinnen. Is dat ook allemaal het nastreven van een 'betere' versie van onszelf? Op die manier zou ik ook kunnen aanvoeren dat het goed of misschien wel slecht is om te eten. Goed omdat we langer blijven leven. Slecht omdat we misschien weer een paar gram vet teveel verorberen en we er een zielig kalfje voor hebben afgeslacht. Waar trek je de grens? Volgens mij generaliseer je heel erg door de uitwassen tot normale standaard te verheffen---nóg een stroman, dus.
Als het echt verheven is dan is het uiteraard geen onzin. Je kan in dat geval iemands raad opvolgen, zonder hem persoonlijk te volgen.
Wat is 'echt verheven', Langeweg? Kun je dat vooraf vastellen, of doe je dat achteraf, omdat het in iemands geval heeft gewerkt?
Toch is het een leuke paradox dat ik hem nodig had om van hem te leren dat ik hem niet nodig had. Hij was decennia lang een levende legende voor miljoenen mensen.
Echt nevernooitniet van die knakker gehoord. Is hij nou 'verheven', Langeweg? Strikt genomen is hij naar jouw zeggen het voorbeeld voor 'miljoenen mensen' geweest (argument vanuit getal---wéér een logische fout), maar zelf heb je van 'm geleerd dat je 'm niet nodig hebt. Chapeau, eindelijk een beetje zinnig commentaar. In hoeverre zal deze rastacrackpot dus anders zijn?

[geraaskal gesnipt]

Mijn excuses, maar ik prefereer heldere formuleringen zonder taalspelletjes---geen Luberriaanse constructies dus---en met geraaskal verdoe ik mijn tijd niet meer.
Het feit dat we ons schamen en pijn voelen -spijt en wroeging- voor dingen die we gedaan hebben wijst er duidelijk op dat we ze moreel afkeuren. En dat komt weer omdat ze niet stroken met onze ware natuur.
Nee, dat komt omdat we ervan hebben geleerd, en met kennis achteraf een oordeel kunnen vellen. Denk aan een kind dat bijvoorbeeld moet leren dat het not done is om zomaar dingen uit een winkel mee te nemen zonder ervoor te betalen. Alleen zijn er een hoop dingen die we als kind niet kunnen leren, en als volwassene moeten meemaken. Dat heeft niets de maken met 'onze ware natuur', maar alles met opvoeding en vorming en ervaring. Sommigen zijn echter hardleers, of niet in staat om te leren, en dan krijg je van aanhangers van een één of andere salamiworst.
Maar ons geweten reageert zo niet.
Ons geweten reageert zoals het is getraind. Jij kunt kinderen tot meedogenloze killers of godsdienstfanatici omvormen als je ze maar van (hohum) kinds af aan bijbrengt wat ze daarvoor moeten doen. Het kind zal niet beter weten of 'het hoort zo'. Dit zijn extreme gevallen, maar dat wil niet zeggen dat het principe niet algemeen geldig is.
Dat kunnen we van de minder fraaie dingen die als herinneringen naar boven komen leren.
Nee, ons 'geweten' is door andere ervaringen veranderd, tot andere inzichten gekomen, en zal op basis daarvan die herinneringen anders interpreteren en je eventueel overladen met minder prettige emoties. Overigens negeer je in je betoog de fijne herinneringen, die aan exact hetzelfde mechanisme zijn onderworpen. Alleen is geen enkele rastasalami of godsdienst gebaat bij het versterken van je eigen positieve gevoelens en herinneringen, want daar kunnen ze niets mee. Heb je wel eens zo'n Gideonbijbel in een hotelkamer ingezien? Moet je eens doen als je in de gelegenheid bent. Op de eerste paar pagina's staan dikwijls 'levensvragen' waar de bijbel zogenaamd een antwoord op geeft:
  • Eenzaam?
  • Angstig?
  • Aan de drank?
  • Homo?
  • Financiële problemen?
  • ...
Leuk opbeurend lijstje, he? Waarom zou er denk je niet staan:
  • Gelukkig?
  • Gaan de zaken goed?
  • Gezond in lijf en leden?
  • Aantrekkelijk van uiterlijk?
  • Bevredigende sociale contacten?
  • ...
Antwoord onderaan deze bijdrage.
Het is in dit verband interessant dat de "beschuldiger" in ons de duivel wordt genoemd. En ook een leugenaar en bedrieger. Daarom schrijft San Juan de la Cruz in Nacht van de Ziel ook dat de duivel toegang tot ons heeft via ons geheugen. Die duivel is ons ego. En dezelfde mysticus adviseerd dan ook je niets van al die mentale beelden -die volkomen echt lijken- aan te trekken. Noch beelden die voorstellen wat anderen hebben gedaan, noch die over wat jezelf zou hebben gedaan.
Met andere woorden: negeer ze, en leer er niet van. Lijkt mij erg dom. Dat je ze een tijdje vergeet, okee, Maar die dingen hebben de gewoonte om op onverwachte momenten weer plotseling de kop op te stelen, en dan is het best handig om een echte expert in de werking van de menselijke geest bij de hand te hebben. En daarmee bedoel ik niet zo'n shamanist als Castaneda, en al helemaal niet engerds als priesters of mullahs. Ik wil niet zeggen dat ik een hoge dunk heb van psychologen---het is een erg softe tak van wetenschap---maar mensen zijn voorspelbaarder dan je zou denken, en die patronen zijn wel degelijk goed te bestuderen en te beschrijven.
In die zin heeft de auteur van het stripverhaal gelijk; er is niet iemand "buiten" ons die ons aanzet tot het begaan van daden waarover we ons achteraf schuldig voelen. Dat doet ons ego allemaal. Met datzelfde ego voelen we ons ook schuldig. Tegelijkertijd zijn we dat ego niet, en in die zin is het wel "buiten" ons. Als een illusie.
Driewerf NEEN. We zijn dat ego wél: altijd aan het leren, altijd aan het wikken en wegen, continu op veranderingen aan het inspelen of niet, en ook continu ons eigen handelen met vernieuwde inzichten aan het beoordelen en analyseren. Dát niet willen accepteren is precies waarom jij na Castaneda vaarwel te hebben gezegd weer met de volgende pastakist in zee gaat. Je hebt weer een excuus(je) gevonden om net te doen alsof jij het niet was, en hoppa, je kunt weer even vooruit.
De ènige 'schuld' die we hebben is iets wat we onszelf verschuldigd zijn, en dat is de erkenning dat we een andere wil hebben dan die van het ego en diens verlangens. Vandaar het ervaren van die gespletenheid tussen het niet doen wat je moreel wil en goedkeurt, en inplaats daarvan doen wat je moreel niet wil en afkeurt.
Er is geen verschil tussen 'wij' en ons ego. De enige 'schuld' die we dus hebben is de schuld jegens onszelf. Al het andere zijn, zoals jij het noemde, fopspenen.
Ik ga nog een paar video's van deze man bekijken -ik heb er pas een paar gezien- om in de stemming te komen. Want mentaal dingen zeker weten is een ding, ze ervaren iets heel anders... en daar gaat het mij nu om. Niet om er verder over te discusiëren. Want dat leidt niet tot het ervaren zèlf, en is daarom nutteloos.
Oh ja? Moet je je openingsbericht nog eens doorlezen, waarin je uitdagend stelt 'wie het aandurft om deze techniek te proberen' en je reactie waarop ík in eerste instantie reageerde.

-----
Antwoord op de quizvraag: omdat een godsdienst wil verkopen. Zij willen jou aanpraten dat jij ze nodig hebt, want dan kunnen ze je sturen. Iemand die uit eigen ervaring weet dat het ook anders kan, zal veel minder makkelijk het juk van een wildvreemde swami accepteren.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
siger

Re: Wie durft dit bewustzijnexperiment aan?

Bericht door siger »

L. Langeweg schreef:Ik vindt het interesant dat een tekst uit ± 1380 -The Cloud of Unknowing- van een anonieme Engelse mysticus precies dezelfde contemplatie oefening beschrijft en adviseert als die welke deze man nu leert.
Uit enige ervaring weet ik dat dit geen makkelijke oefening is. Integendeel. Maar deze man heeft hem zelf duidelijk voor langere tijd gedaan, en alleen al door naar hem te kijken en luisteren begin ik al een beetje een gevoel van fijne innerlijke vrede te krijgen.
Wie durft dit experiment -zonder een reden als excuus voor een uitvlucht te zoeken om hem niet te doen- ook serieus aan?

Twee series van korte video"s:
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=Moojiji
http://nl.youtube.com/profile_videos?user=ShunyaSelf
Zei de man "don't go for a pizza?"

Ik zou het veel leuker vinden als geletterde mensen een beetje zwoegden op enkele geschreven zinnen. Diie videotjes als boodschap (niet als document) zijn toch echt voor ongeletterden? Het kost eindeloos tijd en je hebt er weinig aan, behalve zo'n adivies dan.

Ik veronderstel dat dit over mediteren gaat, en hopelijk over meer dan "een fijn gevoel".

Mediteren heeft niets met religie te maken. Het is een techniek waarmee we de perceptie van onze omgeving, die gewoonlijk gefocused is, tijdelijk kunnen verruimen, maar die ons ook tijdelijk verlamt.

Meditatie kan nieuwe energie geven, zoals een goed warm bad, maar het is een misvatting dat metafysische kennis erdoor zou toenemen.
Laatst gewijzigd door siger op 05 okt 2008 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
L. Langeweg
Forum fan

Ik heb zelf een serie ervaringen gehad die me hebben geleerd Wie ik ben, en Wie iedereen in werkelijkheid is. En ik vindt het fijn te zien dat er ook anderen zijn die dat ontdekt hebben.
Met die video's wil ik eigenlijk slechts een voorbeeld geven van wat ik op dit forum gepost heb in andere draden. Zo zou ik nog veel meer video links kunnen geven van andere mensen die over hetzelfde spreken om hun toehoorders te helpen in diezelfde staat van bewustzijn te komen. Maar deze link werd me toegestuurd, dus daarom plaatse ik die. Als ik een link van een andere verlichte man of vrouw had ontvangen had ik die geplaatst.

Mijn ervaringen versprijd over een periode van zo'n 30 jaar hebben het niet meer nodig gemaakt dat ik nog een uiterlijke leraar nodig heb. Al krijg ik zo nu en dan nog wel hints die me helpen m'n bewustzijn nog wat meer te fine tunen. Maar die kunnen van een willekeurige man of vrouw op straat komen waar ik slechts even contact mee heb. Verder heb ik m'n leraar in mezelf. Dat hielp Castaneda me ontdekken. Al zie ik hem niet als verlichte. En zie ik ook meer dan waar die Mooji over spreekt. Maar in essentie heeft hij het over hetzelfde.

Het gaat om iets wat Aldous Huxley "The Perrenial Philosophy" noemde in zijn gelijknamige boek. Daarin beschrijft hij hoe achter alle uiterlijke vormen van de diverse religies er zich een mystieke kant bevindt die op hetzelfde doelt.

Dus nogmaals bedankt voor de bezorgdheid dat ik een goeroe groupie zou worden. Maar ik ben mijn eigen goeroe.

Hier bedankt Mooji iemand die hem hielp zijn inzichten te bevestigen -Papaji- en zingt hij een vaarwel lied voor die leraar -die als een kind met hem meezingt- en die o.a. lacht omdat hij zelf zo vals zingt... en alle aanwezigen lachen mee, in het besef dat het er niet toe doet, omdat we in wezen iets anders zijn dan deze mensen die vals zingen of mooi zingen. En dat gewaarzijn is een bevrijd zijn van een beperking op het Zelfbewustzijn.
http://nl.youtube.com/watch?v=kjxHw5Bfm ... re=related

Intussen laat die Mooiji in die video zien dat hij nog helemaal begrepen had dat je voor een gelijke niet hoeft neer te knielen. Ik hoop dat hij dat nu wel beseft. Maar het maakt verder niets uit. Al zou ik als ik in de positie was van Papaji niet toestaan dat anderen voor me zouden neerknielen. Maar hij gebruikt die methode omdat het arrogante ego wel een lesje in ootmoed nodige heeft. En dat is ook wel waar.
Eigenlijk knielen die mensen neer voor voor Wie ze zèlf in werkelijkheid zijn; God Die voor Zichzelf neerknielt omdat Hij als mens nog niet helemaal doorheeft Wie Hij is... :lol:

Intussen lijkt het erop dat niet iedereen van ons gereed is die oefening van de video's te doen en daarom allerlij uitvluchten zoekt via kritiek op anderen (projecie) en intellectuele acrobatiek. Dat is precies wat diegenen die zich niet meer identificeren met die uitvluchten voorspellen, net als ik. Maar we zeggen ook dat niemand die mentale manoeuvres is.
Laatst gewijzigd door L. Langeweg op 05 okt 2008 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Trees
Forum fan

Wie durft dit aan?

Bericht door Trees »

Eigenlijk knielen die mensen neer voor voor Wie ze zèlf in werkelijkheid zijn; God Die voor Zichzelf neerknielt omdat Hij als mens nog niet helemaal doorheeft Wie Hij is...
Er ligt volgens mij een enorme taak voor je: dit alles aan moslims uitleggen. Met name aan de extremisten onder hen die, zich verbergend achter de godheid die ze aanbidden, allerlei misdaden plegen en tevens denken zichzelf daarmee een plek in het paradijs te verwerven.

Je kunt het natuurlijk ook uit gaan leggen aan de Amerikanen die, zich verbergend achter hùn godheid en denkend dat die God/Jezus met hèn is, de oorlog in Irak begonnen zijn en op dit moment de wereld meeslepen in de door hen veroorzaakte economische crisis.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tsja Trees, maar wie zijn de extremisten in dezen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
siger

Bericht door siger »

Mensen die nog nooit gemediteerd hebben zouden het toch eens moeten proberen. Het is echt iets als een heerlijk warm bad na een uitputtende dag. Ik bedoel: het is écht iets als een heerlijk warm bad. Zoals mooi beschreven in "De idioot in het bad" van Vasalis (1909-1998):

Met opgetrokken schouders, toegeknepen oogen, haast draven en vaak hakend in de mat,
leelijk en onbeholpen aan zusters arm gebogen,
gaat elke week de idioot naar ‘t bad.

De damp, die van het warme water slaat
maakt hem geruster: witte stoom…..
en bij elk kleedingstuk, dat van hem afgaat,
bevangt hem meer en meer een oud vertrouwde droom.

De zuster laat hem in het water glijden, hij vouwt zijn dunne armen op zijn borst,
hij zucht, als bij het lesschen van zijn eerste dorst
en om zijn mond gloort langzaamaan een groot verblijden.

Zijn zorgelijk gezicht is leeg en mooi geworden,
zijn dunne voeten staan rechtop als bleeke bloemen,
zijn lange, bleeke beenen, die reeds licht verdorden
komen als berkenstammen door het groen opdoemen

Hij is in dit groene water nog als ongeboren,
hij weet nog niet, dat sommige vruchten nimmer rijpen,
hij heeft de wijsheid van het lichaam niet verloren
en hoeft de dingen van de geest niet te begrijpen.
En elke keer, dat hij uit ‘t bad gehaald wordt, en stevig met een handdoek drooggewreven
en in zijn harde kleren word gesjord
stribbelt hij tegen en dan huilt hij even.

en elke week wordt hij opnieuw geboren
en wreed gescheiden van het veilig water-leven,
en elke week is hem het lot beschoren
opnieuw een bange idioot te zijn gebleven
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

siger schreef:Mensen die nog nooit gemediteerd hebben zouden het toch eens moeten proberen. Het is echt iets als een heerlijk warm bad na een uitputtende dag. Ik bedoel: het is écht iets als een heerlijk warm bad. Zoals mooi beschreven in "De idioot in het bad" van Vasalis (1909-1998):
[/i]
Hardlopen kan ook meditatief zijn en is zowel voor de mentale als fysieke conditie bevorderlijk :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef: Hardlopen kan ook meditatief zijn en is zowel voor de mentale als fysieke conditie bevorderlijk :idea:
Daar is de goede man weer met het hardloop advies. ;)
Geen plaatjes deze keer?
Niks negatiefs over Doctor Who, maar hier komt ie altijd mee aanzetten, zelfs als iemand overreden is door een wals en in kamer 1 t/m 7 van het (uiteraard niet op levensbeschouwelijke grondslag gestichte) ziekenhuis ligt...

Mijn adviezen vind ik niet perse beter maar wel makkelijker en prettiger; gewoon in bad met een door de wetenschap uitgevonden Valium.
Minder moeite - meer resultaat. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fenomeen schreef:[Geen plaatjes deze keer?
Eentje dan, het was vandaag toch geen lekker weer om te rennen.

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
L. Langeweg
Forum fan

@Trees
U schreef: "Er ligt volgens mij een enorme taak voor je: dit alles aan moslims uitleggen. Met name aan de extremisten onder hen die, zich verbergend achter de godheid die ze aanbidden, allerlei misdaden plegen en tevens denken zichzelf daarmee een plek in het paradijs te verwerven.

Je kunt het natuurlijk ook uit gaan leggen aan de Amerikanen die, zich verbergend achter hùn godheid en denkend dat die God/Jezus met hèn is, de oorlog in Irak begonnen zijn en op dit moment de wereld meeslepen in de door hen veroorzaakte economische crisis."

Daar heb ik al zo vaak aan gedacht. Maar hoe overtuig je b.v. een Moslim dat het doden van een onglovige betekent dat wanneer hij zelf als Moslim gelooft God -Allah- als mens te zijn -en dat iedereen dat is- hij daarmee de onglovige heeft gedood? Die hij zèlf was. Of beter gezegt, Die God was als hij. Maar die nu dus niet meer bestaat, omdat hij in een gelovige is veranderd. God is nu als mens begonnen met te geloven dat Hij God is, ondanks zijn onvolmaakte menselijke verschijning. En dat die voor Hemzelf in alle mensen geldt. En dat dit de betekenis is van Zijn terugkomst. Als wij allen.

In het O.T. staat het symbolishe verhaal dat Jona tegen de inwoners van Ninievé moest profeteren dat die stad in 40 dagen zou worden "omgekeerd", oftewel omvergeworpen en vernietigd.
Maar na 40 dagen stond de stad er nog steeds, en was de inwoners geen haar gekrenkt. Toen beklaagde Jona zich met God dat hij nu voor joker stond...

Maar St. Augustinus schreef al in de 5e eeuw dat die stad wel degelijk vernietigd was, omdat in die 40 dagen alle inwoners gelovigen waren geworden, dus die stad van ongelovigen was er niet meer. Die was nu een stad van gelovigen geworden.

Ook schrijft St. Augustinus dat de Bijbel vaak dingen in het verleden plaatst die eigenlijk nog moeten gebeuren...

Maar het staat in een boek waarvan vele Moslims denken dat het vervalst is, en St. Augustinus is een Christen...
En met Christenen kreeg ik het in Amerika aan de stok als ik voorzichtig probeerde duidelijk te maken dat volgens hun Bijbel God in de hemel is, en dat de hemel in ons is; dus dat God in ons is. En dat b.v. diezelfde St. Augustinus uitlegt dat de hemel een uitdrukking is voor onze ziel. Maar dat was voor velen van hen een Katholieke heilige, en zij geloven niet dat er heiligen bestaan. En van Katholieken moeten ze niets weten. En als ik dan ook nog zei dat God hier nu verschijnt als wij, dan werd men soms heel aggresief.
Katholieken zullen hier ook moeite mee hebben. Ze zullen het eerst zeker godlasterlijk en grootheidswaan vinden.
En bij atheïsten moet je hier uiteraard ook niet mee aankomen...
Heeeelp! :shock:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Langeweg schreef:...Intussen laat die Mooiji in die video zien dat hij nog helemaal begrepen had dat je voor een gelijke niet hoeft neer te knielen. Ik hoop dat hij dat nu wel beseft. Maar het maakt verder niets uit. Al zou ik als ik in de positie was van Papaji niet toestaan dat anderen voor me zouden neerknielen. Maar hij gebruikt die methode omdat het arrogante ego wel een lesje in ootmoed nodige heeft. En dat is ook wel waar. ...
Lodewijk,

Je hebt de mannen toch wel even een E-mailtje gestuurd om ze te laten inzien wat een onjuiste indruk ze bij hun vatbare discipelen maken met hun sub-goeroe-gedrag ??!!

Roeland
siger

Bericht door siger »

L. Langeweg schreef:En dat b.v. diezelfde St. Augustinus uitlegt dat de hemel een uitdrukking is voor onze ziel.
Zou je hier een referentie voor kunnen geven?
Plaats reactie