LM schreef:Rereformed schreef:
Welnee! Je vorige conclusie dat die God totaal onbevatbaar is voor de mens houdt in dat er totaal geen contact kan zijn tussen die onbegrijpelijke God en de mens. op dezelfde manier als een mens opgeen enkele manier contact kan maken met een bacterie.
We komen er niet uit. Ik heb al een paar keer geschreven dat God door ons niet volledig te doorgronden is. Hij is hiervoor te groot en complex. Dit wil niet zeggen dat wij niets van Hem kunnen weten en ervaren. Waarom wil jij er steeds zo'n zwart/wit plaatje van maken?
Jazeker komen we er wel uit, of beter gezegd: kom
jij ooit nog wel eens uit het kreupelhout van geloof dat geen benen heeft om op te staan. Gewoon rustig doorgaan met lezen en vooral denken en net zoveel van jezelf eisen als ik van mezelf eis.
Ik maak er geen zwart-wit plaatje van. Jij beweert iets, waarna ik een conclusie trek. Omdat die conclusie je niet zint beweer je weer wat anders, het tegendeel. Dan trek ik daar weer een conclusie uit. Ik laat je enkel zien hoe je jezelf tegenspreekt.
Of de onbegrijpelijke God waar niets over gezegd kan worden of de volledig te begrijpen en doorgronden God die samenvalt met onze logica. Dit zijn gewoon voorwaarden waar jij het allemaal aan wilt onderwerpen.
Ik heb nooit gesteld dat God volledig te begrijpen zou moeten zijn. Ik stelde enkel dat indien jij een God wil postuleren die op een zinvolle manier kan/wil communiceren met mensen hij
niet de menselijke logica kan tegenspreken. Hij mag gerust groter zijn dan we kunnen bevatten, maar niet onze menselijke logica tegenspreken. Ga je wederom eens verdiepen in de post van Socratoteles waar hij uitlegde wat logica betekent. Dat is nog steeds niet tot je door gedrongen.
Hiermee zeg ik niet dat ik het eens ben met de voorbeelden die zijn gegeven (zo begon de topic) van "logische" weerleggingen.
OK dan gaan we terug naar jouw eerste post en gaan we het hebben over de logische inconsistentie no 1:
het bestaan van het kwaad houdt in dat een algoede God onmogelijk kan bestaan. Deze bewering wordt door jou op deze manier tegengesproken:
LM schreef:Het argument van het kwaad: ik weet niet wat de schrijver beoogt, maar in feite wordt niet meer "bewezen" dan dat als God bestaat dit in ieder geval een God is die door deze schrijver niet wordt begrepen. Het feit dat God niet begrepen wordt is in ieder geval geen argument tegen Zijn bestaan. Als dit wel de bedoeling was van de schrijver is hij/zij daarin mislukt. Als christen geloofde ik namelijk al in een God die door mij niet in Zijn volle omvang kan worden begrepen. Voor mij is het begrijpen van God ook geen voorwaarde, sterker nog het begrijpen van een god door de mens lijkt mij eerder het bewijs dat het geen allmachtige god is maar slechts een verzinsel van de mens. Het willen begrijpen van God is in feite een onredelijke eis. Als God bestaat is Hij per definitie niet door ons mensen te vatten.Zelfs als God inderdaad een wrede God zou zijn, dan wordt Zijn bestaan niet meer of minder waar omdat wij als nietige mensjes moeite hebben met het karakter van God.
Jij geeft een lange reaktie maar hebt het punt van de logische contradictie niet begrepen. De bewering zegt helemaal niet dat God niet bestaat, maar dat een
algoede God niet kan bestaan omdat het kwaad nu eenmaal bestaat.
Vervolgens doe je een tweede poging om de contradictie op te heffen:
Christenen geloven inderdaad dat God goed is, maar beseffen ook dat wij ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken van wat de uiterste consequentie is van het volmaakt goed-rechtvaardig zijn. De confronatie met volmaakte goedheid - rechtvaardigheid is een keiharde, daar is niets zoetsappigs aan.
Wij kunnen ons wel degelijk een voorstelling maken van wat goed is, namelijk de toestand van de afwezigheid van al het kwaad. Het argument stelt dat God om algoed te kunnen zijn het kwaad had moeten
voorkomen oftewel de schepping achterwege had moeten laten. Het dilemma gaat sowieso al voorbij aan het probleem van het opruimen van het kwaad.
Ik weet niet of het bijbelboek Job bekend is, maar hieruit blijkt dat God het kwaad
kan toelaten. Het toelaten van kwaad bewijst niet dat God het kwaad goedkeurt.
Je volgende poging de logische contradictie omver te gooien is al even lam. Het toelaten van het kwaad zonder in te grijpen terwijl hij daar wel alle macht toe heeft is alweer de weerspreking van de claim dat God algoed is.
Leuk dat je Job even ter sprake brengt. Het boek laat weten dat God en Satan een spannend spelletje spelen, een weddenschap; via een experiment kijken wie er gelijk heeft, God of de Satan. En God is hiervoor bereid de allergruwelijkste zaken te laten geschieden. En nog wil de christen het hebben over een algoede God? Haalt hij Job zelfs aan om als argument te dienen voor de algoedheid van God?
Je geeft nog een tegenwerping:
Christenen geloven niet alleen dat God bestaat maar ook zijn duistere tegenhanger de duivel die het kwaad organiseert.
Alweer, God is de uiteindelijke oorsprong van de duivel. De duivel is zijn schepping. God wist van tevoren de gevolgen en had de schepping van de duivel dus achterwege moeten laten om algoed te zijn.
Je komt met weer een volgende verklaring:
Een andere verklaring is dat de wereld in een bepaalde fase zit waarin God het kwaad een bepaalde mate van ruimte geeft zonder dat dit een specifiek (althans voor ons) herkenbaar doel dient. Is dit lastig? Jazeker maar ik gaf al aan dat ik niet geloof omdat God voor mij in alles navolgbaar is.
Hier geef je zelf al toe dat je een wanhoopsargument te berde brengt. Indien een mens niet de redelijkheid van zoiets in kan zien, dan gaat het argument eenvoudig niet op. Zo je dit niet inziet dan kun je alle duivelse zaken wel voor algoed uitroepen met het argument dat het goddelijke de mens te boven gaat, oftewel dan kun je van de duivel god maken.
Je komt weer met een volgend argument om de logische contradictie omver te werpen:
Het principe van vrije wil is een werkelijk vrije wil. Als je dit serieus neemt moet je niet verwachten dat God de mens dan wel zo geschapen had dat hij alleen het goede kon kiezen.
Alweer: God wist van tevoren alle gevolgen van het scheppen van wezens met vrije wil. Hij had om algoed te kunnen zijn die schepping dus achterwege moeten laten.
Hoe jij het ook wendt of keert, de logische contradictie no 1 kan niet getorpedeerd worden. Het weerlegt dus definitief de christelijke God.
Jij zegt dat je ook boeken gelezen hebt over zogenaamde moeilijke teksten. Ik ook en ik ben er wel uitgekomen en met mij heel veel anderen.
Dan ben je niet intellectueel eerlijk. Laat ik maar één zaak noemen om deze beschuldiging te bewijzen, en uit het NT om het je niet al te lastig maken. Het NT geeft zo'n tien maal aan dat de wederkomst van Jezus
spoedig zal plaatsvinden. Dit is niet gebeurd. Het NT bevat dus een duidelijke vergissing, een valse leer die niemand kan ontkennen. Als jij denkt dat je hieruit kan komen dan zal ik je laten zien dat je oneerlijk redeneert.
Rereformed schreef:
Indien je een zinnig gesprek erover wil hebben met anderen, bijvoorbeeld over 'de betrouwbaarheid' van je God, blijft er niets anders over dan weer die bijbel erbij te halen, zeg maar 'de objectieve godsopenbaring die voor iedereen geldig is' (in de optiek van een gelovige). In dat geval valt die God meteen door de mand omdat de bijbel geen enkele goddelijkheid vertoont, maar een puur menselijk getuigenis geeft hetgeen op vele punten primitief menselijk genoemd kan worden.
Hier ben ik het gewoon niet mee eens. Jij wilt kennelijk (als mens) bepalen waar een goddelijk boek aan zou moeten voldoen. Als God bestaat is dat onzinnig, Hij bepaalt dat zelf wel.
Nee, dat kun je echt niet zo stellen. Met jouw redenering kun je weer de duivel God maken.
Van een God kunnen wij mensen toch echt wel verwachten dat zijn optreden op een hoger niveau staat dan het optreden van de mens. En hiertoe is hij eenvoudig niet in staat. Hij ziet er exact net zo uit in de bijbel als de mens van die bijbeltijden. De God van de bijbel is veel primitiever dan ikzelf ben. Zoiets kan ik dus onmogelijk voor God houden.
Zeer veel gelovigen zijn dit niet met je eens. Hier zitten er velen tussen die de bijbel echt van kaft tot kaft bestudeerd hebben. Vanuit je eigen ontwikkeling ben jij geneigd te denken dat iedereen in dezelfde spagaat zat als jij, maar dat is niet zo.
Als ze maar lang genoeg met mij praten dan zet ik ze wel in het spagaat.
Heel veel gelovigen, waaronder ik mijzelf ook rekenen, krijgen juist steeds meer bewondering voor de bijbel. Je kunt dit natuurlijk ook afdoen met dat deze mensen niet zo slim zijn etc. Je maakte al wat opmerkingen in die richting, dat is natuurlijk de kurk op de discussie.
Niks kurk erop, het haalt de kurk er juist af. Ik van mijn kant heb het primitieve van de bijbel namelijk tot in het oneindige al aangetoond, ga maar lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm , of hier:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm ; maar dat
jij slim bent en met een degelijke
onderbouwing kunt komen van waarom de logische contradicties niet opgaan of waarom je de bijbel steeds meer bewondert, moet nog bewezen worden. Tot nu toe is het eerste je niet gelukt en het tweede enkel een kreet. Wel een nieuw topic ervoor beginnen. Ik zal het graag becommentariëren.