Rereformed schreef:
Welnee! Je vorige conclusie dat die God totaal onbevatbaar is voor de mens houdt in dat er totaal geen contact kan zijn tussen die onbegrijpelijke God en de mens. op dezelfde manier als een mens opgeen enkele manier contact kan maken met een bacterie.
Waarom zou deze God zich niet kunnen openbaren via gedachten, ervaringen etc. Deze God, als Hij bestaat, is onze Maker. Hij gaf ons geest en daarom wordt van de mens gezegd dat deze naar Zijn beeld werd geschapen. Waarom zou Hij er niet voor mogen kiezen met ons te communiceren zoals Hij wenst? Jij stelt ratio als het enige betrouwbare kader en dit is slechts een aanname. Van mij mag je, maar het is voor mij niet overtuigend. Ik vind het zelfs bekrompen. Ik kan je wat technische zienswijze op liefde (alsof dit allemaal rationele overwegingen zijn) ook niet volgen. Liefde voor je partner of kinderen zijn geen strikt rationele afwegingen. Dit zijn hele diepe overtuigingen die lang niet altijd rationeel zijn. Het kan zelfs volstrekt ingaan tegen de rede om in bepaalde gevallen lief te hebben, maar toch doe je het en toch weet je ondanks dat, dat het nog goed is ook.
Rereformed schreef: Onzin. Waarom zou Hij dat moeten kunnen? Zoals gezegd kan een mens zich ook niet openbaren aan bacteriën. Een bacterie kan op geen enkele manier een voorstelling maken van de mens, zelfs al leeft de bacterie in de mens.
Wij zijn geen bacterien. Wat ons onderscheidt van dieren is bewustzijn, geest, ziel of hoe je het ook wilt noemen. Als God bestaat waarom zou hij dan niet via onze geest met ons kunnen communiceren? Onze geest is in staat te communiceren met Gods geest. Als je er vanuitgaat dat God niet bestaat klinkt dit allemaal subjectief, maar als je werkelijk de optie openhoudt dat God bestaat, waarom zou Hij dan niet op die wijze met ons kunnen communiceren. Jij sluit dit vooraf al als mogelijkheid uit en komt vervolgens (voor jou logischerwijs) tot allerlei conclusies t.a.v. de God van de bijbel of van welke God dan ook.
Rereformed schreef:Hier laat je die onvoorstelbare God opeens weer afdalen tot het menselijke niveau: Hij openbaart zich en laat zich kennen in menselijke taal en in gedachten die voor mensen te vatten zijn. Maar in dat geval kan Hij worden gewogen in menselijke gedachten en te licht bevonden.
Dat Hij zich openbaart bijv. via onze gedachten wil niet zeggen dat dit inhoudt dat wij Hem doorgronden. Hij openbaart zichzelf door de mens die daar voor openstaat (Hij is geen inbreker) de diepe overtuiging te geven dat Hij bestaat en te vetrouwen is.