Vijf logische weerleggingen van God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

http://richarddawkins.net/forum/viewtop ... 9#p1348719
Estelle schreef:
ianka schreef:I pity your need for a supernatural crutch.
And it's not even a good crutch either...

Let me tell you what a wonderful comfort and healer "god" has been to me:

One year ago today (18 September 2007) "god" stopped loving me.

He ignored my prayers, the prayers of friends, family, a whole church, and he made a brave man who loved his family and worked hard, become ill with an excruiciating afflication. He then continued to ignore all those prayers, and made, or allowed, this beloved man to become sicker and sicker, causing his lung to collapse and spend 6 weeks struggling to breathe in Critical Care. Your damn god took this healthy, happy, vibrant man and piled malady after malady upon him, until his strong, broad shoulders could carry no more.

Your "god" took his leg, then his kidneys, then made him bleed internally, then took his mind away, so that he lay in bed crying and pleading for his daughter, yet his daughter was beside him the whole time. Only he could not see his daughter either - as your "god" had taken the eyesight of this man when he was just a little boy. Nor could he hear his daughter praying at his side, as your "god" had stolen this man's hearing when he was a little boy. Your "loving god" had damaged this man's mind in such that he could not longer understand his only means of communication - talking on his hand.

"god" took a total of one hundred and one days to kill this dear gentleman, this man who had had a great christian faith all his life. He finally got bored with tormenting this man - who loved him - and killed him on 13 December 2007.

When this man was a child, he was forced to abandon his lovely island home, Guernsey, and be evacuated to Cornwall. Thank "god" there was a boat for them to board. Thank "god" that this was the boat from the Isolation Hospital, full of children with measles and scarlet fever. Thank "god" that this man, John, and his sister, Yvonne - both under 5, both caught these diseases, and thank "god" for striking them both totally blind and profoundly deaf. (In fact, why not praise god for all those poor children being maimed and disabled by sickness).

Thank "god" that John professed his faith all this life saying "it's my 'very strong faith' in god that gets me through".

Because when dear John, my lovely father, lay dying in intensive care for 101 days, "god" was there - according to you DM, watching him suffering, allowing him to die painfully, slowly, whilst his weeping family spent 3 months at the beside, faithful christians, praying till they were hoarse.

There is only one conclusion:

Either god is pure evil

or

god does not exist

So do not talk to me about your "god of love". He does not exist. If he did exist he would be a brutal, evil random murderer, preying on those who trust him the most.

Just wait, DM, until he "decides" not to answer your prayers, and BRUTALLY SLAYS someone you love most of all - a lovely, gentle person like my dear dad. Then tell me about loving god.

If god was real I would HATE him.

Every time I hear the words "god" and "love" together I feel physically sick, then I feel so angry the hairs on the back of my head prickle up. The rage I feel is UNSPEAKABLE.
Waarom doet jouw god zoiets?
Als jouw kind lijdt en je kunt helpen, maar je helpt niet, dan wordt je terecht uit de ouderlijke macht ontzet.
Verder is Job een toneelstuk, maar dat wist je zeker niet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

LM schreef:........... maar realiseer je wel dat als God bestaat .............
Maar wat nu als jouw god niet bestaat maar 1 van die andere duizenden goden?
Per slot van rekening hebben zij net zoveel of liever gezegd GEEN bewijs voor hun god als jij.

Maar de reactie van collegevanerik is eigenlijk nog veel meer zeggend, ik ben dan ook benieuwd hoe je dat recht praat.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Trouwens LM, punt 1 in de redenering is ook een aanname.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Wat ik mij nou afvraag, op het moment dat adam en eva de zondeval doormaakten kregen ze dus kennis van goed en kwaad. Het besef dat ze een fout maakten kon dus alleen achteraf komen. Is God niet erg krom als hij ze voor die fout straft, gezien ze vooraf niet het verschil begrepen tussen goed en kwaad? Op het moment dat ze door de slang werden verleid konden ze het gevolg van hun daad niet overzien doordat ze niet het verschil begrepen tussen de goedheid van god en de kwade bedoelingen van de slang. Het begrip een fout te maken bestond uberhaupt niet, het ethische besef ontbrak.

Of zie ik dit verkeerd?
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

@LM
Mijn eerste bezoekje hier. Laat ik mijzelf maar verraden, ik ben christen.
Welkom, welkom
God staat als Schepper buiten Zijn schepping en kan door wetenschap die deze schepping bestudeerd daarin dan ook niet rechtstreeks worden aangetroffen.
Waarom eigenlijk? Er zijn eeuwen voorbij gegaan waarin men dacht dat de bestudering van de schepping Gods hand zou openbaren, geen onlogische gedachte als God bestaat waarom is dit voor jou nu andersom?
Als christen geloofde ik namelijk al in een God die door mij niet in Zijn volle omvang kan worden begrepen. Voor mij is het begrijpen van God ook geen voorwaarde, sterker nog het begrijpen van een god door de mens lijkt mij eerder het bewijs dat het geen allmachtige god is maar slechts een verzinsel van de mens. Het willen begrijpen van God is in feite een onredelijke eis. Als God bestaat is Hij per definitie niet door ons mensen te vatten
Dus God bestaat omdat wij hem niet kunnen begrijpen? Wat een prachtige kringredenering.
Kringredeneringen zijn geen argument.
Christenen geloven inderdaad dat God goed is, maar beseffen ook dat wij ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken van wat de uiterste consequentie is van het volmaakt goed-rechtvaardig zijn. ……………………voorstellen wat dit inhoud.
Onwetendheid kwalificeren als ootmoedigheid en dat zien als deugd en daarmee insinueren dat anderen arrogant zijn. Sorry maar dat werkt hier niet. Een kwalificatie is geen argument, je weerlegd er niets mee. Een vrijdenker durft te kijken of argumenten en redenaties, waar of niet waar, zijn ongeacht hun ethische deugdzaamheid.
God bestaat maar ook zijn duistere tegenhanger de duivel die het kwaad organiseert.
Welja geef de duivel maar weer de schuld
Alle voorbeelden gaan bij zulke ingewikkelde zaken mank dus val me daar niet op aan, maar als een moeder tegen haar kinderen zegt dat ze hun bord leeg moeten eten ……………doel wel toelaten.
Een liefhebbende moeder zal haar kind nooit bewust een dodelijke ziekte geven Waarom God dan wel?
Jazeker maar ik gaf al aan dat ik niet geloof omdat God voor mij in alles navolgbaar is.
Weer je eigen deugdzame bescheidenheid als argument aanvoeren
Ik kan allerlei alternatieven bedenken hoe God het ook had kunnen doen,
1 stap verder en het is denkbaar dat God helemaal niet bestaat
net als ziekte gezien als een aantasting van God's schepping.
Kom nou toch…
christenen kijken uit naar de toekomst waarin het weer zal zijn zoals bedoeld.
Suikergoed zoeken in de dood. Durf vrij te denken
tegelijkertijd God niet verantwoordelijk is voor de keuzen die wij maken.
Hij is dus wel verantwoordelijk voor de ellende die wij niet kozen.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar realiseer je wel dat als God bestaat je inmiddels tot duizelingwekkende hoogte bent gestegen en je dingen probeert te begrijpen die onbegriijpelijk zijn
Het is te ingewikkeld maar het is wel waar omdat het duizelingwekkend hoog is?

Je durft met ons te discussiëren, durf dan ook vrij te denken, durf het ondenkbare te denken, en wees welkom hier.
a.r.

Bericht door a.r. »

LM schreef:
........... maar realiseer je wel dat als God bestaat .............
Realiseer je wel dat als jij die ene god als waarheid hebt aangenomen, dat je deze 2849 http://www.godchecker.com/ hebt laten liggen? Heb je van al die goden onderzocht of zij niet beter- of slechter zijn? Stel dat je de verkeerde god hebt gekozen? Heb al kennis genomen van http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28 ?

Welkom overigens :)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Als christen geloofde ik namelijk al in een God die door mij niet in Zijn volle omvang kan worden begrepen. Voor mij is het begrijpen van God ook geen voorwaarde, sterker nog het begrijpen van een god door de mens lijkt mij eerder het bewijs dat het geen allmachtige god is maar slechts een verzinsel van de mens. Het willen begrijpen van God is in feite een onredelijke eis. Als God bestaat is Hij per definitie niet door ons mensen te vatten
Christenen geloven inderdaad dat God goed is, maar beseffen ook dat wij ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken van wat de uiterste consequentie is van het volmaakt goed-rechtvaardig zijn. ……………………voorstellen wat dit inhoud.
Contradictio in terminis. Als je als mens God niet kunt begrijpen, kun je ook niet weten of hij goed is. Als je God niet kan begrijpen, kun je per definitie niets over hem zeggen.

Hoe weet jij trouwens dat we God niet kunnen begrijpen? En als we God niet kunnen begrijpen, waarom bestaat er dan zoiets als de Bijbel? Dat is dan toch zinloos?

Om het ene probleem (het kwaad) op te lossen, zeg je dat we God niet kunnen begrijpen, maar dat roept dus meteen andere problemen op. Je raakt verstrikt in je eigen contradicties, zie je dat niet?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Samante

Bericht door Samante »

The Prophet schreef:En als we God niet kunnen begrijpen, waarom bestaat er dan zoiets als de Bijbel? Dat is dan toch zinloos?
We kunnen God niet begrijpen omdat de Bijbel bestaat.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

LM schreef: Mijn eerste bezoekje hier.
Welkom.
Zowel christen als ongelovigen werken vanuit een vooronderstelling namelijk dat God wel of niet bestaat,
Fout! Ik ben ongelovig maar ga van een dergelijke vooronderstelling niet zonder meer uit. Het hangt er van af wat men verstaat onder 'God'. Wie of wat is dat? Ik geloof niet in Jahwe, Allah of Poseidon. Ik ben er vrijwel zeker van overtuigd dat deze niet bestaan, vanwege de absurditeit van de openbaringen, de tegenstrijdigheden er in. Maar wanneer men spreekt van een god, los van deze mythen en legenden, dan zou hij/zij/het best kunnen bestaan. Ik weet het niet.
terwijl beide ook drommels goed weten (als ze verstandig zijn dan) dat het al dan niet bestaan van God buiten het domein van de wetenschap valt.
Indien dat zo is, dan zouden de evangelisten beter ophouden steeds van 'Hem' te spreken. Indien zij daarmee ophouden, dan zal de ongelovige ook zwijgen, want er is voor hem/haar dan geen reden meer om het erover te hebben. De enige reden waarom ongelovigen over God spreken is omdat gelovigen er juist zoveel over spreken, en het ter berde brengen als absolute waarheid, waaraan men niet kan tornen. Het is dan natuurlijk niet verwonderlijk dat de ongelovige daar zo nu en dan weerwoord op geeft.
Het feit dat God niet begrepen wordt is in ieder geval geen argument tegen Zijn bestaan. Als dit wel de bedoeling was van de schrijver is hij/zij daarin mislukt. Als christen geloofde ik namelijk al in een God die door mij niet in Zijn volle omvang kan worden begrepen.

Ten eerste dient de christen goed bij zichzelf rade te gaan of hij/zij dit argument niet als middel gebruikt om lastige vragen maar al te gemakkelijk opzij te kunnen schuiven:

Broeder X: 'Beste Dominee. Waarom laat God zoveel kwaad toe in de wereld? Waarom riep de Heer op tot het slachten van Amalekietenkindertjes?'

Dominee: 'God is goed, en indien God iets doet wat kwaad is in de ogen der mensen, of onverschillig lijkt ten aanzien van menselijk leed, dan is God niet kwaad, maar begrijpen we Hem niet.'

Broeder X: 'Oh, dank u. Alles is nu opgeklaard. Ik kan weer rustig slapen.'

Ik kan moeilijk begrijpen waarom iemand zich tevreden kan stellen met zo'n antwoord.
Zelfs als God inderdaad een wrede God zou zijn, dan wordt Zijn bestaan niet meer of minder waar omdat wij als nietige mensjes moeite hebben met het karakter van God.

Dat is in principe correct. Het is dan ook niet het sterkste argument tegen het bestaan van God, maar wel tegen de claim dat de christelijke God (of die van de Koran) een liefdevolle Vader zou zijn.
Wie zijn wij dat wij Hem ter verantwoording roepen en als wij dat toch doen dan moeten we toch beseffen dat dit volstrekt zinloos en irrationeel is.

Daar kan men uiteraard verschillend over denken. Indien de mens ooit een androïde levensvorm zou creëren, met een zelfbewustzijn, denkvermogen en emoties, en wij zouden deze synthetische levensvorm misbruiken, mishandelen en vernederen, dan zou ik het die levensvorm niet kwalijk kunnen nemen dat hij zijn scheppers ter verantwoording roept.
Indien God onze Vader is, en die Vader verwaarloost zijn kinderen, laat ze met elkaar vechten , laat ze sterven aan de meest verschrikkelijke ziekten, laat zijn Kinderen spelen met nucleaire lucifers en giftige stoffen, zonder in te grijpen. Zo'n Vader dient ten allen tijde ter verantwoording te worden geroepen (even hypothetiserend dat die Vader bestaat).
De pot die boos is op de pottenbakker, dat moet in de ogen van de pttenbakker toch lachwekkend zijn?
De Pottenbakker die niet in staat is om een pot te bakken die deugt, is toch een lachwekkende Pottenbakker? Een Prutser?
2/3/4/5 Dat is een aanname. Ik weet niet of het bijbelboek Job bekend is, maar hieruit blijkt dat God het kwaad kan toelaten. Het toelaten van kwaad bewijst niet dat God het kwaad goedkeurt, dan stel je de zaken te simpel voor. Christenen geloven niet alleen dat God bestaat maar ook zijn duistere tegenhanger de duivel die het kwaad organiseert.
Het enige beeld dat ik van de duivel krijg wanneer ik in de bijbel lees, is dat het meestal een heel beleefd en beschaafd personage is. Al lezende in de Bijbel hoor ik Satan, of de Slang, alleen maar praten. Ik zie hem niet moorden, of oproepen tot moorden, geselen, verkrachten en plunderen. Ik zie hem geen pestilentiën verspreiden, of dreigen met eeuwige poelen des vuurs, en geween en tandenknarsen.
In de Bijbel lezen we vooral veel over de ware Heer der duisternis. Dat is niet Satan, maar dat is Jahwe; de god die door het hele boek heen continu uitbarst in woede, en dan aardbevingen ontsteekt, wraakengelen en leugengeesten stuurt, gruwelijke pestilentiën verspreid, en zijn uitverkorenen oproept tot slachten, spietsen met de scherpte des zwaards, geselen, stenigen en levend verbranden.
Deze bijbelse woorden zeggen veel over Jahwe, die niets onderdoet voor de donkere Heer Sauron: Job 12 vers 22: ‘Hij openbaart de diepten uit de duisternis, en des doods schaduwen brengt Hij voort in het licht. Hij vermenigvuldigt de volken, en verderft ze; Hij breidt de volken uit, en leidt ze. Hij neemt het hart van de hoofden des volks der aarde weg, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is. Zij tasten in de duisternis, waar geen licht is; en Hij doet hen dwalen, als een dronkaard.
Amos 5 vers 18: ‘Wee hun die uitzien naar de dag van Jahwe! Wat zal die dag van Jahwe voor u zijn? Een dag van duisternis en niet van licht, ja duisternis zal de dag van Jahwe zijn, geen licht. Nachtelijk donker, van alle licht verstoken.’
Alle voorbeelden gaan bij zulke ingewikkelde zaken mank dus val me daar niet op aan, maar als een moeder tegen haar kinderen zegt dat ze hun bord leeg moeten eten omdat ze anders honger krijgen dan kan het zijn dat moeder vervolgens toch toelaat dat haar kinderen niet genoeg eten in de hoop dat ze daar wat van leren. De moeder organiseert het kwaad niet maar kan dit met een bepaald doel wel toelaten.

Maar indien die moeder haar kinderen laat sterven van de honger, dan zal iedereen, inclusief jij, daar schande van spreken. Van sterven aan honger, leren kinderen doorgaans ook niet zoveel.
De Hemelse Vader keek (hypothetisch...) neer hoe zijn kinderen stierven, en deed niets.
Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar realiseer je wel dat als God bestaat je inmiddels tot duizelingwekkende hoogte bent gestegen en je dingen probeert te begrijpen die onbegriijpelijk zijn. Ik realiseer me dat dit niet echt wetenschappelijk klinkt, maar dat is het per slot van rekening ook niet.

Over de dingen die je niet begrijpt, kun je beter niet spreken. Toch doen veel gelovigen dat voortdurend, want zwijgen is immers in strijd met de oproep om het geloof te verbreiden. Zodra men dus toch spreekt, kan men verwachten dat er om uitleg gevraagd wordt, en dat er verweer komt.
Als ik jou zou vertellen dat Allah de schepper van de wereld is, en dat jij naar het eeuwige vuur gaat indien jij in Jezus blijft geloven (als zijnde God's zoon en zaligmaker der mensen), dan zou je ook geen genoegen nemen met antwoorden als: 'Allah bestaat, en de Koran is Zijn enige ware openbaring, maar Allah gaat ons verstand te boven, dus je moet vertrouwen hebben.'
Dat is een antwoord van niets; een flut-antwoord.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Samante schreef:We kunnen God niet begrijpen omdat de Bijbel bestaat.
Prachtig! Dit is voor mij de uitspraak van de week.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

LM schreef:christenen kijken uit naar de toekomst waarin het weer zal zijn zoals bedoeld.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe?

PS.
Sorry LM voor de massa aan reacties, neem gerust de tijd voor je reactie.
Laatst gewijzigd door Erik op 24 sep 2008 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

LM schreef: God staat als Schepper buiten Zijn schepping en kan door wetenschap die deze schepping bestudeerd daarin dan ook niet rechtstreeks worden aangetroffen. Voor mij is dat normale logica.
moest god geen contact gezocht hebben met aardse mensen dan heb je gelijk. voor zover ik op de hoogte ben heeft hij contact gezocht. (profeten, brandende struiken en literatuur).
deze zaken kun je wel wetenschappelijk onderzoeken.

LM schreef: Als God bestaat is Hij per definitie niet door ons mensen te vatten.
En dit is 1 voorbeeld. volgens de christelijke god zijn literair meesterwerk zijn jij en en ik naar zijn evenbeeld geschapen. deze paradox (god niet kunnen vatten maar jij ben net hetzelfde als hem) kun je weldegelijk onderzoeken.
alle mensen zijn naar zijn evenbeeld geschapen dus kun je je terecht bepaalde vragen stellen naar uiterlijke, karakteriële en verstandelijke kenmerken van de christelijke
LM schreef: Wie zijn wij dat wij Hem ter verantwoording roepen
opnieuw kun je naar de christelijke god zijn literair meesterwerk teruggrijpen.
daarin lezen we dat hij goed is en altijd juist handelt. Hij is dus gebonden aan de menselijke moraal.
LM schreef: 1) Christenen geloven inderdaad dat God goed is,
waarom geloven zo weinig christenen dat de bijbelgod weleens satan zou kunnen zijn?
als ik sommige passages uit zijn bijbel (z'n iterair meesterwerk) lees is dat de enige logische conclusie die ik kan trekken.
Hij is niet aan menselijke waarden en normen gebonden hé?
LM schreef: Jazeker maar ik gaf al aan dat ik niet geloof omdat God voor mij in alles navolgbaar is.
waarom geloof je dan wel?
je snapt de bedoeling niet waarom god nooit ingegrepen heeft tegen pakweg slavernij maar toch beweren dat god het modelvoobeeld is van iemand die zich aan de menselijke moraal houdt.
LM schreef: De argumentatie t.a.v. de vrije wil volg ik niet. Het principe van vrije wil is een werkelijk vrije wil.
als iemand weet welke keuzes ik zal maken doorheen mijn leven dan impliceert dat dat alles voorgeprogrammeerd is. eender wat ik doe het ligt al vast.

ik kan niet kiezen op wie ik verliefd wordt, het is geen verrassing of mijn 1e kind zoon of dochter zal zijn. ik kan niet kiezen of ik binnen 5 jaar eventueel zal scheiden.
god weet dit dus heel dit proces ligt vast.
in religieuze zin er is enkel de illusie, waanbeeld van een vrije wil.
LM schreef: Natuurrampen is inderdaad niet iets waar je voor kiest.
jouw god kiest daar om onnavolgbare redenen, wel voor. hij kiest ervoor om de bvb Cuba, Haiti jaarlijks te terroriseren met Orkanen, Tornado's en dergelijke
jouw god kiest ervoor als hij mensen weer wil kloten met 1 of andere aardbeving.

jouw god kiest ervoor om in zijn literair werk mensen te veroordelen voor holebigedrag.
tegelijkertijd zorgt hij ervoor dat een bepaald percentage mensen per definitie homosexueel zijn.
Een zeer bedenkelijke vorm van humor wat mij betreft
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

LM schreef:christenen kijken uit naar de toekomst waarin het weer zal zijn zoals bedoeld.
Alle dagen zon, lekker warm en af een toe een buitje om de boeren tevreden te stellen.

Zoiets?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op mijn eerdere posting.

Zojuist heb ik het met mijn vrouw hierover gehad, zij zegt dat het feit dat Adam en Eva toch besloten om van de boom te eten betekende dat ze al kwaad in zich hadden maar zichzelf hier niet van bewust waren. Ikzelf denk dat het een onmogelijke opgave is om te overzien of acties goed of fout zijn als je het besef niet hebt wat beide betekenen(hoe relatief ook). Het enige blaam wat Adam en Eva dan ook kan treffen is nieuwsgierigheid, het feit dat Satan in de vorm van de slang hen verleidde maakt het voor Adam en Eva een onmogelijke opgave om de juiste beslissing te nemen.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Prodigy schreef:Het enige blaam wat Adam en Eva dan ook kan treffen is nieuwsgierigheid,
maar nieuwsgierigheid, kennis en rede zijn wel de aartsvijanden vh geloof.
gedaan met goedgelovigheid en naiviteit, gedaan met hiernamaals gedreig etc
Plaats reactie