O, kende je deze al?Tamara schreef:Iemand die een wedergeboren christen is valt nl. niet af..dat is onmogelijk..
Just think!
Moderator: Moderators
- collegavanerik
- Superposter

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- collegavanerik
- Superposter
als er goddelijke genade en predestrinatie is, is er dus geen vrije wil.Tamara schreef:Bij wie ligt dan het initiatief van wedergeboren worden? Ben jij in staat om zelf in de buik van je moeder terug te kruipen?....
Sola gratia (calvijn)

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ahum, waar komt mijn hoogmoedigheid dan ineens vandaan als ik zo vrij mag zijn? Er is niets mis m.i. om het geloof onder het licht te houden, sterker nog, ik denk ik dat het zeer belangrijk is, weet immers wat je gelooft!, het vergt nogal wat van je...Aan de andere kant leert de Bijbel dat mensen die afvallig zijn niet uit God zijn, ofwel een "vals" getuigenis hebben afgelegd., wellicht geloof vanuit een emotie..of iets anders? Ik weet het niet, maar denk erover na, zou ik zeggen. Lees bijv. Lucas. 8 (vanaf vers 12) en zie het verschil in de reactie op hoe de diverse mensen reageren op hun geloof!..De weg is smal, that's the problem..niet iedereen wil dat, maar dat is een eigen keuzeCXT schreef:Ik vind het nogal hoogmoedig van je om jezelf hoger te achten dan wij, die eerder in ons leven net zo (of misschien zelfs meer) toegewijd waren aan hetzelfde geloof. Dat we nu een andere overtuiging hebben heeft niets van doen met onze vroegere toewijding. Het is heel makkelijk ons af te doen als mensen die nooit echt hebben geloofd, maar het is nergens op gebaseerd dan de wens dat het christelijk geloof logisch is. Als er zoveel mensen het christelijk geloof laten vallen, is er genoeg reden om dit geloof zelf eens onder het licht te houden. Jammer dat je niet meer actief op dit forum bent, want dit is een punt die zeker het discussiëren waard is, aangezien veel christenen met dit waanbeeld in hun hoofd zitten (nl.: mensen die van het geloof afvallen, hebben nooit echt geloofd).Tamara schreef:Iemand die een wedergeboren christen is valt nl. niet af..dat is onmogelijk..

Tuurlijk wel, gewoon geloven en je krijgt meer genade dan je lief is.collegavanerik schreef:als er goddelijke genade en predestrinatie is, is er dus geen vrije wil.Tamara schreef:Bij wie ligt dan het initiatief van wedergeboren worden? Ben jij in staat om zelf in de buik van je moeder terug te kruipen?....
Sola gratia (calvijn)

"Waarom wel?" is een betere vraag en volgens mij zou jij je eens voor dat antwoord moeten verdiepen in atheistische lectuur want je predikt momenteel alleen voor eigen parochie Tamara.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Ik geloof in een onvoorwaardelijk vrije wil. En dus ook dat er niet zoiets bestaat als zonde. Hoe kan een zonde bestaan als er geen voorwaarden zijn? Geboden zijn voorwaarden en die zijn in strijd met een vrije wil.Tamara schreef:Tuurlijk wel, gewoon geloven en je krijgt meer genade dan je lief is.collegavanerik schreef:als er goddelijke genade en predestrinatie is, is er dus geen vrije wil.Tamara schreef:Bij wie ligt dan het initiatief van wedergeboren worden? Ben jij in staat om zelf in de buik van je moeder terug te kruipen?....
Sola gratia (calvijn)(Hoe groter de zonde hoe meer genade toch?) Predestinatie, nee, daar geloof ik niet in. Christus is voor iedereen gestorven, geen uitzonderingen..maar ja, sommigen willen gewoonweg niet.
Zolang ze maar werkelijk weten waarom niet...ik denk dat de helft niet weet wat ze zeggen, maar ja,
Nee, je hebt een vrije wil, alleen die vrije wil heeft consequenties en die weiger jij te aanvaarden...Alle geboden in de Bijbel zijn geschreven opdat het U goed gaat. Leg je ze naast je neer, ok, maar dan zijn er ook consequenties. Zo simpel is het. Je moet het niet moeilijker maken dan het is immers...Zonde betekent niet meer dan het doel missen. Hoe kan een zonde bestaan als er geen voorwaarden zijn? Hoe weten wij dan wat zonde is? Doet de wet niet de zonde kennen? Als wij weten dat wij niet harder mogen rijden dan 50 km/u. en het toch doen? Hoe leren wij ons doel kennen? Wat is ons doel? Waarom leef je uberhaupt? Voor je eigen plezier? Waarom dan wetten? Denk d'r maar effe over na...Samante schreef:Ik geloof in een onvoorwaardelijk vrije wil. En dus ook dat er niet zoiets bestaat als zonde. Hoe kan een zonde bestaan als er geen voorwaarden zijn? Geboden zijn voorwaarden en die zijn in strijd met een vrije wil.Tamara schreef:Tuurlijk wel, gewoon geloven en je krijgt meer genade dan je lief is.collegavanerik schreef: als er goddelijke genade en predestrinatie is, is er dus geen vrije wil.
Sola gratia (calvijn)(Hoe groter de zonde hoe meer genade toch?) Predestinatie, nee, daar geloof ik niet in. Christus is voor iedereen gestorven, geen uitzonderingen..maar ja, sommigen willen gewoonweg niet.
Zolang ze maar werkelijk weten waarom niet...ik denk dat de helft niet weet wat ze zeggen, maar ja,

En welke van de 33000 christelijke denominaties hangt Tamara aan als ik vragen mag?Tamara schreef:Tuurlijk wel, gewoon geloven en je krijgt meer genade dan je lief is.collegavanerik schreef:als er goddelijke genade en predestrinatie is, is er dus geen vrije wil.Tamara schreef:Bij wie ligt dan het initiatief van wedergeboren worden? Ben jij in staat om zelf in de buik van je moeder terug te kruipen?....

De helft slechts weet volgens jou dus niet wat ze zeggen? Bedoel op dit forum of in het algemeen?
Anderzijds, mijn mening is dat 100% van de christenen geen idee hebben wat ze zeggen, maar ja ,

Hoe makkelijk is het om kinderen te laten geloven in Sinterklaas?Schei toch uit, komt niet met de jaren, komt wanneer men erover gaat nadenken, werkelijk over gaat nadenken...of je nu 14 bent of 70 maakt niet uit...Just think!!!
Daarnaast is het brein van een kind (en ook van een puber) niet gelijk aan dat van een volwassene;
Hoe goed ben je bekend met de evolutietheorie? Volgens mij niet zo heel er goed...
Als je iets niet snapt, dan zit er zo maar een creator achter? Dat is wel de makkelijkste voorstelling van zaken! En net zo makkelijk vind jij het om je voor te stellen dat die creator er altijd al is geweest en er altijd ook zal zijn? Een geestelijke entiteit die in staat is om materie te creëren?
Hoe oud is volgens jou de aarde (en het heelal)?
Wanneer ontstond volgens jou leven?
Is er volgens jou ook leven op andere planeten? Leven daar ook christenen?
Door uit te gaan van een creator wanneer je niet exact snapt hoe iets in elkaar steekt, kies je de makkelijkste weg. Gelukkig heeft de wetenschap al heel wat feiten weten te achterhalen die eerder werden toegeschreven aan een creator en waarvan we nu weten hoe exact de vork in de steel zit.
Hoeveel verscheidenheid aan leven is er en hoe complex is het? Dat zal je denk ik enorm tegenvallen. Wist je dat je DNA voor 33% hetzelfde is aan dat van een narcis? Wist je dat tijdens het kopiëren van genen er fouten ontstaan die verstrekkende gevolgen kunnen hebben? Bijvoorbeeld door het uitschalen van één gen bij een stekelbaarsje wat tot gevolg heeft dat het beest een extra vin krijgt? En als je dan nagaat dat het eerste leven op aarde 3,5 miljard jaar geleden ontstond (bepaald met radiometrie), dan kan er een hele hoop gebeuren...
In ieder geval heeft slechts 150 jaar evolutietheorie ervoor gezorgd dat we aardig weten hoe de vork in de steel zit.
Wat betreft het ontstaan van iets uit niets; er is iets ontstaan uit een singulariteit, dat is niet hetzelfde als niets. Ook golden toen niet de huidige natuurwetten; de 25 natuurkundige constanten bestonden toen niet eens. Hoe kun je dan uitspraak doen over de toen geldende situatie?
Verdiep je maar eerst in de materie (evolutietheorie en oerknal) en kom met informatie waaruit blijkt dat er bepaalde theorieën niet kloppen.
Ben benieuwd...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Waarom wel? Het maakt je leven zoveel rijker, daarom..Rijker in de zin van, inzicht in een onzichtbare wereld, in geestelijke machten, zegeningen van God, wijsheid, kennis, inzicht, liefde, rust, vrede maar ook strijd (innerlijk), moed, doorzettingsvermogen..Sararje schreef:"Waarom wel?" is een betere vraag en volgens mij zou jij je eens voor dat antwoord moeten verdiepen in atheistische lectuur want je predikt momenteel alleen voor eigen parochie Tamara.

Wel of niet voor mijn eigen parochie prediken lijkt me niet relevant. Het gaat niet om mij immers..het gaat om het evangelie van Christus (aldus zeer christelijk gezegd

Check, controleer, en dat hoeft echt niet zonder verstand, alhoewel een onbegrensde God uiteraard soms boven de menselijke grens en verstand uitgaat, maar toch..Zoek oprecht, God laat zich vinden, alhoewel wij het wel bijzonder goed hebben en de noodzaak daar wellicht niet toe is..Als iets/iemand waarheid is kun je of je hoofd in het zand steken of simpelweg tot erkenning komen...
Gegroet en Gd night.
Veel (atheïstische) mensen bekijken het christendom vanuit een historisch-kritisch standpunt, terwijl jij het christendom bekijkt vanuit een traditioneel-christelijk standpunt; hoe wil je die op elkaar afstemmen?het gaat om het evangelie van Christus (aldus zeer christelijk gezegd ) dat moet objectief beoordeeld worden en gaat over degenen die ernaar willen luisteren en handelen..Mijn boodschap aan de mensen alhier is probeer dit objectief te benaderen!
De bijbel is een allerminst verhelderend boek als het gaat om inzicht in de geestelijke machten. Als het allemaal zo duidelijk was dan zou er ook maar één richting binnen het christendom zijn, maar het blijkt dat er tientallen stromingen zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... hristendomRijker in de zin van, inzicht in een onzichtbare wereld, in geestelijke machten, zegeningen van God, wijsheid, kennis, inzicht, liefde, rust, vrede maar ook strijd (innerlijk), moed, doorzettingsvermogen..
Op punten als wijsheid, inzicht, liefde, etc. kan het christendom geen claim leggen; of wil je soms zeggen dat atheïsten, moslims, joden, hindoes, indianen, aboriginals, etc. dat allemaal niet kennen?
Sowieso zijn menselijke normen en waarden al veel eerder beschreven door de Egyptenaren en Sumeriërs voordat een Israëliet ook maar een letter op papier kon zetten; het schrift kenden zij pas rond 1000 v. Chr. en dat is minstens 2000 jaar later dan de buren... En laten we daar nu wel het nodige bewijs van hebben.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Een laatste reactie dan maar weer, alweerEn welke van de 33000 christelijke denominaties hangt Tamara aan als ik vragen mag?Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor......
De helft slechts weet volgens jou dus niet wat ze zeggen? Bedoel op dit forum of in het algemeen?
Anderzijds, mijn mening is dat 100% van de christenen geen idee hebben wat ze zeggen, maar ja ,

Ik ben niet van de denominaties. Ik ben gewoon christen. Wellicht zou het een goede suggestie zijn om als zgn. "vrijdenker" ook niet zo in hokjes te denken?
Ik bedoel op dit forum, dat is immers waar de mensen zich uitspreken, de rest weet ik niet.. dus dat laat ik in het midden.
Mbt. evolutie. Een aantal vragen:
- Ben ik het er niet mee eens dat wanneer er nog geen tegen argument is gevonden een bep. theorie als waarheid bestempeld wordt. Wellicht is de wetenschap op dat moment er nog niet aan toe ( te jong) ofwel valt het buiten het terrein van de wetenschap maar daarom waarheid? Nee, dat gaat me iets te ver.
- De oerknal. Er is niets en dat ontploft vervolgens? Zwarte gaten? De uitslagen hiervan zijn pas over 1 jaar, 1 1/2 jaar bekend, dus laten we niet op de zaken vooruitlopen aub. Bij mijn weten is 0*0 nog steeds nul. Hogere wiskunde noemt men dat..

- Genen kunnen zich dupliceren, muteren (negatief) e.d. maar er vormt zich nooit nieuwe informatie. Tussensoorten?
- Kruisingen tussen soorten ( theoretisch wellicht mogelijk maar in de praktijk? ) brengen onvruchtbare nakomelingen voort.
- Waarom draaien sommige planeten de andere kant op? Bij een oerknal zou alles dezelfde kant op moeten draaien toch? Zelfde snelheid, zelfde kracht..
- Denk even aan de stand van de maan bij het begin van de aarde en het verband met de dinosaurussen. Zouden die niet door de stand van de maan een kopje kleiner gemaakt worden?
- Zuurstofgehalte op de aarde. Is dit altijd constant geweest? Wat is het uitgangspunt? De huidige situatie? Waarom? Meer zuurstof zorgt voor extra groei in organismen. Er zijn immers schorpioenen van 2 meter gevonden..
- etc .etc. Lees eens wat chr. lectuur hierover. Ga die uitdaging aan!
Teveel vragen m.i. met onwaarschijnlijke/geen antwoorden waarvoor heel wat meer geloof nodig is dan ik heb om te geloven in een eeuwig God en Zijn Woord.
Er is simpelweg geen goddelijke wet.Tamara schreef: Nee, je hebt een vrije wil, alleen die vrije wil heeft consequenties en die weiger jij te aanvaarden...Alle geboden in de Bijbel zijn geschreven opdat het U goed gaat. Leg je ze naast je neer, ok, maar dan zijn er ook consequenties. Zo simpel is het. Je moet het niet moeilijker maken dan het is immers...Zonde betekent niet meer dan het doel missen. Hoe kan een zonde bestaan als er geen voorwaarden zijn? Hoe weten wij dan wat zonde is? Doet de wet niet de zonde kennen? Als wij weten dat wij niet harder mogen rijden dan 50 km/u. en het toch doen? Hoe leren wij ons doel kennen? Wat is ons doel? Waarom leef je uberhaupt? Voor je eigen plezier? Waarom dan wetten? Denk d'r maar effe over na...Als we Genesis lezen zijn daar ook geen overtredingen, die zijn er pas nadat God gezegd heeft....gij zult niet...waar geen wet is is geen zonde, dus dat ben ik met je eens in zoverre. (Bijbels gezien) maar dan..Je kan nog steeds door rood rijden toch? Alleen heeft het consequenties, kijk en dat is dus de Bijbel..die zegt wat voor consequenties sommige daden hebben en mja, k moet toch wel zeggen dat het klopt.
Ooit wel eens iemand bijv. uitgescholden voor een egoist, let maar eens op hoe snel je dezelfde opmerking regelrecht terugkrijgt... Daar kom je alweer heel snel op "zo'n oordeel niet opdat u zelf niet geoordeeld wordt"
Dat er gevolgen kunnen zijn als je harder rijdt dan 50, is mogelijk als je bijvoorbeeld uit de bocht vliegt en tegen een boom knalt. Het gebeurt maar al te vaak dat er geen gevolgen zijn als je harder rijdt dan 50.
Moet er een doel zijn, of een waarom?
Wat voor consequenties moeten er zijn als je door rood rijdt? Vaak zijn daar geen consequenties aan verbonden.
De bijbel beschouw ik niet als gezaghebbend boek. En al helemaal niet als een goddelijk boek.
Denk d'r maar effe over na:
Liefde van God kan alleen zuiver en puur zijn als die onvoorwaardelijk is.
Vrije wil is onvoorwaardelijk, anders is het geen 'vrije' wil.
Als God almachtig is, geschiedt helemaal niets tegen Gods wil. De vrije wil van de mens kan dan nooit Gods wil dwarsbomen.
Even afgezien van de eerste twee, als je die niet hebt, dan heb je ze niet. Als je ze wel hebt, waarom, zou ik dan nog god erbij moeten halen? Wat de eerste twee betreft: ik vraag me hardop af hoe jij tot een verantwoorde keuze tussen de verschillende goden komt. De mensheid kent een paar duizend goden. Hoe kom jij tot een verantwoorde keuze? De bijbel? Dat is cirkelen.Tamara schreef:Waarom wel? Het maakt je leven zoveel rijker, daarom..Rijker in de zin van, inzicht in een onzichtbare wereld, in geestelijke machten, zegeningen van God, wijsheid, kennis, inzicht, liefde, rust, vrede maar ook strijd (innerlijk), moed, doorzettingsvermogen..Sararje schreef:"Waarom wel?" is een betere vraag en volgens mij zou jij je eens voor dat antwoord moeten verdiepen in atheistische lectuur want je predikt momenteel alleen voor eigen parochie Tamara.Een "wereld" van verschil eigenlijk..
Dat heeft men het evangelie allang gewogen en te licht ebvonden.Verdiep je eens in de argumenten waarom in plaats van elke keer tevergeefs voor eiegen parochie te prediken.Wel of niet voor mijn eigen parochie prediken lijkt me niet relevant. Het gaat niet om mij immers..het gaat om het evangelie van Christus (aldus zeer christelijk gezegd) dat moet objectief beoordeeld worden en gaat over degenen die ernaar willen luisteren en handelen..Mijn boodschap aan de mensen alhier is probeer dit objectief te benaderen!
Hoe komt het dan dat ik middels de bekende methodieken om ietsaan te tonen, god niet vind.Check, controleer, en dat hoeft echt niet zonder verstand, alhoewel een onbegrensde God uiteraard soms boven de menselijke grens en verstand uitgaat, maar toch..Zoek oprecht, God laat zich vinden, alhoewel wij het wel bijzonder goed hebben en de noodzaak daar wellicht niet toe is..Als iets/iemand waarheid is kun je of je hoofd in het zand steken of simpelweg tot erkenning komen...
Gegroet en Gd night.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen