Ouweneel teleurgesteld in creationisme

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Easy Rider schreef: Mooie voorbeelden vind je als toeschouwer steeds weer hier op dit forum.
.
Be je nu ineens een toeschouwer? Wel even bij jezelf blijven en geen spontane depersonalisatie toestaan hoor [-X
Daarom worden nostagische gelovigen hier ook graag gezien op FT,
Ook crackpots zijn graag geziene gasten :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Easy Rider
Banned

Bericht door Easy Rider »

doctorwho schreef:
Easy Rider schreef: Mooie voorbeelden vind je als toeschouwer steeds weer hier op dit forum.
.
Be je nu ineens een toeschouwer? Wel even bij jezelf blijven en geen spontane depersonalisatie toestaan hoor [-X
Even verduidelijken aan de doctor waarom ik hier het woordje ' toeschouwer ' gebruik.
Vroeger had ik meer de neiging om mij in discussies hier op FT te mengen.
Dat heb ik langzamerhand afgeleerd, omdat ik het meestal een vrij zinloze
bezigheid vind. Soms probeer ik het tegen beter weten nog wel eens.
Zo kon ik het nu niet nalaten de bal voor open goal erin te trappen. :lol:
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Easy Rider schreef:
doctorwho schreef:
.
Even verduidelijken aan de doctor waarom ik hier het woordje ' toeschouwer ' gebruik.
Vroeger had ik meer de neiging om mij in discussies hier op FT te mengen.
bezigheid vind. Soms probeer ik het tegen beter weten nog wel eens.
Zo kon ik het nu niet nalaten de bal voor open goal erin te trappen. :lol:
Er is geen doel, er is geen bal, er is geen goal.
Het enige zichtbare zijn jouw woordjes waarmee jij ergens op reageert maar verder weinig zinnigs te vertellen hebben.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Even verduidelijken aan de doctor waarom ik hier het woordje ' toeschouwer ' gebruik
AS , ook doctorWHO kent je "eletronische verschijning " al langer dan vandaag ...
Maar jij wil natuurlijk erf graag dat nieuwe "lezers " (en weinig ingelezen leden )op dit forum je voor een waardevolle discutant houden ... AS , het is een van uw uitgekiende /ingeoefende theaterstukjes-truukjes
Maar je bent en blijft het type operette-deskundige die ontegensprekelijk wel een paar goede openings -zinnetjes weet te plaatsen in een toneel- rolletje ....
Daarna valt het plat ___Geen open doekjes meer waard

Te oordelen naar het vervolg van je verduidelijkende "uitleg" , ben je nu net als de vos uit de fabel die niet bij de zoete druiven kan en dan maar (bedekt ) vertelt aan iedereen die het horen wil en/of tussen de regels kan lezen :
" de druiven zijn te groen en te zuur en daarom eet ik ze niet "
Vroeger had ik meer de neiging om mij in discussies hier op FT te mengen
bezigheid vind
___vertel eens iets nieuws ____
Dat heb je afgeleerd omdat je rationele en op feiten gebaseerde vorige dissussies vrijwel altijd verloor ...
dat was dus inderdaad uiteindelijk zinloos( voor iedereen ) om daarmee verder te blijven doen
Maar niettemin wil JIJ toch op dit forum verder blijven rondhangen en loeren op eventuele rehabilitatie ( met een nieuw alias = de zogenaamd nieuwe wijn in dezelfde oude zak maar met een ander etiket opgeplakt ) ....
Tegenwoordig , zeg je niet meer deel te nemen aan diskussies , maar je wil wel nog steeds de indruk wekken dat je het allemaal toch wel beter weet , daarom doe je wat denigrerend en lacherig ...
Net een groenlachende boer met kiespijn en/of een verkoper op de rommelmarkt met een commerciele lachebek .... je vist op gemakkelijke sympathie

Soms probeer ik het tegen beter weten nog wel eens.
AS
Dit is een discussieforum , :evil3: geen gratis borreltafel of een free-podium waar je eventjes jouw vermeende reputatie kunt komen bijspijkeren of aanhangers kunt werven ... of ergens de door -jou- gewenste - populariteit kunt opkrikken ?

AS
je hebt trouwens vroeger al bewezen , smeerkampagnes over dit forum en FT op te starten op andere fora ..miezerig en manipulatief gedoe om toch je gelijk te halen ...
Probeer dat maar eens weg te lachen
( Een gratis tip: Probeer het eens op de Calimero manier ? )
Zo kon ik het nu niet nalaten de bal voor open goal erin te trappen.
ik ook niet :D ....met deze :
AS , je bent duidelijk een soort troll , betweter en smoesjes verzinnende lapzwans
(en je "echte" profiel vertoont misschien wel enige on-appetijtelijke narcistisch-psychopathische trekjes ? ) ...
Denk daar maar eens over na ,

Woordjes waarmee ...( = AS)....ergens op reageert maar verder weinig zinnigs te vertellen .....
Rethorische jankerij ...en sofisterijen , zijn enkele van de attributen van AS ....
Zinloosheid , tergende inhoudsloze beuzelarijen en manoevers om het imago bij te spijkeren , (kortom -->storend ezels-gebalk ) zijn trouwens de hoofdredenen waarom dit de laatste keer is dat ik in een antwoord op bijdragen van AS nog enige energie heb gestoken ....

AS , ik groet U

PS
Kan dit hele babelluten en zeur-intermezzo ( inclusief de provocerende as berichtjes en mijn kwaadaardige reacties )niet naar de babbel -box worden verwezen ?
Dit zou een opgeschoond topic ten goede kunnen keren
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 10 sep 2008 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Easy Rider
Banned

Tsjok45 schreef: Woordjes waarmee ...( AS)....ergens op reageert maar verder weinig zinnigs te vertellen .....
Rethoriek ...en sofisterijen ....
Zinloosheid , tergende inhoudsloze beuzelarijen en manoevers om het imago bij te spijkeren , zijn trouwens de hoofdredenen waarom dit de laatste keer is dat ik in een antwoord op bijdragen van AS nog enige energie heb gestoken ....
Bedankt voor de moeite Tsjok45,

kan mij nauwelijks nog beheersen om niet
( met enige geestverwanten ? )
bij jouw forum aan te kloppen.
In het hol van de leeuw. 8)
http://groups.msn.com/evodisku

mvg, ER

En nu vlug ontopic voordat iemand van de moderatoren de orde komt handhaven.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Te laat Easy Rider, ze zijn al in de buurt. :twisted:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Bedankt voor de moeite Tsjok45
Merci
ach zoveel moeite was het nu ook weer niet ;meer gesneden koek
beter nog: een open goal
kan mij nauwelijks nog beheersen
jouw zwak punt allicht ? :D
geestverwanten
toch niet van jouw caliber ?
aankloppen ...hol van de leeuw
Vragen is vrij ...Weigeren staat erbij
Wel de voeten vegen hoor
En nu vlug ontopic
aan jou de eer...jij bent trouwens begonnen , deze discussie "off topic "te voeren met "geestige " opmerkingen
voordat iemand van de moderatoren de orde komt handhaven.
De flauwe plezante vervuiler mag betalen ...dat is een gezond principe

met vriendelijke
BRUL...BRUL ...BRUL
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Easy Rider schreef:Freethinkers houden zichzelf ook voor de gek, omdat ze niet willen accepteren dat gelovige mensen zich ook verder ontwikkelen !

Mooie voorbeelden vind je als toeschouwer steeds weer hier op dit forum. De nostaligische gelovigen die in letterlijke 6-dagen schepping geloven en de nostalgische freethinkers die oude door moderne gelovigen niet meer aangehangen stellingen triompfantelijk aanvallen en ontkrachten. Dat is jezelf niet serieus nemen en jezelf voor de gek houden.

Daarom worden nostagische gelovigen hier ook graag gezien op FT, om ze af te maken. Terwijl de moderne verder geevolueerde gelovige hier op FT niet graag gezien wordt omdat hij/zij lastige vragen stelt en onrust / irritaties veroorzaakt.
Easy Rider, anderen hebben al geschreven wat je te horen moet krijgen. Ikzelf beschouw je als iemand die me af en toe aanzet tot een lapje tekst, net zoals onkruid in je tuin je aanzetten om de tuin eens onder handen te nemen. ...

Wat je aantijging betreft:
Dit is absoluut niet waar. Ik verheug me op discussies met vertegenwoordigers van alle kleurvariëteiten van het christelijk geloof. Je hebt ze ruw onderverdeeld in drie smaken: de fundies, de gnostieken en de vrijzinnigen. Ik ben met alle drie de groepen aan de praat geweest. De enige reden waarom hier met vrijzinnigen het minst gepraat wordt is omdat die zich nauwelijks laten zien op dit forum.

Ik ben zelf een gelovige geweest die alle fasen heeft doorgelopen. Ik heb zelfs op een gegeven moment toen ik het christelijk geloof geheel opgaf nog Deïsme en Pantheïsme aangehangen om er nog wat van te maken. Iedere gelovige met genoeg hersens en een studiekop zegt het fundamentalisme in zekere zin gedag en gaat op zoek naar alternatieve vormen van het geloof, of op z'n minst wat 'aanvullingen van dieper inzicht'. Indien zelfs Ouweneel hiertoe in staat is, is het blijkbaar de regel dat fundamentalisme geen stand houdt bij het ouder worden. Slechts een uitzondering blijft op het standpunt van een koppig fundamentalisme wat men in de tienertijd kon onderschrijven.

Afstand doen van fundamentalisme gaat dus vaak geleidelijk. Iemand als Ouweneel die de eerste stappen doet probeert uiteraard zoveel mogelijk nog vast te houden aan de oude en vertrouwde 'fundamentals'. Deze groep is zeer groot. Ik ben vaak fundamentalistische christenen tegengekomen die bijvoorbeeld de hel afwijzen, de alverzoening aanhangen, erkennen dat 'bezeten zijn van demonen' niet letterlijk bestaat, geen probleem met homofilie hebben, zelfs fundamentalistische christenen die niet meer in een letterlijke wederkomst van Jezus geloven (zogenaamde Preteristen; tegenwoordige preteristen waren vaak vroeger eindtijdchristenen, maar kregen er uiteindelijk hun buik van vol).
Wanneer een christen de evolutieleer gaat aanhangen is er al een veel groter gat in de dijk. In de praktijk moet men op steeds meer punten afstand doen van het fundamentalistische geloof naar gelang men maar druk bezig blijft met het overdenken van 'geloofswaarheden' versus wetenschap. Dit proces kan steeds verder gaan en -zoals het bij mij ging- op atheïsme uitkomen.
Nu is mijn ervaring deze: hoe vrijzinniger men wordt in zijn religieuze opvattingen des te minder deze persoon een debat aandurft waarin zijn/haar geloof ter discussie gesteld wordt.

Het is waar dat vrijzinnigen uiteraard ook weinig of geen behoefte voelen om hun zienswijzen aan anderen op te dringen -zoals fundamentalistische christenen dat wél moeten doen- , maar die verminderde drang om het evangelie te prediken heeft als oorzaak -en dat beseffen ze drommels goed- dat hun geloof enkel een wankele zienswijze is en niet verdedigd kan worden met rationele argumenten. Verre van dat zij lastige vragen stellen. Ik kan me niemand herinneren die 'lastige vragen' kon stellen; maar misschien moet je m'n geheugen wat opfrissen. Ik loop er vaak naar te zoeken, en hoop dat er ooit eens iemand langs komt die het vuur aan mijn schenen legt, maar het lukt me nooit zo iemand te vinden. Of christelijke theologie nu fundamentalistisch is of vrijzinnig, het stelt me altijd weer zeer teleur. De vrijzinnige christenen irriteren me inderdaad meer dan de fundamentalisten, omdat ik bij hen geen enkel spoor van helder denken meer kan bespeuren. Mij schiet meteen het topic over het geloof van Ronald Meester te binnen. Dit soort mensen zie ik als 'reddeloos verloren' of 'niet voor rede vatbaar', terwijl ik iemand als DeLeek beschouw als iemand die maar een kleine stap verwijderd is van helder denken.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef:Of christelijke theologie nu fundamentalistisch is of vrijzinnig, het stelt me altijd weer zeer teleur. De vrijzinnige christenen irriteren me inderdaad meer dan de fundamentalisten, omdat ik bij hen geen enkel spoor van helder denken meer kan bespeuren. Mij schiet meteen het topic over het geloof van Ronald Meester te binnen. Dit soort mensen zie ik als 'reddeloos verloren' of 'niet voor rede vatbaar', terwijl ik iemand als DeLeek beschouw als iemand die maar een kleine stap verwijderd is van helder denken.
Een hardnekkige vrijzinnige is johan2 op het wetenschapsforum, die iedereen die het niet met hem eens is de huid volscheldt, ik heb hem al lang niet meer gesproken omdat er inderdaad geen vooruitgang in zit. Hij kondigde begin dit jaar aan uit te gaan leggen wat vrijzinnig geloven nu voor meerwaarde heeft, maar het blijft angstvallig stil...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Easy Rider
Banned

Rereformed schreef: Wat je aantijging betreft:
Dit is absoluut niet waar. Ik verheug me op discussies met vertegenwoordigers van alle kleurvariëteiten van het christelijk geloof. Je hebt ze ruw onderverdeeld in drie smaken: de fundies, de gnostieken en de vrijzinnigen. Ik ben met alle drie de groepen aan de praat geweest. De enige reden waarom hier met vrijzinnigen het minst gepraat wordt is omdat die zich nauwelijks laten zien op dit forum.
En vervolgens praat je over twee smaken.
Waar is de derde smaak gebleven :?:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

de fundies, de gnostieken en de vrijzinnigen
Toch maar eens tot drie tellen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Easy Rider
Banned

Sararje schreef:
de fundies, de gnostieken en de vrijzinnigen
Toch maar eens tot drie tellen?
Jij snapt het duidelijk niet Sararje :D

Zijn dit 3 smaken ?
Rereformed schreef: Ik ben zelf een gelovige geweest die alle fasen heeft doorgelopen. Ik heb zelfs op een gegeven moment toen ik het christelijk geloof geheel opgaf nog Deïsme en Pantheïsme aangehangen om er nog wat van te maken. Iedere gelovige met genoeg hersens en een studiekop zegt het fundamentalisme in zekere zin gedag en gaat op zoek naar alternatieve vormen van het geloof, of op z'n minst wat 'aanvullingen van dieper inzicht'. Indien zelfs Ouweneel hiertoe in staat is, is het blijkbaar de regel dat fundamentalisme geen stand houdt bij het ouder worden. Slechts een uitzondering blijft op het standpunt van een koppig fundamentalisme wat men in de tienertijd kon onderschrijven.

Afstand doen van fundamentalisme gaat dus vaak geleidelijk. Iemand als Ouweneel die de eerste stappen doet probeert uiteraard zoveel mogelijk nog vast te houden aan de oude en vertrouwde 'fundamentals'. Deze groep is zeer groot. Ik ben vaak fundamentalistische christenen tegengekomen die bijvoorbeeld de hel afwijzen, de alverzoening aanhangen, erkennen dat 'bezeten zijn van demonen' niet letterlijk bestaat, geen probleem met homofilie hebben, zelfs fundamentalistische christenen die niet meer in een letterlijke wederkomst van Jezus geloven (zogenaamde Preteristen; tegenwoordige preteristen waren vaak vroeger eindtijdchristenen, maar kregen er uiteindelijk hun buik van vol).
Wanneer een christen de evolutieleer gaat aanhangen is er al een veel groter gat in de dijk. In de praktijk moet men op steeds meer punten afstand doen van het fundamentalistische geloof naar gelang men maar druk bezig blijft met het overdenken van 'geloofswaarheden' versus wetenschap. Dit proces kan steeds verder gaan en -zoals het bij mij ging- op atheïsme uitkomen.
Nu is mijn ervaring deze: hoe vrijzinniger men wordt in zijn religieuze opvattingen des te minder iemand een debat aandurft waarin zijn/haar geloof ter discussie gesteld wordt.

Het is waar dat vrijzinnigen uiteraard ook weinig of geen behoefte voelen om hun zienswijzen aan anderen op te dringen -zoals fundamentalistische christenen dat wél moeten doen- , maar die verminderde drang om het evangelie te prediken heeft als oorzaak -en dat beseffen ze drommels goed- dat hun geloof enkel een wankele zienswijze is en niet verdedigd kan worden met rationele argumenten. Verre van dat zij lastige vragen stellen. Ik kan me niemand herinneren die 'lastige vragen' kon stellen; maar misschien moet je m'n geheugen wat opfrissen. Ik loop er vaak naar te zoeken, en hoop dat er ooit eens iemand langs komt die het vuur aan mijn schenen legt, maar het lukt me nooit zo iemand te vinden. Of christelijke theologie nu fundamentalistisch is of vrijzinnig, het stelt me altijd weer zeer teleur. De vrijzinnige christenen irriteren me inderdaad meer dan de fundamentalisten, omdat ik bij hen geen enkel spoor van helder denken meer kan bespeuren. Mij schiet meteen het topic over het geloof van Ronald Meester te binnen. Dit soort mensen zie ik als 'reddeloos verloren' of 'niet voor rede vatbaar', terwijl ik iemand als DeLeek beschouw als iemand die maar een kleine stap verwijderd is van helder denken.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Offtopic-alert! Troll-factor 18!

Antiscience berijdt zijn stokpaardjes weer (aandachtszoeker die hij is).
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Theoloog schreef:Offtopic-alert! Troll-factor 18!

Antiscience berijdt zijn stokpaardjes weer (aandachtszoeker die hij is).
hij wordt gedoogd, eens even ruggespraak houden met de moderators

edit: is gebeurd

Easy Rider: een eerste formele waarschuwing wegens trolgedrag
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Easy Rider
Banned

Ik wacht op de reactie van Rereformed.

Vind je deze reactie terecht ? Ik stelde slechts de vraag waarom je geen voorbeeld (en)
in je posting van de derde groep aanhaalde. Je zei immers dat je alle drie de smaken
kende, en je verheugd op gesprekken.

Vind je de reactie van Theoloog nu eerlijk gezegd een tactiek om discussie
over derde smaak in de kiem te smoren, een hysterische reactie ?
Of vind je dat Theoloog en daarna collegavanerik op gepaste wijze reageerden ?
Ik had nog helemaal niets erover gezegd en het was ook niet mijn bedoeling
in een eventuele discussie over de derde smaak mee te doen.
Ik wilde wanneer deze discussie zich zou ontwikkelen slechts
als toeschouwer aanwezig zijn.

Deze discussies zijn inderdaad stokpaardje van Antiscience.
Easy Rider = Antiscience zonder stokpaardje O.K. ?
Easy Rider mengt zich niet in discussies over de derde smaak !

Ik weet dat ik hier op freethinker door de overgrote meerderheid als lastpost gezien
word en begrijp dat jullie uiteindelijk van mij af willen.
Ik appelleer aan jullie medemenselijkheid dit wel op nette manier te regelen.

mvg, Jos
Plaats reactie