Sararje schreef:Hiermee is duidelijk dat astronomie meer is als alleen sterren. Dus ook planeten.
ik heb niet anders beweerd.
Fijn, maar ik heb niet anders beweerd.
In onderstaande quote van jouw hand maak je een duidelijk onderscheid tussen sterren(kunde) en planetenkunde.
Met de opmerking dat 'al mijn bronnen'
niet zeggen, dat ze planeetposities konden bepalen, zo ja waar staat het?
Je maakt duidelijk onderscheid tussen sterren en planeten. Want nergens staan planeten, zeg je, ja alleen in de laatste niet-Wikipedialink, die je later dus speciaal geringschattend wegzet.
Welnu, mijn reactie dat astronomie sterren èn planeten betreffen, dat daarover vervolgens in al die links wordt gerept, incl. de 'sterrenhemel', was de reden van mijn antwoord hierboven en hieronder. Omdat daarin dus feitelijk wel staat, dat ze (sterren- en) planeetposities konden bepalen. Begrijp je? Want die moeten ze o.a. ook gezien hebben.
Waar maak jij uit op, dat ze dat van de planeten niet konden?
Sararje schreef:
Doemaarwat: goed, dan maar een minicollege amateursterrenkunde: een planeet maakt een wezenlijk andere beweging aan de sterrenhemel dan een ster. Dat mag je zelf van me aannemen of je kijkt zelf maar een paar nachten naar boven. Je kan het voorspellen of berekenen van een planeetpositie dus ook niet vergelijken met het berekenen van een sterpositie. Al jouw bronnen zeggen niet dat ze planeetposities konden bepalen of voorspellen of zie ik nu iets over het hoofd? zo ja, waar staat het? Daarmee wil ik geenszins ontkennen dat men in de (klassieke) oudheid niet in staat was tot het berekenen van sterposities of het maken van ingewikkelde berekeningen. Wel beweer ik dat het berekenen van planeetposities een stuk ingewikkelder is dan het berekenen van sterposities of het meten van sterhelderheden (wat de voornaamste en meest accurate bezigheid van de sterrenkunde was tot in de 17e eeuw)
Of over allerlei deskundigheid rond het waarnemen van de sterrenhemel.
Sararje schreef: Deskundigheid in het voorspellen van sterposities wellicht, maar het ging me specifiek om planeetposities aangezien die volgens de astrologie van fundamenteel belang zijn en zover mij bekend met de wiskunde van de oudheid onmogelijk te berekenen of voorspellen. Sterposities kan je met wat boerenverstand en/of wiskunde uit de oudheid redelijk voorspellen. Dit is in tegenstelling tot planeetposities.
En nu begin je dus weer sterren van planeten te splitsen, terwijl in bijna AL de geleverde teksten uit de verschillende tijden der mensheid men het steeds ook over de planeten moet hebben gehad. Want die werden in die tijd dus met het blote oog ook gezien en kennelijk deskundigheid daarover verworven over de bewegingen etc.
Staat er allemaal in!
Sararje schreef:Aangezien ook planeten met het blote oog waarneembaar zijn en dus waren, moeten die planeten en hun bewegingen en dus de berekeningen van die tijd daar dus ontegenzeggelijk een onderdeel van zijn geweest.
Sararje schreef: Ik heb ook niet gezegd dat planeten niet zichbaar zijn met het blote oog.
Ik zeg nergens dat jij stelt dat planeten niet zichtbaar zijn met het blote oog.
Dat vul je dus nu gewoon in.
Ik zeg alleen dat de mensen toen sterren én planeten moeten hebben gezien, incl. hun bewegingen, posities, voorspellingen, weet ik veel.
Sararje schreef: Wel heb ik beweerd dat de planeetposities niet voorspelbaar waren in de oudheid.
Maar jij beschikt schijnbaar over een bron waaruit jij de conclusie kan trekken dat men wel in staat was de planeetposities te berekenen en/of voorspellen.
Bepalen is hetzelfde als berekenen? Uit berekenen kan voorspellen volgen?
De teksten geven gewoon her en der aan, dat men allerlei inzichten had over stand en beweging der sterren en dus planeten. Astronomen, astronomie, blote oog waarnemen, zitten ook planeten tussen. Niet dan?
Sararje schreef:
Ik zou zeggen: toon me die dan.
Heb ik gedaan. Maar zie helemaal onderaan! Nieuw!
Sararje schreef:Want daar zit nou juist de crux: planeetposities bereken of voorspel je niet met boerenverstand en/of wiskunde uit de oudheid.
Toon jij maar aan, dat in diverse oude mensculturen er wel allerlei wijsheid en inzichten waren in bepalen van de positie, meten , beschrijven van bewegingen e.d., van sterren, maar dat de conclusie niet gerechtvaardigd is, dat zij daarmee tegelijk
niet de posties konden berekenen of voorspellen van planeten.
Voorts de nieuwe link, die alles bij elkaar duidelijk maakt dat jouw one-liner'(zie bovenaan) niet alleen erg ongenuanceerd is, doch deels ontkracht en zeer twijfelachtig.
En je 20-jarige kennis van de astronomie waar het de historie betreft tamelijk op losse schroeven is komen te staan.
En dat door één vraag van een volstrekte leek.
Sararje schreef: Nee hoor, je hebt nog steeds niet mijn concrete vraag beantwoord en je blijft jezelf belachelijk maken.
Nee hoor? Met als motivatie, dat ik een concrete vraag ik nog niet heb beantwoord?
Misschien kun je mijn geheugen even opfrissen? Het zou nl. zomaar kunnen, dat ik detailvragen niet heb beantwoord, omdat ik daarvoor de kennis mis.
Sararje schreef: Ik geloof dat men met enige onnauwkeurigheid de posities en helderheden van sterren kon bepalen in de oudheid.
Echter, mijn betoog ging specifiek over planeten en daar heb je nog steeds niets over aangetoond. Jouw linkjes ten spijt maar ik lees niet daarin dat men planeetposities kon bepalen.
Mijn linkjes maken zeer duidelijk dat men zowel naar de sterren als enkele planeten kon kijken.
Of denk jij, dat ze toen de kennis hadden, dat ze wisten welk stralend puntje in het heelal een ster was, en welke een planeet?
Kortom' nogmaals: je one-liner 'Simpel voorbeeldje: tot 1687 kon de mens planeetbewegingen helemaal niet voorspellen of berekenen' is nog steeds simpel ins Blau hinein geplauder..
Lees anders deze link eens.
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=89080
Computer uit oudheid hield Olympische cyclus bij
Buitengewoon mechanisme was tijd ver vooruit
Dankzij computer- en röntgentechnieken kwam de wereld eind 2006 meer te weten over de werking van het intrigerende Mechanisme van Antikythera. Het bleef echter gissen naar de diverse functies
van deze ruim tweeduizend jaar oude 'computer'.
Zonsverduisteringen voorspellen
Zo ontdekten onderzoekers in 2006
dat de eeuwenoude rekenmachine in staat was om bewegingen van hemellichamen met opmerkelijke precisie te volgen, en ook zonsverduisteringen en de posities van de planeten kon voorspellen.
"Dit voorwerp is gewoon buitengewoon, enig in zijn soort", zei de betrokken professor Mike Edmunds van de Cardiff University destijds vol bewondering. "Het ontwerp is mooi, de astronomie precies kloppend. Je mond valt open van de manier waarop de mechanismen zijn ontworpen."
(einde)
Kun je dan nog steeds je one-liner blijven volhouden???
Mij verwijten, dat ik mij belachelijk maak?